Jump to content
Annons

Jag har börjat hata överdriven diskant!


Martin

Recommended Posts

Jag tycker att det oftare handlar om ett nyanslöst förhållningssätt till mix och master idag. Precis ALLT ska vara FETT och BRETT!!! Spelar man in ett klockspel, så kan man ge sig fanken på att någon frågar "Går det inte att få klockspelet att låta FEETAREE!!!" Nej, nu ska jag käka en banan och sjunga "Uncle Remus"... 😉 /Ulf

Men lyssna på mycket 70-tals-musik, där finns en hel del med mindre diskant (finns säkert sylvassa diskantlåtar också) inte så högt, inte så brett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Basen är också jobbig. SLutstasen är att folk inte har utbildning för det dom gör och då låter det därefter...

Kom med fakta och inte påstående.

Jag säger bara mids, sa jag mids?

Nej du glömde säga mids. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard: det är fakta att ingenting är rätt idag. läkare mördar patienter. lärare våldtar barn. bilmekaniker tar sönder bilar. professorer lär ut falska doktriner. kyrkan lär ut människofientlig religion. advokater skapar brott för att rädda brottslingar. krig skapar pengar när pengar borde döda krig. d.v.s mycket är bakåfram, så varför skulle inte folk kunna göra fel inom musikproduktion då? det förefaller ganska logiskt, eftersom musikbranschen är en del av samhället.

Redigerat av Martin
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd det här.

Kan rekommendera Solomon Burkes Don't give up on me, som har en ljudbild som är ganska dämpad i diskanten, på ett jäkligt sätt. Något för mixare och mastringstekniker att ha som referens. I mitt ödmjuka tycke alltså.

Döm själv:

Bra att du la upp exempel, Martin. ska lyssna med stort intresse på Kisslåten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Martin har ju jävligt rätt. Med konstiga pluggar pressas det fram en diskant som inte existerar annat än i överstyrda pluggar inte ens i moogmaskiner eller andra synthar.

Det blir komiskt när man ibland ser stentuffa band mima till sin nya singel i TV4. de står där och mimar med en gitarr och nåt enstaka till vanligt instrument. Vad som ska föreställa vara det instrument som ger ifrån sig all diskant går inte att fatta. Inte var alla körsångare med superdiskantiga röster kommer ifrån heller.

Mkt vettig tråd Martin. .

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lite lika med stereobreddning och M/S stereo. Jag kan bli imponerad av det först när jag hör det, men sen man hört på all den konstlade stereon m är det befriande att lyssna på tex Thin Lizzie utan en massa hittepåeffekter, Tror det är därför jag aldrig gillar M/S stereo nåt vidare. Det låter bättre att spela upp grejerna vanligt, eftersom de låter så naturligt.

Jag har märkt att jag gillar att vara mer och mer sparsam med att panorera ut gitarrerna oxå. Två helt utpanorerade gitarrer tycker jag enbart låter jobbigt. Som ett fel på ljudet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är debatten om, produktens förpackning vs produktens egentliga design (det som finns inuti). alltså hur man väljer att presentera innehållet. Diskant är i mina öron, hur mycket skrikande färger det finns på förpackningen, så att alla kan se vad den innehåller.. till detta hör också ms/breddning, hård kompression, och liknande saker.

Vad jag ville prata om var enbart diskant som femonmen, hur vi upplever den, historia, varför den skapar känslor, och så.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är debatten om, produktens förpackning vs produktens egentliga design (det som finns inuti). alltså hur man väljer att presentera innehållet. Diskant är i mina öron, hur mycket skrikande färger det finns på förpackningen, så att alla kan se vad den innehåller..

Vad jag ville prata om var enbart diskant som femonmen, hur vi upplever den, historia, varför den skapar känslor, och så.

kan du ge exempel på ett par, gärna mer kända låtar, som du anser har bedrövligt mycket diskant? jag lyssnar inte på så mycket modern musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är debatten om, produktens förpackning vs produktens egentliga design (det som finns inuti). alltså hur man väljer att presentera innehållet. Diskant är i mina öron, hur mycket skrikande färger det finns på förpackningen, så att alla kan se vad den innehåller.. till detta hör också ms/breddning, hård kompression, och liknande saker.

Vad jag ville prata om var enbart diskant som femonmen, hur vi upplever den, historia, varför den skapar känslor, och så.

0

Jag förstår din analogi. Jag håller fortfarande med. Alla dessa "knep" som används för att som mest effektivt locka lyssnarens uppmärksamhet är för den medvetna människan väldigt påträngande. Här ingår även sättet poplåtar arras på idag. Förr hade låtar ofta en story, eller någon typ av innehåll som gick att analysera. Idag består låttext och arr av det som stimulerar mest och kräver mest uppmärksamhet. Loopade slingor som går om och om och om, tillsammans med skrikande diskant och såpass komprimerad mix att ingen luft finnes att finna någonstans, en endaste sekund av låten. Oh, the horror!

En låt eller två går an. Jag har dock aldrig lyckats lyssna på ett helt album av den sortens musik, man blir illamående någonstans halvvägs.

Link to comment
Dela på andra sajter

desvaenger: Ja, det är fruktansvärt beklämmande... Men! Förmågan eller urskiljningsförmågan att se igenom dessa otillgivna förpackningar av den nutida popkonsten är vad som skiljer en duktig producent från en medioker. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Till dig som efterfrågade exempel på diskantrika moderna mixar (från topplistan svenska spotify):

Valde ut några lite snabbt bara, de flesta låtar på listan var oomsorgsfullt mixade.

Snoop Dogg & Wiz Khalifa – Young, Wild & Free - feat. Bruno Mars

Kapten Röd – Ju Mer Dom Spottar

One Direction – What Makes You Beautiful

Taio Cruz – Hangover

Kelly Clarkson – Stronger (What Doesn't Kill You)

Skrillex – First Of The Year - Equinox

David Guetta – Turn Me On (feat. Nicki Minaj)

Jasmine Kara – Try My Love Again (en tjej från min hemstad vars debutskiva låter förjävla illa, sönderkompressad och boostad i diskanten, tar borta hela hennes sköna röst, skulle fått henne att låta bättre genom att be henne sjunga i mitt kök med en piezo-mick i mitt diskställ)

Här har vi ett exempel där diskanten gör sin sak... (ger diskant till ljuden, och inte till skallen!, vilket ger harmoni till ljudbilden)

The Impressions – It's All Right - Single Version

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

jo nu när du säger det så stämmer det väl. men jag tror inte det är så att alla är dumma i huvudet, utan att det faktiskt finns en tanke bakom det.

sitter man med ett billigare ljudsystem och lyssnar på radio så kommer troligtvis låten efter en mer diskantrik mix låta tråkigare. men visst kan man tycka att det är synd.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl snarare tvärtom. det finns ingen tanke bakom nått av det. det är hjärndött producerat. att hitta lösningar på problemen är hjärnaktivt, att bara göra som alla andra är ju att följa strömmen.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lite lika med stereobreddning och M/S stereo. Jag kan bli imponerad av det först när jag hör det, men sen man hört på all den konstlade stereon m är det befriande att lyssna på tex Thin Lizzie utan en massa hittepåeffekter, Tror det är därför jag aldrig gillar M/S stereo nåt vidare. Det låter bättre att spela upp grejerna vanligt, eftersom de låter så naturligt.

Jag har märkt att jag gillar att vara mer och mer sparsam med att panorera ut gitarrerna oxå. Två helt utpanorerade gitarrer tycker jag enbart låter jobbigt. Som ett fel på ljudet.

Fast tekniken M/S stereo är inte direkt någon modern "hittepåeffekt". Den "hittades på" 1931 av bl a Alan Blumlein, och patenterades 1933 av densamme. 🙂

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

I mina öron finns det inget värre än en mix där diskanten saknas, men förstår och håller med om att det så klart blir överdrivet i många fall. Däremot tycker jag flera av dina exempel inte stör mig speciellt, inte något jag skulle skapa en forumtråd kring.

Konstig tråd, vet inte vart du vill komma?

Ut och förändra världen med dina diskantfattiga mixar istället 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...