Jump to content
Annons

Trance - Lite tips till nybörjare


Tilly

Recommended Posts

Fler tutorials finns på Electro Academy

Jag fick en massa PM efter min första tutorial https://www.studio.se/index.php?showtopic=45352&hl= i från

användare som ville ha en tutorial 2.

Jag har nu möjlighet att screenrecorda och tänkte att då kan det väl vara lämpligt för en tutorial till 🙂

Så jag frågar nu er vad ni vill se?

Vad vill ni lära er? Är det några tricks och tips som nu är nyfikna på?

Kom med förslag så ska jag försöka fixa 🙂

(tutorialen riktar in sig mestadels till nybörjare, men kommer även inkludera tips&tricks som passar det flesta inom elektronisk musik)

//Soundborn

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur man gör fills och breaks.

Hur man mixar "percussions" dvs bongos, tamburiner etc

Hur man slicar upp amen break på ett bra sätt.

Hur man gör en bas a la denna..

Hur man gör arpegiator melodier.

Det finns hur mycker som helst som du man ha med det här var bara några exempel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu har du ju lärt ut hur man gör grunden till en trancelåt, och innan du går på något mer avancerat vill jag gärna att du lär ut hur man gör en bra mix. De flesta kan läsa sig till hur en EQ eller en kompressor fungerar, men du skulle kunna visa vad man bör tänka på när man mixar trance. Det skulle jag vilja lära mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Verkar som de flesta vill lära sig om hur man EQar och mixar rätt.

Självklart kan jag ge det ett försök, dock så är det ju olika från låt till låt om hur man EQar och mixar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kanske låter väldigt... ja.. konstigt och svårt kanske, men jag skulle vilja se hur man lyfter fram låtarnas känsla.

Som denna t.ex. där lyfter man fram ambient känslan klart och tydligt med trumman som går i bakgrunden och det dova plinkandet i melodin.

Klassiska hardstylen, tung bas med nån melodi bakgrunden.

Hoppas du fattar poängen soundborn, hur man lyfter fram de typiska känslorna i en ambient låt tex, an trance låt, en hardstyle låt osv. Det klassiska och typiska!

Oj va flummigt detta blev men hoppas du förstår vad jag menar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du tar dig tid Soundborn!😲

tänkte ge lite förslag på saker till en ny tutorial!

Vet inte riktigt om du kollade på form/arrangemang i din förra tutorial! annars är det väl ett snabbt avklarat ämne! Dissikera någon gammal dänga eller något.

Sen kan man ju göra en genreförklaring.. typ ge sig på att förklara allt vad "trance" innebär idag och diverse undergenres..

Angående EQ som base10 skriver.. det är ju omöjligt att ge specifika tips utan man får helt enkelt lyssna. vill man ha mer diskant i ett ljud så höjer man i diskanten.. känns det ovant så kan man ju lyssna på färdiga låtar, fundera ut vad ditt ljud saknar och i vilket register och sedan försöka ratta sig fram något liknande. en spektrumanalys kan hjälpa en ännu mer.

Men grundläggande tips om EQ och kompression kan man ju ge.. just hur man själv brukar behandla kagge och bas samt även masterbussen.. tillvägagångssätt vid mix osv..

ska kolla igenom din första tutorial och se om man kan komma på något mer!

Edit: kanske grundläggande musikteori, vanliga ackordföljder, vad man behöver lära sig och var man hittar info om det.. hur man övar att spela typiska trance-melodier på ett klaviatur, hur man rattar klassiska synthljud; "supersaw", tb-303, basljud osv.. vanliga trance-plugins typ nexus, vanguard osv.. posta lite presets till de olika programmen, youtubelänkar till olika låtar.. finns mycket man kan ta upp! säg till om du behöver hjälp:)

hare!

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Vill du förklara varför det är viktigt att veta?

Är det inte så med de flesta genres att ju äldre de blir desto snävare blir gränserna.

En gång fanns trance. Nu finns massor av subgenres och de är säkert inte helt omöjligt att älska en subgenre och dissa en annan.

Vilket får mig att osökt tänka på meningslösheten i att uttrycka sin musiksmak i genres.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Vill du förklara varför det är viktigt att veta?

tycker det var en dum fråga.

Du menar väl något i stil med "man ska inte göra sin musik utifrån färdiga mallar och genres"..? :rolleyes:

Tänkte att det kan vara bra för någon som är ny på det om Soundborn (eller någon annan) skulle vilja förklara lite mer om de olika stilarna som trance (idag och förr) innbär. (typ som house i senaste studio som jag tyckte var mycket intressant)

Jag skulle gärna behöva en liten uppdatering om vad allt kallas idag.

Sist jag höll på med trance var runt år 2004 och jag antar att de stilbenämningarna inte används idag längre. Lyssnar man på typ någon trance-samlingsskiva idag så hittar man ju bara electro house varvat med usel hardcore/handsup eller vad det heter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar väl något i stil med "man ska inte göra sin musik utifrån färdiga mallar och genres"..? 😛

Nejnej! Jag var helt ärlig.

Är fortfarande nyfiken. Är det för att veta vilken grupp människor man ska hänga med? Eller är det för att folk blir spydiga om man säger fel?

EDIT: Sorry för sidospår, gizmosis. Vill inte sabba din tråd.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Vill du förklara varför det är viktigt att veta?
Nejnej! Jag var helt ärlig.

Är fortfarande nyfiken. Är det för att veta vilken grupp människor man ska hänga med? Eller är det för att folk blir spydiga om man säger fel?

För det första så har jag aldrig skrivit att det "är viktigt" att veta i den bemärkelsen som du verkar tolka det.

Men jag anser däremot att det är bra att veta lite om de olika stilarna som finns om man nu vill börja syssla med trance. Dels för att kunna hitta ny musik, för att få ny inspiration av stilar man aldrig bekantat sig med förr och sedan kanske för att lättare nå ut till "sin" publik. Jag säger inte att man måste arbeta utifrån genres. Då man i dessa subgenres ofta är lite låst till vad man kanske bör göra så kan det vara något kreativt att testa göra en låt i annan subgenre.. och då kanske utgå från de ramar den genren har.

hittade en länk där man kan läsa om lite subgenres http://www.trancepodium.com/articles/artic...e_music_21.html

Förstår verkligen inte vad du vill komma med detta? tillför något konstruktivt till tråden istället... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag anser däremot att det är bra att veta lite om de olika stilarna som finns om man nu vill börja syssla med trance. Dels för att kunna hitta ny musik, för att få ny inspiration av stilar man aldrig bekantat sig med förr och sedan kanske för att lättare nå ut till "sin" publik. Jag säger inte att man måste arbeta utifrån genres. Då man i dessa subgenres ofta är lite låst till vad man kanske bör göra så kan det vara något kreativt att testa göra en låt i annan subgenre.. och då kanske utgå från de ramar den genren har.

Tack för ett konstruktivt svar! Jag var uppriktigt nyfiken och du gav ett bra svar så jag är nöjd. Det fanns inga tolkningar från min sida, ibland är frågor bara uppriktiga frågor för att folk vill lära sig något.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Detta kanske låter väldigt... ja.. konstigt och svårt kanske, men jag skulle vilja se hur man lyfter fram låtarnas känsla.

Som denna t.ex. där lyfter man fram ambient känslan klart och tydligt med trumman som går i bakgrunden och det dova plinkandet i melodin.

Klassiska hardstylen, tung bas med nån melodi bakgrunden.

Hoppas du fattar poängen soundborn, hur man lyfter fram de typiska känslorna i en ambient låt tex, an trance låt, en hardstyle låt osv. Det klassiska och typiska!

Oj va flummigt detta blev men hoppas du förstår vad jag menar!

Den där hardstylen hade en jävligt bra text tycker jag, lätt att förstå meningen med den 🙂😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej som jag var nyfiken på som nybörjare var vad som kombineras med vad tex att det passar att en pad ligger över en lead som dessutom är flera layers. När jag började hajade jag inte vad som saknades tills jag la layers......samma sak med stabs. Hur dom fyller ut och får det att låta intressantare. Är du med soundborn ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni genregalna peeps är nyfikna kan ni väl gå till Ishkur's Guide to Electronic Music och lyssna. Är möjligt att den inte är 100% up to date men där finns nog tillräckligt för att stilla er hunger. Killen kan väldigt mycket och skriver sjukt roligt om allt han inte gillar också, en riktig knäpp på näsan för många av alla subgenrer.

Edit: Kolla in på den nu och tyvärr finns det inte så mycket av 2000-talet covered. Men ah, skitbra sidan hur som helst. 🙂

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni genregalna peeps är nyfikna kan ni väl gå till Ishkur's Guide to Electronic Music och lyssna. Är möjligt att den inte är 100% up to date men där finns nog tillräckligt för att stilla er hunger. Killen kan väldigt mycket och skriver sjukt roligt om allt han inte gillar också, en riktig knäpp på näsan för många av alla subgenrer.

Edit: Kolla in på den nu och tyvärr finns det inte så mycket av 2000-talet covered. Men ah, skitbra sidan hur som helst. 🙂

Hörde att någon "Taylor" jobbade på 3.0 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Precis som iGnu skrev så kan EQ bli svårt då det varierar från instrument, låt och produktion samt producent.

Det jag använder kanske många tycker är "WTF, vad sysslar han med, varför gör han inte så istället?".

Jag tror att varje producent har sin inkörda stil när det kommer till EQ.

Jag vet tex att jag EQar på ett speciellt sätt och vill därför inte "lära" ut ett fel sätt 🙂

Men kom med fler förslag! Jag tänkte jag skulle börja arbeta lite med den nu till helgen!

Link to comment
Dela på andra sajter

förklara lite om det här konstverket som anser tillhör kategorin av ultimal trance på hög nivå.. stämmning, atmosfär, tajt, ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör en LåtskaparDagbok vet jag...

Från "Inspiration" till "Mastring"..

Spela gärna in på film och lägg upp på DuTuben... 😄

Gör den på english så blir du GARANTERAT världskändisen "SOUNDBORN"

PS: Jag menar nästan allvar...Lite spex kanske, men 90% allvar...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

* Generell (Template) EQ av bas, accgura, odyl.

* Instrumentmickning i allmänhet

- Stereomickning

- Stärkarmickning

- odyl.

* Akustik vid inspelning?

----------------

Inte säker på vad som tagits upp i tutorial 1 dock

----------------

Det är väl en trance-tutorial, eller har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...