Jump to content
Annons

Skillnad preamps


DivineCo

Recommended Posts

Annons

Record-producer.com hade ett rätt intressant test uppe förut. Dock har de inte lyckats särskilt bra med övergången till en ny hemsida så jag tar mig friheten att återskapa det som går att återskapa här.

Three mic preamps, one costing over $1500, another mid-price, another that cost just $5. Can *you* hear the difference?

By David Mellor, Course Director of Audio Masterclass

Three mic preamps, one costing over $1500, another mid-price, another that cost just $5. Can you hear the difference? I'll admit straight away that this isn't a scientific test. It just kind of happened on the spur of the moment, hence the air conditioning noise in the background of these recordings.

However, I think you will find the recordings interesting. Three different microphone preamplifiers were used. One has a list price of well over $1500, another costs around $200, the third costs less than $5. Yes, five dollars.

The obvious question is, can you tell which is which?

I made three recordings using each preamp in turn, then three more similar recordings with a different microphone at a greater distance, allowing more reverberation to be picked up.

Let's label the mics A and B, the preamplifiers 1, 2 and 3. So here are the recordings, all in 16-bit .WAV format...

A1 - A2 - A3 - B1 - B2 - B3

(Notice that the preamps are in the same order for both A and B mics.)

Questions:

  1. Which is the most expensive preamplifier? 1, 2 or 3?
  2. Which is the least expensive preamplifier? 1, 2 or 3?
  3. Optional comments on the sound qualities you perceive.

Ska se om jag kan rota fram svaren också.

Edit: Svaren finns här.

Redigerat av Halkbi
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu känner jag inte till Avalon, och systemet jag lyssnar igenom hemma låter grymt bra men är allt annat än pålitligt (RENT HiFi alltså), men vad jag kunnat avgöra tyckte jag allt Avalon hade en lite smutsig lågmid? Diskanten kan jag inte säga så mycket om eftersom den inte är rak här, plus att dom spelade in med två Neumann U-87, men jag inbillar mig att Behringern faktiskt var snyggare och mindre mufflig.

Ganska dumt att spela in med så baktunga mickar och inte med så jämna som möjligt för att kunna höra exakt hur det låter...

Earthworks eller DPA hade varit mumma här!

Link to comment
Dela på andra sajter

En tanke gnagde mig just förresten....var det inte så U-87:or brukar låta?? Nu har jag inte jobbat med någon på sjukt många år, inom film är dom inte bra alls (möjligtvis till voice-over), men i så fall skulle det ju betyda att Behringern är grymt färgad! Är Behringer'n hårt skuren i de kommersiella frekvenserna så skulle det vara mindre bra när man kopplar till mickar som förväntas ha en speciell karaktär...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ifall det är så att Behringern är så skuren som jag tror (har fortfarande inte kollat i studion), så ja, mycket möjligt.

Är den det för alla? Där måste jag nog säga nej. En 12.000 SEK är en jävla massa pengar, och om man inte antingen jobbar med det, eller helt enkelt vill ha en, så finns det mycket billigare alternativ :-)

Jag hör till båda kategorierna, men om den sen är bäst i sin prisklass vet jag inte just nu. Själv brukar jag annars gilla SSL och Manley :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det iof mycket annat i ljudet som spelar roll åsså. Utan att gå in på tekniska detaljer jag inte är särskilt säker på skulle tolkas som nåt annat än technobabbel så skulle man kunna jämföra med ett digitalt fotografi.

När jag tar ett foto med min iPhone så kan det bli sjukt snyggt. Jag har flera gånger fått ful vitbalans, som jag raskt har korrigerat. Det är enkelt. Men så snart man börjar göra nåt grövre så börjar bilden sakta men säkert börja se väldigt skum ut, för att till slut kunna se riktigt illa ut.

Behringer är ofta såna, även om dom kan vara väl så användbara. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har starkt för mig att nån av de som vet, Elof eller kanske Joachim har skrivit att U47 låter mer modernt hitec än gammal Bing Crosby fast de flesta tror att de ska hett så "gammalt" sound... Rätt så rejält med diskant i dem om jag minns rätt.

Jag har inte lyssnat på de här klippen så om det har jag ingen åsikt alls, men om Behringern lät vassare kanske den är den som återger micken bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 8kanals preamp som kostar 65000:- och sedan har jag en Octopre Le som kostar cirka 5000:- när det begav sig. Visst är den dyrare preampen bättre men 60k bättre, njae. Man kan göra bra inspelningar med båda givetvis. Sedan blir väll skillnaden också större när man får fler spår än när man jämför ett spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har starkt för mig att nån av de som vet, Elof eller kanske Joachim har skrivit att U47 låter mer modernt hitec än gammal Bing Crosby fast de flesta tror att de ska hett så "gammalt" sound... Rätt så rejält med diskant i dem om jag minns rätt.

Jag har inte lyssnat på de här klippen så om det har jag ingen åsikt alls, men om Behringern lät vassare kanske den är den som återger micken bäst?

Fan e du full eller... vad skriver du?

Jag har en 8kanals preamp som kostar 65000:- och sedan har jag en Octopre Le som kostar cirka 5000:- när det begav sig. Visst är den dyrare preampen bättre men 60k bättre, njae. Man kan göra bra inspelningar med båda givetvis. Sedan blir väll skillnaden också större när man får fler spår än när man jämför ett spår.

Jag har en preamp för 600 och en för 29000, det blir lika bra i bägge två.

Edit: Ahh glömde, jag hör en touch av stabilare low mids i den ena, krämigare highs i den andrea, high end?

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan blir väll skillnaden också större när man får fler spår än när man jämför ett spår.

Nej, faktiskt inte. Det är en välspridd myt som Ethan Winer har försökt ta ihjäl genom att förklara hur det egentligen ligger till: http://audioundone.c...e-stacking-myth . 🙂

Vad som däremot kan vara värt att tänka på, är att om man bara använder en enda preamp, så får man samma färgning på allting - och det kan låta lite trist om man har många spår, så därför kan det vara smart att ha ett par olika, så att man får olika sound att leka med istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, faktiskt inte. Det är en välspridd myt som Ethan Winer har försökt ta ihjäl genom att förklara hur det egentligen ligger till: http://audioundone.c...e-stacking-myth . 🙂

Vad som däremot kan vara värt att tänka på, är att om man bara använder en enda preamp, så får man samma färgning på allting - och det kan låta lite trist om man har många spår, så därför kan det vara smart att ha ett par olika, så att man får olika sound att leka med istället...

+1 delvis

Men jag håller inte med om att det kan låta trist, ok om du kör samma distade gitarr på 48 spår, men du kör ju trummor, bas,

gitarr, sång osv. Kan funka ypperligt med en och samma preamp. Färg kan vara så oerhört svårt att höra så det är ju inget

en slutkund (lyssnare) alls märker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avalon m5 har low imput impendance medans behringern har mycket högre imput impendance.

Något som kan tala till Behringerns fördel i många fall, eftersom transformatorbalanserade mickar kan påverkas påtagligt negativt av inimpedansen i preampen.

Har man däremot en transistorbalanserad mick, så påverkas den normalt inte annat än marginellt av inimpedansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 delvis

Men jag håller inte med om att det kan låta trist, ok om du kör samma distade gitarr på 48 spår, men du kör ju trummor, bas,

gitarr, sång osv. Kan funka ypperligt med en och samma preamp. Färg kan vara så oerhört svårt att höra så det är ju inget

en slutkund (lyssnare) alls märker.

Jag skulle kanske ha skrivit lite tydligare. Vad jag menade var - precis som du säger - just när man lägger många sångspår, många gitarrspår etc - alltså när man har ljudkällor som från början ligger väldigt nära varandra i sound.

Visserligen kan man ju färga själv vid mix också, så ofta spelar det inte så stor roll ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, faktiskt inte. Det är en välspridd myt som Ethan Winer har försökt ta ihjäl genom att förklara hur det egentligen ligger till: http://audioundone.c...e-stacking-myth . 🙂

Vad som däremot kan vara värt att tänka på, är att om man bara använder en enda preamp, så får man samma färgning på allting - och det kan låta lite trist om man har många spår, så därför kan det vara smart att ha ett par olika, så att man får olika sound att leka med istället...

Okok. Stämmer säkert.

Preamps är väldigt hypade. Speciellt om man läser på GS haha. Där folk försöker övertyga andra att de hellre kör med en Neve preamp och en 4000:- mikrofon istället för att köra budget preamp och en dyr mikrofon.

Jag är glad att jag har min dyra preamp för jag behöver aldrig tänka på att köpa preamps igen haha. Annars hade man nog gått å tänkt på det, att det kanske blir liiiite bättre om jag köper en dyr preamp.

Men visst gör det skillnad men det finns cirka 1000x grejer man kan investera i före man köper en massa dyra preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis! Man vet att det inte finns något att anmärka på, utan det är garanterat suveränt bra prylar som man aldrig behöver byta upp sig från. Det gör att man kan känna sig lugn när det gäller ljudkvaliteten och slippa oroa sig för att det kanske kunde ha blivit bättre med andra prylar.

Skillnad blir det absolut - men för de allra flesta är den skillnaden inte försvarbar i förhållande till den mångdubbelt högre kostnaden.

Sedan är det ganska lustigt med vissa preamp-diskussioner, när folk tror att man måste ha en rör-preamp för att få "rörvärme". Det många tror är vad de kallar "rörvärme", är ju ofta tranformatorfärgning och har inte alls med rör att göra... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Preamps är väldigt hypade. Speciellt om man läser på GS haha. Där folk försöker övertyga andra att de hellre kör med en Neve preamp och en 4000:- mikrofon istället för att köra budget preamp och en dyr mikrofon.

Själv tycker jag att spela in en ADK 51 i en Neve är lite som att sätta en Datsun-motor i en Ferrari Testarossa...

Men visst gör det skillnad men det finns cirka 1000x grejer man kan investera i före man köper en massa dyra preamps.

Word :-)

rör-preamp för att få "rörvärme". Det många tror är vad de kallar "rörvärme", är ju ofta tranformatorfärgning och har inte alls med rör att göra... 😉

Precis! Det finns rör som låter kallare & sticksigare än någon solid-state-amp jag någonsin testat, och andra rör som är bland det mest linjära jag någonsin hört :-)

Mitt Telefunken-rör jag satt i min gamla Behringer-mickamp är ett paradexempel på det senare.

Alla delar utan undantag som finns i signalkedjan gör skillnad, men jag har aldrig sett vitsen med att köpa de bästa amparna om man inte har för avsikt att kasta sig på dito grymma mickar direkt efteråt, eller åtminstone i den närmsta framtiden. Micken blir ju inte bättre för det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Guitar Nilsson, den 2012-08-29 - 19:34, sa:

 

Jag har starkt för mig att nån av de som vet, Elof eller kanske Joachim har skrivit att U47 låter mer modernt hitec än gammal Bing Crosby fast de flesta tror att de ska hett så "gammalt" sound... Rätt så rejält med diskant i dem om jag minns rätt.

Jag har inte lyssnat på de här klippen så om det har jag ingen åsikt alls, men om Behringern lät vassare kanske den är den som återger micken bäst?

Fan e du full eller... vad skriver du?

Det är nog jag som är full då, eftersom det var jag som sa det och fortfarande står fast vid det.

U47 (alla jag testat) låter betydligt modernare än ett gammalt vinylsound från 50-60 talet om man kör den helt ren in i valfri preamp. Det är helt enkelt en bra mick, fortfarande. Den låter inte heller som en distad beatlesinspelning utan bara jävligt bra, betydligt modernare än det de flesta verkar tycka låter "vintage" och "varmt"...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det mycket snack om 47:an, men exemplen var inspelade med en 87:a, och den är bra mufflig i lågmidden, samt har en återhållen topp. Ingen stormembransmick är särskilt linjär. Dock har den en rent otrolig upplösning i hela midden, och jag tror det är därför den är så populär. Snygga transienter åsså.

Jag kastade ett öga till på sidan, och insåg att det var en Behringer Mic-100 dom körde på! Jag har skrivit i tidigare trådar där jag refererat till min gamla lätt modifierade Behringer-amp, och det är just en sån.

Mic-100 lämnar exempelvis Art-amparna med nyllet fullt av snor och tårar, men de är långt ifrån raka och har massor med både harmonisk dist och TMD, Transient Modulation Distortion (kortfattat dödar det transienterna. Sjukt irriterande).

Inte så att de låter dålig, jag använder exempelvis min till vocoder och vissa ljudeffekter, men ljudet man får är svårbearbetat och är något som lämpar sig bäst som "smaksättning" av enskilda ljudkällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

U47 (alla jag testat) låter betydligt modernare än ett gammalt vinylsound från 50-60 talet om man kör den helt ren in i valfri preamp. Det är helt enkelt en bra mick, fortfarande. Den låter inte heller som en distad beatlesinspelning utan bara jävligt bra, betydligt modernare än det de flesta verkar tycka låter "vintage" och "varmt"...

Inte helt underligt! För att komma förbi begränsningarna av inspelningsmediet på den tiden så var man tvungen att se till att allt innan dess var så bra som möjligt, för annars kunde det bli katastrof!

Nu har det på många sätt gått åt andra hållet. Folk köper stora mängder skräp och förlitar sig helt på inspelningen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...