Jump to content
Annons

Kyrkorgel


Hemluth

Recommended Posts

Katla (oregistrerad)

Det är så kul och mäktigt att lira på kyrkorglar.

Själv har jag spelat Jarres Equinoxe 3 i Lunds Domkyrka för några år sedan. Efter ett tag kom prästen och undrade vem det var som spelade så fint. Jag trodde han skulle bli sur men inte då. 😆😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det är så kul och mäktigt att lira på kyrkorglar.

Själv har jag spelat Jarres Equinoxe 3 i Lunds Domkyrka för några år sedan. Efter ett tag kom prästen och undrade vem det var som spelade så fint. Jag trodde han skulle bli sur men inte då. 😆😛

Spelade du på stora orgeln då? Tyckte du inte att latencyn var jobbig?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Kyrkorglar är ju inte direkt det vanligaste man hör när man slår på radion, hur skulle ni se på musik som var kyrkorgelbaserad, hur skulle det i era öron låta?

skrämmande, ödesmättat, lite småporrigt och aningen svulstigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Med lite fantasi kan såväl Merit Hemmingsson som Bo Hansson tänkas spela på kyrkorgel.

Sålunda går mina tankar direkt till dem.

//nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Någon som vet hurpass bra en sådan elorgel låter i skillnad till en vanlig..

Vi har en dock inte seriös "än" diskution i församlingen eftersom den vanliga är för stor och tar för mycket plats för den sortens gudstjänster som är nu, men med trummor, percussion, 2 synthar, 3 guror, bas osv..

Så vi vill få ner platsen, men kostar ûbermkt och bara flytta den..

Så om någon vet informera mig gärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att en kyrkorgel och en elorgel ändå är ganska skilda instrument om man ser till ljudet. För en mycket stor lokal är en kyrkorgel klart bättre på att fylla ut ljudet till hela lokalen. Spontant gillar jag kyrkorglar bättre, men om det sker på bekostnad av en massa andra instrument så...

Får man vara nyfiken på vilken kyrka det handlar om?

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
gufv (oregistrerad)

3) Det brukar finnas minst en av spakarna som gör att allt låter förskräckligt. Undvik.

Ah.

Det gamla kyrkorgelbyggarskämtet.

"Vi sätter dit en spak som gör att allt går åt helvete om man drar i den. Men vi berättar inte vilken spak det är"

hahahaha, ditt inlägg fick mig att skratta gott här under min nattkvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att en kyrkorgel och en elorgel ändå är ganska skilda instrument om man ser till ljudet.

Jag skulle väll snarare säga att ljuden är HELT skilda. 😄 Piper låter ju i regel helt annorlunda jämfört med rör. Det är ju som att jämföra en trumpet och en klarinett. För visst är väll en elorgel ett harmonium utan bälgar i praktiken (det är alltså rör i de?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga att en kyrkorgel och en elorgel ändå är ganska skilda instrument om man ser till ljudet.

Jag skulle väll snarare säga att ljuden är HELT skilda. 😄 Piper låter ju i regel helt annorlunda jämfört med rör. Det är ju som att jämföra en trumpet och en klarinett. För visst är väll en elorgel ett harmonium utan bälgar i praktiken (det är alltså rör i de?)

Va? Det är väl nån sorts analoga oscillatorer som genererar toner i en elorgel. Det är ju endast ljudmässigt dom påminner om varandra. Ser man till konstruktionen är det ju två helt skilda instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har börjat lite smått att spela på våran kyrkorgel. Stor kyrka och stor orgel. Det ÄR häftigt.

Jag tror att våran kyrkorgel har 35 pipor och grövsta baspipan är 30 fot. 3 manualer + pedalverk. Det är en gigantiskt orgel. Coolt att ösa på med den. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kyrkorglar är ju inte direkt det vanligaste man hör när man slår på radion, hur skulle ni se på musik som var kyrkorgelbaserad, hur skulle det i era öron låta? Alltså, ganska enkel fråga med ett förhoppningsvis mycket djupt svar.

Jag skulle föreslå att du skriver ut musiken i tre klaver så nogrannt du kan....

[förlag]Kolla in musik (noterat och inspelat) av Johann Pachelbel, så har du en bra grund för de tekniska möjligheterna på en orgel för en hyfsat duktig Organist. Bach är som på alla instrument rätt avancerat. Kolla in allt som heter tema och variationer.[/förslag]

...Sedan då du skrivit detta tar du det till en organist i en kyrka nära där du bor och säger att du skulel vilja testa hur det låter och spela in grejernaa. Skulle tro att de skulle bli glada och spela in det för en spottstyver, eller rent en fika.

Så ser du hur det fungerar.

Gå till kyrkan och fråga. =)

EDIT: det intressanta i sammanhanget är att jag spelat black metal i många många år och skriver ett sådant här inlägg... 😳

Redigerat av steflund
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Citat: "Jag har börjat lite smått att spela på våran kyrkorgel. Stor kyrka och stor orgel. Det ÄR häftigt.

Jag tror att våran kyrkorgel har 35 pipor och grövsta baspipan är 30 fot. 3 manualer + pedalverk. Det är en gigantiskt orgel. Coolt att ösa på med den.😄"

Största pipan kan vara 32 fot, går ner till 16 Hz på lägsta C.

Ang kyrkorglar vs elorglar finns ju nu digitala hybridorglar, t ex i Trelleborg. Där har man kvar en del analoga pipor, ett flyttbart elektriskt spelbord och tillägg av en Allen-orgel, med digitalt inspelade orgelpipor som spelas upp i multipla högtalare.

Man märker skillnad, trots stora ansträngningar att modifiera det inspelade ljudet. Fast kul är just att lägga till trummor, andra slagverkmm.

Men -för oss orgelfreaks - det är ingen "riktig" kyrkorgel!

Kom och lyssna på S:t Johannes i Malmö på söndag 15/11 och bli övertygade - ingen högtalarmusik här i kyrkan. Därför också svårt att spela in och inte minst återge i hemmiljö.

Redigerat av christer0651
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar egentligen en riktig stor pipe organ att köpa?

Hur långt är ett snöre?

Vet dock en kyrka utanför Malmö (nära Claes f.ö.) som ska byta sin orgel under nästa budgetår.

De köper då in en begagnad orgel från England och den budgeteras till drygt 5 miljoner.

Bara att börja spara ... 😉

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Kyrkorglar är ju inte direkt det vanligaste man hör när man slår på radion, hur skulle ni se på musik som var kyrkorgelbaserad, hur skulle det i era öron låta? Alltså, ganska enkel fråga med ett förhoppningsvis mycket djupt svar.

Bland det värsta jag vet. 😛 För det första så gillar jag inte soundet, och för det andra för att de orgelkonserter jag varit på har varit det tråkigaste som har upplevts. Iskall kyrka, Stenhårda träbänkar, kristna tanter och man ser inte ens snubben som spelar.

Orgel = medeltida sint.

( 😄🙂😊 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Kyrkorgel är förmodligen det fetaste instrumentet som finns. Som Vallhagen så så kan man frambringa en regelrätt jordbävning med en orgel och det är ju (i rätt sammanhang) vara hur maffigt som heslt.

Jo, kyrkorna brukar inte vara så förtjusta i att man går in och lirar på deras orgel. Man jag vill minnas att jag smög in i en kyrka på Öland för några år sedan och lirade "Visa från Utanmyra" på deras kororgel. Det var faktiskt kul även om vaktmästaren kom in efter ett slag och tyckte att "det kanske räckte". Även i deras lilla orgel vart det ett jäkla drag. Jag körde bara på klaviaturen och rockade inte loss på fotpedalerna.

Förresten, det där med att spela på fotpedalerna är det vad man brukar kalla att "klampa i klaveret"? 😊 (I'm here all week. Try the veal and tip your waitress).

/CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet dock en kyrka utanför Malmö (nära Claes f.ö.) som ska byta sin orgel under nästa budgetår.

De köper då in en begagnad orgel från England och den budgeteras till drygt 5 miljoner.

Koolt! jag spelade på den orgeln regelbundet under gymnasietiden. Hade kyrkorgel som bi-intrument och övade ett par gånger i veckan i oxie kyrka..

Det är en grym upplevelse att sitta vid en orgel i den storleken. Speciellt om kyrkan är tom så man kan spela lite mindre traditionellt material (läs techno-låtar) ☺️

Spelar dock inte så mycket "riktig" orgel längre.. Kräver för mycket övning för att få igång fotspelet.

Btw, nån som vill höra lite mer om den kassa/kommande orgeln i Oxie?

Se länk

Ska absolut kolla in detta!

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...