Jump to content
Annons

Jag har börjat hata överdriven diskant!


Martin

Recommended Posts

Annons

Här är ett klockrent exempel:

Moa Lignell – When I Held Ya

Ingen lågbas, inget djup. Bara diskant.

synd på en så fin låt och fin sångröst!

edit: upplever att diskant stressar hjärnan på grund av de täta svängningarna som hjärnan måste aktivera vissa delar för att avkoda till musikalisk information (detta aktiverar även de delar av hjärnan som inte direkt behandlar den musikaliska inputen), därav de hyperaktiva dansrörelserna på ravepartyn.

edit2: här är ett exempel med en jämnare spektralfördelning av frekvenser: Nural – Adriana (men ändå lite mycket diskant... )

Diskant, av latinets discantus, där dis = isär och cantus = sång; alltså egentligen isärsång eller särsång.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att det överanvänds. Tänkte på det speciellt när Röyksopps näst senaste album släpptes och låten "The girl and the robot" blev instant hit. Diskanten i den låten är fullständigt bedrövlig och outhärdlig. Hur som helst. Efter att ha lyssnat på den förstod jag för första gången poängen med att använda överdriven diskant. Nästa låt i listan framstod med ens som riktigt matt och färglös i jämförelse...

Musikalisk terrorism, är vad det är! Detta helvete spelas sedan på alldeles för hög volym genom distande piezodiskanter på din närmsta klubb. Vansinne!

Jag är dock ingen generell motståndare mot diskant. En mix med balanserad och välljudande diskant är inte fel, även om jag är svag för fluffigare, diskantfattiga mixar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

desvaenger: VÄL TALAT! 🙂 ska lyssna på låten ifråga.

edit: oh fyfan! vilken hemsk låt! stängde nästan av direkt! lät som nån sket på sig! (edit: jag lyssnade aldrig.)

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde du ju gilla kassettband isånnafall ?

Nej jag gillar diskant, om den har varm karraktär som gärna gått via en tube pre amp eller så...

Gillar verkligen den typ av harmonics i diskanten och finns väl inget mysigare... , så ja analog diskant är underbar men digital diskant kan låta riktigt vidrigt..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar en del om diskantens kvalité, har du inga bra grejer så ska man inte pressa dom. Då är det bättre att hålla saker och ting sansat. Det handlar mer om spektrat, det verkar som folk inte hör linjärt, att folk hör som en "hinna" av ljud, när dom producerar, och väljer därefter cuts and boots som gör att ljudet blir filtrerat på ett sätt som jag finner plågsamt för mina öron. Men sen är jag väldigt gammalmodig av mig och passar inte in i nånstans.

Nej, kan det vara fantomens banan? vilken banan är det? universums skapelsebanan? den tunga?

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Utan diskant så försvinner de olika instrumentens egenart, eftersom man hör mindre av alla övertoner. Utan övertoner så blir allting till slut enbart sinustoner, något som inte känns särskilt spännande...

Nej - diskant är nödvändigt, helt enkelt. Överdriven diskant är däremot ett elände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar en del om diskantens kvalité, har du inga bra grejer så ska man inte pressa dom. Då är det bättre att hålla saker och ting sansat. Det handlar mer om spektrat, det verkar som folk inte hör linjärt, att folk hör som en "hinna" av ljud, när dom producerar, och väljer därefter cuts and boots som gör att ljudet blir filtrerat på ett sätt som jag finner plågsamt för mina öron. Men sen är jag väldigt gammalmodig av mig och passar inte in i nånstans.

Nej, kan det vara fantomens banan? vilken banan är det? universums skapelsebanan? den tunga?

Bra grejjor. Det finns en plugg vid namn wavearts tube saturator, prova den pluggen på HELA mixar och kom tillbaka och säg om du gillar diskant eller inte 🙂

Jag brukar pressa diskaten riktigt hög +10 ibland för vissa synth ljud och för att skapa harmonics i ljudet för att få det låta mer organiskt...musik utan den här typ av harmonisk tycker jag låter dött och tråkigt, det är dessa harmonics som får ljuden låter levande och intressanta...

Du kan prova demon.

http://wavearts.com/...s/plugins/tube/

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Den har jag testat, den är jäkligt skön! Och till Claes: Ja det stämmer. Men jag pratar också om fördelningen, själva helhetskurvan, tycker folk missar den ofta.

Men ändå hatar du diskant ? 🙂

Om du hatar diskant hatar jag bas 🙂

Nej men jag hatar verkligen överdriven bas, tycker det är riktigt jobbigt..

och det tycker jag är ett större problem i dagens musik..för mycket pumpande bas...

som gör det jobbigt att lyssna på...

Vass tube diskant tycker jag är mumma det 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Basen är också jobbig. SLutstasen är att folk inte har utbildning för det dom gör och då låter det därefter...

Du får kanske köra bandpassfilter på allt du lyssnar på så du bara hör 500-1k.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön tråd! Pax mig att hata lågmidd om diskanten är upptagen!

Bland det första jag lärde mig om PA.ljud, eller jag kom på det själv när jag inte var mer än en liten pojk, det var att bastrumman Mickad till ett PA) tappade trycket helt om det inte var en bra mick med både bas o diskant. Och vred jag ner diskanten blev det liksom ingen botten i bastrumman. Inget konstigt alls men för en liten unge som var den enda i hela hälsingland typ som hade en liten högtalaranläggning var det först lite märkligt att förstå. Men bastrumman har ett brett ljudspektrum.

Kanske du med Martin en dag förstår att diskant är en del av de flesta ljud? Då kommer du att minnas denna tråd och...

....

-------

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag vet exakt hur ett ljud är uppbyggt rent teoretiskt med grundton, övertoner o.s.v.

Det är inte det jag pratar om, jag pratar om spektralfördelning av frekvenser. Min teori är den att genom en övereffektivisering av de snabbt vibrerande frekvenserna som inte förekommer naturligt utan bara kan skapas genom digital modulation, alternativt analog/digital filtrering, uppstår en i mina (öron) onaturlig ljudbild som resulterar i en överaktivering av de delar i hjärnan som behandlar ljudinformationen. Detta leder till en onaturlig triggning av hjärnan som egentligen inte har med det musikaliska budskapet att göra, från början.

Högfrekventa ljud aktiverar och stimulerar hjärnan medan lågfrekventa ljud gör en sömning, kanske vet ni när man åker långa bilfärder hur hjärnan kan stänga av och man blir helt såsig i huvudet. Det är detta jag pratar om, mer eller mindre. Och hur musikbranschen på 80-talet kom att börja använda sig av en onaturlig kurva för att skapa en "excitement" i musiken, som egentligen inte fanns, hjärnan lurades att tro att musiken låter bra bara genom att tusentals reverbspikar studsar runt och på det sättet triggar, de övriga delarna av hjärnan att lyssna på en låt som egentligen inte säger speciellt mycket. Vidare kom denna kurva att tongiva mycket av den framtida musiken i mina öron, även fast 80-talet dog ut. Alltså vill jag säga att det finns spår av 80-tals diskanten, fördold i sättet många skapar och uppfattar musik idag. Ungefär, som att ribban lades högre och högre för varje gång, tillslut fanns det inget annat alternativ än att börja hoppa över den, för ingen ville se en hoppa under den. På clubbar, uteställen, manglar vi ju ut diskant på onaturligt höga volymer, just av denna anledning, för att trigga hjärnan, de lägre frekvenserna triggar kroppen. Detta är vetenskapligt bevisat.

Det jag ville säga, i min kanske lite arga post (hade precis slutat jobba), var det att jag upplever att många inte skapar mixar som är jämnt fördelade i spektrat och har ett jämnt harmoniskt innehåll som samspelar, utan många väljer att lägga en glassyr på hela mixen för att släta över ett dåligt jobb. Ungefär som att många väljer att gasa på i PS, för att förstärka kurverna i ett fotografi för att förstärka uttrycket, när man i själva verket hade uppnått en större effekt genom att låta betraktaren av fotografiet skapa sig ett eget intryck av de konturer som fanns i bildmaterialet redan från början.

Vidare ville jag också förklara att jag tycker det är roligare att lyssna på det musikaliska innehållet snarare än (hög-diskanten), därför har jag också dippat diskanten på min monitorer (för att forska vidare) och tänkte att fler kunde vara intresserade av samma fenomen.

Den höga diskanten, är alltså i mina öron, inte naturligt förekommande i speciellt många instrument på det sättet som den manifesterar sig i många moderna inspelningar. Utan den används som en i mitt tyckte destruktiv lösning för att skapa en ljudbild som aktiverar eufori/pigghet i hjärnan.

Missförstå mig inte när jag säger att diskant är satans påfund, jag menar bara att diskant är det sista man ska tänka på i en låt, det ska bara vara grädden på moset. Jag kan avnjuta och älska 80-tals klassiker, diskant har sin plats i mixen, men jag tror många missförstått hur och varför den kan användas på ett sätt så den tillför mixen något, i motsats till att helt dominera den. Diskant är ju KUL, det är SKOJJJ men många penslar fel tycker jag!

Moa Lignell – When I Held Ya <- som i denna: (Fruktansvärt illa det låter om denna, hon förtjänar att jobba med människor som bryr sig om hennes musik!), helt fel i mina öron!

Kiss – Crazy Crazy Nights <- ett exempel där diskanten GÖR låten...en cool effekt.

Bob Marley & The Wailers – Jah Live <- ett exempel där diskanten tilldelas den plats den borde ha. (om än lite hög) detta skapar ett djup.

Vidare vill jag utveckla att diskanten är så framtydligt framträdande att en överanvändning av diskant gör det svårare för hjärnan att urskilja djup och dimensioner i de olika instrumenten, alltså fokuserar många lyssnare då helt på diskanten och det som i deras öron ligger i "förgrunden" medan de mer ljudintresserade är de som faktiskt har en chans att lyssna sig igenom detta. Det blir som ett irriterade bi som surrar framför en hela tiden. Det tar bort ens djupseende.

Jag ska spänna fast mig i elektriska stolen och göra några brainscans när jag lyssnar på lite olika nivåer av diskant och se i min själva hjärna kablarna hoppar ur jacket. Men först ska jag ringa Televerket och fråga dom lite om dom har några diskantfattiga analoga telefonlurar att sälja till mig. Måste ringa mamma och fråga hur det går med hennes nya laptop! Har hört att den susar kring 8.5 khz!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Dist ska användas. Men dock ska det användas med måtta. Jag spelar metal och vill ibland ha en aggresiv touch på sången. Då slänger man på en bra dist (aldrig mycket). Sålänge man inte överdriver. Va med om en sångare som hade distpedal på rösten när han spelade live, icke rekomenderat. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det oftare handlar om ett nyanslöst förhållningssätt till mix och master idag. Precis ALLT ska vara FETT och BRETT!!!

Spelar man in ett klockspel, så kan man ge sig fanken på att någon frågar "Går det inte att få klockspelet att låta FEETAREE!!!"

Nej, nu ska jag käka en banan och sjunga "Uncle Remus"... 😉

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...