Jump to content
Annons

Studioforums mixtävling - utvärdering/feedback


joachime

Recommended Posts

Första omgången av studioforums mixtävling är precis avslutad. Jag vill passa på at tacka alla som engagerat sig i materialet. FreddeHstd, alla deltagare, de som kommit med kritik på låtar, synpunkter på tävlingen och er som röstat på bidragen.

Visst har det tagit tid i anspråk att driva tävlingen men inte så mycket som många verkar tro. Dessutom har det varit ett roligt projekt. Framförallt eftersom det fått så bra respons. Därför tycker jag att vi försöker köra en andra omgång när det passar.

Och jag tycker vi börjar med ett eftersnack. Vad var bra med första omgången, vad var mindre bra?

Bör vi förändra något til nästa gång. Lägga till eller dra ifrån?

Jag vill höra era synpunkter, så shoot!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jag såg ditt inlägg och tänkte citera och svara på det här.

Jag vill förtydliga att jag tycker diskussioner om låten och de inlämnade bidragen kan fortsätta i omrösnintgstråden, eller i en ny egen tråd.

Jag kanske borde ändra rubriken på den här tråden?

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det blir så många som 37 bidrag nästa gång så föreslår jag att man delar upp det så man röstar ut en vinnare av kanske 10 bidrag och sedan går vidare med nästa 10 osv... sen blir det final på finalisterna då i slutet... Det är alldeles för mycket att lyssna igenom 37 bidrag.

Den öppna och anonyma röstningen tycker jag dock var mycket bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag instämmer i vad någon skrev att man bör skicka sina röster istället för skriva in dem i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Om det blir så många som 37 bidrag nästa gång så föreslår jag att man delar upp det så man röstar ut en vinnare av kanske 10 bidrag och sedan går vidare med nästa 10 osv... sen blir det final på finalisterna då i slutet... Det är alldeles för mycket att lyssna igenom 37 bidrag.

Med andra chansen också? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite skeptisk till melodifestivalupplägget med omgångar och kval - men det är kanske smidigaste sättet trots allt med tanke på de kopiösa mängder bidrag som nu flödade in. Dock är jag för en anonym röstning där man inte utannonserar vilket bidrag man lagt sin lapp på. Det blir kanske lätt som Signia sade en flockmentalitet som renderar instinktiva interna grupptrycksröster. Att ett bidrag måste vara bra då x antal deltagare med respektive förment eller icke förment pondus hävdar en mixad dängas gångbarhet. Frågan är iofs om man då tycker det är ok att åtminstone diskutera bidragen i tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Här kommer citat från några av dom senare inläggen från omröstningstråden.

Vore det inte bättre till nästa gång att man röstar på runt 10 st. i stil med melodipestfestivalen? Det finns ju några som man hade velat ge någon röst till. Skulle kännas bättre.

Håller med. Det finns många bidrag jag skulle velat like'a om jag haft möjlighet. Tanken med att utse ett bidrag (per kategori) att lägga sin röst på var från början att det är den typen av val man ofta behöver göra i musikproduktion. Man har en eller flera versioner/val man ställs inför och alla ska bort utom ett.

Dessutom är det enklare att hålla koll på och räkna samman två röster per medlem än tio olika poäng. Kanske låter lättjefullt från min sida, men hade ni lämnat tio omdömen per kategori under de här två veckorna hade jag fortfarande suttit och räknat.

Nu blev ju inte antalet röstande så stort som jag förväntade, men frågan är om det hade blivit fler eller åtminstone lika många om varje medlem behövt ge två gånger tio omdömen istället för två.

Jag bidrar gärna med material/filer fr. en jävligt bra session i gamla Camelot studios 2007 med en känd Svensk artist

Låter intressant. Vilket påminner mig om en fråga jag borde ställa. Vad vill vi ha för typ av material i nästa mixtävling?

Gärna till sommaren om Joachime orkar annars kanske jag mantlar rollen som tävlingskordinator eller någon annan, varför inte vinnaren av denna tävling...

Jag har inga problem med att någon annan driver tävlingen vidare. Men om det är okej håller jag gärna i nästa omgång också. Därefter är det nog läge att lämna över till nästa.

Jag vill föreslå anonym röstning, alltså att man PMar tävlings-chefen istället för att skriva ut.

Jag tror att andras röster påverkar ens egen bedömning i viss mån. Jag tror även att den respons och bedömning bidragen får i tråden påverkar. Jag tror alltså inte att sluten omröstning ensamt motverkar påverkan av andras åsikter om vad som är bra och vad som är dåligt. Alternativen är snarare att ha en helt stängd omröstning - ingen öppen omröstning, inga offentlig diskussion om bidragen - eller något liknande det vi hade nu. Och där föredrar jag en livlig debatt om anonyma bidrag.

Digitala resurser att dela ut arbetsmaterialet och mixarna på måste vara säkerställda innan tävlingen börjar.

I hear you. 🙂

Trodde inte det skulle vara sådan uppslutning. Det är egentligen min enda ursäkt. Tror jag är bättre förberedd inför nästa omgång. Men om någon sitter inne på en übersmart lösning får dom gärna ta kontakt med mig eller posta den i tråden.

Jag skulle även föreslå att alla inlämnade mixar redigeras i volym, till samma RMS (eller upplevda snittvolym) som den mix som har lägst RMS. På så sätt kan inga misstankar om att redigering har påverkat ens egna bidrag (t.ex. limiting) få fäste. Givetvis lär ju nån clown skicka in sitt bidrag med en RMS på -80db eller nåt sånt, men det får man väl ta.

Nu verkar du anta att det är den som lämnar in mixen med stor dynamik som är benägen att misstänka att något skumt hänt med bidragen. Jag tycker utjämningen av nivåerna funkade bra den här omgången och ser ingen anledning att anpassa bidragen till det med svagast RMS. Det ger övriga bidragslämnare anledning att tro att något skumt har hänt med deras bidrag. Hur man vänder sig har man rumpan fram. Och om vi skulle hamna på löjligt låga genomsnittliga nivåer befarar jag att dom kommer att ha rätt. Trunkering till 16 bitar och sedan upp mer det på soundcloud. Hmm.

Jag funderar också på om det vore en tuff idé att skapa en separat tråd för varje mixtävling där vi talar om själva låten, inspelningen, insatserna, utförandet, sångarens- eller basistens stil visavi låtens, eventuella tabbar, saker som var super, eller suger osv.

Kanske vi kan avrunda omröstningstråden med vädring om vad vi egentligen tycker om låten, sångaren, trummisens underbyxor etc. 😉

Beträffande frågan om öppen/sluten omröstning tror jag att jag skulle 'rösta' på en sluten omröstning. Som röstare behöver jag inte veta hur alla andra röstar. Däremot ser jag tre möjliga "risker" med öppen omröstning, och det är dels att man kanske eller kanske inte färgas av hur andra röstar, - dels att man kanske hemfaller åt frestelsen att rösta strategiskt. Den tredje risken är när röstningen börjar närma sig sitt slut, och de som inte har bestämt sig kanske - bara för att snabbt få iväg sin röst, röstar på den de har fått känslan av har störst stöd...

Jag håller med. Men som jag skrev i ett tidigare svar till Signia tror jag inte vi kommer runt den första och sista punkten du tar upp enbart genom att byta till sluten omröstning. Jag tror det också kräver att vi avhåller oss från att kommentera bidragen, vilket ju blir lite tråkigt.

Vore det inte intressant att skapa en tråd där man la upp alla mixar, och mixarna, alltså de som mixade, fick förklara vad de gjort och varför? Blir väl en jäkla massa jobb förståss, men väldigt lärorikt.

Tror ni det får plats i omröstningstråden? I så fall är det bara att köra på. Annars kan den som känner sig hugad dra igång en tråd i ämnet.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag efterlyser ett smidigt sätt för den mixtävlingsansvarige att lägga upp bidragen i någon slags spelare utan att det för den skull pajja ljudfilerna alldeles för mycket... Och sedan röstar utifrån det... istället för att behöva ladda ner en himla massa filer hela tiden (förutom när man ska mixa såklart).

Jag sitter på 2mb internet förresten... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det blir så många som 37 bidrag nästa gång så föreslår jag att man delar upp det så man röstar ut en vinnare av kanske 10 bidrag och sedan går vidare med nästa 10 osv... sen blir det final på finalisterna då i slutet... Det är alldeles för mycket att lyssna igenom 37 bidrag.

Ja, trillar det in lika många bidrag i nästa omgång är det kanske rätt väg att gå. Vad tycker ni andra? Nackdelarna jag kan se är det blir en mer utdragen röstningsprocess. Frågan är om vi kan hålla intresset uppe längre än de nästan två månader det tog att köra ax till limpa (pun intended) den här första omgången.

Den öppna och anonyma röstningen tycker jag dock var mycket bra.

Ja men då är vi ju två i alla fall. 🙂

Frågan är iofs om man då tycker det är ok att åtminstone diskutera bidragen i tråden?

Precis. Kan det vara så att det har lika stor inverkan som den öppna omröstningen? I så fall, är ni villiga att köra en omgång där vi väntar med kommentarer och omdömen till omröstningen är slutförd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag efterlyser ett smidigt sätt för den mixtävlingsansvarige att lägga upp bidragen i någon slags spelare utan att det för den skull pajja ljudfilerna alldeles för mycket... Och sedan röstar utifrån det...

Gärna för mig. Spar en massa arbete och huvudbry. Några förslag på smidig lättilllgänglig spelare med lagringsutrymme och bättre ljudkvalitet än soundcloud?

Link to comment
Dela på andra sajter

37 bidrag var lite daunting att sätta tänderna i för egen del, så deltävlingar skulle kanske vara något. Jag är nog för en sluten omröstning av den anledningen att det kunde bli mer surprise när alla recensioner väl släpps, å andra sidan kan det bli en enorm mängd text att ta sig igenom på ett bräde om fler tar sig tiden att gå på djupet , så jag vet inte... kan ju bli lite som att gå till kyrkan o sträckläsa bibeln..typ.. fast roligare. 😄

Jag svarar nog egentligen med passgång på den frågan, bestäm ni.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joachime, det går väl att ha en god konversation om bidrag utan att yttra vilket man har lagt sin röst på? Tror absolut att man kan diskutera virvlar och frekvenser utan att behöva skrika "HEJ JAG HAR RÖSTAT PÅ BIDRAG 10"..

Tror garanterat att vi hade fått ett mycket mer spritt röstande om det hade varit en stängd röstning. Som nån nämnde så är det lätt att hänga på och tycka lika som mer etablerade forummedlemmar/producenter/mixare bara för att själv verka mer kompetent.

Att dela upp mix och prodd var en bra grej. Kanske borde man lägga tre röster istället? 15, 10 och 5p till sina topp tre favoriter. Allt för att ge det lite mer spänning och sprida poängen i fältet.

Köper inte att det skulle vara en stor process att lyssna igenom 37 bidrag. Man kan skumma igenom alla lite snabbt på 15 minuter. Direkt kommer man hitta kandidater, och efter det kan man finlyssna lite. Låter ju på folk här som att dom har lagt tio gånger så lång tid på att lyssna som att mixa! 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga!

Det MÅSTE väl kunna gå att styra upp forumet här så att man kan ha tävlingar på ett smidigare sätt? Så som när man gör en enkät?

Dom råa filerna kan man tycka är upp till tävlingsskaparen att ordna med server. Men resten tycker jag borde kunna finnas här. Att när alla bidrag är inlämnade så startar man en enkät. Där man i ett inlägg kan lägga alla bidragen/låtarna. En mediaspelare som klarar 24/44.1...? Nu går det bara med två mediafiler per inlägg. Där ska det vara obegränsat.

Sen i enkäten vilka man vill rösta på. Klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl inga direkta förslag om förbättringar/förändringar, men håller med om att det skulle vara smidigare att bara direkt i forumet kunna trycka på "play" och lyssna.

Vad gäller röstning så kanske en sluten röstning är bättre, men jag tycker absolut att bidragen skall/bör diskuteras öppet i tråden under tävlingens gång.

Deltävlingar tror jag inte på.....kolla bara på melodifestivalen. 😛.

Nä, final på en gång med alla bidrag. På så sätt är ju alla med i finalen, vilket kan kännas bättre i själen. 😉

Det sämsta/tråkigaste var ju att bidragen var fler än rösterna.....kan i och för sig bli svårt att "tvinga" fram röster, men jag tycker att alla bidragslämnare åtminstone kunde röstat.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Köper inte att det skulle vara en stor process att lyssna igenom 37 bidrag. Man kan skumma igenom alla lite snabbt på 15 minuter.

Mmm... fast ibland kan en mix:s bra/dålig-status avgöras genom hur lyssnaren "känner" sig efter att hela låten har lyssnats igenom. En mix kan vara väldigt mustig och energisk och rycka med lyssnaren de första trettio sekunderna... för att därefter inte släppa taget om lyssnaren hur mycket lyssnaren än kvider och ber om det.

Om man strikt ska gå på "ljudbild", ja, då kan vi ju lika gärna strippa bidragsunderlagets längd till max 30 sekunder, från intro till slutet på första versen, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm... fast ibland kan en mix:s bra/dålig-status avgöras genom hur lyssnaren "känner" sig efter att hela låten har lyssnats igenom. En mix kan vara väldigt mustig och energisk och rycka med lyssnaren de första trettio sekunderna... för att därefter inte släppa taget om lyssnaren hur mycket lyssnaren än kvider och ber om det.

Om man strikt ska gå på "ljudbild", ja, då kan vi ju lika gärna strippa bidragsunderlagets längd till max 30 sekunder, från intro till slutet på första versen, typ.

Sant, det är ju det som blir problemet med så många bidrag. Man behöver lyssna igenom låtarna helt för att få en helhetsbild egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många som efterfrågar sluten omröstning, så jag tycker vi testar det nästa gång. Sluten omröstning, fritt att kommentera bidragen. Ska vi köra på det?

Det sämsta/tråkigaste var ju att bidragen var fler än rösterna.....kan i och för sig bli svårt att "tvinga" fram röster, men jag tycker att alla bidragslämnare åtminstone kunde röstat.

Ja, vi borde fundera lite över hur vi gör röstningen enklare. Kanske sluten omröstning gör det lättare att delta. Och minska ned antalet bidrag att ta ställning till genom att hålla deltävlingar.

Nästa tävling tycker jag inlämningsformatet bör vara MP3. Mycket för att mp3 är ett av dom största formaten och jag skulle tycka att det var grymt att grotta ner mig i diskussionen om hur man får det att låta bra. För det går faktiskt.

För vanliga musikälskare tror jag lyssningen påverkar mer än om det är mp3-kodat eller inte. Så vill man vara riktigt autentisk bör man bedöma bidragen i en mobil, in-ear, datorhögtalare eller boombox.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först vill jag säga att det var en rolig tävling och ett kanonjobb av joachime.Själv kunde man tyvärr inte delta pga.datorhaveri.

Vill dock säga att 37 bidrag var mafigt och tidskrävande att lyssna på ,och skulle det bli dubbelt med bidrag, så kommer man inte orka att lyssna på alla .Så man behöver nog ta ner det till typ 10-12 bidrag? Sen kan jag tycka att röstningen bör vara anonym, så att ingen ska bli påverkad av någon som skriver här om villken låt dom röstat på mm .

Ljudet tycker jag dock var bra nog ,dvs alla hade ju ändå samma förutsättningar. 🙂

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Först vill jag säga att det var en rolig tävling och ett kanonjobb av joachime.Själv kunde man tyvärr inte delta pga.datorhaveri.

Vill dock säga att 37 bidrag var mafigt och tidskrävande att lyssna på ,och skulle det bli dubbelt med bidrag, så kommer man inte orka att lyssna på alla .Så man behöver nog ta ner det till typ 10-12 bidrag? Sen kan jag tycka att röstningen bör vara anonym, så att ingen ska bli påverkad av någon som skriver här om villken låt dom röstat på mm .

Ljudet tycker jag dock var bra nog ,dvs alla hade ju ändå samma förutsättningar. 🙂

Svårt att begränsa antalet deltagare men det var kansek inte det du menade? Man skulle ju kunna ha en första "utsållningsomgång" där man röstar fram de 5-10 bästa bidragen som sen dissekeras vidare i en finalomgång?

Vågade mig själv inte på ett bidrag denna gång men är bra sugen till nästa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Överlag tycker jag den här tävlingen var otroligt rolig och engagerande. Det jag tyckte sämst om är egentligen bara det att jag stundtals blev så förtvivlat orolig över att den skulle urarta i att vi inte skulle kunna hålla oss från att avslöja vems bidrag som var vems, och att den här tiden formligen släpade sig fram 😛

Jag håller med de som vurmar för sluten omröstning, hur man löser det här med löpande reaktioner vet jag inte. Delomgångar, tja varför inte... Lite drygt var det nog att lyssna på låten ett hudratal gånger under mix, sedan ytterligare hundratal vid bedömning och röstning.

En sak är säker; Om låten hade genererat Fredde en krona för varje gång den lyssnats på, hade han nog rentav varit miljonär nu.. 😆

En annan sak jag tänker på beträffande material till nästa omgång är att den bör hållas kort. Anledningen till att det faktiskt funkade med 37 bidrag var att låten höll sig under 3 min. Tänk om den hade varit 5 min... 😳

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang. mitt bidrag nr. 12 som en del har uppfattat som alldeles för "blött" redan i gitarr/dobro introt hade jag tanken på ett 50-tals sound och ville inte fega på så vis, lite inspirerat av tex Jeff Beck & the Bigtown Playboys som Leif Mases spelat in och mixat föredömligt på 90-talet.

Trummorna var svåra/otacksamma, en del eq i cubase tråkiga interna + en busskompressor waves SSL med lätt kompression på, tog bara ena kanalen fr ms paketet som lät kass i sig men den ena vilken det nu var funkade i min idé, ingen rumsmick och virveln lät papp hur jag än gjorde och jag iddes inte kämpa pga olust när det handlar om dåligt inspelat material, blev grinig liksom ;-)

Basen fick eq minns ej vilken nu men rätt mkt eq-sculpt för att få den bra...

En del gitarrer dubbade jag (copy track) och drog i sidled/tidsled för stereo och tidsskillnadens skull, sången drogs genom waves doubler med extremt lång dragning på högerpunkten i tid bara för sakens skull och körerna pannade jag lite lätt, någon gillade visst körsoundet i alla fall hehe!

Jag ville ha ett sound där allt har sin plats i stereobilden och där är lurarna bra, att dra allting ut i periferistereo som så många tycks gilla idag är inte min grej eller ideal, old-school som jag är och förblir*

Cubase 5, Ultrasone 2500 lurar (som jag trodde jag behärskade på vild chans) 4 timmar totalt.

Nästa gång blir det mix i HECO celan 500 som nu är uppackade och redo i nya kåken tack och lov*

Link to comment
Dela på andra sajter

Har väl inga direkta förslag om förbättringar/förändringar, men håller med om att det skulle vara smidigare att bara direkt i forumet kunna trycka på "play" och lyssna.

Vad gäller röstning så kanske en sluten röstning är bättre, men jag tycker absolut att bidragen skall/bör diskuteras öppet i tråden under tävlingens gång.

Deltävlingar tror jag inte på.....kolla bara på melodifestivalen. 😛.

Nä, final på en gång med alla bidrag. På så sätt är ju alla med i finalen, vilket kan kännas bättre i själen. 😉

Det sämsta/tråkigaste var ju att bidragen var fler än rösterna.....kan i och för sig bli svårt att "tvinga" fram röster, men jag tycker att alla bidragslämnare åtminstone kunde röstat.

Den trodde man var självklar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej Hopp! Visst vore det trevligt med en till mixtävling här framöver?

Jag vet att det är brukligt i äkta forum-manér att vinnaren anordnar nästa tävlingl. För min del så skulle jag inte ha något emot det, men däremot tror jag inte jag har något matrial att dela med mig tyvärr. Dessutom är jag en ganska disträ och förvirrad person som är dålig på att ha koll på en tävling haha...

Jag har en hel del riktigt bra inspelat matrial egentligen, men allt är stimmat samt har många personer inblandade i produktionen som gör att det knepigt att få rätt att dela ut matrialet.

Har visserligen en låt som var gjord till en studiofestival men som inte hanns med att lägga sång på som jag skulle kunna dela ut. Dock har den inga akustiska element inspelade för allt gjordes hemifrån. Gitarren är lajnad, trummorna är lite blandade samples (rätt taskiga faktiskt) och sång fattas....?

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att Joachime erbjöd sig att hålla ytterligare en tävling?

Florian, hade inte du något bra/spännande med material med en "känd svensk artist", som kanske kunde användas? (Eller kommer jag ihåg helt galet?)

Ser mycket fram emot nästa "mixjobb". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kan man inte bara köra med en mer eller mindre färdig låt av nån härifrån som vill ha hjälp att ta den ett steg till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...