Jump to content
Annons

379 sålda ex gav 13:e plats på topplistan!


wonderboy

Recommended Posts

DieHard (oregistrerad)
Musik som man växte upp med brukar ju låsa sig fast som "det bästa som gjorts" och att det aldrig mer kommer att göras något lika bra. Tror inte att man i vuxen ålder kan få samma relation till låtar/skivor som när man var ung.

+1 Nej det har du helt rätt i. Även om jag kan tycka vissa låtar eller band som jag upptäcker och är bra så är det inte på samma sätt som man när allt var nytt och man var tonåring. Det går det inte återskapa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 216
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Okej. Ett urval från de senaste åren:

Action Biker - Hesperian Puisto

Animal Collective - Merriweather Post Pavilion

Beirut - The Flying Club Cup

Dan Deacon - Bromst

High Places - High Places

Most Valuable Players - You in Honey

of Montreal - Hissing Fauna, Are You the Destroyer?

Oh No! Oh My! - Oh No! Oh My!

Panda Bear - Person Pitch

Tiny Vipers - Hands Across the Void

Jag behövde bara vrida huvet till skivhyllan.

Vet inte om du skämtar med mig, så det pling-plong skulle vara musik?!

Låt mig gissa; du är en av dem som föll i extas vid den svenska uttagningen till Melodifestivalen? Right?

Ska också bli roligt att se om de du nämnde kommer att vara ihågkomna om ens 10 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du ville ingen skulle komma med något skit?? :rolleyes:

Tja, Bat out of hell har sålts i 20-25 miljoner, alltså i paritet med Jacko´s Thriller som visst sålts i över 30 miljon. Men säger du att det är skit så får jag väl tro dig 😏

Är ingen expert på försäljningsstatistik men Styx-"Grand Illusion" såldes i 4 miljoner ex på en (1) vecka, och de hade man bara räknat 15 delstater i USA.

Men men...

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik som man växte upp med brukar ju låsa sig fast som "det bästa som gjorts" och att det aldrig mer kommer att göras något lika bra. Tror inte att man i vuxen ålder kan få samma relation till låtar/skivor som när man var ung.

Jepp! Du har rätt, man kanske har nån känslomässig beröringspunkt som kan vara svår att överföra till dagens ungdom.

Men ärligt talat; jag fattar inte finessen med att kalla en bastrumma, en kagge, en enahanda basgång och en syntslinga enformigare än döden i kistan, för musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tja, Bat out of hell har sålts i 20-25 miljoner, alltså i paritet med Jacko´s Thriller som visst sålts i över 30 miljon. Men säger du att det är skit så får jag väl tro dig :rolleyes:

Är ingen expert på försäljningsstatistik men Styx-"Grand Illusion" såldes i 4 miljoner ex på en (1) vecka, och de hade man bara räknat 15 delstater i USA.

Men men...

Ja och Brittan har sålt miljontals också, Backstreet Boys med, Take That också. Och det är bevis för vad? Hög försäljning=bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

ryssen (oregistrerad)
(Den längtans känsla har jag inte fått sedan ERA kom ut med sin första skiva 1997.)

Jag tror ungdomen betecknar detta som ett "lol".

Själv skulle jag säga att det är ett kastande av sten i glashus.

Det är även märkvärdigt att folk anser sig ha en "bred musiksmak" bara för att de inte lyssnar enbart på en specifik genre. I detta fall verkar bredden ligga i allmän gitarrbaserad musik i olika faser men sprungen ur samma amerikanska folktradition, till detta adderas alltsom oftast en skopa "klassisk" musik för någon form av intellektuellt alibi. Vi kan kalla det västerländsk musik, för att ytterligare generalisera kan vi lägga till prefixen "vit" samt "manlig". Så mycket för den överaskningen.

Vi människor har alltför svårt att se att det egentligen är andra som gör valen åt oss vad gäller vilken musik vi ska lyssna på och att det inte är ett vidare stort hopp varken estetiskt eller mentalt mellan avdelningarna "metal", "svensk visa" samt "sportmästerskapsmusik" i skivaffären.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Ah, ni diskuterar vad som är bra och dålig musik. Evighetstråd...

Japp en evighetstråd som pirattråden. :rolleyes: Vill du vara med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp! Du har rätt, man kanske har nån känslomässig beröringspunkt som kan vara svår att överföra till dagens ungdom.

Men ärligt talat; jag fattar inte finessen med att kalla en bastrumma, en kagge, en enahanda basgång och en syntslinga enformigare än döden i kistan, för musik.

Äh, bara en generationsfråga. Vad tyckte den äldre generationen om beatles när dom kom? Stones? För att inte tala om Kiss, Alice Cooper och mina favvisar W.A.S.P. Minns ni när Siwert Öholm hade Anders Tengner som gäst i svar direkt eller vad det hette, han varnade för detta hemska band com hette "vasp" som spelade nåt som inte kunde kallas musik iaf... eller? :rolleyes:😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, bara en generationsfråga. Vad tyckte den äldre generationen om beatles när dom kom? Stones? För att inte tala om Kiss, Alice Cooper och mina favvisar W.A.S.P. Minns ni när Siwert Öholm hade Anders Tengner som gäst i svar direkt eller vad det hette, han varnade för detta hemska band com hette "vasp" som spelade nåt som inte kunde kallas musik iaf... eller? 🙂🙂

We Are Sankte Pers...;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Äh, bara en generationsfråga. Vad tyckte den äldre generationen om beatles när dom kom? Stones? För att inte tala om Kiss, Alice Cooper och mina favvisar W.A.S.P. Minns ni när Siwert Öholm hade Anders Tengner som gäst i svar direkt eller vad det hette, han varnade för detta hemska band com hette "vasp" som spelade nåt som inte kunde kallas musik iaf... eller? 🙂☺️

Ja och de som gnällde var själva uppväxta med Elvis som deras föräldrar i sin tur ansåg vara Satans musik. ☺️ Men det var ju lite kul i alla fall, eller hur?. Morsan hatade min metal och speciellt band som Venom och Mercyful Fate. En farbror till mig sade hårdrock, de sjunger bara om djävulen, det är djävulens musik och morsan nickade instämmande. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken annan parameter finns det? Egentligen?

Förutom försäljning? Det här är vad jag kan komma på på rak arm:

  • Hur omtalad/omskriven en låt/artist är
  • Betyg/bedömning (recensioner eller jury)
  • Hur länge man som artist kan hålla sig kvar i branschen
  • I vilken utsträckning man lyckas influera andra
  • Hur ofta man spelas

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom försäljning? Det här är vad jag kan komma på på rak arm:

  • Hur omtalad/omskriven en låt/artist är
  • Betyg/bedömning (recensioner eller jury)
  • Hur länge man som artist kan hålla sig kvar i branschen
  • I vilken utsträckning man lyckas influera andra
  • Hur ofta man spelas

Självklart, men dessa parametrar går väl mycket hand i hand med försäljningssiffror.

Allt är subjektivitet. Visst kan god försäljning tyda på bra marknadsföring, men vad spelar det för roll?

Är all musik som nått framgång frukten av en bra marknadsföringskarusell, eller är en marknadsföringskarusell frukten av bra musik?

Det lät på DieHard som att Britney, Backstreet Boys osv är dålig musik som nått stor framgång trots denna usla kvalité. Då är frågan om man kan säga det. Jag anser inte det. Jag anser att musik är bra där den fyller sin funktion - att tilltala.

Har den stora massan då "rätt", vad gäller vad som är bra? Ja och nej.

Jag gillade inte Dr Bombay. Tyckte det var väldigt fånigt och infantilt. Men jag kan inte säga att det var dålig musik, objektivt sett. Vad finns det för argument för det?

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Action Biker - Hesperian Puisto

Animal Collective - Merriweather Post Pavilion

Beirut - The Flying Club Cup

Dan Deacon - Bromst

High Places - High Places

Most Valuable Players - You in Honey

of Montreal - Hissing Fauna, Are You the Destroyer?

Oh No! Oh My! - Oh No! Oh My!

Panda Bear - Person Pitch

Tiny Vipers - Hands Across the Void

Vet inte om du skämtar med mig, så det pling-plong skulle vara musik?!

Låt mig gissa; du är en av dem som föll i extas vid den svenska uttagningen till Melodifestivalen? Right?

Ska också bli roligt att se om de du nämnde kommer att vara ihågkomna om ens 10 år.

Jag borde inte mata trollen, men jag kan inte låta bli.

Hur du kan likna nånting på den listan vid melodifestivalen går mig förbi. Jag kan inte komma på nåt bra svar. Det är fel på så många nivåer.

Snälla, kom med exempel på skivor som är en bra låt och tio utfyllnadslåtar. Jag har nämligen aldrig hört nån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur du kan likna nånting på den listan vid melodifestivalen går mig förbi. Jag kan inte komma på nåt bra svar. Det är fel på så många nivåer.

Of Montreal har faktiskt blivit lite pling-plong på senaste tiden!

Nu känner jag att jag håller på att tappa tråden men jag kom helt osökt att tänka på en compilation som heter Dark was the night. Det var länge sedan jag stötte på en blandskiva med så mycket bra musik på! David Byrne öppnar starkt!

Jose Gonzales gör en skön version av Nick Drakes "Cello song". Ja, och sen tuffar det på så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik som man växte upp med brukar ju låsa sig fast som "det bästa som gjorts" och att det aldrig mer kommer att göras något lika bra. Tror inte att man i vuxen ålder kan få samma relation till låtar/skivor som när man var ung.

Låter ledsamt, tycker jag. Dock har jag märkt att många av mina jämnåriga verkar resonera på liknande sätt. Nostalgi verkar vara en av beståndsdelarna, inte alltid så lyckat, tycker jag. Ett tips för att inte stelna i sin musiksmak lika fort - åtminstone. Har jobbat i många år med att undervisa ungdomar i grunderna för rockmusik. Jag lärde ut trummor, bas, gitarr, synth o sång till ungdomar som ville starta band. De fick själva välja vilka låtar de ville spela och det var mitt jobb att plocka ut arret, ev förenkla det och lära ut det till de olika instrumentalisterna. Jag fick lyssna på mycket ny musik som, till en början, lät skit i mina öron. Genom en kombination av att tvingas lyssna på denna musik och att kunna se ungdomarnas fascination för musiken, fick jag mycket ny input. Jag lyssnar i stort sett aldrig på de "gamla klassikerna" idag - till skillnad på många av mina jämnåriga. Jag är övertygad om att det inte beror på att jag, från början, skulle vara mer mottaglig än andra för ny musik. Jag tror det handlar om att "utsättas" för det nya och tvingas att engagera sig i det till viss mån. Detta kan man göra själv. Jag har, då och då, hårdkört med mig själv då jag hört mycket bra om en artist eller grupp. Köpt deras cd och sen lovat mig själv att lyssna/ tvinga mig igenom den 5 - 10 gånger. Ibland har jag börjat gilla, ibland inte. Jag tror man måste kämpa lite för att "hålla igång" sitt musikälskande. Samma sak som med t ex löpning. Jag blir inte snabbare av att springa fler gånger i veckan eller att nöta samma gamla sträckor. Det är intervallträning som gäller - fruktansvärt jobbigt och motsträvigt men det ger resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite trist att folk inte tycks inse att något man tycker inte kan översättas till objektiv sanning.

Det finns ju faktiskt dom som älskar Kevin Borgs skiva. Konstigt men sant.

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite trist att folk inte tycks inse att något man tycker inte kan översättas till objektiv sanning.

Det finns ju faktiskt dom som älskar Kevin Borgs skiva. Konstigt men sant.

Då kan du väl börja med att peka ut var någon har sagt att det är en objektiv sanning att t.ex Kevin Borgs platta bara består av utfyllnadslåtar? Vad jag ser har ingen sagt det och jag ser inte problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan du väl börja med att peka ut var någon har sagt att det är en objektiv sanning att t.ex Kevin Borgs platta bara består av utfyllnadslåtar? Vad jag ser har ingen sagt det och jag ser inte problemet.

Självklart har ingen sagt det.

I inlägg 77 redogör jag för min hållning. Jag har svårt för kvalitéförståsigpåare - "det här är bra, inte det där".

Men jag ska hålla truten stängd.

Redigerat av Widmark
Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart har ingen sagt det. Jag är trött och ska hålla truten stängd.

Nej, inte alls så jag menade, men jag tror alla inser att tycke och smak är subjektiva saker och det inte går att diskutera det objektivt. Ganska intressant diskussion, men den måste få vara subjektiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om du skämtar med mig, så det pling-plong skulle vara musik?!

Låt mig gissa; du är en av dem som föll i extas vid den svenska uttagningen till Melodifestivalen? Right?

Ska också bli roligt att se om de du nämnde kommer att vara ihågkomna om ens 10 år.

Jag borde inte mata trollen, men jag kan inte låta bli.

Hur du kan likna nånting på den listan vid melodifestivalen går mig förbi. Jag kan inte komma på nåt bra svar. Det är fel på så många nivåer.

Snälla, kom med exempel på skivor som är en bra låt och tio utfyllnadslåtar. Jag har nämligen aldrig hört nån.

Okey; jag kommer förmodligen att bli hudflängd på det här forumet, men kör i vind!

Jan Johansen - Se på mig kanonbra, resten av skivan så gott som skit!

Nordman - Vandraren kanonbra, resten av skivan nästan så gott som skit!

Agnes - Kick back relax kanonbra, resten av skivan definitivt så gott som skit!

Patrik Isaksson - 1985 kanonbra, resten av skivan så gott som skit!

Together - Här står jag nu kanonbra, resten av skivan skit!

Marie Serneholdt - I need a house, resten skit!

Tyvärr är dessa bara ett urval då jag förpassat det stora flertalet skivköp till en snabb bekantskap med sopnedkastet.

Kan tillägga att sådant inte förekom på 70-talet då vi hade riktiga skivbolag som faktiskt kunde musik. Då såg man till att artisten hade material för en hel skiva. Och ingen blev lurad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och Brittan har sålt miljontals också, Backstreet Boys med, Take That också. Och det är bevis för vad? Hög försäljning=bra?

Det är väl ändå en av dem bättre värdemätare, sen att det inte säger allt om kvalitén är ju ngt annat. Jacko har sålt som smör men honom har jag aldrig gillat. Men jag skulle aldrig drömma om att betrakta honom som dålig.

Min grundtes är: Förr gjorde man bättre plattor, nästan oavsett artist. Dagens artister, till och med de som var verksamma för 30 år sen, gör sämre ifrån sig helt enkelt. Ta bara Scorpions, som jag förmodar du gillar (åtminstone en liten aning), och jämför en av deras 70-talsplattor med en från idag. Skillnaden är abnorm! Man hittar lätt 5,6,7 kanonlåtar mot dagens 1, eller max 2 bra låtar per skiva.

Som sagt; jag har slutat köpa skivor, köper bara styckvis låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jan Johansen - Se på mig kanonbra, resten av skivan så gott som skit!

Nordman - Vandraren kanonbra, resten av skivan nästan så gott som skit!

Agnes - Kick back relax kanonbra, resten av skivan definitivt så gott som skit!

Patrik Isaksson - 1985 kanonbra, resten av skivan så gott som skit!

Together - Här står jag nu kanonbra, resten av skivan skit!

Marie Serneholdt - I need a house, resten skit!

Okej, samtliga inom genre melodifestival. Inget fel på det, men du kan inte tro att samma regel gäller inom andra genrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det är väl ändå en av dem bättre värdemätare,

Ja då finns det massor som är bra bara för att det säljer mycket. Rusta säljer mer av sina skitgrejer som t ex kaffebryggare än mindre butiker med kvalitet på dem. Är Rustas då bättre? Kvantitet är allt som ofta bara bevis på just kvantitet och inget annat.

Min grundtes är: Förr gjorde man bättre plattor, nästan oavsett artist. Dagens artister, till och med de som var verksamma för 30 år sen, gör sämre ifrån sig helt enkelt. Ta bara Scorpions, som jag förmodar du gillar (åtminstone en liten aning), och jämför en av deras 70-talsplattor med en från idag. Skillnaden är abnorm! Man hittar lätt 5,6,7 kanonlåtar mot dagens 1, eller max 2 bra låtar per skiva.

Och vilka grupper, artister som har hållit på i så många år kan leverera samma höga kvalitet 30 år senare? Att säga dagens artister gör sämre ifrån sig håller jag verkligen inte med om. Finns det mycket skit idag? Jodå men det gjorde det förr också och det kommer det att göra i morgon också. Jag har hittat band som har genomgående bra låtar på skiva. Allt handlar om smak. Att sitta och säga allt var bättre förr får mig att bara undra: vad gör du här då? Nostalgiforum borde det nog finnas gott om. Varför göra musik då idag när allt var bättre förr? Men det är som sagt var lättare glömma att det fanns mycket skit också igår än i nutid. Det där är som gamlingar som gnäller över nutid och envisas tjata om hur bättre det var förr. Skitsnack! Det var det verkligen inte. De har bara förträngt det dåliga.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...