Jump to content
Annons

Kyrkorgel


Hemluth

Recommended Posts

Kyrkorglar är ju inte direkt det vanligaste man hör när man slår på radion, hur skulle ni se på musik som var kyrkorgelbaserad, hur skulle det i era öron låta? Alltså, ganska enkel fråga med ett förhoppningsvis mycket djupt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte om jag fattat frågan korrekt men jag tänker på Bach direkt. Har nån inspelning av Jesu, joy of man's desiring (Jesu, bleibet meine Freunde) med orgel och två trumpeter (tror jag). Fantastisk musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med (e)qualitymusic nämner Jesu, "In church", skall man tolka det som at det associeras till något religiöst (kanske är namnets fel, kan kalla det pipe organ i stället).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kyrkorglar är ju inte direkt det vanligaste man hör när man slår på radion, hur skulle ni se på musik som var kyrkorgelbaserad, hur skulle det i era öron låta? Alltså, ganska enkel fråga med ett förhoppningsvis mycket djupt svar.

Om man ser det ur "rätt" perspektiv så är ju faktiskt kyrkorgeln det allra häftigaste instrumentet.

Bara en sån sak att man kan kliva omkring inne i det; och så har det ju det allra bredaste tonomfånget. En god organist kan framkalla ett rent vansinnigt tordön ur piporna.

Ett tips är ju att du pejlar läget i kantorkretsar och besöker nån kyrka vid lämpligt tillfälle. Själv går jag aldrig i kyrkan, men av just kyrkorgelskäl besökte jag en sådan skärtorsdan, för att avnjuta lite orgelimprovisation. Rätt mäktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga. Borde ha ett svar eftersom jag spelar kyrkorgel. Fast det är i kyrkan vissa söndagar, och då är det orgel + församling.

Några varningar:

1) Kyrkorgeln vräker ofta på med allt vad den har och lämnar då inte mycket till övers för andra instrument EQ-mässigt.

2) Med den akustik som finns i vissa kyrkor (läs: på tok för mycket reverb) kan det bli alldeles för grötigt.

3) Det brukar finnas minst en av spakarna som gör att allt låter förskräckligt. Undvik.

En orgel kan ju låta som väldigt mycket olika saker, lite i likhet med piano, så jag skulle nog säga att låta orgeln ta det som inte de andra instrumenten tar. Själv gillar jag att lägga långa ackord med vänsterhand - eller kanske ett rytmiskt komp,spela melodin med högerhand, och så basen i fötterna då.

Har du en elbas får du skippa basen från kyrkorgeln så de inte krockar. Sjunger nån melodin är det smart att inte spela den. Osv.

Blev du nå klokare? 😄

// David

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
3) Det brukar finnas minst en av spakarna som gör att allt låter förskräckligt. Undvik.

Ah.

Det gamla kyrkorgelbyggarskämtet.

"Vi sätter dit en spak som gör att allt går åt helvete om man drar i den. Men vi berättar inte vilken spak det är"

Link to comment
Dela på andra sajter

3) Det brukar finnas minst en av spakarna som gör att allt låter förskräckligt. Undvik.

Ah.

Det gamla kyrkorgelbyggarskämtet.

"Vi sätter dit en spak som gör att allt går åt helvete om man drar i den. Men vi berättar inte vilken spak det är"

Hmm...det var inte riktigt så jag menade 😄

Jag menade mer att det där ljudet som man får när man drar ut spak X var säkert modernt och nyskapande och hur coolt som helst när det kom 1754, men så här några hundra år senare tycker vi snarare att...nja, det var nog ingen höjdare.

Min erfarenhet är att spakar som det står "Trumpet" eller "Brass" på har större sannolikhet att låta uschligt än andra...enligt min högst subjektiva åsikt.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant fråga. Borde ha ett svar eftersom jag spelar kyrkorgel. Fast det är i kyrkan vissa söndagar, och då är det orgel + församling.

Några varningar:

1) Kyrkorgeln vräker ofta på med allt vad den har och lämnar då inte mycket till övers för andra instrument EQ-mässigt.

2) Med den akustik som finns i vissa kyrkor (läs: på tok för mycket reverb) kan det bli alldeles för grötigt.

3) Det brukar finnas minst en av spakarna som gör att allt låter förskräckligt. Undvik.

En orgel kan ju låta som väldigt mycket olika saker, lite i likhet med piano, så jag skulle nog säga att låta orgeln ta det som inte de andra instrumenten tar. Själv gillar jag att lägga långa ackord med vänsterhand - eller kanske ett rytmiskt komp,spela melodin med högerhand, och så basen i fötterna då.

Har du en elbas får du skippa basen från kyrkorgeln så de inte krockar. Sjunger nån melodin är det smart att inte spela den. Osv.

Blev du nå klokare? 🙂

// David

Ja, på den fronten blev jag faktiskt ganska bra mycket klokare (elelr i alla fall bekräftades det jag redan anade). Men frågeställningen i sig var om hur man uppfattar musik med en kyrkorgel i, alltså vad man associerar till. Det mest naturliga vore ju som sagt att associera till en kyrka, även om jag inte själv gör det. Jag vet faktiskt inte vad jag associerar till. Orglars klara klang ger en mycket emotionell känsla i sig, om man spelar något standardkomp. Men jag vet inte riktigt. Spelar man på en synth associeras det till något 80-talsband, spelar man "grekisk gitarr" associeras det till medelhavet, spelar man harpsichord associeras det till barocken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte sätta några förutfattande meningar mot nåt instrument. Det flesta ljud o oljud kan låta bra i rätt sammanhang. Det handlar snarare om att hitta ljud som passar ihop.

Så visst, om du får tag i snyggt kyrkorgelljud så går det säkert att göra nåt coolt av det 🙂

Lycka till...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Hej Hemluth!

Jag har några jättefina och pedagogiska reasonfiler som verkligen visar hur man kan gå tillväga. Alla stämmor visas paralellt. Jag lärde mig iaf allt om kyrkorglar och olika smaskiga stämmor där. Kör du reason?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kostar egentligen en riktig stor pipe organ att köpa?

En riktig karl köper inte en orgel, han bygger den själv. Lite trä, bly, spik och målarfärg är väl i princip allt som behövs. Man börjar med att smälta metallen och hälla ut den på en bädd av sand. Lagom tjockt är väl det det handlar om. Sen rullar man ihop det till pipor av lagom längd. Inte svårt alls om man kan det, inte svårare än att gå på slak lina över Niagara fallet i alla fall.

Ursäkta en fredagsfråga, vad var frågan?

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)

Jag älskar kyrkorglar...go for it säger jag bara 😉

//Kent

(en gång smög jag in i en kyrka och satte mig och spelade 'härlig är jorden')

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
Kyrkorglar är ju inte direkt det vanligaste man hör när man slår på radion, hur skulle ni se på musik som var kyrkorgelbaserad, hur skulle det i era öron låta? Alltså, ganska enkel fråga med ett förhoppningsvis mycket djupt svar.

Låter underbart!

En kyrkorgel är ju som en en additiv synt, och additiva syntar kan man göra mycket skoj med. Man skulle t.ex. kunna göra en orgel där luftflödet till varje pipa styrdes av en dator. Om det nu finns tillräckligt många pipor (=sinustoner), 100 st. kanske, och om piporna är rätt fördelade över frekvensbanden, så borde man kunna rekonstruera vilka samplade ljud som helst med orgeln mh a datorn. En kyrkorgel som lirar elgitarr & sjunger Bellmanvisor.

Men pneumatikens lagar kanske sätter stopp? Frågan är om man med precision kan justera luftflödet i 256 nivåer med sådär 50 ggr/sekund och få tonstyrkan att hänga med i svängarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

som kuriosa kan jag nämna att de första kyrkorglarna, som var hand-drivna av någon stackars snubbe som fick stå och pumpa en stor bälg, hade en helt otrolig latency pga att det tog lite tid innan luften kom fram till pipan och alstrade ett ljud. så som organist hade man på den tiden inget val utom att lära sig att spela med detta och inte lyssna på vad man spelade.

Link to comment
Dela på andra sajter

(en gång smög jag in i en kyrka och satte mig och spelade 'härlig är jorden')

Blir man inte jättebannlyst och exporterad till ghetton i Skåne eller något om man smyger in i kyrkor och spelar på deras orglar? 😉 Jag har många gånger lekt med tanken, men det har adlrig blivit av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och en polare gick in i Piteå Stadskyrka i fyllan under PDOL-festivalen med målsättningen att försöka sätta en bluestolva för 2 pers på deras orgel, hehe.. min mor har jobbat där förr så det har gått bra (att få låna orgeln, inte spela på den). Underlättar när dom som jobbar där senast träffat mig när jag var typ 5 år, och bara tror det bästa om en 😉 ..när man inte var tatuerad och långhårig och döttsmetallare..

Kul var det, tills min polare föll av orgelpallen och vi gick därifrån..

Oh, själv associerar jag kyrkorglar främst med skräckfilmer av äldre stuk.. lite ironiskt med tanke på att jag befunnit mig i kyrkor hela min uppväxt..

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh, själv associerar jag kyrkorglar främst med skräckfilmer av äldre stuk.. lite ironiskt med tanke på att jag befunnit mig i kyrkor hela min uppväxt..

/David

Låter faktiskt inte ett dugg ironiskt. 😉 Jag ryser också när jag tänker på kyrkor. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
PunkMackan (oregistrerad)

Kyrkorgel är vackert och ingjuter en trygg stämning tycker jag. Annars vill jag slå ett slag för kazoobaserad musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

börnen (oregistrerad)

Jag vet inte om man blir bannlyst, för det var ingen som upptäckte mej 😉

Man, f-n vad kul det va att få vräka på som aldrig förr 🙂 Tänk om man kunde görá en kupp i självaste domkyrkan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Howard_Johnstone (oregistrerad)

För att sammanfatta några av ovanst. punkter:

En piporgel kostar idag (Sverige) ca. 80-120 tkr per stämma (register).

Detta p.g.a höga skatter på arbetstid och mtrl. som åtgår till ett bygge.

Alla orgelbyggerier som finns i Sverige bygger hantverksmässigt, varför

kostnaden och leveranstiden blir avsevärd, dvs en vanlig orgel på 18st

kostar lång över en 1mkr mot bara 200 tkr för 25 år sedan. Orealistiskt!

Det finns idag inget "högautomatiserat" företag, dvs med CNC-maskiner

för all träbearbetning och pipmakeri, varför fler och fler köpare funderar

på digitala instrument (samplat ljud + bra transducers) som nu låter bra.

I Sverige finns ingen tradition för profan orgelmusik, dvs spel på orgel

utanför kyrkor. Den särskilda musik som skrivits för rena konsertinstr.

avsedda för detta är helt "outstanding" jämfört med det "bottenskrap"

man oftast får höra i kyrkorna idag! Vi lever faktiskt på 2000-talet &

inte längre under barock-tiden. Det är helt enkelt FEL att göra en dygd

av tekniska begränsningar och livsstil under 1700-talet !

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...