Jump to content
Annons

ABBA — Rock and Roll Hall of Fame


Valle

Recommended Posts

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Källa: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article6784056.ab

Som den oerhört trogna ABBA-fan jag är så blev det en liten applåd å min sida; härligt att få se att ABBA invalda i Rock and Roll Hall of Fame.

Lite udda på sätt och vis, men ändå på tiden.

Hellre ABBA än KISS.

Det kan du väl inte mena?

Hellre arisk schlager doppad i desinficerad disco - än Kiss? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Det kan du väl inte mena?

Hellre arisk schlager doppad i desinficerad disco - än Kiss? 😆

Jo, det kan jag verkligen mena, utan minsta tvekan! Och även du är lite småkåt på ABBA... 🙂

KISS har alltid varit (och kommer alltid att vara) det band som fick mig att vilja bli något/n — och som fick mig att inse hur viktigt det är med ett "yttre" samt, inte minst, att musik även handlar om business.

Men det vore en lögn om jag påstod att KISS musik har haft någon avgörande "impact" på mig; instrument-wise, ja, men knappast när det gäller komposition — det är nämligen där (bl.a.) ABBA kommer in i bilden. Det kan givetvis verka ganska så befogat att ibland behöva raljera över ABBAs gengreval och musikaliska utsvävningar, men det betyder inte att de inte har kunnat rocka till det. En av mina absoluta ABBA-favoriter är "Hole In Your Sole" [The Albym, 1977] som rockar riktigt rejält.

Men visst, många har problem med brudar som "sjunger rock"... (Jag insinuerar inget! Men jag säger det för att jag vet.)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Källa: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article6784056.ab

Som den oerhört trogna ABBA-fan jag är så blev det en liten applåd å min sida; härligt att få se att ABBA invalda i Rock and Roll Hall of Fame.

Lite udda på sätt och vis, men ändå på tiden.

Hellre ABBA än KISS.

Men varför ABBA? Vad har ABBA med rock att göra?

Känns lite som när Obama fick fredspriset (förutom att Obama faktiskt har möjligheten att i framtiden göra saker vilket Abba knappast har)...

Ska inte Roxette få pris som ”bästa konstmusik” snart … ?

?????

Link to comment
Dela på andra sajter

Tunga låtar med ABBA är helt klart "Hey Helen" och Watch out"!

Sedan tror jag att en ung Valle hade velat knäa den snusförnuftiga Valle i det veka livet just nu! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Min reaktion var, "va, är inte de med där sen 20 år tillbaka...?"

Benny Anderssons musikaliska karriär som började på 60-talet där han bla var med i Sveriges absolut största band Hep Stars, ja den karriären har knappast någon annan musiker haft. Som om Keith Richard skulle haft flera projekt som blivit lika stora framgångar som Stones. Men det är bara Benny Andersson som haft det, och Björn Ulveus då.

Betydligt skickligare musiker än KISS anser jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför ABBA? Vad har ABBA med rock att göra?

Håller med. Jag har absolut inget emot ABBA egentligen men med rock har de inte mycket att göra. Hade det varit "Pop Hall of Fame" hade jag inte protesterat. ... ... Å andra sidan protesterar jag väl inte nu heller, jag tycker bara det känns lite fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min reaktion var, "va, är inte de med där sen 20 år tillbaka...?"

Benny Anderssons musikaliska karriär som började på 60-talet där han bla var med i Sveriges absolut största band Hep Stars, ja den karriären har knappast någon annan musiker haft. Som om Keith Richard skulle haft flera projekt som blivit lika stora framgångar som Stones. Men det är bara Benny Andersson som haft det, och Björn Ulveus då.

Betydligt skickligare musiker än KISS anser jag.

Hep Stars var ju rätt igenom patetiska. Dom blev bara stora därför att Sverige var efterblivet på 60-talet - folk hade knappt hört talad engelska och man kunde fortfarande köpa halva gurkor på tempo.

Ingen normal människa kan lyssna på när Svenne Hedlund sjunger nonsenstexter med uttal som en sosse i eu-parlamentet utan att gå upp i en tunn blå pinsamhetsrök.

Visst, Abba fick in ett par lyckträffar men totalt sett hör dom hemma på eurotrashkyrkogården tillsammans med Klaus und Klaus, Baccara och Sjungande Nunnan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan du väl inte mena?

Hellre arisk schlager doppad i desinficerad disco - än Kiss? 😄

Arisk? Vad har det med saken att göra?

Och KISS är väl schlager om något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför ABBA? Vad har ABBA med rock att göra?

Rock som gengre har inte några knivskarpa gränsdragningar utan ligger oftast på en högst individuell nivå (= smaksak). Rock and Roll Hall of Fame handlar om att uppmärksamma "some of the best-known and most influential artists, producers, and other people who have in some major way influenced the music industry".

Om man påstår att ABBA inte platsar där — då undrar jag varför man inte har gnällt på tyck-synd-om-mig-gnäll-pop a la R.E.M. (invalda 2007) som, i så fall, enligt min uppfattning är helt åt helvete annat än rock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Schlager är ingen gengre.

Barasådärlitepetigtiallhast...

Ingen aning. VIll inte ge mig in i diskussionen om vad som egentligen är en genre och inte.

Min poäng var att jag tycker att KISS gjort precis lika "fjantiga", poppiga discodängor som ABBA gjort.

Hur man än vill definiera schlager (kommersiell, prålig, trallvänlig, intetsägande etc.) så tycker jag att KISS passar in där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Jag instämmer faktiskt.

Du får ju gärna utveckla vad du menar med att ABBA hade funkat i tredje riket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min reaktion var, "va, är inte de med där sen 20 år tillbaka...?"

Benny Anderssons musikaliska karriär som började på 60-talet där han bla var med i Sveriges absolut största band Hep Stars, ja den karriären har knappast någon annan musiker haft. Som om Keith Richard skulle haft flera projekt som blivit lika stora framgångar som Stones. Men det är bara Benny Andersson som haft det, och Björn Ulveus då.

Betydligt skickligare musiker än KISS anser jag.

Håller med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hep Stars var ju rätt igenom patetiska. Dom blev bara stora därför att Sverige var efterblivet på 60-talet - folk hade knappt hört talad engelska och man kunde fortfarande köpa halva gurkor på tempo.

Ingen normal människa kan lyssna på när Svenne Hedlund sjunger nonsenstexter med uttal som en sosse i eu-parlamentet utan att gå upp i en tunn blå pinsamhetsrök.

Visst, Abba fick in ett par lyckträffar men totalt sett hör dom hemma på eurotrashkyrkogården tillsammans med Klaus und Klaus, Baccara och Sjungande Nunnan.

Men "Nattis" nu tycker även jag att du är ute och "Bikar" en hel del...Fanns hur många svenska band som helst som var över och vart inbjudna att lira in i ABBEY ROAD, tog sedan fasta på den teknik dom lärde sig därför har vi ett bra svenskt pop/rockklimat idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rock som gengre har inte några knivskarpa gränsdragningar utan ligger oftast på en högst individuell nivå (= smaksak). Rock and Roll Hall of Fame handlar om att uppmärksamma "some of the best-known and most influential artists, producers, and other people who have in some major way influenced the music industry".

Vad känns konstigt med början på följande mening:

Rockgudarna i ABBA bla bla bla…

Egentligen så skulle jag ju givetvis skita i om så Åsa Nisse fick priset men på nått vis känns detta som en förlängning på det tråkiga som händer i musikbranchen (speciellt vad gäller rockliket). När Rock får personifieras av ABBA så känns det som om branschen sedan länge sålt sin själ och bara letar efter försäljningsljusglimtar (om det så är kakor, dasspapper, buskis-DVD eller vad som helst som sålts).

Antingen är det ett ”Rockpris” och då kan inte A vinna eller så är det ett ”pris till den som lyckats kränga något som någonstans har med populärmusik att göra”.

Mina 2 cent...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hep Stars var ju rätt igenom patetiska. Dom blev bara stora därför att Sverige var efterblivet på 60-talet - folk hade knappt hört talad engelska och man kunde fortfarande köpa halva gurkor på tempo.

Ingen normal människa kan lyssna på när Svenne Hedlund sjunger nonsenstexter med uttal som en sosse i eu-parlamentet utan att gå upp i en tunn blå pinsamhetsrök.

Visst, Abba fick in ett par lyckträffar men totalt sett hör dom hemma på eurotrashkyrkogården tillsammans med Klaus und Klaus, Baccara och Sjungande Nunnan.

Haha. Mycket träffande! Och lyssnar man på Cadillacs trevande inledning och sen förväntar sig att öset ska komma när kompet drar igång får man en chock, det händer absolut ingenting, det är nästan värre än det uslaste mogendansband som försöker rocka till det. Men likt förb var de absolut störst i Sverige. De hade ett j-a ös live och luriga tricks, Benny fixade till ett stativ till orgeln som han kunde sparka till så det såg ut som att att det gick sönder helt, men det var gjort för att bara sättas ihop igen. De har gjort en bra låt i alla fall; "Consolation". Jag tror också de märkte att det lönade sig bäst att på skiva ge ut lugna töntlåtar som lilla Sofie och I natt jag drömde. Sen kunde de köra punköset i folkparkerna.

Men det här med rock och pop, var går gränsen? Är det inte andra mjäkpopare som också fått priset? Och det finns väl ingen pop-motsvarighet till priset. När ska Benny Andersson orkester få bli invalda?

Link to comment
Dela på andra sajter

(ABBA ≠ Rock för bövelen) 🙂

Jag måste liksom hålla med nånstans här i sandlådan 😉 ... Bra eller inte o allehanda kvalitéer hitodit, men för helvete: Abba är inte rock. Nån jävla rim o reson fan!

***

Den där med halva gurkor va bra (nåt tidigare inlägg)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...