Jump to content
Annons

379 sålda ex gav 13:e plats på topplistan!


wonderboy

Recommended Posts

Annons
  • Svar 216
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ja, läste också det. Å dom snubbarna tror säkert att dom skulle sålt 80000 skivor om bara inte folk fildelat;)

Nu tror jag Du är ute och cyklar! Det verkar som om budskapet går Dig förbi. JAG tror att de hade kunnat sälja minst lika många skivor till om inte folk stulit. Det hade varit dem väl unt med den tid och engagemang folk lägger ner på sin musik, minst! Detta menar jag även om jag skulle tycka att musiken i sig är dålig. Jag är övertygad om att de själva gillar det de håller på med. Jag är också övertygad om att man måste få tjäna en slant per såld/ nedladdad låt/skiva. De flesta artister får det ändå inte att gå ihop ekonomiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Ja, läste också det. Å dom snubbarna tror säkert att dom skulle sålt 80000 skivor om bara inte folk fildelat;)

Nu lägger du ord i deras mun.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det var en slarvig krönika. Hon antyder att allt var mycket bättre 1999. Jag känner många musiker som var verksamma då och sålde långt fler plattor än 379 stycken.

Och visst var det mer pengar i rullning på den tiden, men vinsterna plockades inte ut av musikerna. Det var inte dom som hade 3000 kvm på Sergels Torg. Och det är inte artisterna som sedan dess genomgått stora fusioner och bantat personalstyrkan för att kunna hänga kvar.

Jag tror Lisa Marklund gör det alldeles för lätt för sig när hon (indirekt) jämför musikernas situation med sin egen (författarnas).

Link to comment
Dela på andra sajter

JAG tror att de hade kunnat sälja minst lika många skivor till om inte folk stulit.

Lär ju inte.

Man går in på Pirate Bay, upptäcker att det där bandet som en kompis pratade om finns att ladda ner. Man är lite nyfiken så man tar hem skiten.

Man går in på Åhléns, upptäcker att det där bandet som en kompis pratade om har sin skiva i hyllan. Man är lite nyfiken så man betalar 179 spänn för nåt som man kanske bara hört en låt av. Nej det låter inte så sannolikt, speciellt inte för unga människor som sällan har pengar så de bara kan slänga ut på nån random skiva. Bandet verkar bara ha 379 fans som köpte skivan den veckan. De andra var väl bara nyfikna och tog hem det bara för att det är lätt att ladda ner. Det är så det funkar för mig iaf, jag kan sitta och dra hem en skiva fast jag aldrig hört bandet förut (fast nu laddar jag inte ner så mycket musik tack vare Spotify). Jag tror då verkligen inte att de hade sålt minst 80 000 skivor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lär ju inte.

Man går in på Pirate Bay, upptäcker att det där bandet som en kompis pratade om finns att ladda ner. Man är lite nyfiken så man tar hem skiten.

Man går in på Åhléns, upptäcker att det där bandet som en kompis pratade om har sin skiva i hyllan. Man är lite nyfiken så man betalar 179 spänn för nåt som man kanske bara hört en låt av. Nej det låter inte så sannolikt, speciellt inte för unga människor som sällan har pengar så de bara kan slänga ut på nån random skiva. Bandet verkar bara ha 379 fans som köpte skivan den veckan. De andra var väl bara nyfikna och tog hem det bara för att det är lätt att ladda ner. Det är så det funkar för mig iaf, jag kan sitta och dra hem en skiva fast jag aldrig hört bandet förut (fast nu laddar jag inte ner så mycket musik tack vare Spotify). Jag tror då verkligen inte att de hade sålt minst 80 000 skivor.

HörDuDu! Jag menade att jag tror de hade sålt minst 379 skivor till - inte 80 000! Och jag menar det som att "var hade de hamnat på listan då?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev faktiskt förvånad av att en så pass påläst människa som Liza kunde sy ihop påsen på detta vis. För det första.. Alla vi som sysslar med musik vet att 379 sålda skivor INTE leder till att hamna på en toplista.. Skulle snarare tror att det just är dessa 80000 "illegala" nerladdningar som gjort att dom hamnat där och då bl.a. fått chansen att åka till Nashville på tv-framträdanden och bli kända. Precis som Liza skrev är det inte 1999 nu utan 2009.. Saker har hänt när det gäller musikdistribution och skivbolagen verkar inte ha uppfattat detta..

Att som Liza skriva att IPRED-lagen är lösningen på problemt kändes väldigt obildat av henne, kommer bara att innebära att ett fåtal tonåringar kommer att hamna i skuld på hundratusentals kronor.. Men det påverkar inte utvecklingen.. Hela kärnan och utvecklingen av Internet är fildelning av olika slag.. Tyvärr är det inte upp till tekniken om vad som är lagligt eller olagligt.

När det gäller att försörja sig på musik så är det väl snarare det fysiska framträdandet som skall få pengarna till bandet (inte skivbolaget) att rulla in, fildelningen av låtarna har snarare banat vägen för detta kändisskap som gör att bandet får spelningar. Ett skivsläpp på Coop med 379 sålda skivor har knappast gjort dom till kändisar i Usa 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Jag blev faktiskt förvånad av att en så pass påläst människa som Liza kunde sy ihop påsen på detta vis. För det första.. Alla vi som sysslar med musik vet att 379 sålda skivor INTE leder till att hamna på en toplista.. Skulle snarare tror att det just är dessa 80000 "illegala" nerladdningar som gjort att dom hamnat där och då bl.a. fått chansen att åka till Nashville på tv-framträdanden och bli kända. Precis som Liza skrev är det inte 1999 nu utan 2009.. Saker har hänt när det gäller musikdistribution och skivbolagen verkar inte ha uppfattat detta..

Att som Liza skriva att IPRED-lagen är lösningen på problemt kändes väldigt obildat av henne, kommer bara att innebära att ett fåtal tonåringar kommer att hamna i skuld på hundratusentals kronor.. Men det påverkar inte utvecklingen.. Hela kärnan och utvecklingen av Internet är fildelning av olika slag.. Tyvärr är det inte upp till tekniken om vad som är lagligt eller olagligt.

När det gäller att försörja sig på musik så är det väl snarare det fysiska framträdandet som skall få pengarna till bandet (inte skivbolaget) att rulla in, fildelningen av låtarna har snarare banat vägen för detta kändisskap som gör att bandet får spelningar. Ett skivsläpp på Coop med 379 sålda skivor har knappast gjort dom till kändisar i Usa :rolleyes:

Hennes krav på att telekombolagen ska hållas ansvariga är intressant. Naturligtvis ska även författare hållas ansvariga. Hittar man en bok

om mord hos en mördare så är det väl fullt rimligt att författaren hålls som ansvarig för uppsåt till mord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

Det spelar liksom ingen roll vilken inställning man har till att det borde vara enklare eller billigare att ladda ned musik eller film på nätet via fildelning. Det ÄR olagligt, så är det bara spelar ingen roll vilken idealistisk tanke eller önskan man har kring det, det ÄR olagligt. Men det är som med hastighetsgränser, det finns väldigt mycket folk som faktiskt är beredda att offra andras liv för att få bryta mot lagen lite. Så varför inte ta kål på mediabranschen samtidigt??? :rolleyes:

Tråkigt fenomen, men visar folks sanna natur i alla fall 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev faktiskt förvånad av att en så pass påläst människa som Liza kunde sy ihop påsen på detta vis. För det första.. Alla vi som sysslar med musik vet att 379 sålda skivor INTE leder till att hamna på en toplista..

Så, hur många skivor måste man sälja för att nå 13:e-platsen på svenska albumlistan*, då?

* om vi antar att det är den som avses.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)

.. Alla vi som sysslar med musik vet att 379 sålda skivor INTE leder till att hamna på en toplista..

Det handlade väl om en topplista över antal sålda skivor??

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
.. Alla vi som sysslar med musik vet att 379 sålda skivor INTE leder till att hamna på en toplista..

Det handlade väl om en topplista över antal sålda skivor??

379 sålda på en vecka ger nog en listplacering nu för tiden.

Det är nya tider nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Joo.. "kill the messenger" det är väl logiskt va? :rolleyes:

Hennes krav på att telekombolagen ska hållas ansvariga är intressant. Naturligtvis ska även författare hållas ansvariga. Hittar man en bok

om mord hos en mördare så är det väl fullt rimligt att författaren hålls som ansvarig för uppsåt till mord?

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
379 sålda på en vecka ger nog en listplacering nu för tiden.

Det är nya tider nu.

Ajdå, såg ut som jag skrev både och där, skulle kommentera att "alla vi som sysslar med musik vet..." håller med fullständigt att det mycket väl är fullt rimligt, det ÄR verkligen nya tider nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
Jag är mest nyfiken på var de räknat ihop dessa 80000 nedladdningar.

Olika bloggare funderar över samma sak.

på de flesta sidor kan man se hur många gånger filen är nedladdad, sedan är det väl bara att addera lite på de vanligaste sidorna!?!?

Link to comment
Dela på andra sajter

på de flesta sidor kan man se hur många gånger filen är nedladdad, sedan är det väl bara att addera lite på de vanligaste sidorna!?!?

Absolut! Men vilka? Tycker du skall läsa bloggen jag länkade till.

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det var en slarvig krönika. Hon antyder att allt var mycket bättre 1999. Jag känner många musiker som var verksamma då och sålde långt fler plattor än 379 stycken.

Och visst var det mer pengar i rullning på den tiden, men vinsterna plockades inte ut av musikerna. Det var inte dom som hade 3000 kvm på Sergels Torg. Och det är inte artisterna som sedan dess genomgått stora fusioner och bantat personalstyrkan för att kunna hänga kvar.

Jag tror Lisa Marklund gör det alldeles för lätt för sig när hon (indirekt) jämför musikernas situation med sin egen (författarnas).

Slarvigt eller inte - jag uppfattar det som ett nedslag i EN musikers/ grupps verklighet i Sverige idag. Menar Du att den procentuella fördelningen mellan aktörerna har ändrats? Fick musikern mindre andel per såld skiva förr? Jag tror inte heller att krönikan var menad som ett försök till helhetsgrepp. Jag tycker däremot att det finns saker i den värda att fundera över och att diskutera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
Absolut! Men vilken då? Tycker du skall läsa bloggen jag länkade till.

Ha ha ja det är ju lite besvärligt om det han skriver stämmer 🙂

Däremot tycker jag det blev lite otrevligt att andra ska råka illa ut för att någon vill "tricksa". Har inget emot Ipred för jag gör inte något som skulle kunna föranleda att mina uppgifter skulle dyka upp i en domstol. Men om någon annan ser till att jag hamnar där blir jag heligt förbannad, då är det inte Ipred det är fel på utan snarare på dem som vill att andra ska ta ansvar för deras handlingar, och det blir ju lite fel. Det är som att demonstrera i mask, våga stå för det ni gör istället 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha ha ja det är ju lite besvärligt om det han skriver stämmer 🙂

Däremot tycker jag det blev lite otrevligt att andra ska råka illa ut för att någon vill "tricksa". Har inget emot Ipred för jag gör inte något som skulle kunna föranleda att mina uppgifter skulle dyka upp i en domstol. Men om någon annan ser till att jag hamnar där blir jag heligt förbannad, då är det inte Ipred det är fel på utan snarare på dem som vill att andra ska ta ansvar för deras handlingar, och det blir ju lite fel. Det är som att demonstrera i mask, våga stå för det ni gör istället 🙂

Var det inte snack om en lag mot det där en gång i tiden? Vad hände? Fast det är klart, nu hamnar jag väldigt offtopic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krikelin (oregistrerad)
Var det inte snack om en lag mot det där en gång i tiden? Vad hände? Fast det är klart, nu hamnar jag väldigt offtopic.

Ja nu vart det off-topic, inte meningen 🙂 Vet faktiskt inte vad det blev av det lagförslaget till slut dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...