Jump to content
Annons

Utmaning: Avgör vad som är mp3 128kbps


Björn Olsberg

Vilken av filerna har varit en 128 kbps mp3:a?  

84 röster

  1. 1. Vilken av filerna har varit en 128 kbps mp3:a?

    • 01.wav
      42
    • 02.wav
      20
    • Ingen aning!
      11


Recommended Posts

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

röstningstalen är intressanta. De borde ju stämma, annars betyder ju det att Lame påverkar ljudet positivt 😳

Är det inte dags att publicera svaret snart?

Nja, för "Ingen aning" måste ju räknas också. Alla som röstat fel har ju ingen aning...

Link to comment
Dela på andra sajter

När hon smaskar i tvåan låter det lite hårdare i diskanten, och gitarranslagen låter också hårdare. Så jag tror att den har varit mp3, men skulle inte sätta några pengar på det för det är säkert bara inbillning.

Anywho... så vill jag höra glaskattens utlåtande innan ni postar rätt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du som ännu inte vill veta facit, sluta läs här

Nu var detta som sagt ett mycket ovetenskapligt minitest. Att man kan läsa vad de flesta andra tycker sig höra är en faktor, att de flesta mediespelare faktiskt visar ett enkelt spektrum där de avsaknad av höga frekvenser avslöjas - med mera med mera - gör att många har gissat/röstat helt rätt.

Rätt svar är alltså att 01.wav har varit en mp3:a i 122 kbps.

Men med tanke på att många hade svårt att avgöra skillnaden (ingen värdering i det!) så visar det ändå att formatet i dessa hastigheter är värt mer än bara förkastas som skräp. Förutsatt att kodnigen görs på samma sätt. Jag menar, så många som knappt hälften gissade fel eller hade ingen aning.

Tack alla, det var intressant!

EDIT: Kom på att det kan vara en idé att visa hur ställningen såg ut när testet slutfördes:

01.wav        [ 32 ]  [56.14%]
02.wav        [ 16 ]  [28.07%]
Ingen aning!  [ 9 ]   [15.79%]

Antal röster: 57

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja där ser man. Jag vill inte hojta ut at jag hade rätt.. För min gissning gick ju i motsatt rikting.. Jag tyckte att den som lät minst processad (minst tydlig) varit WAV.. men det var rätt iof.

Slutsaten må vara att man behöver inte skämmas för att presentera sin musik som MP3 bara man väljer VBR som kodning. Tvärs om vad jag logiskt vill välja egentligen.. Men med förklaringen från Olsberg så fattar jag ju att VBR är det enda logiska.. Kul minitest faktikst.

Och ja jag röstade rätt i alla fall :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Wee, jag hörde... eh, gissade rätt!

Vad sägs om att göra om testet lite mer vetenskapligt? Fler olika klipp med olika typer av musik, och kanske tre eller fler olika nivåer av komprimering?

Se vad man kan... utan kablar för 20 000:- och betong på cd-spelaren  :rolleyes:

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker mig höra stor skillnad faktiskt i min Koss Pro4AA Titanium-lurar.

Klipp 2 låter helt enkelt bättre i mina öron då den första låter luddigare.

Så 1:an har varit en vända som Mp3 helt klart!

Och nej jag har inte läst svaret, det hade ju varit skittrist! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag röstade fel! :rolleyes: Dessutom hade jag värsta utläggningen om varför jag gissade som jag gjorde. Det hör dock till saken att jag HÖRDE skillnad - vilket ledde till att jag tyckte att ettan lät bättre. Hu..

Fråga till er som är insatta - skapar lame-kodningen någon sorts stereoeffekt (typ Waves stereo imager) för att man som lyssnare skall uppleva ljudbilden som större, för att liksom "dölja" det kodningen tar bort.

Jag tycker detta är skitintressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...