Jump to content
Annons

379 sålda ex gav 13:e plats på topplistan!


wonderboy

Recommended Posts

Nej aldrig ska jag ta betalt för musik om de går bra för mig... Om nån vill ha en CD skiva så får dom betala max en 100 för den men det ska vara helt gratis att få tag på. Kan väll lägga en Donate länk på sin websida åt dem som vill donera men ska man inte käna pengar på live spelningar mer än i skivbutiken? De är väll ändå därför man e musiker .. För att kunna spela för folk? Eller har jag fel? Älskar människor! |-)

// Jocke

Redigerat av VillniProtes
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 216
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nej aldrig ska jag ta betalt för musik om de går bra för mig... Om nån vill ha en CD skiva så får dom betala max en 100 för den men det ska vara helt gratis att få tag på.

hur ska du ha det?

ska man betala max hundra när det är gratis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej aldrig ska jag ta betalt för musik om de går bra för mig... Om nån vill ha en CD skiva så får dom betala max en 100 för den men det ska vara helt gratis att få tag på. Kan väll lägga en Donate länk på sin websida åt dem som vill donera men ska man inte käna pengar på live spelningar mer än i skivbutiken? De är väll ändå därför man e musiker .. För att kunna spela för folk? Eller har jag fel? Älskar människor! |-)

// Jocke

Så Du menar att man inte spelar för folk när man spelar in då? Det finns idag en massa artister som låter betydligt bättre på skiva. Det finns, och har sen länge funnits, musik som görs med studion som ett "instrument". Det finns musik som skapas utifrån att artisten vill/ behöver få uttrycka sig och där man inte sneglar på vad någon annan ev tycker, man uttrycker sig fritt från hjärtat. Många gånger är det den musiken som griper mig mest. Mina musikaliskt största upplevelser har jag för det mesta haft ensam framför stereon eller med mina hörlurar på. Jag har haft stora upplevelser av konserter också men då är det inte bara musiken. Det handlar om "hela spektaklet" med ljus, scen, atmosfär etc.

De som lägger sitt fokus på musiken i studion gör inte det för att de skulle gilla människor mindre än vad andra gör.

Alla kan/ vill inte ligga ute på turné och anledningarna till detta kan vara många och väldigt relevanta.

Ditt argument med att man skall tjäna pengar på att spela live har ju börjat få genomslag. Priset på konsertbiljetter har stadigt gått upp. Enligt många branschbedömare kommer det att öka än mer. Min fråga blir: Varför känns det ok att lägga 800 kr på att se och höra en sak som bara händer en gång och sen är borta men inte att betala, låt säga, 130 kr för en cd som man kan lyssna på gång på gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Mina musikaliskt största upplevelser har jag för det mesta haft ensam framför stereon eller med mina hörlurar på.

Jo det där kan jag skriva under på jag med. 🙂 Att vara ensam och ett med musiken kan vara fantastiskt ibland.

Ditt argument med att man skall tjäna pengar på att spela live har ju börjat få genomslag. Priset på konsertbiljetter har stadigt gått upp. Enligt många branschbedömare kommer det att öka än mer. Min fråga blir: Varför känns det ok att lägga 800 kr på att se och höra en sak som bara händer en gång och sen är borta men inte att betala, låt säga, 130 kr för en cd som man kan lyssna på gång på gång?

Ja och än värre om det är en medioker konsert som man kunnat vara utan. Och eller med förband också som man inte gillar heller som man tvingas betala biljettpriset för. 🙂 Även om huvudnumret var bra tvingas man betala för det som man inte vill se också. Visst är båda bra och det är en suverän konstert så men runt 800:-? Det är fan för mycket och för det priset kan man få flera CDs för det priset. Sen kan man ju fynda gamla CDs på secondhandbutiker. Gjort många bra fynd på det viset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar liksom ingen roll vilken inställning man har till att det borde vara enklare eller billigare att ladda ned musik eller film på nätet via fildelning. Det ÄR olagligt, så är det bara spelar ingen roll vilken idealistisk tanke eller önskan man har kring det, det ÄR olagligt. Men det är som med hastighetsgränser, det finns väldigt mycket folk som faktiskt är beredda att offra andras liv för att få bryta mot lagen lite. Så varför inte ta kål på mediabranschen samtidigt??? 😆

Tråkigt fenomen, men visar folks sanna natur i alla fall 😆

Tror att många fler artister och band har kommit fram genom fildelning än vad de hade gjort utan.. Skulle aldrig gå o köpa en CD av nått band jag aldrig hört för 200kr ... Speciellt inte i min ålder (17år). Det man har o leva på i en månad om man inte hittar jobb e 1000 kr. 200 kr e fan en 5e del. Tycker att skivbolagen borde hitta på nått annat sätt att käna pengar igenom detta.. Spotify låter ju som en riktigt bra idé...

/ Jocke

Redigerat av VillniProtes
Link to comment
Dela på andra sajter

hur ska du ha det?

ska man betala max hundra när det är gratis?

Menade att en CD SKIVA i fysisk form kan få kosta en 100 ... men låtarna finns att tanka på websidan helt gratis.. Om man nu vill trycka skivan själv o omslag o allt varsågod 😆 Lägger ut omslagsbilderna med!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Du menar att man inte spelar för folk när man spelar in då? Det finns idag en massa artister som låter betydligt bättre på skiva. Det finns, och har sen länge funnits, musik som görs med studion som ett "instrument". Det finns musik som skapas utifrån att artisten vill/ behöver få uttrycka sig och där man inte sneglar på vad någon annan ev tycker, man uttrycker sig fritt från hjärtat. Många gånger är det den musiken som griper mig mest. Mina musikaliskt största upplevelser har jag för det mesta haft ensam framför stereon eller med mina hörlurar på. Jag har haft stora upplevelser av konserter också men då är det inte bara musiken. Det handlar om "hela spektaklet" med ljus, scen, atmosfär etc.

De som lägger sitt fokus på musiken i studion gör inte det för att de skulle gilla människor mindre än vad andra gör.

Alla kan/ vill inte ligga ute på turné och anledningarna till detta kan vara många och väldigt relevanta.

Ditt argument med att man skall tjäna pengar på att spela live har ju börjat få genomslag. Priset på konsertbiljetter har stadigt gått upp. Enligt många branschbedömare kommer det att öka än mer. Min fråga blir: Varför känns det ok att lägga 800 kr på att se och höra en sak som bara händer en gång och sen är borta men inte att betala, låt säga, 130 kr för en cd som man kan lyssna på gång på gång?

Nu e jag dock bara 17 år så jag har inte extremt mkt erfarenhet.. Men ja, är det ett band jag vill se betalar jag gärna 1000 kr för att se dem.. Betalar mer för att gå och äta mat i vissa fall .. O jag lovar jag är inte överklass... Var det inte nått band som la upp sina låtar för nerladdning på sin websida för nedladdning och sedan en donate länk ? eller har jag fel nu ?

/ Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det där kan jag skriva under på jag med. 😆 Att vara ensam och ett med musiken kan vara fantastiskt ibland.

Ja och än värre om det är en medioker konsert som man kunnat vara utan. Och eller med förband också som man inte gillar heller som man tvingas betala biljettpriset för. 😆 Även om huvudnumret var bra tvingas man betala för det som man inte vill se också. Visst är båda bra och det är en suverän konstert så men runt 800:-? Det är fan för mycket och för det priset kan man få flera CDs för det priset. Sen kan man ju fynda gamla CDs på secondhandbutiker. Gjort många bra fynd på det viset.

Är inte att spela in live ett alternativ för ganska många också ? Sen har väll de flästa som håller på med musik råd att köpa ett litet ljudkort eller liknande och spela in hemma? Man kanske inte måste betala dom pengarna för studion ? Ett flertal av de jag känner har en enkel studio hemma som fungerar helt okej. Tror inte jag skulle ha en chans att komma nånstans utan internet iallafall... Men alla har sin åsikt! 😆

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Att ladda ned är en möjlighet och inget rättighet. Ska alla spela in hemma? Ja och hur många har möjlighet ha trummor hemma? Men du kanske bara lyssnar på elektroniskt och inte tänkt längre? Och kvallen då? Ska alla övergå till att göra musik hemma? Vem ens laddar ned låtar med taskig kvalle? Jo det märks att du bara är 17. Du har hittills bara sett ur ett perspektiv och drar slutsatserna efter det. Ta och läs på hur allt går till så ska du se att det inte är så enkelt. Ingen av all den musik som finns idag skulle ha gjorts om det var så att alla satt hemma och spelade in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ladda ned är en möjlighet och inget rättighet. Ska alla spela in hemma? Ja och hur många har möjlighet ha trummor hemma? Men du kanske bara lyssnar på elektroniskt och inte tänkt längre? Och kvallen då? Ska alla övergå till att göra musik hemma? Vem ens laddar ned låtar med taskig kvalle? Jo det märks att du bara är 17. Du har hittills bara sett ur ett perspektiv och drar slutsatserna efter det. Ta och läs på hur allt går till så ska du se att det inte är så enkelt. Ingen av all den musik som finns idag skulle ha gjorts om det var så att alla satt hemma och spelade in.

Tycker det är utomordentlig kvalle på DrHans låtar .. han kör programerat... Jag tycker väll självklart att musiker ska ha betalt.. men det känns som att dom får sånn liten del utav pengarna om inte allt är gjort själv .. annars värkar de mera som skivbolaget tar den största delen vilket jag absolut inte tycker är rätt..

Sen får jag väll lära mig av erfarenhet o jag tänker inte hålla inne med mina åsikter som jag har just nu även fasst dom lär vara annorlunda om några år. Har säkert fel i mkt av det jag säger för att värkligheten ser oftast inte ut som den gör när man e 17.. Man tror t.ex att man är odödlig vilket kanske inte riktigt är sant.

Redigerat av VillniProtes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja... Oavsätt vad folk tycker skulle jag vilja ha möjligheten som t.ex spotify ger .. att jag slipper betala för låtar jag kanske bara hör 1 gång eller ha chansen att höra bandet innan jag går till butik o köper CDn.. Skulle också vara härligt om man vet var pengarna går..

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tycker det är utomordentlig kvalle på DrHans låtar .. han kör programerat... Jag tycker väll självklart att musiker ska ha betalt.. men det känns som att dom får sånn liten del utav pengarna om inte allt är gjort själv .. annars värkar de mera som skivbolaget tar den största delen vilket jag absolut inte är rätt

Och det vill du ändra på genom att ladda ned så de inte får nåt alls betalt? Ja det bli dem gladare av eller hur? De har själva skrivit på kontrakt och godkänt att det ser ut som det gör. Det är mellan dem två och inget som angår dig eller mig eller någon annan. Att det sen inte alltid är speciellt bra kontrakt är en helt annan sak. Om jag jobbar på ICA och får dåligt betalt hjälper väl det knappast att du går in och snattar för att du tycker jag har för dåligt betalt? Istället kanske det snattas så mycket att de blir tvungen och skära ned och jag blir utan jobb. Skulle jag då tacka dig och de andra som snattade? Alltså stå bara för att du laddar ned och skiter i resten. Det kan jag köpa. Men allt skitsnack för att rättfärdiga nedladdning köper jag inte. "Varför rånar du banker?Öhh det är för fan samhällets fel."

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tycker det är utomordentlig kvalle på DrHans låtar .. han kör programerat...

Ja men tror du han skulle ha kunnat göra det han gör bra om det inte varit för att vi har en bransch? Du skulle heller inte sitta här om det inte var för det eller nån annan här. Inget av det här skulle varit möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men tror du han skulle ha kunnat göra det han gör bra om det inte varit för att vi har en bransch? Du skulle heller inte sitta här om det inte var för det eller nån annan här. Inget av det här skulle varit möjligt.

Nu har du nog lyckats ändra min syn kan jag ju säga 😱 Det är sant att det inte är min sak vad de e för avtal artisten skrivit på och kan hålla med om att det är fel att tanka.. Så jag får väll sluta med det 🙂 Men undrar hur du menar med branchen.. Menar du att utan skivbolag hade vi inte haft nån musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då finns det massor som är bra bara för att det säljer mycket. Rusta säljer mer av sina skitgrejer som t ex kaffebryggare än mindre butiker med kvalitet på dem. Är Rustas då bättre? Kvantitet är allt som ofta bara bevis på just kvantitet och inget annat.

Öh...anledningen till att folk köper en speciell skiva är INTE för att den är dålig. Anledningen till att Volvo är Sveriges volymbil nr 1 är INTE för att den är dålig. Anledningen till att Gates och Kamprad är de rikaste i världen är inte för att de säljer skit. Anledningen till att det finns ett 70-tal Rusta-butiker, i bara Sverige, är inte för att de säljer skräp. Om du gör dig mödan att besöka Rusta en gång kommer du att upptäcka att de säljer samma sorts kaffeapparater som vanliga affärer, skillnaden är bara att de har ett lägre pris. Faktum är att kvantitetsmängden utgör en ypperlig värdemätare för hur bra en produkt är. Att sedan inte produkten behagar vederbörande behöver ju inte vara till produktens nackdel. Så vänligen sluta att använda dig själv som norm för resten av mänskligheten.

Och vilka grupper, artister som har hållit på i så många år kan leverera samma höga kvalitet 30 år senare? Att säga dagens artister gör sämre ifrån sig håller jag verkligen inte med om. Finns det mycket skit idag? Jodå men det gjorde det förr också och det kommer det att göra i morgon också. Jag har hittat band som har genomgående bra låtar på skiva. Allt handlar om smak. Att sitta och säga allt var bättre förr får mig att bara undra: vad gör du här då? Nostalgiforum borde det nog finnas gott om. Varför göra musik då idag när allt var bättre förr? Men det är som sagt var lättare glömma att det fanns mycket skit också igår än i nutid. Det där är som gamlingar som gnäller över nutid och envisas tjata om hur bättre det var förr. Skitsnack! Det var det verkligen inte. De har bara förträngt det dåliga.

Här är du också ute och reser. Om det fanns lika mycket skit förr så slapp man åtminstone att höra det. Att spela in en LP-skiva kunde kosta en kvarts miljon kr i dagens penningvärde och detta utgjorde en utmärkt barriär mot dåliga skivor. Inget skivbolag vågade lansera en grupp som inte var exceptionellt bra. Varför tror du att skivbolagen dör, eller köps upp, på löpande band? Varför tror du att det säljs färre och färre skivor? För att det finns ett överflöd av BRA musik?! Kom igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh...anledningen till att folk köper en speciell skiva är INTE för att den är dålig. Anledningen till att Volvo är Sveriges volymbil nr 1 är INTE för att den är dålig. Anledningen till att Gates och Kamprad är de rikaste i världen är inte för att de säljer skit. Anledningen till att det finns ett 70-tal Rusta-butiker, i bara Sverige, är inte för att de säljer skräp. Om du gör dig mödan att besöka Rusta en gång kommer du att upptäcka att de säljer samma sorts kaffeapparater som vanliga affärer, skillnaden är bara att de har ett lägre pris. Faktum är att kvantitetsmängden utgör en ypperlig värdemätare för hur bra en produkt är. Att sedan inte produkten behagar vederbörande behöver ju inte vara till produktens nackdel. Så vänligen sluta att använda dig själv som norm för resten av mänskligheten.

Här är du också ute och reser. Om det fanns lika mycket skit förr så slapp man åtminstone att höra det. Att spela in en LP-skiva kunde kosta en kvarts miljon kr i dagens penningvärde och detta utgjorde en utmärkt barriär mot dåliga skivor. Inget skivbolag vågade lansera en grupp som inte var exceptionellt bra. Varför tror du att skivbolagen dör, eller köps upp, på löpande band? Varför tror du att det säljs färre och färre skivor? För att det finns ett överflöd av BRA musik?! Kom igen!

Good Point!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja... Oavsätt vad folk tycker skulle jag vilja ha möjligheten som t.ex spotify ger .. att jag slipper betala för låtar jag kanske bara hör 1 gång eller ha chansen att höra bandet innan jag går till butik o köper CDn.. Skulle också vara härligt om man vet var pengarna går..

/Jocke

"När jag var ung..." hängde massor av elever i skivbutikerna och provlyssnade, och det var inget konstigt med det.

Butikerna hade ett gäng cd-spelare med hörlurar, men det kanske har ändrats nu (förutom att butiker har slagit igen).

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är du också ute och reser. Om det fanns lika mycket skit förr så slapp man åtminstone att höra det.

Ingen tvingar dig att lyssna på dålig musik idag heller. Om man håller till på sidor med bra musiktips på och läser tidningar och bara allmänt håller sig ajour med vad som är nytt och bra inom det man lyssnar på, så hittar man massa bra musik hela tiden. Jag fattar ärligt talat inte problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

"När jag var ung..." hängde massor av elever i skivbutikerna och provlyssnade, och det var inget konstigt med det.

Butikerna hade ett gäng cd-spelare med hörlurar, men det kanske har ändrats nu (förutom att butiker har slagit igen).

Har inte jätte koll häller på om man kan provlyssna osv. Jag vet oftast vad jag ska ha när jag kommer till affärer 😱 (Pga fildelningen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen tvingar dig att lyssna på dålig musik idag heller. Om man håller till på sidor med bra musiktips på och läser tidningar och bara allmänt håller sig ajour med vad som är nytt och bra inom det man lyssnar på, så hittar man massa bra musik hela tiden. Jag fattar ärligt talat inte problemet.

Tror nog att han menar att det var mindre utbud av musik förr 😱 om jag inte har helt fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nu har du nog lyckats ändra min syn kan jag ju säga 😛 Det är sant att det inte är min sak vad de e för avtal artisten skrivit på och kan hålla med om att det är fel att tanka.. Så jag får väll sluta med det 😛 Men undrar hur du menar med branchen.. Menar du att utan skivbolag hade vi inte haft nån musik?

Precis. För vem hade sett till att den hade kunnat spridas? Det hade inte sett ut som det gör idag och musikprogram hade knappast existerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

ryssen (oregistrerad)
Här är du också ute och reser. Om det fanns lika mycket skit förr så slapp man åtminstone att höra det. Att spela in en LP-skiva kunde kosta en kvarts miljon kr i dagens penningvärde och detta utgjorde en utmärkt barriär mot dåliga skivor. Inget skivbolag vågade lansera en grupp som inte var exceptionellt bra.

Jodu herrn, själv är jag blott 30 år och var inte med på den gamla goda tiden och jag är inte särskilt förtjust i svulstig arenarock så jag har antagligen redan straffat ur mig ur denna diskussion vad dig behagar.

Dock försöker jag basera min invändning på vetenskap, vet inte riktigt om det tar då ditt argumenterande tidvis verkar lika historiefrånvänt som en kreationists.

Om man nu förskonades från "skiten" under musikens gyllene ålder, om det engagemang och enorma summor pengar som krävdes för att genomföra en LP-produktion hindrade "dåliga" idéer och "usla" musiker från att nå våra öron och skivspelare hur kan du då förklara de ändlösa travarna av LP-skivor jag varje vecka bläddrar igenom på lumpna loppisar? Om nu marknaden självsanerade sig själv under -50/-60-70/-80-talen hur kommer det sig att jag hemma har mängder med sura vistolkningar av män i skjorta o skägg, Mia Marianne och Per Filip samt en ändlös radda andra hurtiga frikyrkopar som leende ler och svajigt besjunger herren, det mest vederstyggliga av 80-talets glamrock, tafatta försök att lansera ytterligare en Rick Astley, Donovan, Genesis eller nån annan aktuell tidsperiods galjonsfigurer?

Var passar skivbolag som Hemmets Härold, WISA, Cantino, Für Alle Schallplatten Samler, Torab in i din historieskrivning? Alla som sket ur sig andlig, dansant, visig, eller barnig musik.

För att inte tala om internationella jättar som EMI, Philips, Polydor m.fl som klämde ur sig mängder av svettiga easy listening-samlingar samt en blandad kompott av vad som vajade i smakens hetluft för tillfället, varför inte lite svenskt amatördansband? Eller en kvartett glada gossar från mellansverige som spelar "folkmusik"? Allting verkade ok, bara de kunde göra pengar på det.

Alla dessa skivor, som om jag spekulerar lågt antar har en ratio på kanske 300 "skitalbum" för varje (av dig ansedd) historiskt sett "toppenalbum", var kommer de då ifrån? Är det som med lämningarna efter dinosaurier, att det bara är ett tokigt mindgame, inte från Gud utan i detta fall en allsmäktig industri vilken i efterhand placerat ut dem i källare, bokhyllor och loppmarknader runtom i Sverige för att på något vis testa vår tillit till dem?

Då som nu fick man höra "skiten", bara man lyssnade. Problemet jag tror du har är att det idag är fler som tränger sig på från olika håll och vill att du ska lyssna. Det är alltid lättare då det bara är en eller att par som säger åt en vad man ska tycka om eller vad som är hippt.

Välj mellan Beatles eller Beach Boys, The Who eller Stones, engelsk progg eller tysk kraut, hårdrock eller synth, fan det är väl ingen match. Det blir så mycket svårare då valen blir så många att man faktiskt måste sålla och ta aktiva beslut.

Varför tror du att det säljs färre och färre skivor? För att det finns ett överflöd av BRA musik?! Kom igen!

Jag tror förklaringen stavas kapitalism. Marknadsanpassing och vinstmaximering är oftast ingen bra kompanjon till kreativitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodu herrn, själv är jag blott 30 år och var inte med på den gamla goda tiden och jag är inte särskilt förtjust i svulstig arenarock så jag har antagligen redan straffat ur mig ur denna diskussion vad dig behagar.

Dock försöker jag basera min invändning på vetenskap, vet inte riktigt om det tar då ditt argumenterande tidvis verkar lika historiefrånvänt som en kreationists.

Om man nu förskonades från "skiten" under musikens gyllene ålder, om det engagemang och enorma summor pengar som krävdes för att genomföra en LP-produktion hindrade "dåliga" idéer och "usla" musiker från att nå våra öron och skivspelare hur kan du då förklara de ändlösa travarna av LP-skivor jag varje vecka bläddrar igenom på lumpna loppisar? Om nu marknaden självsanerade sig själv under -50/-60-70/-80-talen hur kommer det sig att jag hemma har mängder med sura vistolkningar av män i skjorta o skägg, Mia Marianne och Per Filip samt en ändlös radda andra hurtiga frikyrkopar som leende ler och svajigt besjunger herren, det mest vederstyggliga av 80-talets glamrock, tafatta försök att lansera ytterligare en Rick Astley, Donovan, Genesis eller nån annan aktuell tidsperiods galjonsfigurer?

Var passar skivbolag som Hemmets Härold, WISA, Cantino, Für Alle Schallplatten Samler, Torab in i din historieskrivning? Alla som sket ur sig andlig, dansant, visig, eller barnig musik.

För att inte tala om internationella jättar som EMI, Philips, Polydor m.fl som klämde ur sig mängder av svettiga easy listening-samlingar samt en blandad kompott av vad som vajade i smakens hetluft för tillfället, varför inte lite svenskt amatördansband? Eller en kvartett glada gossar från mellansverige som spelar "folkmusik"? Allting verkade ok, bara de kunde göra pengar på det.

Alla dessa skivor, som om jag spekulerar lågt antar har en ratio på kanske 300 "skitalbum" för varje (av dig ansedd) historiskt sett "toppenalbum", var kommer de då ifrån? Är det som med lämningarna efter dinosaurier, att det bara är ett tokigt mindgame, inte från Gud utan i detta fall en allsmäktig industri vilken i efterhand placerat ut dem i källare, bokhyllor och loppmarknader runtom i Sverige för att på något vis testa vår tillit till dem?

Då som nu fick man höra "skiten", bara man lyssnade. Problemet jag tror du har är att det idag är fler som tränger sig på från olika håll och vill att du ska lyssna. Det är alltid lättare då det bara är en eller att par som säger åt en vad man ska tycka om eller vad som är hippt.

Välj mellan Beatles eller Beach Boys, The Who eller Stones, engelsk progg eller tysk kraut, hårdrock eller synth, fan det är väl ingen match. Det blir så mycket svårare då valen blir så många att man faktiskt måste sålla och ta aktiva beslut.

Jag tror förklaringen stavas kapitalism. Marknadsanpassing och vinstmaximering är oftast ingen bra kompanjon till kreativitet.

+1.

Vilken poesi.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Anledningen till att det finns ett 70-tal Rusta-butiker, i bara Sverige, är inte för att de säljer skräp. Om du gör dig mödan att besöka Rusta en gång kommer du att upptäcka att de säljer samma sorts kaffeapparater som vanliga affärer, skillnaden är bara att de har ett lägre pris. Faktum är att kvantitetsmängden utgör en ypperlig värdemätare för hur bra en produkt är. Att sedan inte produkten behagar vederbörande behöver ju inte vara till produktens nackdel. Så vänligen sluta att använda dig själv som norm för resten av mänskligheten.

😛 Ja du vet verkligen inte vad du snackar om. För det första har jag aldrig påstått att jag använder mig själv som norm för någon annan än mig. Snacka om jante. För det andra, jag har jobbat på Rusta så jag vet vad jag snackar om. Nej de säljer sämre kaffapparater som är rena rama skiten. Det var den mest vanliga reklamationsvaran av dem alla. I genomsnitt skickades 4-5 ganska så stora pallar tillbaka som var reklamation. Per dag!! Så mycket för den kvaliteten.Så kom inte snacka om att kvantitetsmängden utgör en ypperlig värdemätare för hur bra en produkt är. Det var fan det mest korkade jag hört på länge. Ja men då är Rustas kaffebryggare av ypperlig kvalitet då. 😛

Här är du också ute och reser. Om det fanns lika mycket skit förr så slapp man åtminstone att höra det. Att spela in en LP-skiva kunde kosta en kvarts miljon kr i dagens penningvärde och detta utgjorde en utmärkt barriär mot dåliga skivor. Inget skivbolag vågade lansera en grupp som inte var exceptionellt bra.

Undrar vem som är ute och reser. Visst finns det mer skit idag för att det görs mer idag. Men det fanns likväl gott om skit då med. Eller var det det den gamla goda tiden då det bara gjordes kvalitet?

Varför tror du att skivbolagen dör, eller köps upp, på löpande band?

Att skivbolag köps upp har inget som helst med saken att göra. Det börjades redan på 80-talet då de stora köpte upp varandra. De stora köpte upp i stort sett alla svenska bolag som fanns och lade ned dem för att strypa konkurrensen. Tog tid men sen uppstod nya svenska.

Varför tror du att det säljs färre och färre skivor? För att det finns ett överflöd av BRA musik?! Kom igen!

För att nedladdning existerar. Kom igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

För att nedladdning existerar. Kom igen!

Okey, med Pirate Bay-domen kommer skivförsäljningen att raka i höjden, eller hur. Ja, om man ska följa ditt flummiga resonemang. Finns många fildelare som har ett par tusen låtar på hårddisken, det väl bara att överföra termen till fysiska skivor, vips kommer vi alla att köpa vars 500 skivor/ året. Dröm du på bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

"När jag var ung..." hängde massor av elever i skivbutikerna och provlyssnade, och det var inget konstigt med det.

Butikerna hade ett gäng cd-spelare med hörlurar, men det kanske har ändrats nu (förutom att butiker har slagit igen).

Ja, så var det på den gamla goda tiden då BRA musik såldes. Idag är det tvärtom! Skivbutikerna gör sitt yttersta för att man INTE ska få lyssna på skivorna, ivarje fall inte innan köp! Hermetiskt tillslutna skivor med varningsetikett om att bruten försegling innebär att man förverkat rätten att lämna tillbaka skivan. Den enda låten man får höra är den som spelas sönder i radion, och oftast den enda som är bra på hela skivan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...