Jump to content
Annons

Världens coolaste produktioner?


Rabieshund

Recommended Posts

Annons

"This Place is a Prison" av The Postal Service är en fin produktion, sedan hur udda den är lämnar jag åt andra att bedöma då jag inte är särskilt bevandrad inom elektronisk musik. Men först något mysko som jag inte alls har en aning om vad det är, för att sedan byta till riktiga trummor.

Ingen officiell video, men musiken är i alla fall rätt:

Sedan är Natural Anthem från samma skiva extremt ösig.

Link to comment
Dela på andra sajter

"This Place is a Prison" av The Postal Service är en fin produktion, sedan hur udda den är lämnar jag åt andra att bedöma då jag inte är särskilt bevandrad inom elektronisk musik. Men först något mysko som jag inte alls har en aning om vad det är, för att sedan byta till riktiga trummor.

Ingen officiell video, men musiken är i alla fall rätt:

Sedan är Natural Anthem från samma skiva extremt ösig.

This Place is a Prison är grymt producerad. Borde nästan nämnt den i första inlägget. Jag älskar när det låter som att trummorna snubblar över varandra, så jäkla ballt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Speak for yourself är verkligen första som kommer upp,

så jävla kul att se när hon reproducerar allt live med loopar och skit, så jävla

grym att det är en sovrumsproduktion också.

Annars tycker jag senaste the used-plattan är cool, tråkig platta men fan vilket effektrunk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ryktet säger att när Spiritualized spelade in sin Pure Phase Lazerguided Melodies gjorde de två fristående mixar som de sedan panorerade ut höger-vänster. Som sagt, bara ett rykte (och jag har inte brytt mig om att kolla huruvida det är sant), men det är en spännande idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite halv-off-topic måste jag bara nämna apropå ljud- & bildkvaliteten på Youtube att det går att få upp den på vissa videos. Lägg bara till &fmt=18 sist i URL:en.

Exempel:

och

(och...ähum...valet av klipp syftar på intet sätt på trådrubriken 🙂 )

/Linko

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker fortfarande att Kraftwerks "Man machine" är magisk... Kanske inte producerad så att man ramlar av stolen av förundran, utan bara helt enkelt enormt snyggt gjord.

Annars håller jag med om att Aphex Twin har haft en hel del kul grejer för sig i sina produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

metallica - and justice for all, tycker att det är deras bästa produktion.

Coolast anser jag nog Behemoth - Thelema 6 är, ljudet är ganska smalt men trummorna sticker verkligen ut och låter obeskrivliga i vissa fills, knappt som trummor utan som någon industriverkstad.

Link to comment
Dela på andra sajter

starman (oregistrerad)

Talk Talk - Spirit of eden. Inspelad med två mickar i oändligt antal tagningar som sedan klippts i hop.

Talk Talk - Laughing Stock. Samma koncept som ovan.

Mark Hollis - Fulländat mästerverk! Slutgiltigt bevis på att mer inte är bättre.

VOID - Amerikansk Hardcore på gränsen mellan kaos och vansinne. Punk blir inte bättre än så.

Spiritualized har hämtat hela sitt koncept från Spirit of eden skivan.

Min fråga är hur fan man kan tycka att KISS har gjort coolaste produktionen?

det låter ju sk*t! Men det är ju förstås en helt subjektiv bedömning från en som förstörde sin

musikkarriär med att alltid jämföra sig med ovan nämnda alster

😉

Redigerat av starman
Link to comment
Dela på andra sajter

David Bowies Berlintrilogi är en personlig favorit. Lyssna på trummorna!

The Libertines andra album är inspelat live i studion och jag tycker allt låter sjukt snyggt.

http://www.youtube.com/watch?v=n4SAY2NhE7Y

Avslutningsvis: Television - Venus från Marquee Moon

http://www.youtube.com/watch?v=aL1lfnlxZkA

Redigerat av Skagandboneman
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Håller med om Kraftwerk - Man Machine, jösses vad fräck.

Heroes - D Bowie är annan magisk produktion.

Sedan är Portisheads första två plattor hur coola som helst.

Och när man nämnt Portishead så är det givet att nämna Massive Attack.

Och med Massive Attack nämnt så är ju steget väldigt långt till Sophie Zelmani och hennes ballad ihop med Freddie Wadling, (vars låtnamn jag glömt).

Madonnas plattor Ray of Light, Music och Confessions on... lysande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela skivan Rated R med Queens of the stone age är mixad i mono.. fantastiskt jävla underbart mixad skiva!! Jag tror Era Vulgaris är mixad i mono med..

Rated R är allt annat än mono. Har du över huvud taget lyssnat på "Better Living Through Chemistry"? Mixen på den tar mig så nära lsd jag någonsin kan komma. Otroligt bra skiva.

Samma gäller Era Vulgaris. Redan 0:10 in i skivan hörs tydligt olika shakers i varsitt öra. Monoetiketten som finns på omslaget är bara "en ball grej". Lite i samma linje som skivans artwork.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt proddat på "rätt" sätt är en gammal skiva jag hörde för första gången härom veckan:

Manfred Mann: Masque

Coolt proddad på konstigt sätt:

Yellow Magic Orchestra: BackGround Music. Alla ljud som normalt ska ligga i bakgrunden är starkt mixade och tvärt om. Ungefär...

Hittar dem inte på youtube åt er...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela skivan Rated R med Queens of the stone age är mixad i mono.. fantastiskt jävla underbart mixad skiva!! Jag tror Era Vulgaris är mixad i mono med..

alle lydkilder i verden er jo egentlig mono, at den er mikset i mono betyr ikke at resultatet på cd er presentert i mono

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela skivan Rated R med Queens of the stone age är mixad i mono.. fantastiskt jävla underbart mixad skiva!! Jag tror Era Vulgaris är mixad i mono med..

alle lydkilder i verden er jo egentlig mono, at den er mikset i mono betyr ikke at resultatet på cd er presentert i mono

Vad betyder det att något är mixat i mono? Jag kan förstå att en gitarr inspelad på en kanal är mono. Men två gitarrer på varsin kanal som panoreras till vänster och höger blir välan stereo? Är det då mixat i mono till stereo?

För att återgå till ämnet så vill jag ta upp Bruce Springsteens skiva Nebraska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag är för konventionell, men jag ÄLSKAR produktioner där rösten får sitt utrymme. Tycker mycket om produktionen av Stina Nordenstams plattor

. Johan Ekelund vid mixerbordet. Skulle ge mkt för att få jobba med en sådan producent. Om jag inte missminner mig har han även proddat några av Lisa Nilssons plattor? Rösterna ligger liksom en meter utanför högtalarna, alldeles intill örat. Klarar rena instrument, aaaaaaaaah. Så jäkla snygg ljudbild. Kanske inte så "cool" produktion, men en som jag går ner i spagat av njutningsmässigt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Min fråga är hur fan man kan tycka att KISS har gjort coolaste produktionen?

det låter ju sk*t! Men det är ju förstås en helt subjektiv bedömning från en som förstörde sin

musikkarriär med att alltid jämföra sig med ovan nämnda alster

😛

Det är ju en smaksak - förstås. Men för mig är Destroyer ett (ljudmässigt sett) mästerverk men man måste kan sätta det i lite perspektiv... både kulturellt, social och tidsmässigt. Om du tycker att alla plattor som de har gjort låter skit så är det kanske snarare som så att det är bandet i sig själv som du inte gillar? Fast nu skall vi iofs inte diskutera sönder ett enda album eller en enda åsikt i tråden... då blir det off topic, sorry.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...