Jump to content
Annons

Sångmikrofoner


joachime

Vilken är den mick du oftast använder till sång?  

302 members have voted

  1. 1. Vilken är den mick du oftast använder till sång?

    • Neumann
      23
    • Audio-Technica
      1
    • Studio Projects
      23
    • ADK
      44
    • Röde
      29
    • TSM
      21
    • JJ Labs
      13
    • M Audio
      2
    • Samson
      3
    • MXL
      6
    • Behringer
      3
    • Oktava
      4
    • Generis
      1
    • Line Audio
      2
    • Annan
      55


Recommended Posts

En fråga jag suttit med länge. 😮 Hjälp mig att besvara den!

Skriv gärna ett inlägg om vilken modell du använder och hur du tycker den funkar. Vad är den bra på och vad funkar den sämre på. Är den vass eller mjuk, modern eller vintage?

Även om din sångmick inte finns med på listan får du gärna skriva ett inlägg!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Annons
  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

TSM MT87S. (Har inbyggd pad och low cut, annars samma som utan S:et tror jag).

Spelar mestadels in kvinnlig sång.

Vi använde en fd bandmedlems Röde NT1000 tidigare och funderade på att köpa en likadan själva. Testade en kompis TSM MT87:a och kom fram till att skillnaden i ljud faktiskt inte lika stor som prisskillnaden... Röden kändes nog lite varmare, men annars funkar bägge två väldigt bra till sångerskans röst.

Link to comment
Share on other sites

Neumann TLM 103 när vi åker till stora studion och spelar in.

Röde NTK hemma....

Törs man fråga varför varken Sennheiser, Shure eller AKG är nämnda i gallupen när de är såpass stora och vanliga märken?

Link to comment
Share on other sites

Törs man fråga varför varken Sennheiser, Shure eller AKG är nämnda i gallupen när de är såpass stora och vanliga märken?

Bra fråga! Jag uteslöt Sennheiser eftersom de inte tillverkar några specifika sångmickar för inspelning.

Shure var jag lite osäker på att ta med. Mitt intryck är att deras stormembransmickar inte sålt så bra i Europa. Jag valde att skriva in fler budgetmärken istället. Jag får väl passaa på att ursäkta mig inför alla användare av SM58.

Akg glömde jag helt bort... 🙁

Edit: Att 6 av 25 (än så länge) valt alternativet 'annan' pekar på att jag borde slängt in de märken du nämnde. Förresten, jag använder också en Neumann TLM 103 till sång.

Edited by joachime
Link to comment
Share on other sites

Microtech Gefell UMT 70 S. Tycker den låter väldigt tydligt, modernt men samtidigt kliniskt och kallt. Köpte på rekomendation Presonus Blue Tube rörpreamp. Enligt uppgift skulle denna uppställning göra susen tillsammans. Har ännu inte fått testa detta då röret var sönder vid leverans.

Tycker också att det, beroende på sång- och musikstil ibland kan vara befogat att prova med BETA 58, BETA 57, SM 58 och SM 57. Vet att många livetekniker jag jobbat ihop med gärna kör någon av 58:orna på leadsång och någon av 57:orna på kören. Tesen bakom detta skall vara att 57 är lite mer "transparenta" och på så sätt, i kombination med bra ställda kompressorer, skulle kunna göra att man kan höja kören ett par snäpp utan att de inkräktar för mycket på leadsången. Efter att hört detta i praktiken vid ett antal tillfällen är jag böjd att hålla med. Kanske vore något att testa även i en studiosituation om förutsättningarna är de rätta?

Enligt intervju med Daniel Lanois i någon engelsk musiktidning för en tio år sedan så sjöng Bono i en vrålkomprimerad SM 58 på i stort sett hela "The Unforgettable Fire".

Link to comment
Share on other sites

Kör med en Röde NT1000 till sången, och provar med SM57:an ibland. Den sistnämnda ger lite mer "live"-känsla vilket kan vara önskvärt i vissa produktioner. Men Rödes värme är oslagbar, fast då har jag å andra sidan inte testat så enormt många mickar. Men jag är supernöjd verkligen. 😉

Link to comment
Share on other sites

Jag har en JJ Labs C010B ... kanonnöjd med den micken.

Det roliga är att det finns hur många exakt likadana såna här mickar som helst, fast med andra märken. Som te.x. i förra numret av Future Music så testade de en mick som heter Hitec Audio Fat One (och Two) .. Min ser exakt likadan ut som den som heter One, fast med JJLabs-loggan istället 🙂 ...

Kinatillverkad antar jag.

/Daniel

Link to comment
Share on other sites

Ska faktikst testa SM57 och om den är bra (till sång alltså, vilket jag hört att den ska vara) ska jag köpa in en.

SM57:an är en av världens bästa micar allround 🙂

spelade in sång i den för ett par timmar sen eftersom jag inte hade tillgång till en annan mic men den passade projektets sångerska bättre än Neumann TLM 103 😄

det beror så sjukt mycket på vilken mic som passa vilken röst osv men SM57:an brukar klara sig grymt bra i nästan alla situationer 🙂

funkar ju till att micka baskagge, pukor, stärkare, blås you name it 🙂

ingen studio utan SM57 :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant att så många känner att SM57 funkar bra till sång. Det skulle kunna betyda att dynamiska mickar (generellt) faktiskt är ett bra komplement till stormembransmickar när det gäller att lägga sång.

Själv brukar jag ofta testa Sennheiser MD421 till sång, men det slutar oftast med med en stormebrans-kondensatormick iaf.

Jag undrar hur stor skillnad preampen gör här.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker det är rätt kul att alla är så nöjda med sina mickrofoner. Jag undar om det i många fall är för att man alltid själv vill tycka att man gjort ett bra köp, eller om medparten faktist har testat många mickar innan de köpt. Själv har jag Testat en del men inte så många. De flesta stormambranare i ganska taskig lokal desutom så det kan säkert vara därför jag är så nöjd med den jag har nu.

Link to comment
Share on other sites

Jag undar om det i många fall är för att man alltid själv vill tycka att man gjort ett bra köp, eller om medparten faktist har testat många mickar innan de köpt.

Jag är inne på samma linje. Men jag tror att de flesta inte har möjlighet att kolla flera mickar. Det kräver ju ofta att man besöker flera affärer och är så krånglig att man ber att få låna hem flera mickar utan garantier på att köpa ens en av dom. Därför tror jag att dom flesta faktiskt går på rekommendationer från forum och recensioner i tidningar som Studio och utländska motsvarigheter.

Det vore kul om tidningar kunde lägga upp sina ljudtester i större utsträckning (liknande Claes micktester). Det skulle säkert vara till stor hjälp för alla DIY-musiker som kanske vet vad dom är ute efter, men inte vart dom ska börja leta någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Även om jag hållit på med inspelning i 20 år räknar jag mig som glad amatör.

Några erfarenheter har jag dock som jag kan dela med mig av.

Jag har tidigare använt SM57 till i stort sett allt mickat. Med analog (band) inspelning och genom ett enklare mixerbord.

Sång, el- och akustisk gitarr har funkat ganska bra.

När man sedan också mickar trummorna med dessa börjar det bli lite tokigt frekvensmässigt, speciellt i cymbalfrekvenserna.

Hur som helst - till vissa röster och viss musik har Shure SM57 och en SM58-kopia jag har fungerat utmärkt.

Den saknar lite bas men det brukar man ändå skära med eq.

Den har en puckel vid 5kHz (tror jag) men där brukar man ändå lyfta lite med eq.

Den kan komprimera ljudet och ger "värme" när man sjunger nära.

Jag köpte Studio Projects B1 för knappt ett år sedan.

Lite besviken på den faktiskt (till min sång).

För det första tar den upp en massa dålig rumsakustik.

Sjunger jag nära tycker jag att den blir både basig och vass på ett sätt jag inte gillar.

S-ljud blir mycket framträdande när man lägger på kompressor.

Med eq-pluggar och de-esser går det att få hyfsat, men varför inte få det bra från början?

Micken fungerar kanske bättre till instrument.

Nu köpte jag ADK Hamburg av Claes. Den är mycket renare än B1 tycker jag.

Saknar den topp som ger mig S-ljud och är lite tunnare i basen.

Det blir alltså inte så varmt och mysigt som man kanske vill ha på akustisk singer-songwriter, men sticker ut bra i mixen.

Jag tror den passar min röst bättre (har bara gjort korta tester).

Jag har svarat ADK i enkäten för jag tror det blir denna framöver 🙂

Jag tror:

Att det är ganska stor spridning i kvalitet på billiga mickar. Två av samma typ kan låta olika.

Jag vet:

Att hela kedjan påverkar ljudet; Röst, rum, avstånd, placering, mikrofon, preamp, effekter, lyssning, erfarenhet mm.

Jag tror:

Att röst, rum, avstånd och placering påverkar mer än valet av mick/preamp mm.

Att i en färdigmixad låt är skillanderna inte så stora trots allt, framförallt inte i den förmodade lågbudgetlyssning man har i sin hemstudio.

Jag använder ProMeek/TFpro P3 och SP VTB-1 som preamps, BTW.

Mina tio öre.

Link to comment
Share on other sites

BLUE Babybottle använder jag mest f.n. En mycket trevlig mic med extremt lågt brus. 🙂 Den har en liten försiktig puckel runt 2kHz - något som ger en lite förbättrad tydlighet.

Studio Projects B1 är en annan favorit. Jag tror att orsaken till att du inte gillar den, är att den är för rak i frekvensgången - och du gillar en liten färgning av ljudet... 😉

Studio Projects T3 är en annan som jag länge har tänkt köpa - men sedan har det kommit saker emellan... 😏

Ytterligare en som jag troligen skaffar så småningom (när pengarna räcker till...), är AEA R-84 - som inte är något annat än sagolikt välljudande. 😎

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...