Jump to content
Annons

Motsatsen till musik?


laxlaxlax

Recommended Posts

Hej forumkamrater!

Jag har känt ett tag att jag skulle behöva något som väger upp musiken från andra hållet - ett ying till ett yang. Just nu tar det för mycket utrymme och jag behöver en paus från det. Någon som har tips på något som gör att jag kan känna mig mer balanserad? Jag sysslar väldigt ofta med musik för jag inte har något bättre för mig, det kommer utan att jag vill och jag tycker det tar energi som jag vill ha till annat.

Så jag tänker att det kanske finns någon syssla, hobby eller annat som kan hjälpa med det? Vill se om jag kan bli mindre introvert och dagdrömmande. Tar gärna emot tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Joachime: Utåtriktad är ett nyckelord, men kör känns inte riktigt som det jag söker.

Darkfaery: Först skrattade jag, mina föräldrar är hippies och mitt största intresse förutom musik är att odla blommor. Sen tänkte jag efter. Kan tänka mig att man måste hålla fokus på vad man har omkring sig väldigt mycket i thaiboxning. Det var ett väldigt bra tips!

SadamJR: Bra tips, tack för det.

Tilägg: Ursäkta för egotråd. Hoppas det kan tillföra någon annan något också, eller att nån annan tar del av den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tilägg: Ursäkta för egotråd. Hoppas det kan tillföra någon annan något också, eller att nån annan tar del av den.

Tycker inte det är någon egotråd alls. Jag känner igen mig precis faktiskt och tror flera gör det.

Jag sysslar typ bara med musik på fritiden och har haft flera perioder då jag tröttnat på det och bara vill göra något annat för att vila från musiken.

Några av mina bröder har haft målande och foto vid sidan om vilket jag också funderar på att ta upp. Tycker det känns som att motsatsen till musik är bild/konst och det verkar roligt.

Jag styrketränar visserligen också men skulle egentligen vara roligare med någon lagsport som tex. innebandy, som Saddam var inne på.

Jag hoppas du hittar något du trivs med och får glädje av. Ha det.

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Rita/måla är en exakt motsats till musik tycker jag 🙂

Eftersom jag sysslar med det också ibland så kan jag inte säga att det är något utåtriktande som han sökte förslag om.

Link to comment
Dela på andra sajter

En motsats är ju också att ta sig ut och LYSSNA på musik, i stället för att spela själv. Du kommer ut bland folk och behöver inte sätta några prestationskrav på dig själv, utan kan bara njuta av sådant som andra skapar.

Man kan också gå med i något Internet-forum och SNACKA om musik, i stället för att spela... :rolleyes:😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om jag direkt håller med om att andra kreativa sysselsättningar som t ex målning är motsatser till musik, både är ju skapande så att säga. För min egen känner jag visst igen mig men jag har musik som en ventil för mitt vardagliga jobb, det är inte ett dåligt jobb men jag tycker knappast att det är kul. Så det är en motpol för mig, jobba mer blir ju rådet då. Själv spendarar jag c:a 10h om dagen på mitt jobb och det är motvikt så det räcker för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

fotboll och innebandy på hobby nivå kan ju vara kul, eller bowla med några kompisar.

var och bowlade i dag med farsan och övrig familj. vi var mellan 4 och 73 år och alla hade kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite stillsammare av mig och föreslår mycket hellre promenader i naturen, i sällskap med en kamera med bra zoom, så att man kan komma nära de härliga djuren - och till på köpet så kan man njuta av den naturliga musiken som fåglarna bidrar med. 🙂

Kanske inte så socialt, men man får utlopp för kreativiteten på ett annorlunda sätt jämfört med att göra musik. En riktigt kreativ själ behöver alltid skapa, så det är inte alltid som det blir rätt om man söker sig till något helt annat.

Alla sorters sport känns totalt främmande för mig - och ännu värre med slagsmålssporter... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Att göra någontning annat som har me estetisk kreativ verksamhet rekommenderas inte om du frågar mig, tex gå från en bild kurs direkt till studion... då är man helt tömt kreativit när man kommer dit o inte sugen på att skapa. för mig är det ialf så. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Fast sumo brotting lar nog vara grundande ocksa.

Sumobrottning? Det förekommer väl inte här i väst vad jag vet. Och då måste man äta så förbannat mycket. Inget att rekommendera. Bättre med promenaden då. Men sport överhuvudtaget är inte min grej alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Träna någon typ av kampsport som har inslag av kata i sig. Man blir tröttare av att kombinera hjärna och kropp på det sättet än man kanske tror. Alternativet att bara promenera är ju också oftast bra. Du kanske kan hitta någon som vill gå med ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Laxen

Jag fattar vad du menar med motpolsgrejen. Jag tycker det var kul att läsa

tråden när folk spånar, för vad som är rätt för den ena funkar antagligen inte för den andre.

Vill du känna hunger när du kryper in i din studiokammare så skall nog inte motpolsgrejen vara

för närbesläktad. Om du t ex tecknar, målar, sjunger i kör eller lirar i band osv är

risken att du dränerar dig, och aktiviteten får ej avsedd verkan.

Att träna kampsport och styrketräna är jag för lat för, men tror att det funkar för rätt person.

Varför inte pistolskytte? En halvsocial åretruntsport. Jag själv spelar golf sommartid.

Golf eller pistolskytte kan vara riktigt bra, dock lite beroende på var man bor och vilka

klubbar och folk man kommer i kontakt med, men så är det nog alltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag seglar, det är very annorlunda. Tar nästan aldrig med gitarr heller, alla andra båtfolk tycker det är mkt konstigt. Och har jag gitarr med på nån brygga så ljuger jag och säger att jag inte har det, eftersom om jag tar fram den och försöker sjunga en låt som passar till ak gitarr blir man oftast avbryten av flinande supskalle som berättar hur viktigt det är att jag måste spela Deep Purple och Markolio. Nyktra gamla kärringjävlar är precis lika sargiga. "Hämta gitarren så kan vi berätta att du måste sjunga nåt som alla kan. Nåt så det blir fart. Men inte det det där du spelar nu. Spela Cornelius Kaxiga Myra".

Så att komma ifrån musiken tror jag är väldigt viktigt, bra tråd. Segling kan vara ganska krävande, gör man fel så kanske man dränker både sig själv och övriga ombord. Så att göra nåt som verkligen kräver en del fokus är bra. Klarar man den biffen får man ny energi till musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag seglar, det är very annorlunda. Tar nästan aldrig med gitarr heller, alla andra båtfolk tycker det är mkt konstigt. Och har jag gitarr med på nån brygga så ljuger jag och säger att jag inte har det, eftersom om jag tar fram den och försöker sjunga en låt som passar till ak gitarr blir man oftast avbryten av flinande supskalle som berättar hur viktigt det är att jag måste spela Deep Purple och Markolio. Nyktra gamla kärringjävlar är precis lika sargiga. "Hämta gitarren så kan vi berätta att du måste sjunga nåt som alla kan. Nåt så det blir fart. Men inte det det där du spelar nu. Spela Cornelius Kaxiga Myra".

Ja det är så typiskt att de som aldrig spelar själva ska tala om för de som gör det vilka låtar de ska spela och kunna. Finns det någon som inte har varit med om det på något vis?

Så att komma ifrån musiken tror jag är väldigt viktigt, bra tråd. Segling kan vara ganska krävande, gör man fel så kanske man dränker både sig själv och övriga ombord. Så att göra nåt som verkligen kräver en del fokus är bra. Klarar man den biffen får man ny energi till musiken.

Ja sjön är verkligen ingenting för mig men för dig som det är det är det verkligen en bra motsats till musik som kräver full koncentration på det man gör att man helt kan glömma musik när man håller på med det man nu gör. Och som du inser att det ska vara något som är helt annorlunda till kreativa saker. Men en akkegura är ju bra ha med sig på båten. Den kan ju bli ens livbåt om det värsta skulle hända. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...