Jump to content
Annons

$5679 som ersättning för 178 miljoner streams på Spotify


JJRockford

Recommended Posts

I en artikel hos BBC häromdagen, http://www.bbc.co.uk/newsbeat/article/34344619/all-about-that-bass-writer-says-he-got-5679-from-178m-streams beklagar sig låtskrivaren Kevin Kadish över de låga ersättningsnivåerna från Spotify. Som låtskrivare har han fått 5679 dollar för en låt som streamats 178 miljoner gånger och tycker detta är helt orimligt.

Visst kan det låta så. Men vad är egentligen en rimlig ersättning? En låt som spelas på P3 ger upphovsmannen 60 kr/minut. 180 kronor för en poplåt. P3 har i snitt strax under en miljon lyssnare. 180 * 178 blir ungefär 32 000 kr, d v s något mindre än vad Spotify betalar ut för samma mängd lyssningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Rimligt? Är inte du del person att ställa såna frågor som är för nedladdning och tycker allt ska vara gratis

Personligen tror jag att icke-kommersiell fildelning är en bra grej som ställer till mindre problem i världen än motsatsen, men det är en helt annan fråga. Spotify har ju för övrigt bevisat att kommersiella alternativ kan konkurrera med saker som är helt gratis.

Men var inte frågan här, utan om det är rimligt att nämnde Kevin beklagar sig över ersättningen som låtskrivare? En annan faktor i det hela är ju dessutom vad en väljer att upprätta för kontrakt mellan sig själv som låtskrivare och den en säljer låten till. STIM-ersättningsdelen från Spotify är ju knappast hemlig och anser en att en får för lite den vägen är väl det rimliga att skriva ett kontrakt som ger upphovsmannen ersättning även på andra sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad då gratis? Bilar, telefoner mm är också gratis, om man snor dom.

Ser inget motsatsförhållande i det du skriver till mitt påstående. Såvitt jag vet säljs det en hel del bilar och telefoner legalt också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ca 150 gånger mer betalt per stream om jag räknat rätt. Hur kommer det sig, du har antagligen fler roller än låtskrivare på inspelningen, men ändå?

Det är väl en av knäckfrågorna. Är inte Spotify en tjänst som främst är tänkt att generera pengar till artister och skivbolag (motsvarande skivförsäljning)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ca 150 gånger mer betalt per stream om jag räknat rätt. Hur kommer det sig, du har antagligen fler roller än låtskrivare på inspelningen, men ändå?

Jag äger 100% av alla rättigheter och får således alla inkomster själv. Men för några år sedan var det uselt betalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en av knäckfrågorna. Är inte Spotify en tjänst som främst är tänkt att generera pengar till artister och skivbolag (motsvarande skivförsäljning)?

Nej, det är en tjänst som är tänkt att göra skaparna av den rika som troll.

(http://www.expressen.se/noje/sa-har-blev-daniel-ek-miljardar-pa-spotify/)

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Är inte Spotify en tjänst som främst är tänkt att generera pengar till artister och skivbolag (motsvarande skivförsäljning)?

Jo, därför blir din jämförelse med P3 lyssningar i första inlägget märkligt. Har du ingen bättre jämförelse så jag förstår vad du försöker motivera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, därför blir din jämförelse med P3 lyssningar i första inlägget märkligt. Har du ingen bättre jämförelse så jag förstår vad du försöker motivera?

Jag ser det snarare som två saker som hänger ihop.

1. Spotify är nog, även om det såklart inte går att jämföra rätt av, det som närmast påminner om tidigare skivförsäljning. Vilket såvitt jag vet inte varit någon större inkomstkälla för låtskrivare när det gäller vad som betalas ut från STIM?

2. Men, nu får ändå låtskrivare något. Automatiskt, alltid. Och de får är då en ersättning som t o m är bättre än att spelas på t ex P3.

Lägg därtill att inget av ovanstående är några hemligheter för någon. Tror en att det en får betalt från STIM för hur den låten en skrivits spelas, så är det väl inte konstigare än att kräva någon ytterligare form av betalning för sin låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det är en tjänst som är tänkt att göra skaparna av den rika som troll.

(http://www.expressen.se/noje/sa-har-blev-daniel-ek-miljardar-pa-spotify/)

Fast han var ju redan rik som ett troll innan han startade Spotify 🙂 I a f om en får tro hans sommarprat.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Tror en att det en får betalt från STIM för hur den låten en skrivits spelas, så är det väl inte konstigare än att kräva någon ytterligare form av betalning för sin låt?

Nu blev det lite luddigt. Pratar du om royalties eller försäljning av musik? Vad vill du ha sagt? Att Spotify är räddaren i nöden efter att vågen av 'gratis' åtkomst av musik de senaste 15 åren trasat sönder värdet av produkten musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om man nu ska såga Spotify, hur mycket har Spotify betalat för att spela musiken? Hur det sedan fördelas är inte mycket Spotify kan styra över. Men visst finns det saker man fundera på hur "rätt" spotify fördelar sina intäkter (minus de de själva tar alltså) Om jag betalar 100:- till spotify och sedan bara lyssnar på Blå Tåget får de då hela pengen av min hundring? Själv tycker jag nog att Spotify tappade fotfästet när de sålde av till skivbolagen och inte samtidigt blev transparenta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det lite luddigt. Pratar du om royalties eller försäljning av musik? Vad vill du ha sagt? Att Spotify är räddaren i nöden efter att vågen av 'gratis' åtkomst av musik de senaste 15 åren trasat sönder värdet av produkten musik?

Artikeln gäller ersättningsnivåerna från STIM (eller motsvarande) som du som upphovsman får när en låt du skrivit spelas på Spotify.

Men jag förstår att det är luddigt, många verkar röra ihop de olika ersättningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Artikeln gäller ersättningsnivåerna från STIM (eller motsvarande) som du som upphovsman får när en låt du skrivit spelas på Spotify.

Men jag förstår att det är luddigt, många verkar röra ihop de olika ersättningarna.

I första inlägget skriver du att artikeln gäller ersättningsnivån från Spotify, nu säger du att det att den gäller ersättningsnivån från STIM. Det som är luddigt är att tyda vad det är du försöker motivera. Kan du klargöra det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag betalar 100:- till spotify och sedan bara lyssnar på Blå Tåget får de då hela pengen av min hundring?

Intressant fråga. Säg att man får 5 öre per spelning, då måste du lyssna 2000 gånger, säg 3.30 min per låt ger 117 timmar eller nära 4 timmar per dag alla dagar i månaden.

Ganska mycket även för ett fan? 🙂

(Nu vet jag inte hur rätt 5 öre per spelning är)

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Intressant fråga. Säg att man får 5 öre per spelning, då måste du lyssna 2000 gånger, säg 3.30 min per låt ger 117 timmar eller nära 4 timmar per dag alla dagar i månaden.

Ganska mycket även för ett fan? 🙂

(Nu vet jag inte hur rätt 5 öre per spelning är)

Jo, men det är det med en värdering att alla spelningar är av samma värde. Antag att jag bara lyssnar på 3 låtar om dagen. Pengarna går inte till "rätt" artist. De får då 15 öre om dagen i stället för 2 kr.
Link to comment
Dela på andra sajter

I första inlägget skriver du att artikeln gäller ersättningsnivån från Spotify, nu säger du att det att den gäller ersättningsnivån från STIM. Det som är luddigt är att tyda vad det är du försöker motivera. Kan du klargöra det?

Ersättningen från STIM som genereras av Spotify-spelningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det är det med en värdering att alla spelningar är av samma värde. Antag att jag bara lyssnar på 3 låtar om dagen. Pengarna går inte till "rätt" artist. De får då 15 öre om dagen i stället för 2 kr.

Förstår vad du menar. Men det är väl så Spotify tjänar pengar antar jag, att snittlyssnaren lyssnar mindre än 4tim per dag i genomsnitt..

Kan man ha en playlist som snurrar dygnet runt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår vad du menar. Men det är väl så Spotify tjänar pengar antar jag, att snittlyssnaren lyssnar mindre än 4tim per dag i genomsnitt..

Kan man ha en playlist som snurrar dygnet runt?

Nej, det är nog inte så Spotify tjänar pengar. Om snittet på lyssningar ligger under 4 tim/dag så stiger summan som utbetalas per lyssning i motsvarande grad

Link to comment
Dela på andra sajter

48 tusen spänn, på 15 månader, för OS-guld i pop-komposition typ - en så stor världsomspännande hit som går att få. Samma som en standard kommunarbetare tjänar på 2 månader typ. 48 papp på 15 månader är väl typ existensminimum? "How do you feed your family?" som sagt.

Undra om producent, låtskrivare eller artist står med på Arbetsförmedlingens lista över stigande eller sjunkande framtidsyrken? 😛

Dom äldre världskända artisterna, som bott i egna palats i världens dyraste områden sen sitt genombrott, undra om dom payade den bostaden med 48 papp, pengarna för sin största hit nånsin? Lionel Richie sålde sitt hus till paret Beckham för några år sen, liten enplansvilla för 1,3 miljarder spänn. Tja, han måste väl ha handlat med aktier eller nåt vid sidan om musicerandet, eller?

Tycker det var bra Kadish höll föreläsning för HJC på universitetet. Då fick amerikanska staten en påminnelse att oftare utvärdera upphovsrättslagens funktion i förhållande till marknadsfunktionerna - även om underhållningsmarknaden genomgått och fortfarande genomgår en kollossal förändring, precis som dom säger.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Ersättningen från STIM som genereras av Spotify-spelningar.

Så din motivering är att snubben fick $5679 för 178 miljoner streams på Spotify pga ersättningen från STIM? Du har fått nåt om bakfoten.

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...