Jump to content
Annons

När ska man vara nöjd med sin egen mix?


Brannstrom

Recommended Posts

Jag spelar in allting hemma, själv. Jag gör detta i sovrummet, vilket inte är det bästa sättet, men jag har inte så många alternativ!

Min fråga är: När bör man vara nöjd med sin mixning? Jag vet att det är individuellt, men det vore intressant att höra era tankar kring detta!

Någon här som spelat in själv i ett inte optimalt rum och skickat iväg till exempelvis skivbolag/radio även om ni inte varit helt nöjd med kvalitén?

Luddigt ämne, jag vet, men hoppas ändå på lite åsikter!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

När du är nöjd och har lyssnat på den tillräckligt länge så lägg undan den i kanske ett halvår och plocka fram den igen. Den kanske är lika bra fortfarande. Om inte så var du nöjd med den för stunden då du gjorde allt du kunde med de kunskaperna du hade då och inser att att du nu har blivit än bättre. Det är en ständigt pågående process att bli bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

God konst är aldrig fullbordad, bara övergiven. Så sägs det, och jag tycker det stämmer väldigt bra – även för mixning.

Jag tror alla har en slags modell man jobbar efter – en eller kombination av några få. När dom modellerna är körda till sin ände, tillfredsställda, så har man vad man har – plus lite lätt puts. Då nöjer man sig.

I värsta fall funkade inte den/dom modell man körde efter och då antingen släpper man motvilligt ifrån sig mixen ändå. Eller så backar man tillbaka och börjar om, kanske inte helt från noll, men man backar tillbaka.

Finns ju dom som kör ljudet genom oräkneliga kontrollprocesser, både digitala och analoga, för att kontrollera att ljudet håller sig inom ramarna för mängder av givna kriterier – snäva kriterier. Så det finns nog ingen övre gräns, annat än den man orkar bry sig i. Helt nöjd blir man nog aldrig, men till slut orkar man inte gräva i detaljerna mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar flytta mixen mellan olika system. Det är i alla fall för mig den metod som bäst avslöjar felaktigheter i mixarna. Fast ärligt talat orkar jag ofta inte, eller har inte tid att göra det. Och lika ofta brukar det bita en därbak när man inte har gjort det. Bara byta miljö tycker jag har stor betydelse, d.v.s jag kan ta samma lurar jag sitter och mixar i och bara flytta ut i vardagsrummet med en bränd CD och spela i stereon, och om jag är ensam hemma även spela ut i stereohögtalarna.

Tar en tur med bilen, spelar ut genom TV'n, på Fruns dator genom de högtalarna, eller bara låta mixen spela genom mina små Auratones medan jag går in ett annat rum... Allt man jag komma på.

Är jag riktigt modig kan jag ta med en CD till bekanta och spela upp det där. Och en mix kan verkligen avslöja sig bara om någon annan är närvarande. De behöver inte säga något, bara att de är där brukar sätta ribban för vad jag hör på ett riktigt brutalt sätt.

En referens brukar jag också tanka in i projektet som jag kan växla till med jämna mellanrum under mixens gång.

Om man har mycket tid på sig kan man också göra en bland-CD med "riktiga" låtar där man stoppat in sin egen någonstans emellan. Sedan låter man det gå en vecka eller två utan att lyssna, och sedan spelar man hela CD'n. Då brukar man också ganska brutalt höra vad det är för fel på mixen.

Tycker man att det rockar lika fett som de andra låtarna kan man vara nöjd...

/Ulf

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Luddigt ämne, jag vet, men hoppas ändå på lite åsikter!

1. Undvik att spela upp din musik för nära och kära om du vill ha riktig/ärlig "feedback", de kommer i stort sätt alltid att säga att det är/låter bra.

2. Undvik att söka svar på forum?! om vad folk tycker. En del framför inte vad dom egentligen tycker, för att vara trevliga/snälla, medan andra har en väldigt kort väg till att påpeka fel enligt deras egen referens. Varning för förvirring!

3. Lyssna inte på kommentarer som "Låter det bra så är det bra". Visst, det fungerar kanske i det rum du mixar i och för just dig, och i lurar låter allt bättre - speciellt på högre volym, men det räcker inte annat än om bara du ska lyssna på ditt verk! Lyssna i så många system och högtalare/monitorer av olika storlekar du kan, i olika miljöer om du är osäker, och helst utan längre avbrott för jämförelsens skull. Lyssna även i mono på din mix så inget "försvinner" i mono-lyssning. Lyssna även i små datorhögtalare, mobila mobil-högtalare samt i mobilen.

4. Jämför med redan släppt material från en artist/grupp som du gärna vill låta som. Importera en låt, A/B-jämför din mix mot den du importerade. Lyssna noggrant på frekvenser inom enskilda områden vid A/B-växlande, i flera olika monitorer/högtalare. Bekanta dig med hur dina monitorer och ditt rum beter sig, lär dig ditt ljud med hjälp av den importerade låten.

5. Sikta mot att mixa i monitorer. I hörlurar/monitor-lurar finns ingen rumsklang. Jämför gärna ljudet mellan monitorerna och lurarna. Det mesta låter alltid bättre i lurar, så det är lätt att man blir lur(ad) 😄 ...

6. Mixa och A/B-testa i monitorer på låg volym.

Ja, det var mina tankar..... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

2. Undvik att söka svar på forum?! om vad folk tycker.

Bara där dödade du ditt eget lika stora tyckande.

I övrigt vill jag säga till TS:

Man behöver inte vara 100% "nöjd" med mixen/produktionen man skickar iväg eftersom mottagaren (bolaget) ändå bildar egna uppfattningar om hur det skulle kunna göras ännu bättre; de har resurserna. Det är din låt som är det intressanta.

De som påstår att soundet/produktionen (i det här sammanhanget) är viktigare än själva låten har en oerfaren syn på branschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När kunden är nöjd, brukar jag ha som "regel".

En välkänd mixare (kommer tyvärr inte ihåg vem, eller vart jag hörde det..) sa "You will never get satisfied. There's always things you can improve. But sometimes you just have to stop."

Jag VILL minnas att det var CLA. Men jag är inte 100% säker.

En bra sak jag brukar göra när jag känner att jag börjar bli "färdig" med mixen, är att gå ut utanför rummet och stå där och lyssna. Det måste låta bra där. När man står utanför rummet så kan man ganska lätt höra om det är några instrument som låter för mycket. Det här tipset kommer inte hjälpa dig avgöra hur du ska EQa dina gitarrer eller dylikt, utan är mer för att få en helhetsbild av låten.

Två andra bra saker:

1) Kolla mixen i mono. Låter det bra? Försvinner viss low end eller kraft i trummorna? (kolla fasen). Här kan man också höra om man har fucked up stereobredd. Allt ska höras tydligt här eftersom människor ofta kommer höra musiken i mono. Telefoner (utan hörlurar) är oftast mono, radio går över till mono när signalen är lite sämre, klädaffärer har oftast mono för att du ska höra musiken lika bra oavsett vart i affären du är. You get the idea.

2) Skruva ner volymen. Hur lågt? tja, du ska kunna ha en normal konversation. Låter mixen fortfarande kraftig och fyllig på låg volym, kommer den låta ännu bättre på högre volym! (side note.. man bör (har jag hört) mixa på så pass låg volym som man kan, av just den anledningen. Får du det att låta bra på låg volym, kommer det låta bra högt. Mixar du på jättehög volym kommer inte öronen palla lika länge, plus att du kan bli lite lurad på att det låter bra bara för att de låter högt. Våra öron blir känsligare för låg och hög-frekvenser ju högre volymen är. Hör vi mer låga och höga frekvenser, tycker vi att det låter bättre.)

Redigerat av Terror
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Två faktorer som jag tror många brottas med, är balansen mellan "det låter/känns bra", och rädslan för att ha råkat överdimensionera något i mixen på köpet (för mycket bas, diskant, sterebredd osv). Åtgärdar man det sistnämda, så kan man ta lite död på det förstnämda, och vice versa.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

En välkänd mixare (kommer tyvärr inte ihåg vem, eller vart jag hörde det..) sa "You will never get satisfied. There's always things you can improve. But sometimes you just have to stop."

...vill också lägga fram en baksida till "There's always things you can improve", nämligen att det är lika lätt, om inte lättare, att förstöra en helt ok mix om man inte slutar i tid(?).

Link to comment
Dela på andra sajter

...vill också lägga fram en baksida till "There's always things you can improve", nämligen att det är lika lätt, om inte lättare, att förstöra en helt ok mix om man inte slutar i tid(?).

Jag skulle vilja kalla det för framsida, eller upside, det låter som ett positivt tänk! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv brukar jag komma på mig själv med att börja gunga och digga musiken, då vet jag att jag är hemma. 🙂

Men tamburinen, ska den upp eller ner 1dB?

Det bästa vore om man kunde låta mixen ligga i 2 veckor, helst 1år, så att man har chansen att lyssna med fräscha öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade med en doktor / professor i akustik. Och vi kom in på mixning av låtar.

Hans syn på det var att, om låten du tycker att du är färdig med mixen ena dagen och kommer tillbaka andra dagen och lyssnar igen och det låter annorlunda så behöver det inte vara något fel på mixen.

Det är liksom ingen större ide att börja ratta igen för nästa dag kommer det iallafall att låta annorlunda.

Så kör tills du blir nöjd.

Men nu kanske vi snackar mixning på en väldigt hög nivå DVS inga direkta hemma mixar. Men hoppas du förstår min tanke.

Jag är en sån kille som inte gör mer än vad man behöver.

Sverigesradio-mix liveradio: är musikerna nöjda med monitorljudet/hörlurarna så är jag nöjd sen slänger man upp en snabb mix på 10 minuter för mer tid har man inte att ratta.

Måste berätta om när jag mixade "state of drama" 2 akustiska gitarrer 2 sång. Jag ljuger inte om jag säger att jag hade 20 sekunder på mig att ställa nivåer och mix. det slutade med att jag stog med en liten fickradio viftandes för att få radiosignalen i vänster hand utanför "OBbussen" och högerhanden på mixerbordet. Endast för att höra vad som gick ut i radio. var lite knas med lyssningen i bussen. 🙂

// Anders Ekengren

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tamburinen, ska den upp eller ner 1dB?

Det bästa vore om man kunde låta mixen ligga i 2 veckor, helst 1år, så att man har chansen att lyssna med fräscha öron.

Jag tänker aldrig db när jag mixar. Det är helt oväsentligt och ointressant. Låter det så bra att jag börjar digga och sjunga till musiken så är jag klar! 🙂

Jag för övrigt övertygad om att ifall du låter en mix ligga i två veckor och sedan lyssnar med nya öron så måste du börja om helt från början eftersom du säkert hör något nytt som du aldrig tidigare har hört och för att rätta till det så förändras hela ljudbilden och allting måste göras om.

Redigerat av Soundprocessingstudio
Link to comment
Dela på andra sajter

två saker: när du slutat lyssna på mixen och istället hör musiken samt när du kommer tillbaka till en mix du jobbat med efter en tids uppehåll och blir överraskad att det låter så bra

...eller dåligt 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukar vara "nöjd" när min mix låter bra överallt. dvs i bilen, i datahögtalare, i hemmastereon, i studion osv. nuförtiden lyssnar ju en stor del av mänskligheten på musik genom iphones och laptops, så det är bra om det spelar fint där med.

jag upplever också märkt att tekniker ställer högre och högre krav på sig själva, medans slut"konsumenten" eller lyssnaren eller vad man ska säga - inte alls är lika kräsna. känns lite som att ljudkvaliten spelar mindre roll nu än vad den gjorde för några årsen. jag kan ha fel, naturligtvis. men så upplever jag det. i vilket fall som helst så tror jag aldrig man blir nöjd med en mix, men man ska nog ge sig när man tycker att det är acceptabelt i alla olika system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra tips som framkommit i tråden, att när man börjar lyssna på låten istället för mixen så är det förmodligen bra. Det kan dock vara lite svårt, att gå från en typ av lyssning till en annan. Lite som i boken Liftarens guide till galaxen där huvudpersonen upptäcker hur man lär sig att flyga. Tricket är att falla men mitt i fallet glömma bort att du gör det. Om jag applicerar det på mixning brukar jag göra så att jag lyssnar på mixen/låten medan jag gör något helt annat. Det gör att saker jag tex stört mig på i mixen, något som jag inte riktigt fått till precis som jag vill, plötsligt inte rör mig alls. Jag har inte ens märkt det där som störde mig. Det funkar iaf för mig! 🙂

Edit: glömde som vanligt ett par ord här och var.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är bra tips som framkommit i tråden, att när man börjar lyssna på låten istället för mixen så är det förmodligen bra.

Att börja se skogen igen, när man koncentrerat sig länge på träden.

Låter svårt ! Hur lurar man sig till det ?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag tänker aldrig db när jag mixar. Det är helt oväsentligt och ointressant."

Det var bara ett exempel. Om låten svänger så svänger den i alla fall oavsett om mixen är klar eller inte.

"..börja om helt från början eftersom du säkert hör något nytt som du aldrig tidigare har hört och för att rätta till det så förändras hela ljudbilden och allting måste göras om."

Så drastiskt behöver det inte bli, du kommer antagligen höra tydligt att det t ex fattas bas, eller något annat som framstår som helt uppenbart vid senare lyssning. Det är iaf min erfarenhet.

Sedan får man förstås inte gå igång helt och börja pula runt, utan göra smärre nödvändiga ändringar.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att börja se skogen igen, när man koncentrerat sig länge på träden.

Låter svårt ! Hur lurar man sig till det ?

Som sagt brukar jag försöka distrahera mig själv på olika sätt samtidigt som jag lyssnar. Dock är det en balansgång att inte bli för distraherad, det ska ju inte vara bakgrundsskval. Det funkar inte alltid men oftast!

En sak jag brukar göra är att visualisera musiken genom att tex intensivt tänka på hur en ev. video till låten skulle se ut. Försöka hitta känslan videon skulle förmedla och liksom lyssna genom den bilden. Hmm.. svårt att sätta ord på en sån process utan att låta ordentligt flummig. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...