Jump to content
Annons

Jag har börjat hata överdriven diskant!


Martin

Recommended Posts

Kan också tycka att en hel del produktioner innehåller för mycket och allt för påträngande diskant. Verkar som det kapas bas för att trycka upp totalnivån i en mix som inte är balanserad för det, gissar jag.

Kan också säga att jag generellt inte gillar ljudet från ribbon-diskanten (som t.ex. Adam använder). Det brukar vara något med den som låter skarpt tycker jag.

Det lilla jag provlysnat Adam har jag också tyckte ribbon-elementet låtit konstigt, lätt onaturligt. Trodde jag var ensam om det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har utvecklat min teori till följande:

Hög-diskant är inte naturligt. Har aldrig varit, och kommer aldrig bli. Jag tror att mycket av dagens musik är inspelad på ett sätt som får oss att lyssna på fel sätt, i stället för att få avslappnade öron måste man värja sig mot den höga diskanten på många inspelningar, detta skapar hörselskador och onaturliga val av sounds. Om fler förstod att den diskant som tas upp av många mikrofoner inte på något sätt går att jämföra med det sättet våra öron exempelvis tar in ljud skulle många mixar kunna låta bättre. Det är att kräva för mycket av lyssnaren att ge den i uppdrag att ducka för 50 st knivar i ansiktet, och fokusera på tonen bakom, bara för att få ens musik att sticka ut mest.. (Läs sticka!).

Den vänstra bilden är en översaturerad mix (för mycket diskant), detta tar bort all form av estetiskt uttryck i bilden, och gör den platt och endimensionell.

Den högra bilden har en jämn kurva av frekvenser vilket gör att den får ett djup (diskanten lägger sig inte som en hinna ovanpå och blockerar all form av djupare reflektion, eftersom skillnaderna mellan mörkt, och ljust bibehålls i betraktarens ögon.

Auto-Contrast_sml.jpg

Dagens musik produceras anpassat för döva människor.

Eller blir det blinda människor med tanke på exemplet ovan!?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...