Jump to content
Annons

Skosnöre

Recommended Posts

Annons
2 timmar sedan, kaviarmedost säger:

Okej bra så du gillar helt enkelt inte förslaget. Ska aldrig mer fråga någon vad ens text eller tavla betyder. Ska vi säga att bara låtar med text behöver en kort beskrivning och utan sång ingen beskrivning alls?

Väldigt få gör musik med nån faktisk baktanke, all form av tolkning är ju till för betraktaren själv att ta hand om. Gäller även tavlor och filmer - måste man tala om för folk vad de ska tänka så har man misslyckats. I tävlingen ser jag inte ens nån vits med att skriva ut texten, vad man tävlar med inom musik är ju trots allt rena känslor och inget annat. Jaa, om det inte är ren propagandamusik, givetvis, men det skulle jag säga passar dåligt här.

  • Gilla 1
  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, Studio Ballong säger:

Kan inte alla låtar bara handla om kärlek? Typ DiLeva??

Bah, humbug. Jag vill ha texter om våld, smisk, gråtande barn med tappade glassar, & blodpudding. 

  • Haha 2
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, van Caine säger:

Väldigt få gör musik med nån faktisk baktanke, all form av tolkning är ju till för betraktaren själv att ta hand om. Gäller även tavlor och filmer - måste man tala om för folk vad de ska tänka så har man misslyckats. I tävlingen ser jag inte ens nån vits med att skriva ut texten, vad man tävlar med inom musik är ju trots allt rena känslor och inget annat. Jaa, om det inte är ren propagandamusik, givetvis, men det skulle jag säga passar dåligt här.

Okej, att beskriva text passar ingen här. Grymt då skippar vi det förslaget då! Det är därför jag säger att vi ska diskutera och komma med mer idéer. Man behöver inte agera spydigt för att få fram sin åsikt, jag läser allt vad ni säger. 
Jag har mycket fritid just nu och därför väljer jag att engagera mig här men det är inte jag som styr detta, så ni får ju också komma med förslag och säga om ni vill något. Ni är bra på att lägga era åsikter men inte något som bidrar till tävlingen direkt. 

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, kaviarmedost säger:

Okej, att beskriva text passar ingen här. Grymt då skippar vi det förslaget då! Det är därför jag säger att vi ska diskutera och komma med mer idéer. Man behöver inte agera spydigt för att få fram sin åsikt, jag läser allt vad ni säger. 
Jag har mycket fritid just nu och därför väljer jag att engagera mig här men det är inte jag som styr detta, så ni får ju också komma med förslag och säga om ni vill något. Ni är bra på att lägga era åsikter men inte något som bidrar till tävlingen direkt. 

Jättebra att du engagerar dig. Har efterlyst nya studioforumfestivaler ett tag så. 🙂 

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, Guitar Nilsson säger:

Om man spelar in utan att använda någon DAW, är man inte välkommen att vara med o tävla då? Jag kan kanske ljuga att jag kört Cubase? Det kan jag stava till i alla fall.

Haha jag använde ljudspåren från 5 olika videoklipps på min gamla digitalkamera och skapa en låt på det sättet. Varför inte?

 

 

  • Gilla 1
  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

På 2018-01-11 på 23:25, kaviarmedost säger:

Tävling
Skriv den bästa låten du någonsin gjort, en låt som speglar dig och dina reflektioner.
Det kan vara om sommarglädjen, eller kanske de mörka nätterna under den kalla vintern.
Eller kanske helt enkelt om ditt husdjur. Varför inte om gången du blev kär och inte visste vart du skulle ta vägen?
Det kan handla om allt från himmel till hav.

Redskap
Du får använda exakt vad du vill.
Du får spela vilket genre du vill men den genren ska spegla dig och din musiksmak.
Inget mer än dig själv begränsar din låt.

För att hålla en nivå
Max 4 minuter per bidrag.
Det ska innehålla minst 3 instrument.
Akustiska låtar kan diskuteras.(Till exempel gitarr och sång är 2 instrument)
Du måste beskriva din låt utförligt samt vad text handlar om.
Ingen sång?
Skapa en melodi, en melodi som du anser vara som att sjunga för dig och du bör beskriva vad den melodin säger dig.
Var inte feg med att ge feedback till andras bidrag när allt är uppe.

Pris:

TBD

DEADLINE 1a April 2018:

Bidragen skickas till @Skosnöre innan dess. Efter deadline läggs låtar upp och tävlingen är igång.

Bedömningskriterier och hur man vinner BÖR DISKUTERAS

Inflika vad som helst och kom med mer idéer eller förslag för bästa möjliga tävlingen!
Hoppas att ni gillar mallen!


 

Bra mall! Lite tankar. Vissa grejer tangerar vad andra har sagt.

Regeln att den måste innehålla tre instrument känns lite onödig. Då kan gitarr och sånglåtar inte få vara med som du skriver tex.

Att man skall beskriva sin text och låt, samt melodi, är det ett sätt för att underlätta bedömningen? Typ att man då kan avgöra hur väl låten stämmer överens med intentionen? Hur som helst så tycker jag att det skall vara frivilligt och i så fall något man får göra efter tävlingen. När deadlinen är över så tycker jag att man skall bli presenterad med alla bidrag i en lista med artist och låttitel endast. Detta för att höra låten med så neutrala öron som möjligt.

Bedömningskriterierna tycker jag bör vara att man ger poäng utefter hur mycket man gillar låten. Typ så enkelt.

En ide är att alla som ställer upp i tävlingen får rösta, och ge typ 1, 2, 4, 6, 8 och 10 poäng eller liknande. Alternativt om man utser en jury, det får i så fall Yllet göra tänker jag, typ folk på IDG eller annat branschfolk. Då blir det mer officiellt och inte samma känsla kanske än om vi anordnar och röstar själva. Men det är en idé.

Sen tror jag att ett pris är en bra ide. Det får nog fler att ställa upp i tävlingen och folk kanske tom hittar hit från andra forum bara för tävlingens skull.

/Jens

  • Tack! 1
  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu känns det snart som vi kan köra igång tävlingen.
Alltså:

  • Bidraget får vara max 4 minuter långt.
  • Sång/Instrumentalt spelar ingen roll.
  • Du spelar in den på valfritt sätt.
  • Låtlänken skickas därefter till mig via PM tillsammans med svar på följande frågor:
  1. Vad är du mest nöjd med i produktionen/komponerandet?
  2. Vad var svårast?
  3. Hade du velat göra något annorlunda?

Jag kan tänka mig att vissa vill skriva en mindre novell om sina låtar medan andra inte vill skriva något alls.
Därför tänker jag att det kan vara kul om alla deltagare svarar på ovan frågor.

2017-04-01 lägger jag upp samtliga bidrag.


Invändningar?

  • Gilla 1
  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, Skosnöre säger:

Okej, nu känns det snart som vi kan köra igång tävlingen.
Alltså:

  • Bidraget får vara max 4 minuter långt.
  • Sång/Instrumentalt spelar ingen roll.
  • Du spelar in den på valfritt sätt.
  • Låtlänken skickas därefter till mig via PM tillsammans med svar på följande frågor:
  1. Vad är du mest nöjd med i produktionen/komponerandet?
  2. Vad var svårast?
  3. Hade du velat göra något annorlunda?

Jag kan tänka mig att vissa vill skriva en mindre novell om sina låtar medan andra inte vill skriva något alls.
Därför tänker jag att det kan vara kul om alla deltagare svarar på ovan frågor.

2017-04-01 lägger jag upp samtliga bidrag.


Invändningar?

OK, känns som en bra sammanfattning. 

Men kan inte riktigt se varför man ska svara på frågorna? Kan det vara ett alternativ att vinnaren får ställa upp på en "intervu" och att övriga frågor ,kring skapandet av bidragen, från lyssnare kan ställas i en egen tråd? 

Ang. röstning bör det vara så enkelt som möjligt. Antingen 1 röst per medlem, eller poäng typ 3 - 2 - 1 där man kan välja 3 bidrag att rösta på. (givetvis kan man inte rösta på sin egen komposition)

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, BDBergius säger:

OK, känns som en bra sammanfattning. 

Men kan inte riktigt se varför man ska svara på frågorna? Kan det vara ett alternativ att vinnaren får ställa upp på en "intervu" och att övriga frågor ,kring skapandet av bidragen, från lyssnare kan ställas i en egen tråd? 

Ang. röstning bör det vara så enkelt som möjligt. Antingen 1 röst per medlem, eller poäng typ 3 - 2 - 1 där man kan välja 3 bidrag att rösta på. (givetvis kan man inte rösta på sin egen komposition)

Eftersom detta är ett forum för musik- (och främst) studio-intresserade är det högst intressant för mig att få reda på lite mer om hur produktionen gick till väga. Annars blir det bara ännu en tävling bland alla andra som redan finns 🙂

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, ostfisk säger:

Att man skall beskriva sin text och låt, samt melodi, är det ett sätt för att underlätta bedömningen? Typ att man då kan avgöra hur väl låten stämmer överens med intentionen? Hur som helst så tycker jag att det skall vara frivilligt och i så fall något man får göra efter tävlingen. När deadlinen är över så tycker jag att man skall bli presenterad med alla bidrag i en lista med artist och låttitel endast. Detta för att höra låten med så neutrala öron som möjligt.

Det var mest för bedömningen nog! Bara att få till en tävling av det hela, annars hade jag inte mer tankar bakom det än så🙂

Men kul att man kommer fram till saker iaf och jag ser fram emot att sätta mig ner o snickra!

Kan också tycka att frågor om sina låtar borde skippas men såklart är det ju intressant att veta hur processen gick till!

I vilket fall..  helt upp till en själv om man vill dela med sig sånt☺️ 

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Skosnöre säger:

Okej, nu känns det snart som vi kan köra igång tävlingen.
Alltså:

  • Bidraget får vara max 4 minuter långt.
  • Sång/Instrumentalt spelar ingen roll.
  • Du spelar in den på valfritt sätt.
  • Låtlänken skickas därefter till mig via PM tillsammans med svar på följande frågor:
  1. Vad är du mest nöjd med i produktionen/komponerandet?
  2. Vad var svårast?
  3. Hade du velat göra något annorlunda?

Jag kan tänka mig att vissa vill skriva en mindre novell om sina låtar medan andra inte vill skriva något alls.
Därför tänker jag att det kan vara kul om alla deltagare svarar på ovan frågor.

2017-04-01 lägger jag upp samtliga bidrag.


Invändningar?

Looking good to me :-)

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, Skosnöre säger:

Okej, nu känns det snart som vi kan köra igång tävlingen.
Alltså:

  • Bidraget får vara max 4 minuter långt.
  • Sång/Instrumentalt spelar ingen roll.
  • Du spelar in den på valfritt sätt.
  • Låtlänken skickas därefter till mig via PM tillsammans med svar på följande frågor:
  1. Vad är du mest nöjd med i produktionen/komponerandet?
  2. Vad var svårast?
  3. Hade du velat göra något annorlunda?

Jag kan tänka mig att vissa vill skriva en mindre novell om sina låtar medan andra inte vill skriva något alls.
Därför tänker jag att det kan vara kul om alla deltagare svarar på ovan frågor.

2017-04-01 lägger jag upp samtliga bidrag.


Invändningar?

Låter bra! ?

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, Skosnöre säger:

Okej, nu känns det snart som vi kan köra igång tävlingen.
Alltså:

  • Bidraget får vara max 4 minuter långt.
  • Sång/Instrumentalt spelar ingen roll.
  • Du spelar in den på valfritt sätt.
  • Låtlänken skickas därefter till mig via PM tillsammans med svar på följande frågor:
  1. Vad är du mest nöjd med i produktionen/komponerandet?
  2. Vad var svårast?
  3. Hade du velat göra något annorlunda?

Jag kan tänka mig att vissa vill skriva en mindre novell om sina låtar medan andra inte vill skriva något alls.
Därför tänker jag att det kan vara kul om alla deltagare svarar på ovan frågor.

2017-04-01 lägger jag upp samtliga bidrag.


Invändningar?

Ser ok ut. Jag tror inte 4-minuters begränsningen är nödvändig. Kanske 5-6 minuter räcker som begränsning för att slippa halvtimmeskompositioner. Men de flesta hamnar förmodligen mellan 3 och 5 minuter gissar jag.

Låttext tycker jag känns viktigare än frågorna för att avgöra en låts kvalite när man röstar. Jag har fått uppfattningen att lyrik är något som av många uppfattas som utmanande, och ansträngningen bör därför visualiseras i textform. Jag brukar vid Mello ha på textning på vilket ofta ger ett annat intryck på mig än om jag bara tittar och lyssnar på ett glassigt, effektfyllt framträdande.

”Nöjd”, ”svårast” och ”annorlunda” kan ju vinnaren (och andra) dela med sig av efter tävlingsavslut efterssom detta förmodligen inte påverkar röstandet.

 

 

  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, Vesuvius säger:

Dessa frågor är rena dumheterna.

"3. Hade du velat göra något annorlunda?"

Varför gjorde man inte det då?

”Dumheter” är kanske att ta i om målet med tråden är att vi ska hitta något gemensamt. Jag tolkar frågan ungefär så här:

- Hade velat spela in en mandolin också, men hade ingen och känner ingen som har en.

- Hade velat lägga spela in live-maracas men fick nöja mig med en VST pga lokalbrist

- Kom i efterhand på att jag borde ha lagt trummorna innnan basen. Hade inte tid att göra om hela projektet.

- Hade gärna fått låten mastrad professionellt men hade inte pengarna.

- Tänkte lägga fler körer men hann inte innan deadline.

Något i den stilen.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
3 timmar sedan, Vesuvius säger:

Dessa frågor är rena dumheterna.

"3. Hade du velat göra något annorlunda?"

Varför gjorde man inte det då?

Hade tänkt göra en technolåt men det slutade med dödsmetall istället. ?Om någon vill ställa frågor så är det bättre fråga dem personligen efter tävlingen är avgjord. Tramsfrågor kan man vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, Studio Ballong säger:

Om det nu ska vara en tävling, kan man inte göra så att man har vissa kriterier för att man ska få vara med överhuvudtaget? Det är ju tråkigt om man måste sitta och lyssna igenom rena skräpet. Man kan ju ha en panél som får släppa igenom tävlande bidrag till level 2 tänker jag. Sedan går 4-5 bidrag till level 3 där vinnaren röstas fram. Just my 5 cents.

Det här inte Melodifestivalen, utan ett ställe alla ska får vara med på. Att man får genomlida låtar man inte gillar hör till, det bara är så.   

Redigerat av hellfog
  • Gilla 2
  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
1 timme sedan, Studio Ballong säger:

Om det nu ska vara en tävling, kan man inte göra så att man har vissa kriterier för att man ska få vara med överhuvudtaget? Det är ju tråkigt om man måste sitta och lyssna igenom rena skräpet. Man kan ju ha en panél som får släppa igenom tävlande bidrag till level 2 tänker jag. Sedan går 4-5 bidrag till level 3 där vinnaren röstas fram. Just my 5 cents.

Och vem ska avgöra vad som är rena skräpet då? Det kanske är din låt då som uppfattas som det och inte kommer ens vara med. Skulle du vara nöjd då eller klaga på att det är panelen som är skräp och inte förstå vad bra musik är? Antingen får alla som vill delta eller ingen tävlan alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, Jayway säger:

”Dumheter” är kanske att ta i om målet med tråden är att vi ska hitta något gemensamt. Jag tolkar frågan ungefär så här:

- Hade velat spela in en mandolin också, men hade ingen och känner ingen som har en.

- Hade velat lägga spela in live-maracas men fick nöja mig med en VST pga lokalbrist

- Kom i efterhand på att jag borde ha lagt trummorna innnan basen. Hade inte tid att göra om hela projektet.

- Hade gärna fått låten mastrad professionellt men hade inte pengarna.

- Tänkte lägga fler körer men hann inte innan deadline.

Något i den stilen.

Agreed. Det finns mycket som man kanske hade velat göra annorlunda här och nu men inte kunnat. Det är sånt man lär sig av till nästa gång, där man kanske om inte annat har hittat nån som kan genomföra det :-)

  • Gilla 1
  • Förbryllad 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kom på att tänka på en sak innan hoppar i lopplådan.😄 När man sätter betyg på låtarna så tycker jag att man motiverar varför man sätter betygen man sätter på låtarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nej varför skulle den vara det? Man postar bara sina röster i tråden. Men om någon medverkar på någon annans låt så ska man inte få rösta på den låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...