Jump to content
Annons

Studioforums mixtävling - utvärdering/feedback


joachime

Recommended Posts

Annons

Vore kul med så "proffsigt" material som möjligt. Många här (mig själv inräknat) är nog ganska trötta på s.k "fix-mixar" där man är tvungen att editera i massor och rädda materialet så gott det går. Vore kul, om möjligt, att få se vad professionella mixare får för grundmaterial att jobba med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore kul med så "proffsigt" material som möjligt. Många här (mig själv inräknat) är nog ganska trötta på s.k "fix-mixar" där man är tvungen att editera i massor och rädda materialet så gott det går. Vore kul, om möjligt, att få se vad professionella mixare får för grundmaterial att jobba med!

Fast .. är inte alla mixar fix-mixar, bara i olika utsträckning? Jag tycker inte det finns någon klar skiljelinje mellan 'rädda' och 'förbättra', och mixning handlar ju om att förädla ett föregivet material så bra det nånsin bara går. Sysslar man med den musik som dominerar på studioforum, så är det ju i princip aldrig fråga om att återge en ljudkälla så som örat uppfattar det i verkliga livet, utan det är ju typ alltid fråga om att skapa ett konstgjort ljudlandskap med syntetiska klanger.

Så tänker jag på det i alla fall ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan en proffsig rå-inspelning och en hemmapulad sådan är ganska stor. Att få testa på att mixa ett material som har blivit inspelat av en duktig tekniker i en fin studio är något som jag tror att många här skulle uppskatta att få testa på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan man inte bara köra med en mer eller mindre färdig låt av nån härifrån som vill ha hjälp att ta den ett steg till?

Har svårt se vitsen med en icke färdig låt. Det ska vara en bra låt som svänger. En ofärdig låt där man ska behöva editera, spela in en massa eget för att den ska bli klar är för tidskrävande och allt för få bidrag skulle komma in.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det är något som de flesta vanligtvis inte får göra?

Ah, OK. Då hör jag inte till "de flesta". Jag vill väl ta och skita i huruvida något är inspelat i fin studio eller inte.

Det som räknas är vad jag som producent kan åstadkomma med givet material.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som räknas är vad jag som producent kan åstadkomma med givet material.

Håller fullkomligt med om det.....också. 😉

Som nikko säger, skulle det vara riktigt roligt med "proffsigt inspelat" material.

Den enda anledningen till det för min del, skulle vara att höra om jag kan få ett bättre slutresultat med "proffsljud" jämfört med vad jag brukar kunna åstadkomma själv med det material som jag själv spelat in hemma i vår replokal.

Edit: Å andra sidan är det en stor/spännande utmaning att jobba med kanske inte så proffsigt material; man kanske lär sig mer då?

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast ... jag tycker nog inte det är någon påtaglig generell skillnad mellan inspelningar från högre/lägre budgetar.

Många yrkestekniker kör ju med SM57a på virveln med. Blir ju ingen skillnad på signalen från mikrofonen beroende på om teknikern lever på sitt jobb eller är avancerad amatör. Är man i en studio med högt i tak kan det kanske bli lite bättre rumsljud, och folk kanske anstränger sig ett snäpp mer i sitt spel om det är cash och stora namn involverade, kanske fixar till trumljudet ett snäpp extra osv ... men överlag så brukar det låta i närheten av hur Freddes inspelning gjorde (förra mixtävlingen).

Största skillnaden mellan råmaterial från avancerade hemanvändare och proffssammanhang tycker jag brukar vara att råmaterialet från hemanvändare brukar vara ganska jämn i kvalitén, medan i proffssammanhang kan spåren vara väldigt ojämna i kvalitet; vissa spår kan låta sagolikt medan andra låter .. märkligt. Har man inte hört mycket sånt så finns hela multitracks även av legendariska band ute på nätet. Finns flera spår från Queen, hela Bohemian Rapsody t.ex., Michael Jackssons Bad, finns ett spår från Def Leppard. Hittar man dom kan man ta hem och lyssna eller mixa själv. Inte ens där låter inte de råa spåren anmärkningsvärt mycket bättre än Freddes gjorde (ja okej, trummorna då).

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns flera spår från Queen, hela Bohemian Rapsody t.ex., Michael Jackssons Bad, finns ett spår från Def Leppard.

Har ett gäng av dessa själv, däribland några goa The Beatles; helt underbara att analysera.

Men vilken Def Leppard-låt är det? Tokig Leppard-fan som jag är...

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är väl klart att det skulle vara skoj att få sätta tänderna i en låt som ska ut i radion eller på skiva på "riktigt" men så höga tankar om vad vi kan åstadkomma och att det skulle vara så mycket bättre än det som läggs ut här det känner jag inte riktigt att det finns täckning för.

Så jag vill nog vara lite ödmjuk, men som sagt ju närmare skarpt läge ju roligare. Frågan är väl bara om vi axlar manteln för när jag lyssnar på dom mixar vi gjorde i första tävlingen så finns det ganska mycket kvar att slipa på för oss alla.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Die Hard (oregistrerad)

Många yrkestekniker kör ju med SM57a på virveln med. Blir ju ingen skillnad på signalen från mikrofonen beroende på om teknikern lever på sitt jobb eller är avancerad amatör.

Så om jag bara köper mig en rectifier och en 57:a kommer det att låta lika bra som på Metallicas plattor? Det är därför det är så många låtar här som låter som om de var inspelade i en bra studio med en tekniker som har det som levebröd. :rolleyes:

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det är roligare med en proffsinspelning! Jag tycker iaf inte att det ska vara sämre kvalité än förra tävlingslåten. Däremot skulle det nog vara tråkigt att sätta tänderna i något så proffsigt som tex. bad av michael jackson, för det är nog nästan fördigmixat från pre-pruduction, men så proffsigt kommer vi nog inte i närheten av endå.

Mvh

(Edit: inte för att förra låten var dåligt inspelad!) 🙂

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...