Jump to content
Annons

Trance - Lite tips till nybörjare


Tilly

Recommended Posts

Kul att nån tar sig tiden att lära ut! 🙂

Va o kollade på din första tråd, men bilderna o ljufklippen funkar inte längre

skulle va guld om du palla uppdatera lite bilder o sånt, för det är just grunden jag har problem med

som att kunna ett språk men har problem me gramatiken om du försår hur jag menar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har aldrig gjort elektronisk musik tidigare, men tänkte försökta göra nån sorts progressiv trance. Vad ska ligga var i ljudbilden? Var lägger jag en pad? Panorerat max i åt båda hållen? Jag skulle också vilja ha tips på hur man "hackar upp" ljudet, vilka pluggar som är bra osv.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bilderna i tutorial 1 är ny uppdaterade och ska fungera.

Det är dock några bilder som inte kommer fungera. Men det är dessa KICK och HIHAT bilderna.

Dock så tror jag att de flesta förstår hur dom ser ut.

😄

Kom gärna med mer förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

När kommer du "släppa" din tutorial?

Jag vill helst lära mig som många nämnt. Hur man just använder compressorn på rätt sätt. Jag struntar i om du kanske lär ut "fel", jag vill bara se hur du gör. Det kan ju ge lite goa tips 🙂

Sen en annan sak som skulle vara kul är såna saker som tex "vad man sätter i mastern, vilket program mastrar du med?" osv.

Ett kul tips på din tutorial är ju om du kunde göra exakt sån video där Steve Angello gör en låt i studion där någon annan filmar dig. Vore ju fett och se din studio också 😆

BTW. Fan vad jag älskade Ishkur's Guide to Electronic Music. Speciellt där i Trance > Dutch Trance.

Citat:

"The way megatrance producers shamelessly cash in on a particular sound is insulting sometimes. How can anyone take this trite, derivative garbage seriously? What the hell is this, anyway? It's bombastic melodrama; a pompous, over-the-top, monstrously grotesque caricature of what trance used to be. The final betrayal. Trance is dead. Ferry Corsten killed it."

hahaha 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Jag vet är att det är bättre att ta bort frekvenser än att höja(nu pratar jag om EQ), så slipper man att det "grötar" i de lägre registrerna

Allt som inte ska ha bass, ta bort bassen, det som inte ska ha diskant, ta bort diskanten.

Använd kompressor för att fläska till kickar, snares eller dylikt.

Och panna gärna ut delays/reverb så att ljudbilden blir lite fetare.

Kanske hjälpte någon där ute 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som iGnu skrev så kan EQ bli svårt då det varierar från instrument, låt och produktion samt producent.

Det jag använder kanske många tycker är "WTF, vad sysslar han med, varför gör han inte så istället?".

Jag tror att varje producent har sin inkörda stil när det kommer till EQ.

Jag vet tex att jag EQar på ett speciellt sätt och vill därför inte "lära" ut ett fel sätt 😄

Men kom med fler förslag! Jag tänkte jag skulle börja arbeta lite med den nu till helgen!

Visst är det olika, men du kan ju fortfarande säga varför du gör som du gör i just den låten. De som säger varför du inte gör det på ett visst sätt vet också hur EQ fungerar, och kanske redan har sin stil, men är det verkligen dem du försöker nå i dina tutorials?
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...