Jump to content
Annons

Svenska artister hotar att lämna Spotify


Mats Stålbröst

Recommended Posts

och vem blir då skurken?Du är girig

eller skulle du frivilligt investera i nåt och sen inte håva in pengarna?

nähä

jobbar du gratis?

nähä inte det heller?

fjant

Skurken är den som tar artistens pengar... Det är enbart artisten som förtjänar inkomsten...

Ja faktiskt, av idelogiska skäl skulle jag kunna tänka mig att skapa en spotify dödare med mer sunda avtal och där mkt av arbetet går ut på att voluntärer med en genuint intresse för musik hjälper till att skapa tjänsten och en värld där det blir lättare som artist att ha musiken som levebröd. Dvs jag är på artistens sida. Tror sånna tjänster kommer komma i framtiden då spotify tar över mer och mer så kommer också frustrationen växa hos artisterna som försöker betala sin hyra eller mat för dagen.

Får hoppas att det släppts någpon sådan tjänst.

www.bandcamp.com deras koncept gillar jag... nu har jag iofs inte läst deras avtal hur mkt provision dom tar..dom kanske är lika giriga dom med..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skurken är den som tar artistens pengar... Det är enbart artisten som förtjänar inkomsten...

javisst

förutsatt att enbart artisten står för alla kostnader och allt jobb

det kan komma som en fundamental nyhet för dig - men ett avtal är nåt som två parter kommer överens om att ingå tillsammans

det är ingen som tvingat någon annan

Ja faktiskt, av idelogiska skäl skulle jag kunna tänka mig att skapa en spotify dödare med mer sunda avtal och där mkt av arbetet går ut på att voluntärer med en genuint intresse för musik hjälper till att skapa tjänsten och en värld där det blir lättare som artist att ha musiken som levebröd.

så vad har hindrat dig hittills menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger du upp din egen musik genom en aggregator,så får du antagligen bättre betalt för varje streaming än du får om du läggs upp där av ett skivbolag, eftersom det ju inte finns något skivbolag som tar en stor del av pengarna. Nackdelen är att du inte heller har tillgång till den marknadsföring som du har genom skivbolaget och som de förstås vill ha betalt för - utan du får göra all marknadsföring själv istället...

Det är ju egentligen ingen som "tar" upphovsmännens pengar, utan det finns kontrakt skrivna, som upphovsmännen själva faktiskt också har godkänt. Har förutsättningarna ändrats med tiden, så får kontrakten omförhandlas, helt enkelt - men för att få intäkter från streaming, så vill det ju också till att musiken spelas av användarna, så det är inte alla gamla artister som kan räkna med särskilt mycket, eftersom deras musik kanske inte är så mycket i ropet längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...