Dingbats Postat 5 november 2011 Anmäl Dela Postat 5 november 2011 Jag har skrivit en låt som jag kom på går i C#-dur, men de enda ackorden som används är F# och D#m. Så här låter den: http://bongrouge.com/morsan/wp-content/uploads/2011/06/On-the-Bus-100528.mp3 1. Fler såna låtar, tack! 2. Är det inte lite problematiskt att analysera en sån låt så? Är det någon mysko kyrkotonart hellre? Grejen är att när man landar på F# eller D#m i den där låten så känns det liksom lite som att den hänger i luften. Om man landar på C# känns det avslutat, om än banalt. Och sen tänker jag gå avtrådes redan i första inlägget och länka till en låt som slutar på F#, och det känns hemma, men det ackordet har aldrig tidigare i låten spelats. Harmoniskt sjukt snygg låt. http://www.youtube.com/watch?v=WvbMgoSzI4k Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 5 november 2011 Anmäl Dela Postat 5 november 2011 Vad är det som säger att det är en C# låt bara för att man kan avsluta med det ackordet? 1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 5 november 2011 Anmäl Dela Postat 5 november 2011 jag har också en "playin outside inside the house of (jag tror det var G)" där tonen G eller dess 1:a skala aldrig spelades-inte heller ackordet..Den ska ligga här på forumet men jag hittar inte den när jag söker(och jag har en sån hemskans massa oljud att bläddra igenom-återkommer.)Det kallas bland jazzmusiker för att spela outside(outside the house) mvh 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 5 november 2011 Anmäl Dela Postat 5 november 2011 (redigerat) en två-fem -etta där grundackordet t ex är utbytt mot sitt paralelleckord och att skalan men går efter stämmer med grundackordets skala.... Redigerat 5 november 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pxm Postat 5 november 2011 Anmäl Dela Postat 5 november 2011 (redigerat) en två fyra och ett utelämnat grund ackord som Dingbats använder här är väl en form av halvkadens tror jag...(möjligen plagal om man antar att han spelar outside-då är det inte spelade ackordet ett Am.) Redigerat 5 november 2011 av pxm Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dingbats Postat 5 november 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 5 november 2011 Vad är det som säger att det är en C# låt bara för att man kan avsluta med det ackordet? Att alla toner i skalan används. pxm, bra sagt men jag förstår inte så mycket... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 5 november 2011 Anmäl Dela Postat 5 november 2011 Utlösningen för i slutet.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dingbats Postat 5 november 2011 Trådstartare Anmäl Dela Postat 5 november 2011 Utlösningen för i slutet.. http://open.spotify....rjjkKCTKERmO9rU Vilken låt är det, för oss utan Spotify? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KillwithSkill Postat 5 november 2011 Anmäl Dela Postat 5 november 2011 Vilken låt är det, för oss utan Spotify? http://www.youtube.com/watch?v=oE--KU17GnU Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 5 november 2011 Anmäl Dela Postat 5 november 2011 (redigerat) Me and I med Abba Edit: Tvåa på bollen ... Redigerat 5 november 2011 av joachime Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
debatt Postat 5 november 2011 Anmäl Dela Postat 5 november 2011 Och sen tänker jag gå avtrådes redan i första inlägget och länka till en låt som slutar på F#, och det känns hemma, men det ackordet har aldrig tidigare i låten spelats. Harmoniskt sjukt snygg låt. Med risk för att vara irrelevant, men så gör jag nästan alltid. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Quoman Postat 12 november 2011 Anmäl Dela Postat 12 november 2011 (redigerat) Utlösningen för i slutet.. http://open.spotify....rjjkKCTKERmO9rU Förstår inte vad den låten har med detta att göra. Finns ju massa tonikor hela tiden i den. Grejen är ju bara att den modulerar en massa, Introt går i B, Versen i A, bryggan i B och refrängen i E osv. Snygg låt och snygga modulationer men skulle inte placera denna låt i det här facket. Redigerat 12 november 2011 av Quoman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Strange Leaf Postat 9 december 2011 Anmäl Dela Postat 9 december 2011 Att alla toner i skalan används. pxm, bra sagt men jag förstår inte så mycket... Japp, då blir det väl C#, men annars så kan ackorden passa lika bra i F# (I+vi) eller B (V+iii). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Panzerfaust Postat 9 december 2011 Anmäl Dela Postat 9 december 2011 (redigerat) Om du inte vill använda de vanliga ackorden i tex C# så spela alla mellan-dominanter istället. I ditt fall tex Dominantens dominant (D#-dur) eller Subdominantes subdominat (B-dur). Sen hur det kommer att låta beror ju på arragemanget. Redigerat 9 december 2011 av Panzerfaust Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ostfisk Postat 11 december 2011 Anmäl Dela Postat 11 december 2011 Asså det är bara en vanlig kyrkotonart. Antingen F# Lydisk eller D# Dorisk, beroende på vilket ackord som är grundackordet. Inget konstigt så. Snygg låt för övrigt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
D Vibe Postat 14 december 2011 Anmäl Dela Postat 14 december 2011 (redigerat) http://www.youtube.com/watch?v=oE--KU17GnU [offtopic] Ooaahh, feta synthar! Och lite vocodersång! Jag är kär! 🥰 [/offtopic] Redigerat 14 december 2011 av D Vibe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.