Jump to content
Annons

Skosnöre

Recommended Posts

Låtskrivartävling sommaren 2018

Eftersom det finns så fantastiskt mycket talang bland forumets medlemmar tänkte jag föreslå en tävling.
Priset är inget mer än äran och några ryggdunkningar från övriga medlemmar.
Tanken jag har är att alla som vill vara med skriver och proddar en låt i valfritt DAW.
Givetvis väljer den musikstil man själv vill - pop, edm, country, rock, metal, soul osv.
När låten är klar laddar man upp den på Spotify (via exempelvis Spinnup eller Amuse som ju tom är gratis).
Vi kan ju skapa en Spotify-lista som är till för denna tävling.

Därefter ser vi vilken låt som får flest streams fram till sista augusti, när sommaren är över.
Är folk sugna? Eller är det en skittråkig idé?

Vem vet, någon här kanske får till en sommarhit 🙂

/Skosnöre
 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tittade just in på Studio-forumet efter flera månader, till och med års uppehåll (även om jag aldrig varit riktigt aktiv).

Tycker absolut om idén eftersom jag behöver någon slags deadline eller tydlig motivation för att göra klart grejer, jag skulle gilla om det var något lite mer strikt, så man faktiskt blir lite pressad. Inte att det är kortare tid eller att det är en viss musikstil, men kanske någon lite mer gemensam nämnare som gör det hela lite klurigare? Bara en tanke från min sida, vi får se om jag deltar i slutändan men det vore såklart väldigt kul, även om jag vet att jag kommer hamna sist med några ynka hundra femtio spelningar efter vännerna glömt bort att streama och tröttnat på mitt tjat om det :rolleyes:.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har varit tävlingar här tidigare med olika teman. Det har dött ut så det här kommer knappast få mer än några fåtal deltagare. Det är knappt någon som ens ids kommentera låtar som läggs upp här längre.  Sen med tanke att det är än färre som också sjunger eller har tillgång till en sångare så blir det bara instrumentala låtar som är gjorda för sång. Sen brukar sånginsatserna med få undantag varit/är högst mediokra och inte så roliga lyssna på. Några gånger fanns det här mixningstävling med en låt som någon gjort och höll hyfsat bra standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det mesta dog när låtavdelningen inte längre kom upp på första sidan. Det är nog bara kategorin Rock som dyker upp om man kommenterar. Så låt funktionen är kass sedan några år.

Svårt att komma tillbaka till ursprungen när nåt inte funkar som det skall.

Men kör igång en festival vettja. Prova igen. Kanske kommit till nytt friskt blod.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Håller med Erik dP, kör någon öppen plattform som Soundcloud eller whatever som alla kan lyssna på.

Dessutom blir jag rädd när jag tänker på att ha en flock demolåtar från ett forum liggandes på Spotify. Lite respekt för utgivning av låtar får man väl ändå ha! 🙂 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan, drloop säger:

Håller med Erik dP, kör någon öppen plattform som Soundcloud eller whatever som alla kan lyssna på.

Dessutom blir jag rädd när jag tänker på att ha en flock demolåtar från ett forum liggandes på Spotify. Lite respekt för utgivning av låtar får man väl ändå ha! 🙂 

+1 från mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
4 timmar sedan, drloop säger:

Det mesta dog när låtavdelningen inte längre kom upp på första sidan. Det är nog bara kategorin Rock som dyker upp om man kommenterar. Så låt funktionen är kass sedan några år.

Svårt att komma tillbaka till ursprungen när nåt inte funkar som det skall.

Men kör igång en festival vettja. Prova igen. Kanske kommit till nytt friskt blod.

Ja låtavdelningen har det varit klagomål på vädigt länge och vad gjordes? Den gjordes ÄN SÄMRE!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det verkar finnas lite intresse kring ämnet!
Anledningen till att jag tänkte att vi kör på Spotify är för att det är enklast att samla allas alster i en lista där.
Det blir ju lättöverskådligt då också.
Men det är klart att de som hellre vill lägga på Soundcloud/Youtube kan göra det.
Det blir ju lite mer pill för att hålla reda på alla låtar då - men kör i vind!

Hur känner folk för deadline?
April? Så har man två och en halv månad på sig att få till den perfekta låten.
Jag är öppen för förslag 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, Skosnöre säger:

Kul att det verkar finnas lite intresse kring ämnet!
Anledningen till att jag tänkte att vi kör på Spotify är för att det är enklast att samla allas alster i en lista där.
Det blir ju lättöverskådligt då också.
Men det är klart att de som hellre vill lägga på Soundcloud/Youtube kan göra det.
Det blir ju lite mer pill för att hålla reda på alla låtar då - men kör i vind!

Hur känner folk för deadline?
April? Så har man två och en halv månad på sig att få till den perfekta låten.
Jag är öppen för förslag 🙂

 

Ett förslag är att ha en tråd här där man länkar till sin låt, och även postar låttexten.

Alla som önskar rösta kan tex fördela 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1 poäng vid ett röstningstillfälle (eller annan fördelning).

Om man vill ha en låt på Spotify, Tidal, Itunes, eller vinyl i butik så är det ju en fördel om man även gör låten tillgänglig tex genom uppladdning till detta forum, ...eller annan streamingtjänst som alla kommer åt. Jag kommer länka till Youtube.

Jag föreslår att man ska kunna ladda upp sin låt från första tävlingsdagen , tex idag, för att tråden ska hållas levande vartefter nya bidrag laddas upp.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker detta verkar kul! Det finns ju otroligt mycket bra musiker och låtskrivare i vårt sköna land. Eftersom jag är ny och inaktiv på detta forum så vet jag inte vad som sker här, men detta låter som en bra ide att sparka igång lite action.

Om det ska kallas för en "tävling" så borde det väl ändå sättas ett datum då låten läggs ut och så ett nytt datum när omröstning är slut? Tycker förslaget med 1 april är en god ide. Ger lagom tid för att prodda en helt ny låt. Sedan någon veckas omröstning..

Sedan tycker jag definitivt SoundCloud eller youtube före Spotify eftersom det är tillgängligt för alla.

Jag är på om det skulle bli av. Alltid spännande att höra vad andra skapar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, BDBergius säger:

Tycker detta verkar kul! Det finns ju otroligt mycket bra musiker och låtskrivare i vårt sköna land. Eftersom jag är ny och inaktiv på detta forum så vet jag inte vad som sker här, men detta låter som en bra ide att sparka igång lite action.

Om det ska kallas för en "tävling" så borde det väl ändå sättas ett datum då låten läggs ut och så ett nytt datum när omröstning är slut? Tycker förslaget med 1 april är en god ide. Ger lagom tid för att prodda en helt ny låt. Sedan någon veckas omröstning..

Sedan tycker jag definitivt SoundCloud eller youtube före Spotify eftersom det är tillgängligt för alla.

Jag är på om det skulle bli av. Alltid spännande att höra vad andra skapar. 

Jag tror tråden hålls vid liv bättre om folk laddar upp vartefter man blir färdiga.

Om alla låtar dyker upp tex en vecka innan omröstningen så kanske det blir lite för mycket för de flesta att lyssna igenom. Tänk, tex 25 låtar. Vem hinner? Risken är att det blir som Mello, där massor av låtar ska absorberas på kort tid.

Om det däremot droppar in en låt i veckan så blir det kanske lite av ett Kinderägg som man kan se fram emot: text, musik, sånginsats, proddinsats.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Erik dP säger:

Jag tror tråden hålls vid liv bättre om folk laddar upp vartefter man blir färdiga.

Om alla låtar dyker upp tex en vecka innan omröstningen så kanske det blir lite för mycket för de flesta att lyssna igenom. Tänk, tex 25 låtar. Vem hinner? Risken är att det blir som Mello, där massor av låtar ska absorberas på kort tid.

Om det däremot droppar in en låt i veckan så blir det kanske lite av ett Kinderägg som man kan se fram emot: text, musik, sånginsats, proddinsats.

Om man är orolig för engagemang så tycker jag att varenda en som laddar upp måste kommentera minst en låt iaf. Att inte bara lägga upp och hoppas på att alla lyssnar utan att man lyssnar själv också tänker jag. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt engagemang. Jag kan säkert skaka fram någon form av pris också. Ska se över vad som kan erbjudas. Men jag tycker inte någon ska sätta igång innan vi bestämt form och regler.

Fortsätt gärna diskutera här, så drar vi igång så fort alla bitar är på plats!

Soundcloud känns vettigt i sammanhanget.

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, Yllet säger:

Trevligt engagemang. Jag kan säkert skaka fram någon form av pris också. Ska se över vad som kan erbjudas. Men jag tycker inte någon ska sätta igång innan vi bestämt form och regler.

Fortsätt gärna diskutera här, så drar vi igång så fort alla bitar är på plats!

Soundcloud känns vettigt i sammanhanget.

Mvh Jon

Wow, kul om vi kan få till något pris också!
Det är verkligen bara en bonus om det är möjligt.

Hur känner folk för själva tävlingsmomentet?
Ska vinnaren koras genom poängsättning av låtarna eller ska vi gå efter flest streams?

Precis som tidigare inlägg i tråden diskuterat så vore det roligt (och intressant) om folk i samband med låten också skriver lite kort om processen.
Behöver inte vara svårare än typ "Inspelad i Pro Tools, fyra olika gitarrer, tre syntar, två sångare, en gurka. Mixad av mig, mastrad externt."
OBS! Endast ett exempel. Folk får givetvis skriva mer/mindre om det känns bäst.
Men själva processen kan ju vara intressant att ta del av också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul ide!

Tänker att det blir orättvist om låtarna läggs upp pö om pö. Då hinner man tröttna på vissa låtar och knappt hinna lyssna på vissa.

En ide är att en håller i tävlingen och att man laddar sin låt upp på soundcloud som privat och skickar länken till den personen, sen när deadline gått ut så läggs alla länkar upp och man kan rösta. Alla skickar då sina röster till den som håller i tävlingen. Sen när alla har röstat så avslöjas vinnaren!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

18 timmar sedan, ostfisk säger:

Kul ide!

Tänker att det blir orättvist om låtarna läggs upp pö om pö. Då hinner man tröttna på vissa låtar och knappt hinna lyssna på vissa.

En ide är att en håller i tävlingen och att man laddar sin låt upp på soundcloud som privat och skickar länken till den personen, sen när deadline gått ut så läggs alla länkar upp och man kan rösta. Alla skickar då sina röster till den som håller i tävlingen. Sen när alla har röstat så avslöjas vinnaren!

Håller med om detta. Vad säger ni andra?

Mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Yllet säger:

Håller med om detta. Vad säger ni andra?

Mvh Jon

...Även Youtube-länk bör inkluderas i tävlingen, då den funkar att enkelt länka till här på forumet. Så här...

 

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Yllet säger:

Håller med om detta. Vad säger ni andra?

Mvh Jon

Jepp. En deadline för bidrag där alla publiceras samtidigt tror jag funkar bäst. Sedan en ny deadline för alla röster. En person som ansvarig är också vettigt.

1 timme sedan, Levander säger:

Ett tema kanske vore en idé?

 

Kunde också vara intressant... 

 

Soundcloud och/eller youtube känns vettigt. Inte alla som använder den ena eller andra så därför bör båda alternativen vara ok plattformar till tävlingen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...