Jump to content
Annons

Björn

Medlem
  • Antal inlägg

    74
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

2 Neutralt
  1. Jag har kört Cubase SX3, sen 5, sen 6, sen 7, sen 8. Nu har jag köpt snabbaste Macen på marknaden i princip, och trots denna ruinering, som enbart gjordes för att jag tänkte jag skulle spara tid när det gäller exportering/bouncning, så är det ingen märkbar skillnad mot tidigare långsam dator. Alltså problemet ligger i Cubase. Som arbetande producent, så är det ohållbart, när man tex vill exportera många lager för att skicka till mixning el dylikt. Finns det något man kan göra för att underlätta bouncning på något vis? Ligger alltid på typ 3-4 min per spår, när det är ett stort projekt, med mkt pluggar. Tips mottages tacksamt! Björn
  2. Kankse redan visste men.. Spara en template eller kopia på den du är nöjd med, så du har en tom med klara mix/kanal/fx inställningar, sen öppnar du dom två projekten bredvid varandra, så kan du markera alla ljudspåren(inte lagren, utan själv ljudfilerna) och dra över till det andra projektet.(nya)
  3. Mystiken både tätnar och klarnar. Jag har luskat runt o talat med olika aggrigatorer och branchfolk. *Taxan från Spotify och alla dylika varierar beroende från avtal till avtal(olika för varje aggrigator) Generellt så har Major-bolagen stöst, men även många independent bolag har stor, efterssom att ett avtal gjort av paraplyorganisationen för många indebolag gjorts. Detta innebär dock oftast att man ändå tjänar minst på major för dom tar en större procent på deras "större" inkomst. *En tum-regel är att alla tjänster som tar betalt via avgift och inte procent, är sämre än dom som tar en procent. Har du möjlighet att släppa via indiebolag, så välj det framför distrokid, Tunecore, Cdbaby osv. *Spotifys bet per stream är (tumregel) 10 gånger högre på betalande lyssnare, versus gratis. Men den genomsnittliga siffran senaste åren hamnar på 0,059 SEK. Dvs 1 miljon spelningar ger i genomsnitt ca 59.000 SEK Detta är alltså ett genomsnitt på den höga taxan sammanslagen med den låga. Se till att få veta båda dessa siffror av din aggrigator. Generellt så verkar det som att det finns oro för att skaran av lyssnare inte ökar nu, lika fort som mängden låtar, vilket gör att kakan ska delas på fler, det spås av vissa därför en dyster framtid. Å andra sidan har spotifys per/spelning summa växt och dom sikat på minst det dubbla om 10 år, så vi får väl se. Mvh Björn
  4. Hej! Det är så mycket hemligheter runt hur mycket Spotify betalar ut till aggrigatorerna, och hur mycket som dom sedan betalar ut till bolagen/artisterna. Sedan står vi kreatörer längst ner på stegen och får lita på det som sägs i princip, men vi kanske kan försöka skapa oss en bild tillsammans kanske som kan klargöra det hela lite mer, och finna ut bra alternativ. Jag håller på att starta upp en label, alternativt etikett just nu, och funderar över vilken distrubutör eller aggrigator jag ska använda mig av. Sedan ett par år jag har det nu så ligger jag på ett indiependent bolag, som distruberar via Phonofile, . Som jag har förstått det så har Phonofile en riktigt bra deal tillsammans med många andra indiependent aggrigatorer, tack vare SOM´s förhandling, och matchar därför majorbolagen bra. Det finns ju en uppsjö av smidiga(och billiga) aggrigatorer som man kan vända sig till direkt som artist/producent, men frågan är vad dom får netto ifrån spotify. I dom flesta fallen verkar det vara betydligt mindre än önskvärt, så även om dom enbart tar en liten peng av dig, som kreatör, så är deras "In-Summa" mkt mindre. Vad är era tanker och tips?
  5. Hej! Ett vanligt problem (hände mig oxo) är: Har du senaste Logic, så är det 64 bit, medans tidigare Autotune är 32 bit, så du måste uppdatrea autotunen, eller skaffa senare version.
  6. Vibratech säljer bara hela taksystem, inte enbart vissa komponenter, så vi måste leta vidare :/
  7. Hej! Stort tack för tipsen! Andrum: Ja precis, Hängare som har någon form av absorberande egensklaper, för isolerande tak, för minimal vibrations överlevnad 🙂 Vibratech sålde bara hela systemen, med reglar osv, vi har redan inhandlat reglarna(kran upp 18m) så vi behöver hängare att fästa det nya taket under det existerande, med lite luft-mellanrum Lee: Tack för tipset! Hmm Jag är inte byggaren själv, så jag klurar lite på om dom kan passa. Har du någon erfarenhet av dessa? Mvh Björn
  8. Hej! Vi håller på och bygger en studio med ett gäng "flytande-rum". Väggar och golv är gjorda och härnäst ska taket hängas upp. Vi har fått rekommendationen att skaffa "resilliant-hangers" av våran aukustiker, men hittar inte några sådana i Sverige(vet ej vad dom heter kanske) Har någon här tips om vart man kan hitta hängare för taksystem, med absorberande egenskaper? Mvh Björn
  9. Vi håller på och bygger ett par flytande rum, våran aukustiker är från England och vet ej var man hittar sånt i Sverige. Är det någon som vet vart vi kan hitta detta? Tack på förhand Björn
  10. Efterssom vi alla är dator/ljudkorts baserade och har i princip en preamp var såsom läget är nu så lutar det åt en lösning med: 16 (14 ut/2 in) kanaler kabel, mellan varje rum och insp rummet. Som man sedan kopplar till ett mixerbord inne i insp rummet, ett mixerbord med förstärkare och monitor kontroll, och där får en line-out. då har vi medhörning från dator via mixerbordet, medhörning i mixerbordet. Är det någon som ser några större varningstrianglar dinglande runt denna idé?
  11. Aah intressant! Är det enbart för lyssning eller? Har man en sån per person då?
  12. Hejsan allesamman! Vi håller på och bygger en studio på 120m2, exkl kök osv. som i princip består av: 4st prodd rum (varav 3 i princip vägg i vägg med trummrum) 1st trumm/instrument/band rum Vi håller på och funderar över bästa lösningen gällande kablage och åtkomst. Tanken är att vi alla ska kunna koppla in oss, spela in ett gäng kanaler ifrån trummrummet, in till vårat rum, samt givetvis talkback/lyssning. Vi är ett gäng som inte har stor erfarenhet av studiobygge, men har god hjälp av aukustiker och råd från olika håll. Är det någon här som har erfarenhet av kabeldragning med multikabel, och kan tipsa oss om någon smart lösning, eller varna för onödiga fel. Alla erfarenheter och tankar välkommnas! Mvh Björn
  13. Stort tack för alla goa svar! Är det samma preamp i La-610 som i UA 6176? Jag tycker dt verkar gött att ha en go rör-preamp för att färga ljud när man linear bas osv, men som sagt, den kanske inte passar så bra till Manleyn. Linus: Ja mitt rum är halv-behandlat men inte nog, men jag är mitt i en studioflytt så det ska nog ordna sig på nya stället. Men ja efter att ha läst mkt och fått goda råd så har jag förstått att jag vill ha en redig preamp som gör micken bättre rätta. Ja det känns som jag kanske ska ha kvar m73D:n och satsa på rör istället. Vad säger folk om Avalon VT-737SP? Den har jag också funderat på. Hur är den preampen med en manley? U87 ska ju vara gammal standard i Hiphop.
×
×
  • Skapa ny...