Jump to content
Annons

Svenska artister hotar att lämna Spotify


Mats Stålbröst

Recommended Posts

Annons

Ja, what to do. Lurig och missvisande rubrik. Frågan är om de kan lämna spotify överhuvudtaget. Inte de som bestämmer över utgivning. Att de kan gå till domstol för hur bolagen tolkat avtalen är väl bara bra så kanske det blir lite klarhet.

Sedan undrar man lite över i vilken grad dessa artister är låtskrivare och i så fall vilken utsträckning de är det. Känns som om DN inte har koll på begreppen i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att gå till domstol låter ju lite märkligt att göra i grupp i det här fallet. De flesta artister har väl ändå individuella avtal? Men visst, formuleringarna för t ex digital utgivning kanske är samma.

Själv kollade jag precis på en av mina låtar, den snittade på 0.035 kr/stream under senaste 3-månadersperioden.

3.5 öre/stream med andra ord. Lyssnar någon igenom en hel skiva blir det 35 öre. Det låter ju som ganska lite pengar.

Men. Jämför man med skivförsäljning är det väl ändå ganska rimligt? Nu har jag bara haft skivkontrakt på mindre skivbolag. Då fick vi 1 euro/såld skiva. Fast såvitt jag vet verkar det vara där någonstans det ligger för det mesta?

Hursomhelst, utgår man från det räcker det att någon lyssnar 26 gånger på en skiva med tio låtar för att man ska få samma ersättning som för en såld skiva.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Följande citat från någon av killarna i Johnossi kan väl också vara intressant här (från någon tidning som låg hos frisören, typ King, Slitz eller liknande):

"Nu är vi snarare tillbaka till 90-talets glansdagar. Skivbolagen har blivit mer och mer stabila ekonomiskt, mycket tack vare Spotify. Det märks inte minst på skivbolagets julfest. 2006 var det mer "kom över på lite glögg och pepparkakor". I år har Universal abbonnerat hela Junibacken för en trerättersmiddag. De är betydligt mer frikostiga idag.

 

Bara fördelar alltså?

- Absolut. Digitaliseringen var en fullt nödvändig utveckling. Det känns mer och mer som att släppa CD-skivor bara är en formell grej. Dessutom har CD-skivan aldrig varit ett särskilt bra format, säger John och argumenterar vidare:

 

- Jag tycker att Spotify ärr sjukt bra. Det finns väl till exempel ingen som laddar ner en skiva från Pirate bay idag? Förutom kanske någon stackars farsa som inte har koll. Det är helt Spotifys förtjänst. Ju större Spotify blir, desto mer pengar får artisterna.

 

Spotify betalar bra?

- Ja. Det är långt ifrån sju spänn som det snackades om i början.

 

Hur mycket?

- Mycket. Vi har alltid var skitnöjda."

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda anledningen jag skulle signa med ett skivbolag är om jag skulle vilja ha hjälp med att åka på turne och publicitet. Skivförsäljningen håller på att dö ut, och då menar jag den fysiska skivan. Idag är det busenkelt att publicera sin skiva på Spotify och iTunes, och man behöver inget bolag till hjälp.

Skivbolag borde sadla om, kalla sig typ "musikförlag"/"musikbolag" och istället hjälpa artisterna med publicitet och spelningar medans dem låter artisterna stå för publiceringen av musiken.

Sen hur Spotify betalar vet jag faktiskt inte..

Vi la upp våran skiva som vi släppte September förra året genom Record Union. Den har blivit spelad ungefär 2500 gånger på Spotify, och vi har tjänat runt $38 på den.. och då har vi fått 85% av vinsten.

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Skivbolag borde sadla om, kalla sig typ "musikförlag"/"musikbolag" och istället hjälpa artisterna med publicitet och spelningar medans dem låter artisterna stå för publiceringen av musiken.

det stämmer ju bra - om hela världen hade sett ut som sverige
Link to comment
Dela på andra sajter

Som nämnt ovan: Det är bolagen (eller de särskilda bestämmelserna i skivkontrakten mellan bolag och artisterna) som avgör vilken artist som ska lämna Spotify eller inte. Att bolagen får "90%" är inget ovanligt alls när det gäller försäljning av den musik som artisterna överlåtit till bolagen att bestämma över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte den uppkomna situationen…

Vi har ju fått lära oss att bara RIAA, Copyswede mfl får igenom sina krav och alla tänkbara polisiära resurser sätts in för att stoppa piratkopieringen så skulle även den minst använde studiomusikern kunna leva gott och bli en samhällets stöttepelare av rang…

Det var väl inte falska argument?

OM nu musikerförbundet känner sig lurade, vad borde då inte svenska folket och våra folkvalda känna sig?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

det stämmer ju bra - om hela världen hade sett ut som sverige

Det kanske vore ett intressant ämne för någon artikel i Studio? D v s, hur ser musikmarknaden ut i övriga världen, hur konsumerar folk musik där?

Sverige ligger ju annars (såvitt jag vet) ganska långt framme när det gäller utbyggnad av IT-infrastrukturen. Och att Spotify är svenskt har säkert också hjälpt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skivbolagen har blivit mer och mer stabila ekonomiskt, mycket tack vare Spotify. Det märks inte minst på skivbolagets julfest. 2006 var det mer "kom över på lite glögg och pepparkakor". I år har Universal abbonnerat hela Junibacken för en trerättersmiddag.

För pepparkakorna får låtskrivarna, om dom varit snälla 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

För pepparkakorna får låtskrivarna, om dom varit snälla 😐

Så där är det ju på de flesta företag, går företaget bra så slår man på stort på diverse årsfester, kickoffer, konferenser o s v. Går det inte bra kanske det kan vara klokt att lägga pengarna på själva kärnverksamheten (även om värdet av motiverade medarbetare såklart är svårt att mäta).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man bli mer insatt i frågan om Spotify har tidningen "Filter" skrivit en mycket intressant artikel "Vinnare och förlorare" om just Spotify. Kan rekommendera alla som har en åsikt om Spotify att läsa artikeln och därefter fortsätta tycka till.

Väljer att göra reklam för tidningen "Filter" då dess journalistik är värd namnet i jämförelse med kvällstidningar och övriga nyhetstidningar.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

förvånar mig att inte fler artister slår ihop sig och hotar lämna spotify om dom inte får mer betalt...tror listan kunnde bli jävligt lång..

Jag är trött på personer som tror dom gör en god jävla gärning och att dom på någotvis ska ha något sorts "gott" samvete för att dom väljer spotify framför fildelning. Frågar ni mig är Fildelning bättre, hellre det än att det hamnar i skurkarnas fickor vilket i det här fallet är spotify. Folk blir bara blåsta på pengar, artisterna får nån krona hit och dit... Aristerna som lyfts upp som exempel där spotify är en bra lösning är bara för dom extremt populära artisterna.. men spotify är lika mkt skurkar för det.. Då är det fan bättre att vara skurk själv och ladda hem via torrent eller liknande, bättre att spara dom pengarna till sig själv alternativt skicka till artisten om du nu vill. Att köpa deras cd skivor är samma problem där...skurkarna dvs skivbolagen tar alla pengarna...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill man bli mer insatt i frågan om Spotify har tidningen "Filter" skrivit en mycket intressant artikel "Vinnare och förlorare" om just Spotify. Kan rekommendera alla som har en åsikt om Spotify att läsa artikeln och därefter fortsätta tycka till.

Väljer att göra reklam för tidningen "Filter" då dess journalistik är värd namnet i jämförelse med kvällstidningar och övriga nyhetstidningar.

Riktigt intressant! 🙂

Även om skivbolagen fortfarande tar mycket av streaming-kakan, så blir det trots allt en del till upphovsmännen också - och betydligt bättre än vad som har sagts tidigare, verkar det som.

I vanlig ordning handlar det då främst om att kunna marknadsföra musiken på ett bra sätt så att den stora massan hittar den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kanske vore ett intressant ämne för någon artikel i Studio? D v s, hur ser musikmarknaden ut i övriga världen, hur konsumerar folk musik där?

Sverige ligger ju annars (såvitt jag vet) ganska långt framme när det gäller utbyggnad av IT-infrastrukturen. Och att Spotify är svenskt har säkert också hjälpt till.

absolut bra idé

det är lätt att glömma att övriga världen kan se rätt annorlunda ut än vad vi förutsätter är det normala

Link to comment
Dela på andra sajter

förvånar mig att inte fler artister slår ihop sig och hotar lämna spotify om dom inte får mer betalt...tror listan kunnde bli jävligt lång..

Jag är trött på personer som tror dom gör en god jävla gärning och att dom på någotvis ska ha något sorts "gott" samvete för att dom väljer spotify framför fildelning. Frågar ni mig är Fildelning bättre, hellre det än att det hamnar i skurkarnas fickor vilket i det här fallet är spotify. Folk blir bara blåsta på pengar, artisterna får nån krona hit och dit... Aristerna som lyfts upp som exempel där spotify är en bra lösning är bara för dom extremt populära artisterna.. men spotify är lika mkt skurkar för det.. Då är det fan bättre att vara skurk själv och ladda hem via torrent eller liknande, bättre att spara dom pengarna till sig själv alternativt skicka till artisten om du nu vill. Att köpa deras cd skivor är samma problem där...skurkarna dvs skivbolagen tar alla pengarna...

för då skulle dom vara tvungna att bryta sina påskrivna kontrakt med skivbolagen

i övrigt så håller du en rätt rejäl barnslig nivå som klassar spotify och skivbolag som skurkar

det är sånt man brukar benämna folk som bryter mot lagar och avtal - vilka avtal och lagar bryter dessa mot menar du?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Något som vore intressant i sammanhanget är en jämförelse mellan intäkterna från Spotify och Wimp. Kan mycket väl tänka mig att det kan komma att växa fram ett missnöje med Spotify och att Wimp blir nästa stora grej, och kanske skulle ett stort artistuppror kunna leda utvecklingen åt det hållet. Egentligen ganska intetsägande, men fanns inte Pink Floyd på Wimp bra länge innan de fanns på Spotify?

I och med Wimp HiFi (lossless) så får ju Wimp ses som en mycket seriös konkurrent till Spotify. Ska testas och utvärderas när jag får en stund över.

Link to comment
Dela på andra sajter

för då skulle dom vara tvungna att bryta sina påskrivna kontrakt med skivbolagen

i övrigt så håller du en rätt rejäl barnslig nivå som klassar spotify och skivbolag som skurkar

det är sånt man brukar benämna folk som bryter mot lagar och avtal - vilka avtal och lagar bryter dessa mot menar du?

Men då får man väl artisterna gå ihop tillsamanso och utpressa skivbolagen ?

Är säker på att många artister som skrev kontrakt innan spotify släpptes inte gav bolagen rätt att distribuera för streaming osv..

Och kontrakt är ej förevigt..dom går ut...

Ja det kan du väl tycka, men för mig är dom skurkar då dom tar en oförskämt stor del av pengarna.... Och spotify dom framstår ju sig själva

som det bästa som hänt musikindustrin och att dom är någon sorts jesus..som ska frälsa oss alla, Spotify hade varit ett bra koncept om det inte vore för det faktum att dom är så jälva giriga...dom är lika giriga som skivbolagen..vilket är tragiskt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då får man väl artisterna gå ihop tillsamanso och utpressa skivbolagen ?

och vem blir då skurken?

Spotify hade varit ett bra koncept om det inte vore för det faktum att dom är så jälva giriga...dom är lika giriga som skivbolagen..vilket är tragiskt..

Du är girig

eller skulle du frivilligt investera i nåt och sen inte håva in pengarna?

nähä

jobbar du gratis?

nähä inte det heller?

fjant

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...