Jump to content
Annons

ABBA — Rock and Roll Hall of Fame


Valle

Recommended Posts

Analogfreak (oregistrerad)
Tredje riket var det ju nattvaktaren som sa...eller hur, håll isär nu!? 😄

Hålla isär är det bara fruntimmer som håller på med. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Spelar det verkligen så stor roll om ABBA är rock eller inte?

Fan var stolta att dom uppmärksammas istället.

Jag har aldrig varit nåt stort ABBA fan, men tycker att musiken är genialisk och välkomponerad...., till skillnad från då Kiss som ni nämnde, som för övrigt inte skrivit sina hits själva dom fjantarna.

Oops, jättefel! Skrev musiken själv sånär som på nån ballad.

KISS är inte något hitband dessutom, dom var som störst under 70-talet för sin enkla men ändå genuina hårdrock...ska vi vara lite musikpretentiösa så lyssna på "Destroyer" skivan eller "The Elder" som är ett bra hantverk i kombination med bra producent, precis som för ABBA.

Dom som "dissar" KISS har i regel inte förstått eller lyssnat på deras "heydays", 70-talet...lite "Heavens on fire"-kids åsikter tar man lätt på!

Kul för ABBA, men på tal om fjantar...snacka om att göra en apparat om sig själv...spanka upp dom två brudarna och ställ er på en scen igen eller är det bara KISS som pallar med det, hehe!?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
Oops, jättefel! Skrev musiken själv sånär som på nån ballad.

KISS är inte något hitband dessutom, dom var som störst under 70-talet för sin enkla men ändå genuina hårdrock...ska vi vara lite musikpretentiösa så lyssna på "Destroyer" skivan eller "The Elder" som är ett bra hantverk i kombination med bra producent, precis som för ABBA.

Dom som "dissar" KISS har i regel inte förstått eller lyssnat på deras "heydays", 70-talet...lite "Heavens on fire"-kids åsikter tar man lätt på!

Kul för ABBA, men på tal om fjantar...snacka om att göra en apparat om sig själv...spanka upp dom två brudarna och ställ er på en scen igen eller är det bara KISS som pallar med det, hehe!?

Jaha, jasså dom skriver sin musik själva?

Förutom dom här då T.ex som Desmond Child har skrivit..., och då är han bara en låtskrivare, lär ju finnas en bunt till....

I Was Made For Lovin' You"

"I've Had Enough (Into the Fire)"

"Heaven's on Fire"

"Under the Gun"

"King of the Mountain"

"Who Wants to Be Lonely"

"I'm Alive"

"Radar for Love"

"Uh! All Night"

"Bang Bang You"

"My Way"

"Reason to Live"

"You Love Me to Hate You"

"Let's Put The X In Sex"

"(You Make Me) Rock Hard"

"Hide Your Heart"

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jaha, jasså dom skriver sin musik själva?

Förutom dom här då T.ex som Desmond Child har skrivit..., och då är han bara en låtskrivare, lär ju finnas en bunt till....

Du har helt rätt... men jag tror aROCKER syftar något mer på 70-tals-KISS (även om han felaktigt nog nämner Destroyer och Elder som exempel, eftersom dessa i allra högsta grad innehåller utomstående låtskrivare). Från första plattan [KISS, 1974] till Love Gun [1977] var det till största del endast KISS-medlemmarna som skrev låtarna — utom Criss, då; han påstods skriva, men det var hans spökskrivare Penridge som skrev skiten. Åren därefter blev det många co-writers.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ja, men dom är ju tyvärr inte ensamma...., massor av klassiska hårdrocksband plockade in Desmond child typer för att skriva hits åt dom, men så lät ju allt likadant också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, jasså dom skriver sin musik själva?

Förutom dom här då T.ex som Desmond Child har skrivit..., och då är han bara en låtskrivare, lär ju finnas en bunt till....

I Was Made For Lovin' You"

"I've Had Enough (Into the Fire)"

"Heaven's on Fire"

"Under the Gun"

"King of the Mountain"

"Who Wants to Be Lonely"

"I'm Alive"

"Radar for Love"

"Uh! All Night"

"Bang Bang You"

"My Way"

"Reason to Live"

"You Love Me to Hate You"

"Let's Put The X In Sex"

"(You Make Me) Rock Hard"

"Hide Your Heart"

du menar att han själv skrivit dom där utan samarbete med nån av medlemmarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs mitt inlägg...det där är inte KISS för nån vettig rockare...med dom där låtarna ska inte dom in i hall of fame heller.

Häng med lite, du är född -83 eller nåt!?

KISS är ett 70-talsband, comprende...dom där låtarna kan du glömma!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt... men jag tror aROCKER syftar något mer på 70-tals-KISS (även om han felaktigt nog nämner Destroyer och Elder som exempel, eftersom dessa i allra högsta grad innehåller utomstående låtskrivare). Från första plattan [KISS, 1974] till Love Gun [1977] var det till största del endast KISS-medlemmarna som skrev låtarna — utom Criss, då; han påstods skriva, men det var hans spökskrivare Penridge som skrev skiten. Åren därefter blev det många co-writers.

Utomstående!?...mycket co-writers, men KISS är högst delaktiga i dom två albumen! Nämnde dom för att där har man gjort mer av KISS koncept än bara RnR, vet att det är flera writers på dom två! Plocka bort stråkar och "mull" så är ABBA inte så jävla avancerat heller! Lite som med ELO!

Sedan tar vissa band hela "Cred" medans vissa producenter inte vill småplocka i allt...Tror det var Tony Visconti som tyckte det bara var löjligt att som producent gå in och vilja ha andelar bara för att man tipsar om att korta ner riff vända på partierna i en låt er renodla en melodislinga.

Så vad som är gjort och inte exakt...svårt att säga, hur mycket Penridge skrev åt Peter är väl en sån grej...Peter har ju burit med sig låtar ända från Chelseatiden och bakåt enligt Lydia Criss så han gör väl en Marcel Jakob!?

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men dom är ju tyvärr inte ensamma...., massor av klassiska hårdrocksband plockade in Desmond child typer för att skriva hits åt dom, men så lät ju allt likadant också...

Ja och nånstans där dog ju hela 80-talsvågen av Metal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att det går att jämföra ABBA och KISS, som att jämföra rödvin med renat, (pop -- rock). ABBA jämförs bättre med typ roxette, dom va ju också rejält stora internationellt..... men oj, ooooooppps Per Gessle i rockens hall of fame om 10 år mao....... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte att det går att jämföra ABBA och KISS, som att jämföra rödvin med renat, (pop -- rock). ABBA jämförs bättre med typ roxette, dom va ju också rejält stora internationellt..... men oj, ooooooppps Per Gessle i rockens hall of fame om 10 år mao....... 😛

Dit borde han ju redan vara för Gyllene Tider...så jävla bra, klockren POP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det.....POP

Hall of FAME handlar inte om ROCK, det är väl redan klargjort i denna tråd.

Och Gyllene Tider är mer Rock än Roxette...såja, nu kan vi börja diskutera det, hehehe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hall of FAME handlar inte om ROCK, det är väl redan klargjort i denna tråd.

Missade det, sorry....

Och Gyllene Tider är mer Rock än Roxette...såja, nu kan vi börja diskutera det, hehehe!

Ja men det är väl odiskutabelt... eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

abba har ingenting överhuvudtaget att göra i rock and roll hall of fame, ni som säger att kiss är schlager förstår jag inte. Visst det är inte det hårdaste, men hur mycket riktig rock´nRoll har inte kommit tack vare kiss? Att abba är med är ett jävla skämt som drar ner den lilla heder som fanns kvar över priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

abba har ingenting överhuvudtaget att göra i rock and roll hall of fame, ni som säger att kiss är schlager förstår jag inte. Visst det är inte det hårdaste, men hur mycket riktig rock´nRoll har inte kommit tack vare kiss? Att abba är med är ett jävla skämt som drar ner den lilla heder som fanns kvar över priset.

Det pissiga är ju att intresseklubben bakom R n R Hall of Fame inte (som framkommit i tråden) är intresserade utav "Rock n Roll" utan tilltalas av allsköns skvalpop, så länge skivor sålts dvs.

I.e. namnet "Rock and Roll hall of fame" återspeglar inte stadgarna.

F.ö. föreslår jag att stora journalistpriset i år utdelas till Coca Cola ... 😄

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Schlager är ingen gengre.

Barasådärlitepetigtiallhast...

nä men genre kanske

schlager

musikgenre som karaktäriseras av trallvänliga refränger och texter om kärlek; i vissa fall inkluderas också dansbandsmusik eller används synonymt med populärmusik

Etymologi

Från tyska Schlager, besläktat med svenska slå. Jämför engelska hit.

nåt som är gjort för att slå alltså - eller hitmusik som vi säger på svenska idag

förr lånade vi tyska - idag engelska

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
nä men genre kanske

Very funny!

Hursomhelst: Att kalla schlager för "genre" är en tankevurpa, anser jag, eftersom det förra är musik/text som skapas med syfte att bli en hit — vilket alltså kan gälla vilken genGre som helst.

EDIT: Rättar fort som fan.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

eftersom det förra är musik/text som skapas med syfte att bli en hit — vilket alltså kan gälla vilken genGre som helst.

ja

kan väl hålla med dig för en gångs skull då

så du blir glad 😎

men abba blir aldrig rock 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pissiga är ju att intresseklubben bakom R n R Hall of Fame inte (som framkommit i tråden) är intresserade utav "Rock n Roll" utan tilltalas av allsköns skvalpop, så länge skivor sålts dvs.

I.e. namnet "Rock and Roll hall of fame" återspeglar inte stadgarna.

F.ö. föreslår jag att stora journalistpriset i år utdelas till Coca Cola ... 😲

Det var det jag skrev för evigheter sen. Det är namnet som är fel. Men, Kiss, vad är det som är så bra med dem? Är de inte ett ganska medelmåttigt rockband?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi får byta namn på tråden till "ABBA vs KISS"! 🙂

Ja. Lite som när man gick i lågstadiet, och tjejerna va larviga som lyssnade på ABBA. Och man lärde sig rimma Sweet med skit o Kiss med, ja..

Sen kan vi starta en tråd om vilket hockeylag om är bäst, Leksand eller Brynäs. Och vem som är tuffast av Batman och Darth Vader.

Jag tycker Darth Vader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det jag skrev för evigheter sen. Det är namnet som är fel. Men, Kiss, vad är det som är så bra med dem? Är de inte ett ganska medelmåttigt rockband?

Verkligen...fråga Lenny Kravitz mfl vad som får dom att gilla det, kan det vara svänget, som färgad och helt omusikalisk som Kravitz är så tror jag det är sminket! 🙂

Tror man måste lyssna på dom först kanske!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Plocka bort stråkar och "mull" så är ABBA inte så jävla avancerat heller! Lite som med ELO!

Nä, inte avancerat — det har jag aldrig tyckt (inte heller vad gäller ELO som jag också är ett stort fan av) — men genialt! SÅ jävla genialt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi får byta namn på tråden till "ABBA vs KISS"! 😄

HA! Ja, tänk vad en egentligen så *host* oskyldig *host* grinbig.gif (för sammanhanget) fras som "Hellre ABBA än KISS" kan få saker och ting att hettas upp.

larviga som lyssnade på ABBA

Skämt åsido för en stund: Jag stöter, till min bestörtning, än idag på människor som tycker att jag är larvig som "lyssnar på ABBA"; vuxna människor...

Sen kan vi starta en tråd om vilket hockeylag om är bäst, Leksand eller Brynäs. Och vem som är tuffast av Batman och Darth Vader.

Brynäs rules! Darth Vader suger granit — Batman är ju lixom en "real person", typ... häftigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...