Jump to content
Annons

Skosnöre

Recommended Posts

Annons

Tycker att utan tema skulle vara enklare. Jag vet inte hur ni definerar en sommarplåga och för mig är en sommarplåga typ sean banan - copacabanana. Tycker också att det ska vara fokus på kreativitet och med specifika mål blir det kanske svårare att testa sina gränser. Bara mina tankar om det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sommarplåga/sommarhit kan absolut vara ett gångbart tema.
Mitt förslag är också att vi kör på det.
Sen kan man ju givetvis tolka det hur man vill - bara man skriver och spelar in något som ger DIG sommarkänsla.
Kan ju vara text, rytm, ackord, exotiska instrument eller effekter.
Så får vi en salig blandning av musikstilar tänker jag.

Kan vi inte också ha en "Tre snabba" till varje bidrag som lämnas in? Typ:
Vilken detalj är du mest nöjd med i produktionen?
Vad var svårast?
Nu när den är klar, hade du velat göra något annorlunda?
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte alls kompis med tanken att köra tema. En sak är det om man skriver noveller eller gör kortfilmer, där finns det en god orsak att göra det, men musik skulle jag säga inte funkar riktigt så. Att få ett tema man inte alls är kompatibel med skulle tvärt om kunna döda kreativiteten fullständigt, inte minst för mig som alltid lägger en hel del i mina project och inte är det minsta sugen på att bränna tid på något jagf kanske inte gillar själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, van Caine säger:

Jag är inte alls kompis med tanken att köra tema. En sak är det om man skriver noveller eller gör kortfilmer, där finns det en god orsak att göra det, men musik skulle jag säga inte funkar riktigt så. Att få ett tema man inte alls är kompatibel med skulle tvärt om kunna döda kreativiteten fullständigt, inte minst för mig som alltid lägger en hel del i mina project och inte är det minsta sugen på att bränna tid på något jagf kanske inte gillar själv.

Har du nåt emot sommarn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårbedömt? Tvärtom! Skippa temat och tävlingen passar för alla? Aja det är väl ingen som försöker trampa någon på tårna här. Jag personligen ser bara inte den här kreativa utmaningen i att försöka skriva en sommarplåga. Nu verkar många ha bestämt sig för att det är sommar som gäller och visst, kul, men jag hade velat se en tävling där alla försöker pusha sig själva lite mer än fokus på "temat". 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också inne på vad Yllet säger, att det blir svårbedömt om vi saknar tema.
Det Freddegust skrev om just temat kan ju vara till hjälp om användare känner att de blir låsta av tävlingens tema:
 

Citat

Sen kan man ju givetvis tolka det hur man vill - bara man skriver och spelar in något som ger DIG sommarkänsla.
Kan ju vara text, rytm, ackord, exotiska instrument eller effekter.
Så får vi en salig blandning av musikstilar tänker jag.

Kan vi enas om att deadline är 2017-04-01?
Jag kan tänka mig att vara ansvarig så till vida att jag tar emot PM från samtliga deltagare med länk till låtarna.
Sen lägger jag upp samtliga bidrag efter deadline.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, kaviarmedost säger:

Svårbedömt? Tvärtom! Skippa temat och tävlingen passar för alla? Aja det är väl ingen som försöker trampa någon på tårna här. Jag personligen ser bara inte den här kreativa utmaningen i att försöka skriva en sommarplåga. Nu verkar många ha bestämt sig för att det är sommar som gäller och visst, kul, men jag hade velat se en tävling där alla försöker pusha sig själva lite mer än fokus på "temat". 

+1

 

10 timmar sedan, Vesuvius säger:

Har du nåt emot sommarn?

Ja. Folk blir glada och äter glass. Vilket givetvis är djupt kränkande för mig som uppskattar mina medmänniskors själsliga lidande, och innebär mindre glass för mig.

Med tanke på de senaste årens somrar så verkar gud absolut hålla med mig.

 

9 timmar sedan, Yllet säger:

Risken är, att om vi helt skippar tema, så blir det svårbedömt. Om det nu ska vara en tävling. Sen är det givetvis omöjligt att hitta ett tema/en genre som passar alla. Men å andra sidan är det ju så med allt i här i världen.

/J

Inte nödvändigtvis. För att bli bra på att följa ett tema så bör man vara nån nivå av professionell, och då lär man inte ha tid med sånt här, medans om man bara går all-in på något som betyder något för en som person/grupp så ökar möjligheterna att göra något bra. Jag har varit med i ett ganska stort antal talangtävlingar när jag var yngre & testade mina vingar på scen, och där handlade allt om att göra bästa låt man kunde samt ge bästa scenshow möjligt. Begränsningarna låg i om man var band eller solist, i övrigt var allt fritt. Själv var jag exempelvis band på mellan en och tre pers (beroende på hur bandet såg ut just då) som spelade Synth/Industrial där de flesta var hårdrock, några hiphop, och en handfull pop-bruttor. Vad man vann på var om domarna gillad det eller inte, samt inte så lite hur hårt man fick igång publiken :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, Skosnöre säger:

Kan vi enas om att deadline är 2017-04-01?
Jag kan tänka mig att vara ansvarig så till vida att jag tar emot PM från samtliga deltagare med länk till låtarna.
Sen lägger jag upp samtliga bidrag efter deadline.

 

Ja! Bra med en frivillig ansvarig. Tema eller inte så behöver det bli en konklusion. Annars blir det aldrig av. 

Kör på det så får någon smartare skalle än min bestämma hur en omröstning ska gå till sedan. 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Teman kan göra det svårare och krångligare. Jag menar, t ex temat blir elektronisk och person A spelar bara metal. Jaha okej då ska jag behöva lära mig lite keyboard och försöka fatta vad som gör en bra elekronisk låt. Person B spelar enkel pop och bara enkla ackord på gitarren och nu är temat metal. Jaha nu ska man lära sig att lira hårt på guran och tajt som attan också och behöva dubba också. Lite överdrift allt men inte svårt fatta min poäng som just temat med sommarlåt. Vem definierar vad sommarlåt är då? Det är olika för alla vilka låtar, plattor man associerar med sommar. Visst de flesta tänker sig en enkel poplåt som fastnar som ett hubba bubba i skallen. Men för vissa är det avskyvärda låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, Yllet säger:

Vi spånar vidare ytterligare. Om vi leker med tanken att vi inte har något tema. Vad tror ni om att ha tydliga riktlinjer i stil med. 

1. Bidraget måste innehålla någon form av sång.

2. Bidraget får vara max 4 minuter långt.

Spinn vidare...

Mvh Jon

 

 

Personligen gillar jag inte att låten måste innehålla sång, tycker det borde vara valfritt. Aldrig förstått vitsen med det, vissa göra bara låtar med sång och andra inte.

 

 

annars tycker jag det är roligt med tävling igen efter många års uppehål.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Problemet med sång är att det är svårt hitta sångare. Det är ju inte så att det dräller av sångare här eller på något annat forum. Alltid brist på det tyvärr och minst 90% av alla här, inklusive mig, kraxar som en kråka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
1 timme sedan, drloop säger:

Jag tycker det skall vara funktema! För jag har skrivit klar en stenhård funklåt... 😉

Funk? Blä! ?Get the funk out. ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tävling
Skriv den bästa låten du någonsin gjort, en låt som speglar dig och dina reflektioner.
Det kan vara om sommarglädjen, eller kanske de mörka nätterna under den kalla vintern.
Eller kanske helt enkelt om ditt husdjur. Varför inte om gången du blev kär och inte visste vart du skulle ta vägen?
Det kan handla om allt från himmel till hav.

Redskap
Du får använda exakt vad du vill.
Du får spela vilket genre du vill men den genren ska spegla dig och din musiksmak.
Inget mer än dig själv begränsar din låt.

För att hålla en nivå
Max 4 minuter per bidrag.
Det ska innehålla minst 3 instrument.
Akustiska låtar kan diskuteras.(Till exempel gitarr och sång är 2 instrument)
Du måste beskriva din låt utförligt samt vad text handlar om.
Ingen sång?
Skapa en melodi, en melodi som du anser vara som att sjunga för dig och du bör beskriva vad den melodin säger dig.
Var inte feg med att ge feedback till andras bidrag när allt är uppe.

Pris:

TBD

DEADLINE 1a April 2018:

Bidragen skickas till @Skosnöre innan dess. Efter deadline läggs låtar upp och tävlingen är igång.

Bedömningskriterier och hur man vinner BÖR DISKUTERAS

Inflika vad som helst och kom med mer idéer eller förslag för bästa möjliga tävlingen!
Hoppas att ni gillar mallen!


 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

"Skapa en melodi, en melodi som du anser vara som att sjunga för dig och du bör beskriva vad den melodin säger dig."

Varför det? Märklig idé

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
8 timmar sedan, Die Hard säger:

Funk? Blä! ?Get the funk out. ?

Ok, jag tycker vi skall ha en dansbandsfestival för då blir Die Hard nöjd, I´m dancebander yes I am!  🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
8 timmar sedan, kaviarmedost säger:

Tävling
Skriv den bästa låten du någonsin gjort, en låt som speglar dig och dina reflektioner.
Det kan vara om sommarglädjen, eller kanske de mörka nätterna under den kalla vintern.
Eller kanske helt enkelt om ditt husdjur. Varför inte om gången du blev kär och inte visste vart du skulle ta vägen?
Det kan handla om allt från himmel till hav.

Redskap
Du får använda exakt vad du vill.
Du får spela vilket genre du vill men den genren ska spegla dig och din musiksmak.
Inget mer än dig själv begränsar din låt.

För att hålla en nivå
Max 4 minuter per bidrag.
Det ska innehålla minst 3 instrument.
Akustiska låtar kan diskuteras.(Till exempel gitarr och sång är 2 instrument)
Du måste beskriva din låt utförligt samt vad text handlar om.
Ingen sång?
Skapa en melodi, en melodi som du anser vara som att sjunga för dig och du bör beskriva vad den melodin säger dig.
Var inte feg med att ge feedback till andras bidrag när allt är uppe.

Pris:

TBD

DEADLINE 1a April 2018:

Bidragen skickas till @Skosnöre innan dess. Efter deadline läggs låtar upp och tävlingen är igång.

Bedömningskriterier och hur man vinner BÖR DISKUTERAS

Inflika vad som helst och kom med mer idéer eller förslag för bästa möjliga tävlingen!
Hoppas att ni gillar mallen!


 

Beskriva min låt utförligt, vad betyder det?

Texter förklarar jag aldrig, det är upp till lyssnaren att tolka in vad den/de hör/känner. 

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, kaviarmedost säger:

Tävling
Skriv den bästa låten du någonsin gjort, en låt som speglar dig och dina reflektioner.
Det kan vara om sommarglädjen, eller kanske de mörka nätterna under den kalla vintern.
Eller kanske helt enkelt om ditt husdjur. Varför inte om gången du blev kär och inte visste vart du skulle ta vägen?
Det kan handla om allt från himmel till hav.

Redskap
Du får använda exakt vad du vill.
Du får spela vilket genre du vill men den genren ska spegla dig och din musiksmak.
Inget mer än dig själv begränsar din låt.

För att hålla en nivå
Max 4 minuter per bidrag.
Det ska innehålla minst 3 instrument.
Akustiska låtar kan diskuteras.(Till exempel gitarr och sång är 2 instrument)
Du måste beskriva din låt utförligt samt vad text handlar om.
Ingen sång?
Skapa en melodi, en melodi som du anser vara som att sjunga för dig och du bör beskriva vad den melodin säger dig.
Var inte feg med att ge feedback till andras bidrag när allt är uppe.

Pris:

TBD

DEADLINE 1a April 2018:

Bidragen skickas till @Skosnöre innan dess. Efter deadline läggs låtar upp och tävlingen är igång.

Bedömningskriterier och hur man vinner BÖR DISKUTERAS

Inflika vad som helst och kom med mer idéer eller förslag för bästa möjliga tävlingen!
Hoppas att ni gillar mallen!


 

Absolut en del bra tankar här. Jag tänker att vi spinner vidare och finpolerar reglerna tills på Söndag, sen drar vi igång tävlingen nästa vecka?

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, drloop säger:

Beskriva min låt utförligt, vad betyder det?

Texter förklarar jag aldrig, det är upp till lyssnaren att tolka in vad den/de hör/känner. 

Okej då förstår jag och jag håller med dig också. Det var mer ett försök att trigga igång exakt vad och hur man kan göra en tävling av det här. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
9 timmar sedan, kaviarmedost säger:

Okej kan du förklara vad som är märkligt? 

Har du hört någon som släppt en låt ska tvingas beskriva sin känsla när det gäller melodin? Vad skulle det vara bra för hursomhelst? Det är som texter. Upp till andra att tolka den och beskriva vad den säger. Det är som med konstnärer som målar en tavla. Fråga inte dem vad tavlan betyder. Det är upp till betraktaren att tolka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
6 timmar sedan, drloop säger:

Ok, jag tycker vi skall ha en dansbandsfestival för då blir Die Hard nöjd, I´m dancebander yes I am!  🙂

Dansband? Då får du nog be Valle komma tillbaka. Han var väl den enda här som gillade det och blev förbannad om man sa att det är skräp.😆 Nä skämtade bara angående funk. Kom bara direkt att tänka på låten get the funk out när du nämnde funk. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
13 minuter sedan, Die Hard säger:

Dansband? Då får du nog be Valle komma tillbaka. Han var väl den enda här som gillade det och blev förbannad om man sa att det är skräp.😆 Nä skämtade bara angående funk. Kom bara direkt att tänka på låten get the funk out när du nämnde funk. ☺️

Hajar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...