Jump to content
Annons

Musikkrönikan 2010


Carle

Recommended Posts

Tycker alltid det är kul med listor av denna typ. Skriv bara ner de fem skivor, släppta 2010, som du anser ha varit bäst. Kommentarer på andras listor som leder till hetska diskussioner hurvida skivans upphovsman är ett geni eller borde sändas till havets botten undanbedes vänligen men bestämt. Inlägg bör alltså inte innehålla något annat en en lista på fem skivor och MÖJLIGEN en kortfattad motivering. möjligen! Enligt mitt exempel nedan;

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håkan Hellström - 2 Steg Från Paradise (Svensk pop mår aldrig så bra som i dessa händer)

Steso Songs - Now its Dark (Unikt uttryck och en skiva som jag speat från början till slut säkert femtio gånger i år, enormt)

Billie The Vision & The Dancers - From burning hell to smile and laughter ( Fyra första spåren, jag och min vän Johan i en bil och det är sommar. That is all)

Radio Dept - Clinging To A Scheme (När jag hörde introt till heavens on Fire på P3 tänkte jag bara "måtte det vara Radio Dept". Det var det. Sveriges stolthet i världen 2010)

Hästpojken - Från Där Jag Ropar (Kom egentligen sista veckan i december 2009. Ibland kändes stråkarna plastiga men annars är det bara fantastisk pop precis som jag vill ha den)

Link to comment
Dela på andra sajter

Larry Carlton &Matsumako - Take your Pic -11 grammys nomineringar, gitarrmusik på hög nivå..

John McLaughlin - To the One -,Mc Lauhglin och hans nya band the fourth dimension.

musimusicmusic - In Technicolor (sweden) - suveräna improvisationer från Sverige, snabba ,nya och riktigt rikigt bra jazz.

Sofia Jernberg och Lene Greenager - Crochet (sweden) -Sofia har vunnit årets jazzkatt för några år sedan..Nu tillbaka med Lene på Cello..Sådan här musik borde höras live, fri improvisations musik, men här inspelningen har de lyckats fånga spontaniteten

Youn Sun Nah & Ulf Wakenius - Same Girl (sweden) -Wakenius från Göteborg tillhör eliten av jazzgitarrister och har spelat med bl.a Pat Metheny. Det här är andra albumet med Youn, sångerska ifrån Korea (men bosatt i Frankrike,tror jag.) Proffsig och suverän jazz.

:rolleyes:

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar också den här typen av trådar eftersom man får tips om musik man inte skulle ha hört annars. Själv har jag ingen koll på året som gick, utan skriver bara för att föreslå att ni tar er tid att länka till någon bra låt med artisten. Det blir mycket lättare att ta del då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fang Island – Fang Island

Kanye West – My Beautiful Dark Twisted Fantasy

LCD Soundsystem – This is Happening

Ariel Pink's Haunted Graffiti – Before Today

Local Natives – Gorilla Manor

I den ordningen.

Edit: Får bara ha två youtubevideos tydligen så får bli länkar på dom andra tre.

Redigerat av Overkill
Link to comment
Dela på andra sajter

:rolleyes:

ash !!!!

edit:hur gör jag för att få in en youtube ruta ??? nåja-länken fungerar i a f. Det är suveräne John McLaughlin & the 4:th dimension som jammar ´the fine line´i studio. Det är så coolt jam med två trummisar.

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

1.

Legendariskt industriband från Kanada.

2. Code 64 - Trialogue. Äntligen kom nya plattan....., Svensk/Norsk Futurepop/Synth.

3.

Arga norrmän spelar norsk dödsmetall med en massa symfoniorkester.

4. Soilwork - The panic broadcast. Helsingborgarna har tuffat till sej lite...., sjukt snygg video... fortsättningen på videon till Light the torch.

5.

Trevlig ny platta...
Link to comment
Dela på andra sajter

Poets Of The Fall - Twillight Theater (Mysig skön finsk rockmusik)

Avenged Sevenfold - Nightmare (Grymt bra metal album)

Linkin Park - A Thousand Suns (Aldrig har de varit så bra)

Close Your Eyes - We Will Overcome (Okänt Metalcore band, låter lite som A Day To Remember fast tyngre)

Gorillaz - Plastic Beach (Smockfullt med kändisar och otroligt bra album)

Dessa album har jag hyllat och knarkat år 2010 ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Hellsongs - Mini Misdemeanors

Judas Priest - Brittish Steel (live)

Melissa Auf Der Maur - Out Of Our Minds (http://xmadmx.com/news, kolla upp!)

Eminem feat Rhianna - Love The Way You Lie (låt. Möjligen otippad på min lista)

Edit, en femte: Ghost - Opus Eponymous (världens roligaste. Black metal är egentligen pop, och ingen har en aaaaaaaning vilka som egentligen är med i bandet. "All songs written by a ghoul writer". Så det så. http://www.myspace.com/thebandghost )

***

Svårt år 2010, för min personliga smak, hur nu den är. Jag har lyssnat mycket, men mycket återvunnet sen gammalt, eller nytt som inte riktigt riktigt kommit fram.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit, en femte: Ghost - Opus Eponymous (världens roligaste. Black metal är egentligen pop, och ingen har en aaaaaaaning vilka som egentligen är med i bandet. "All songs written by a ghoul writer". Så det så. http://www.myspace.com/thebandghost )

Fy samen vad bra!

För ett dreygt år sedan fick jag en idé om att göra mörk metall såsom den gjordes en gång för länge sedan (Trouble/Pentagram/Saint Vitus) och injicera lite gammal arg gränslös king crimson i den, och ett stänk skandinavisk black. Fick tyvärr inte tummen ur, men jag är glad att någon annan fick det! 🙂

Edit: Vill lägga till att Ghost har hittat ett sätt att stoppa in bland annat Blue Öyster Cult också. Smart och snyggt!

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv blev jag väldigt uppiggad av samlingarna "Next stop ... Soweto". Svängig musik från utkanterna av Johannesburg med fokus på 70-talet.

Annars debutalbumet med The Drums, Robyns trilogi, låten "Zebra" med Beach House, "Caesar" med I blame Coco, "You must be out of your mind" med Magnetic Fields, "Factory" med Band of horses, albumen "Vilja bli" med Oskar Linnros och "Nu var det i alla fall så" med Vit Päls samt att bandet the Fall orkade släppa ytterligare ett album.

Link to comment
Dela på andra sajter

Music Lounge (oregistrerad)

Årets plattor... oj vad svårt. Här är väl mina då!

1. Arcade fire

2. Robyn

3. Rumour said fire

4. I blame coco

5. Teenage fanclub

Årets låtar är lättare 🙂 Här är mina top 50!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte nog inte att det var något superår för mig personligen men...

Kvelertak - Kvelertak

Andreas Grega - En sak i taget

Gaslight Anthem - American Slang

Masshysteri - Masshysteri

The National - High Violet

Ghost - Opus Eponymus

Watain - Lawless Darkness

Arcade Fire - The Suburbs

...har jag lyssnat en hel del på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Radio Dept - Clinging To A Scheme (När jag hörde introt till heavens on Fire på P3 tänkte jag bara "måtte det vara Radio Dept". Det var det. Sveriges stolthet i världen 2010)

Jag blev faktiskt besviken över den skivan. Den känns lite uddlös och för spretig.

"Nu var det i alla fall så" med Vit Päls

Underbart band! "Det har varit ett sjukt år" är en grymt bra skiva, den nya har jag tyvärr inte hört än. Hur håller den i jämförelse? Det som jag tycker är så bra med första skivan är att låtarna hänger ihop kring ett tema, men den här är väl inte så?

Mina topp fem:

5. Dungen -

. I början tyckte jag den var lite väl mesig, men nu har jag insett att det är som mesar som Dungen är som bäst. Kanske deras bästa skiva.

4. of Montreal -

. Det här är deras sämsta skiva på fem år, ändå lyckas de ta sig upp på en fjärdeplats. Så bra är of Montreal.

3. Holy Fuck - Latin. Årets åka fort på motorvägen-platta.

2. Trouble Books -

. Skivan man sätter på när man kommer hem utsliten klockan halv tre på natten, så kan man gå och lägga sig med ett leende sen. Det är skamligt att inte fler känner till dem.

1. The Books -

. Samtidens bästa band, alla kategorier. Det finns ingenting som låter som The Books.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hänger inte direkt med, men här är några plattor som jag lyssnat några extra gånger på i år.

1. Pendulum-Innermission

2. Massive Attack-Heligoland

3. Billy talent-III

4. Alter Bridge-III

5. Dimmu Borgir-Abrahadabra

Edit, en femte: Ghost - Opus Eponymous (världens roligaste. Black metal är egentligen pop, och ingen har en aaaaaaaning vilka som egentligen är med i bandet. "All songs written by a ghoul writer". Så det så. http://www.myspace.com/thebandghost )

***

Tack för tipset! =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Underbart band! "Det har varit ett sjukt år" är en grymt bra skiva, den nya har jag tyvärr inte hört än. Hur håller den i jämförelse? Det som jag tycker är så bra med första skivan är att låtarna hänger ihop kring ett tema, men den här är väl inte så?

Visste inte att dom släppt album tidigare. Har bara hört enstaka låtar innan "Nu var det i alla fall så".

Det finns ingen tydlig tråd genom skivan. Låtarna är rätt spridda låt- och textsmässigt. Även i tid. Några av de allra första inspelningarna Calle gjorde finns med.

Men det finns många fina pärlor. Lite av en hitkavalkad. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bachman&Turner började samarbeta på allvar igen, efter 26 års bortavaro.

Bachman hade hållit repertoaren igång, men Turner fick ta upp basen och sången igen.

Turner var osäker på om rösten skulle hålla, men det gjorde den.

Katie Melua samarbetade med William Orbit (som producerade Madonnas "Ray of Light").

Släppte nya skivan 24e maj 2010. Drabbades ett tag därefter av utmattning och

ställde in hela världsturnén. Går igång igen nu i mars.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Jóhann Jóhannsson - And In The Endless Pause There Came The Sound Of Bees

 

2. Dimmu Borgir - Abrahadabra

 

3. Hammock - Chasing After Shadows…Living with the Ghosts

 

4. Triptykon - Eparistera Daimones

 

5. Year of No Light - Ausserwelt

Redigerat av phanatos.com
Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte att dom släppt album tidigare. Har bara hört enstaka låtar innan "Nu var det i alla fall så".

Det finns ingen tydlig tråd genom skivan. Låtarna är rätt spridda låt- och textsmässigt. Även i tid. Några av de allra första inspelningarna Calle gjorde finns med.

Men det finns många fina pärlor. Lite av en hitkavalkad. 🙂

Såg till att höra den nu!

Den hade tjänat på att vara hälften så lång, tycker jag. Det blir lite väl mycket såhär, och vissa låtar är inte så himla bra. Let's Party, Wu Tang Clan och 2007 är nog mina favoriter.

Se till att lyssna på första skivan! Den finns att ladda ner gratis på deras Bandcamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den hade tjänat på att vara hälften så lång, tycker jag. Det blir lite väl mycket såhär, och vissa låtar är inte så himla bra. Let's Party, Wu Tang Clan och 2007 är nog mina favoriter.

Håller med om att den blivit starkare om man lyft bort några låtar. Mina favoriter är nog Paul Simon och Vackert Väder (som jag såg finns med på "Det har varit ett sjukt år").

Se till att lyssna på första skivan! Den finns att ladda ner gratis på deras Bandcamp.

Kände igen mig när jag klickade på länken. Undrar hur jag kunnat missa att det var ett album. Har mer sett det som en samling låtar på en blogg. Bra låtar hur som helst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste inte att dom släppt album tidigare. Har bara hört enstaka låtar innan "Nu var det i alla fall så".

Det finns ingen tydlig tråd genom skivan. Låtarna är rätt spridda låt- och textsmässigt. Även i tid. Några av de allra första inspelningarna Calle gjorde finns med.

Men det finns många fina pärlor. Lite av en hitkavalkad. 🙂

Nu var det i alla fall så är väl mer ett urval som "knyter ihop påsen" från första inspelningarna till idag. De gjorde en hemlig spelning på en av våra premiärfester förra året. Vad vill du ha min vän? blev ännu bättre live. Önskar att jag hade spelat in den spelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte köpt skiva på evigheter. Kör Spotify Premium istället!

Och jag har knappt koll på vad som släpptes 2010? Årtal för mig är egentligen irrelevant. En bra platta är en bra platta. Men visst. Ska försöka hänga på....

Robyn - Body Talk (alla tre ser jag som ett)

Treat - Coup De grace

Melanie Fiona The Bridge

Angel Talor Love Travels

W.E.T - W.E.T

...typ!

Har säkert missat en massa annat som säkert skulle passa bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...