Jump to content
Annons

Sångmikrofoner


joachime

Vilken är den mick du oftast använder till sång?  

302 röster

  1. 1. Vilken är den mick du oftast använder till sång?

    • Neumann
      23
    • Audio-Technica
      1
    • Studio Projects
      23
    • ADK
      44
    • Röde
      29
    • TSM
      21
    • JJ Labs
      13
    • M Audio
      2
    • Samson
      3
    • MXL
      6
    • Behringer
      3
    • Oktava
      4
    • Generis
      1
    • Line Audio
      2
    • Annan
      55


Recommended Posts

Jag fick rådet av min lärare på "ljudsättare"-utbildningen på ingesund.. (Tobba).. Att om man skall köpa lågbudgetmärken på microfoner, så är de lågbudget eftersom de alldra flesta går igenom utan några större tester, vilket innebär att samma mic kan låta väääldigt olika.. Så när han köpte sina mickar till musikskolan, så plockade han hem 5-6 stycken av varje mick, numrerade dem och testade dem.. Allteftersom tog han ut den av dessa 5-6 st som han tyckte lät bäst..

Så anledningen till att B1:an kan kännas som en besvikelse i ett fall till att vara jätte-lyckad i ett annat fall, kanske kan bero på att de faktiskt inte låter likadant? (och självklart är smaken väldigt individuell för hur man vill att ljudet skall låta...) Men det kan vara något att tänka på ändå..

Redigerat av Pusa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 116
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Så när han köpte sina mickar till musikskolan, så plockade han hem 5-6 stycken av varje mick, numrerade dem och testade dem.. [...] anledningen till att B1:an kan kännas som en besvikelse i ett fall till att vara jätte-lyckad i ett annat fall, kanske kan bero på att de faktiskt inte låter likadant?

Obsalut håller med. Det kan räcka med att låna hem en mikrofon och testa den ordentligt. Gillar man vad man då hör och anser att micken är värd sitt pris kanske det inte spelar någon roll om det nånstans skulle finnas ett exemplar som låter ännu lite bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med en JJLabs 010 som funkar obehagligt bra efter mina behov mätt.

Nu jämför jag bara med den micken jag hade innan som var en blå Primo scenmic inhandlad för tjugo år sen (i ett kit tillsammans med en likadan gul och en vit, med likadant färgade sladdar. Fan vi såg ut som knattarna på scen!! 😎 )

JJLabsen kostade precis under tusenlappen och är förmodligen det mest prisvärda jag nånsin köpt sen jag beställde all-you-can-eat på en pizzeria i Texas 😄 .

Edit: Blandar ihop dom, det där kitet var inte Sure utan PRIMO! Kult!

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med en JJLabs 010 som funkar obehagligt bra efter mina behov mätt.

Nu jämför jag bara med den micken jag hade innan som var en blå Sure scenmic inhandlad för tjugo år sen (i ett kit tillsammans med en likadan gul och en vit, med likadant färgade sladdar. Fan vi såg ut som knattarna på scen!! 😄 )

JJLabsen kostade precis under tusenlappen och är förmodligen det mest prisvärda jag nånsin köpt sen jag beställde all-you-can-eat på en pizzeria i Texas 🙂 .

Japp, det är C010B du har eller?

Den är extremt värd de futtiga pengar den kostar.. Men som någon sa så kanske varje mick låter olika från fall till fall... Fast jag är nöjd med min iallafall, och jag tror på begreppet "Wyhiwyg" 🙂

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två mickar : en Sennhieser 421 till ackgura och en JJLabs SKEC 009/W

till sången och jag får aldrig till sångljudet...men det behöver inte bero på micken ,snarare rummet och kunskaperna att spela in på rätt sätt 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två mickar : en Sennhieser 421 till ackgura och en JJLabs SKEC 009/W

till sången och jag får aldrig till sångljudet...men det behöver inte bero på micken ,snarare rummet och kunskaperna att spela in på rätt sätt 😠

Sennheiser MD421 e en riktigt skön mik måste jag säga. Har tom spelat in sång med den......kanske inte lät så bra med det lät coooooolt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två mickar : en Sennhieser 421 till ackgura och en JJLabs SKEC 009/W

till sången...

Sennheiser MD421 e en riktigt skön mik måste jag säga. Har tom spelat in sång med den......

Jag håller med. Det är en av mina dynamiska favoritmickar. Du kanske ska vända på det Karl, pröva 421'an till sång istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena , nån som har testat en röde NT-1A ?? funderar på inköp av en sådan.. nån som kan rekomendera den?

Vart är Claes när man behöver honom? 🙂

Ta och sök på forumet efter trådar med mikrofondiskussioner eller leta reda på ett inlägg som är skrivet av användaren Claes.

I hans signatur finns det en länk till en testsite där du kan lyssna på mickar av olika fabrikat och jämföra själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag tycker att ADK A-51 fungerar aldeles utmärkt.. Jag som inte har så suuper tränat öra för sådan tycker till och med att den låter helt fantasktiskt för den bantade tusingen jag gav för den. Sen vet jag inte hur mycket av det ljudet kommer från rörpreampen. Men jag är sjukt nöjd iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite förvånad över att folk prisar SM57an över SM58an. Tycker ni alla som vet något samma sak? (Jag har inte använt 57an så mycket).

(Nu får proffsen rätta mig om jag har fel men...)

sm57 och -58 är exakt samma mik (membran etc), förutom inkapslingen, som gör sm57 hårdare riktad. Detta innebär rimligen att allt som sagts om sm57 som sångmik, även gäller sm58.

***

f.ö. har jag precis fått hem en hembeställd "riktig" sångmik; en MXL V67 blev det (Klickade tidigare i "annan"). Hur den låter här hemma återstår att utvärdera, men min kvinna har skällt ut mig för att jag köpt en estetiskt vedervärdig grön grej... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

f.ö. har jag precis fått hem en hembeställd "riktig" sångmik; en MXL V67 blev det (Klickade tidigare i "annan"). Hur den låter här hemma återstår att utvärdera,

Du får gärna återkomma med dina intryck av micken. Jag är intresserad av MXLs vintageserie (V-serien alltså).

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, jag kör verkligen med budgetalternativen jag... Vad sägs om:

- En lågbudgetmick av märket Nokia?!?!? Från det glada 80-talet. Fick den gratis från min farbrors dödsbo. Kan inte ha kostat många kulor när det begav sig.

- Samt en Telefunken TD 25, en lågbudgetmick från det glada 70-talet (tror jag). Hittade den i en låda hemma hos morsan & farsan. Den ser väldigt lågbudget ut med sitt inbyggda bordstativ?!?! Men jag tycker att den funkar j-vligt bra för mina behov. Annars så kan jag trösta mig med att Telefunken och Neumann är/var samma bolag. Så det är SÄKERT en Neumann-mick det jag har... hehe 😎

Fast hade jag haft större ambitioner än att bara spela in mina skisser, så hade jag nog bytt mikrofoner. Men eftersom hela min inspelningshörna är av låg budget så får det vara..

Edit: Hmm, jag tror inte att någon annan har använt ordet lågbudget så många gånger som jag i ett inlägg...

/H

Redigerat av Procedomani
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska faktikst testa SM57 och om den är bra (till sång alltså, vilket jag hört att den ska vara) ska jag köpa in en.

SM57:an är en av världens bästa micar allround 🙂

spelade in sång i den för ett par timmar sen eftersom jag inte hade tillgång till en annan mic men den passade projektets sångerska bättre än Neumann TLM 103 🙂

det beror så sjukt mycket på vilken mic som passa vilken röst osv men SM57:an brukar klara sig grymt bra i nästan alla situationer 🙂

funkar ju till att micka baskagge, pukor, stärkare, blås you name it 😄

ingen studio utan SM57 😆

Men då använder du väl mycket EQ för att få det bra? Jag själv klarar inte av SM57:an utan att ha rört EQ:n alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...