Jump to content
Annons

ABBA — Rock and Roll Hall of Fame


Valle

Recommended Posts

Rock som gengre har inte några knivskarpa gränsdragningar utan ligger oftast på en högst individuell nivå (= smaksak). Rock and Roll Hall of Fame handlar om att uppmärksamma "some of the best-known and most influential artists, producers, and other people who have in some major way influenced the music industry".

Om man påstår att ABBA inte platsar där — då undrar jag varför man inte har gnällt på tyck-synd-om-mig-gnäll-pop a la R.E.M. (invalda 2007) som, i så fall, enligt min uppfattning är helt åt helvete annat än rock.

REM hör inte heller hemma där. Eller tja, det gör kanske både ABBA o REM och det är kanske snarast en begreppsförvirring som lägger sitt mörker över diskussionen. De har alltså kallat den för "Rock and roll hall of fame" men de menar "some of the best-known and most influential artists, producers, and other people who have in some major way influenced the music industry hall of fame". Det är en viss diskrepans tordes jag nog vidhålla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

OK, så ABBA anses inte vara "rock" nog, men följande gör?

James Brown

Fats Domino

The Everly Brothers

Aretha Franklin

Bob Dylan (Mmmm... visst.)

Simon & Garfunkel

Bob Marley (HALLÅ!?)

Bee Gees

R.E.M. (Lägg the fuck av!)

För att nämna några...

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så ABBA anses inte vara "rock" nog, men följande gör?

James Brown

Fats Domino

The Everly Brothers

Aretha Franklin

Bob Dylan (Mmmm... visst.)

Simon & Garfunkel

Bob Marley (HALLÅ!?)

Bee Gees

R.E.M. (Lägg the fuck av!)

För att nämna några...

Alla på din lista knarkade det gjorde inte ABBA...svar nog, hehehe!! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så ABBA anses inte vara "rock" nog, men följande gör?

James Brown

Fats Domino

The Everly Brothers

Aretha Franklin

Bob Dylan (Mmmm... visst.)

Simon & Garfunkel

Bob Marley (HALLÅ!?)

Bee Gees

R.E.M. (Lägg the fuck av!)

För att nämna några...

Nä de är ju inte rock direkt. De heller. Ja möjligen men blott möjligen r.e.m då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske skulle pysa in i något litet trumbås någonstans och studera din signatur... Pfffhh!

Men, jag kan inte spela och jag tycker fortfarande inte att Abba är rock ... 😆

Btw, ska testa Googla lite på Abba och Rock och se hur frekvent de orden nämts ihop ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, "rock" betyder olika för olika människor. Därför håller jag med fjanten KWS om att det är lite löjligt att försöka definiera. Trots allt.

Men att ABBA blev invalda i Rock and Roll Hall of Fame är så rätt att det inte är klokt.

Basta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rock'n'roll sitter inte i instrumentet. Det sitter i attityden och öset.

Och mer rock'n'roll än extremdängan Summer Night City går det inte att bli.

ABBA i sin absolut finaste stund.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, så ABBA anses inte vara "rock" nog, men följande gör?

James Brown

Fats Domino

The Everly Brothers

Aretha Franklin

Bob Dylan (Mmmm... visst.)

Simon & Garfunkel

Bob Marley (HALLÅ!?)

Bee Gees

R.E.M. (Lägg the fuck av!)

För att nämna några...

Well, Fast Domino räknas ju iofs som en rockartist men nej, om man skall vara riktigt anal så är de andra inte rock heller. Visst är det en definitionsfråga det här med RaRHF och jag skiter väl i vilket egentligen. Men det känns bara så larvigt att de har valt det namnet. Med rock and roll tänker jag mig inte artister som smekt de kommersiella pupishåren medhårs under hela sin karriär utan snarare tvärtom. Nåja. Poppa på små vänner, poppa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och mer rock'n'roll än extremdängan Summer Night City går det inte att bli.

Samlar du på figuriner från sekelskiftet, lider du av Barbara Streisand-fixering, går du på Sound of Music sing-a-longs, hejade på Peter Jöback i melodifestivalen kanske?

Någon annan förklaring kan jag inte komma på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, Fast Domino räknas ju iofs som en rockartist men nej, om man skall vara riktigt anal så är de andra inte rock heller. Visst är det en definitionsfråga det här med RaRHF och jag skiter väl i vilket egentligen. Men det känns bara så larvigt att de har valt det namnet. Med rock and roll tänker jag mig inte artister som smekt de kommersiella pupishåren medhårs under hela sin karriär utan snarare tvärtom. Nåja. Poppa på små vänner, poppa på.

Fast Domino...javisst, hehe!

Du är för snabb grisen! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du med.

Jag väntar fortfarande på svar på frågan vad du menar med det?

Är också nyfiken på vad du menar när du säger att ABBA hade funkat i tredje riket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också nyfiken på vad du menar när du säger att ABBA hade funkat i tredje riket?

Åh, verkligen? Då är jag nyfiken på varför du går runt och säger att alla som inte diggar Slipknot är bögar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, verkligen? Då är jag nyfiken på varför du går runt och säger att alla som inte diggar Slipknot är bögar.

Det har jag aldrig sagt. Inte ens i närheten. Du ljuger och slingrar dig, det är ganska svagt du. Sluta hitta

på vad jag har sagt och vad jag tycker nu, och våga stå för dina inlägg.

Vad menade du med att ABBA hade funkat i tredje riket, och vad menar du med att ljuga ihop

en massa grejer som jag aldrig har sagt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag aldrig sagt. Inte ens i närheten. Du ljuger och slingrar dig, det är ganska svagt du. Sluta hitta

på vad jag har sagt och vad jag tycker nu, och våga stå för dina inlägg.

Vad menade du med att ABBA hade funkat i tredje riket, och vad menar du med att ljuga ihop

en massa grejer som jag aldrig har sagt?

Tredje riket var det ju nattvaktaren som sa...eller hur, håll isär nu!? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tredje riket var det ju nattvaktaren som sa...eller hur, håll isär nu!? 🙂

Ja det var det. Dessa forum, dessa inlägg. Allt är ett töcken. Allt är en dimma... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, verkligen? Då är jag nyfiken på varför du går runt och säger att alla som inte diggar Slipknot är bögar.

Ok, det var inte du. Ber om ursäkt för den missen. Men tack för ditt trevliga svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här tråden kan bara leda till kaos 🙂

Är det någon som över huvud taget vet vilken definition av ordet "rockmusik"

man ska lita på? Är det inte oerhört subjektivt?

Här kommer definitionen enligt NE:

http://www.ne.se/lang/rock/294579

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Spelar det verkligen så stor roll om ABBA är rock eller inte?

Fan var stolta att dom uppmärksammas istället.

Jag har aldrig varit nåt stort ABBA fan, men tycker att musiken är genialisk och välkomponerad...., till skillnad från då Kiss som ni nämnde, som för övrigt inte skrivit sina hits själva dom fjantarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig varit nåt stort ABBA fan, men tycker att musiken är genialisk och välkomponerad...., till skillnad från då Kiss som ni nämnde, som för övrigt inte skrivit sina hits själva dom fjantarna.

Hmmm... då tror jag att du skulle bli förvånad över hur mycket Stikkan (ABBAs manager) hade att göra med många av ABBAs hits.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)
Hmmm... då tror jag att du skulle bli förvånad över hur mycket Stikkan (ABBAs manager) hade att göra med många av ABBAs hits.

Ja, jo det är sant...., tänkte inte på det... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...