Jump to content
Annons

Jag har börjat hata överdriven diskant!


Martin

Recommended Posts

Som ett inlägg för eftertanke i denna debatt kan jag berätta om Sjunne Ferger som var en mkt duktig trummis och musikprofil fr. Örebro och som i protest mot allt skval och musikbranschens förfall redan på 80-talet gjorde en hel LP med bara...............tystnad, inte ett ljud ingraverat bara Silence, det kallar jag statement, lite som när Peter Green fr Fleetwood Mac la av att spela gitarr och lär naglarna växa och bli krökta ca 25 cm långa i sin personliga protest och krisreaktion på hur branschen kommersialiserades redan 1970 men i hans fall berodde det väldigt mycket på depression skapad av för mycket LSD och peyoteintag, han blev inlåst och behandlad med både elchocker och psykofarmaka under 20 år men det är en annan historia...

Min personliga reflektion ang. för mycket obehaglig/onaturlig diskant börjar på 80-talet och mitt första möte med Yamaha NS-10 som har en mkt obehaglig påverkan på mina öron med sin skrikiga presenshöjning runt 3.5-4.5 khz, enbart vidrigt och det var på denna tid man började pressa upp dessa diskantnivåer med hjälp av exciters som kom på modet, allt skulle få sin shine med dessa magiska burkar...pyttsan vilket jävla dravel men det var så det började med denna hype!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har utvecklat min teori till följande:

Hög-diskant är inte naturligt. Har aldrig varit, och kommer aldrig bli. Jag tror att mycket av dagens musik är inspelad på ett sätt som får oss att lyssna på fel sätt, i stället för att få avslappnade öron måste man värja sig mot den höga diskanten på många inspelningar, detta skapar hörselskador och onaturliga val av sounds. Om fler förstod att den diskant som tas upp av många mikrofoner inte på något sätt går att jämföra med det sättet våra öron exempelvis tar in ljud skulle många mixar kunna låta bättre. Det är att kräva för mycket av lyssnaren att ge den i uppdrag att ducka för 50 st knivar i ansiktet, och fokusera på tonen bakom, bara för att få ens musik att sticka ut mest.. (Läs sticka!).

Den vänstra bilden är en översaturerad mix (för mycket diskant), detta tar bort all form av estetiskt uttryck i bilden, och gör den platt och endimensionell.

Den högra bilden har en jämn kurva av frekvenser vilket gör att den får ett djup (diskanten lägger sig inte som en hinna ovanpå och blockerar all form av djupare reflektion, eftersom skillnaderna mellan mörkt, och ljust bibehålls i betraktarens ögon.

Auto-Contrast_sml.jpg

Dagens musik produceras anpassat för döva människor.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Studioforumet kanske borde ha en avdelning där man kan starta trådar som heter "Jag har börjat hata xxxxxxxx" eller "jag hatar redan xxxxxxxx" m.m.

"Jag hatar redan överdrivet distade gitarrer" borde bli en gottig rubrik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är debatten om, produktens förpackning vs produktens egentliga design (det som finns inuti). alltså hur man väljer att presentera innehållet. Diskant är i mina öron, hur mycket skrikande färger det finns på förpackningen, så att alla kan se vad den innehåller.. till detta hör också ms/breddning, hård kompression, och liknande saker.

Vad jag ville prata om var enbart diskant som femonmen, hur vi upplever den, historia, varför den skapar känslor, och så.

Bra sagt där, hinner inte läsa igenom mer av tråden nu men det förklarar ganska bra vad jag tänkte komma med också, att ibland vill man att mixen ska skrika och pumpa med tung diskant och riktigt låg sub, sånt är jag van vid efter att ha jobbat med electro house och liknande i flera år. Själv försöker jag alltid tänka mig vad jag är ute efter i spektrumet, och boostar någon frekvens väldigt ofta. Det hjälper med att förmedla känslan man är ute efter 🙂 Åtminstone jag kan göra så eftersom jag alltid mixar min egen musik, jämfört med att spela in andras musik då man ibland inte vet vilken känsla artisten i fråga är ute efter.

Exempel på en låt där jag med helt fri vilja överdriver diskanten:

http://soundcloud.co...s-2-alien-theme

Exempel på en låt där jag har lagt mer vikt på low-mid frekvenserna (även fast diskanten ändå finns där, relativt högljudd):

http://soundcloud.co...ou-feel-preview

Dock är det andra exemplet en grej jag mixade för länge sen och låter inte alls så bra som det kanske borde.

EDIT: Nu när jag lyssnar igenom exemplen lite mer noga så inser jag att nästan alla mina låtar har lite överdriven diskant... nu har ni gett mig en funderare!

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatar distad sång.

Stor poäng. Jag har flera ggr fått kommentaren "lägg på dist på sången, så blir det bättre"...

Helidiotiskt...

Med multibandskompressor på mastern är det snart gjort att pressa fram alldeles för onaturlig diskant, det är nog där mycket av det som ogillas görs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stor poäng. Jag har flera ggr fått kommentaren "lägg på dist på sången, så blir det bättre"...

Helidiotiskt...

Jag brukar använda mycket dist på mina mixar, men det är inte för att få fram mer diskant utan det är för att ge dem lite mer attityd. Man ska inte sätta automatiskt likhetstecken mellan dist och överdriven diskant.

Upplever man att mixen har för lite diskant finns det bara en lösning, och det är att dra ned på basen som förmodligen dränker all diskant!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

EXAKT! jävla fina ungdomar dock! man kan tydligt höra att hon sjunger som hon uppfattar musiken, diskantrikt... men fin röst ändå! tack för låten.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja, chase the flame. Allting handlar om 100-300 hertz, + (500 - 2000) få till det rätt där, och sedan bara mysa till det lite med bra gjorda, starka, rena luftiga, och pompöst byggda analoga filter och starka strömriktningar som får ljudet att öka i styrka på ett sätt som låter naturligt och icke-tillgjort och linjärt som på alla digitala skitproduktioner.

Här är en produktion där dom fattat detta på:

Loreen – Euphoria - Single Version

En bladning mellan digitalt och analogt. Mellan sött och salt. Mellan sex och matte.

Missförstå mig inte, det skär fortfarande lite i Euphoria, men det är nästan gjort med flit för att det ska höras i skithögtalare.

Det handlar egentligen om att blanda det blurriga, med det skarpa, för att bibehålla kontrasterna. allt kan inte vara skarpt, ingen gillar såna bilder. Analog utrustning är oftast bättre för att skapa snyggare kurvor, än digital, det blir naturligtvis mycket bättre att lägga till diskant med ett fysiskt el-filter än med en CPU. Dock är det tvärtom, för vissa ljud som är linjära i sin natur, som synthar, dessa låter nästan bättre när man skruvar linjärt på dem, för att hjärnan uppfattar dessa som jämna. Allt handlar om att gå in på djupet i hur kroppen uppfattar ljud, och förstå hur snabbt dessa vibrerar ned på minsta nivå, och sedan veta vad som är viktigast, och vad som kan ligga en bit bort. ATt MIXA alltså!*

Att stå med ena foten i det digitala, och med en annan i det analoga är tricket!

Det kan också vara så enkelt som att byta tonart i låten, då hela låten byter färg, och då lyssnaren automatiskt ta till sig melodin bättre, för att melodins färger, stämmer bättre överens med låtens emotionella energi (diskant behövs ej för att förstärka det.) Musik är ett hantverk som det inte finns nån slump i, all sitter i hjärtat/öronen/huvudet/thesex

Allt i en mix är gjort av vibrationer, varenda liten sak. Allt viberar. Vibrationer framhävs, och förstärks med vissa kurvor, medan dem minskar med andra, det gäller att förstå det, och gå ned på en djupare nivå i vad som ska vibrera främst, och vad som ska vibrera mindre, och kanske inte vibrera alls. Djup, dimension, energi, och rörelse. Det är grunden i att skapa en bra mix. Har man allt detta, behöver man ingen diskant, för den är bara där, helt automagiskt. Diskanten blir då en kontrast till allt det övriga. Den fyller sin funktion, den gör det den ska. Den attraherar.

Vibration är färg, färg är ljud, och ljud är energi.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det varit en del gnäll på trådens relevans vill jag säga att jag tycker det är en bra tråd.

Mina mixar blir alltid diskanfattiga och jag har sökt ganska hårt efter diskussioner om det fenomenet. Jag har kommit till tre slutsatser:

1) mina monitorer (Blue Sky System One) är ganska krispiga vilket gör att jag mixar diskanten för lågt för den generella lyssningssituationen

2) komprimering förhöjer alltid basfrekvenser mer och när allt summeras (spårkomprimering, busskomprimering och mastring med multiband) så blir slutresultatet basigt, och

3) man måste alltid eq:a upp diskanten med typ en shelf om man vill få en någorlunda jämn frekvensbild eftersom det naturliga ljudet är diskantfattigt. Jag anser mig ha rimligt bra mic (Baby Blue Bottle) och preamp (True P-Solo) men får en tydligt fallande frekvenskurva på allt akustiskt ändå.

Jag arbetar med verktyget Har-Bal (http://www.har-bal.com/) för att få ordning på frekvensbilden och det är genom det som jag har förstått att mina mixar alltid är diskantlåga. Kanske är det snarare mina jämförelsespår som är diskantrika?

Är det någon annan som upplevt något liknande åt ena eller andra hållet? Hur har ni gjort -- förändrat monitorernas ljud eller lärt er monitorerna så att mixen inte låter perfekt i dem men perfa i "vanliga" system?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in visor är det svårt att få nån vettig balans, det finns ju ingen diskant alls att tala om varken i rösten eller instrumenten. Däremot i elbasen och rösten finns det massor av bas. Krångligt. Det passar inte med en vass tamburin till alla visor heller. Borde nog skaffa ett par bra maraccas, de ger väl ett lite snällare ljust ljud.

Men att det i slutändan blir för mycket bas, det är mitt ständiga problem. Ska försöka få igång en spectralanalysator att ha på sidan om min porta. Måste åka till en datafirma och få det gjort. Själv får jag tuppjuck och rabiesanfall när jag försöker installera nåt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag spelar in visor är det svårt att få nån vettig balans, det finns ju ingen diskant alls att tala om varken i rösten eller instrumenten. Däremot i elbasen och rösten finns det massor av bas. Krångligt. Det passar inte med en vass tamburin till alla visor heller. Borde nog skaffa ett par bra maraccas, de ger väl ett lite snällare ljust ljud.

Men att det i slutändan blir för mycket bas, det är mitt ständiga problem. Ska försöka få igång en spectralanalysator att ha på sidan om min porta. Måste åka till en datafirma och få det gjort. Själv får jag tuppjuck och rabiesanfall när jag försöker installera nåt.

Det finns väl massor av "diskant" (om man nu så önskar) i gitarr och sång? 🙂 Visor mår ofta bra av att vara luftiga och öppna, hyllfiter kan vara din vän.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Byt lyssning. Förmodligen ligger diskanten lite högre i dina burkar. För du verkar inte ha några fel på öronen!

Köp Adam A7X.

Känner du till Blue Sky System One (http://www.thomann.de/se/blue_sky_system_one_21_system.htm)? Det är inte några dåliga monitorer 🙂. Kostar mer än dubbelt så mycket som Adam A7X så det känns inte uppenbart att jag ska göra ett sådant hopp. Alla monitorer har sina egenheter och man måste lära sig mixa med sina egna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl massor av "diskant" (om man nu så önskar) i gitarr och sång? 🙂 Visor mår ofta bra av att vara luftiga och öppna, hyllfiter kan vara din vän.

mvh Jon

Det var cymbaler och såna klirriga ljud jag tänkte på. Så högt når ju inte en ak gitarr medans elbasen når ända ner till 20 hz. Köpte ett par maraccas idag för att mota elbasen lite..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också tycka att en hel del produktioner innehåller för mycket och allt för påträngande diskant. Verkar som det kapas bas för att trycka upp totalnivån i en mix som inte är balanserad för det, gissar jag.

Kan också säga att jag generellt inte gillar ljudet från ribbon-diskanten (som t.ex. Adam använder). Det brukar vara något med den som låter skarpt tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...