Jump to content
Annons

När ska man vara nöjd med sin egen mix?


Brannstrom

Recommended Posts

du menar när gemene man använde kassett i sin walkman och i bilen?

nah.... gemene man lyssnar lika ointresserat på ljudbilden idag som tidigare

Håller helt med! Och det är ju också därför man ibland kan undra vem det egentligen är man vill "visa" något med sina "coola" mixar ... Eller snarare: varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att börja se skogen igen, när man koncentrerat sig länge på träden.

Låter svårt ! Hur lurar man sig till det ?

på nåt sätt brukar det falla sig lättare ju närmare man kommer en bra mix - finns mindre och mindre man upptäcker som stör mixen - och musiken når fram istället

det är lätt som fan att sitta å snöa in på detaljer som man dagen efter inte märker - man ser inte skogen för alla grenar

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med!

holy crap - feber?? 😉

Och det är ju också därför man ibland kan undra vem det egentligen är man vill "visa" något med sina "coola" mixar ... Eller snarare: varför.

sig själv och dom som faktiskt uppskattar det - vilket finns tillräckligt många även om det kanske inte är majoriteten

sen varierar det mycket från genre till genre förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortsätt flumma tycker jag!

Flumma, My ass!^ 😉 Fick just lust att långrabbla om hur det kan bli för mig. Se om nån känner igen sig:

När man själv var liten märkte man att när man lyssnade på samma mix/låt 2 dagar senare, så hörde/tänkte man inte alls samma nivå av detaljer och lika fina nyans-balanser osv, som man tänkte i när man mixade och hade sig. Jag kallade det för att "slö-lyssna", dvs då hörde man låten mycket mer likt hur "vanligt folk" eller "alla andra" skulle höra den. För man själv lyssnade ju på musik och ljud på ett annat sätt, mer strukturerat sätt.

Jag kunde få smårysningar av Per Lindvalls trumspel på vissa inspelningar, medan ett av syskonen – helt omusikalisk – bara sa ”eh vah!? Vadå, låter ju bara som vanliga trummor ju, låter ju som allt annat ..?”. Man lyssnade helt annorlunda, och man var jobbigt medveten om det med.

Under själva mixprocessen, så grävde man ner sig så djupt i så groteskt finkorniga detaljer, så det vette fan om det inte vart en hel del placebo i slutändan. Man vart insnöad, stängde nästan av alla andra funktioner i huvet.

Det är lite som jag senare tyckte det var att öva instrument; dvs när man började övningspasset var man ganska stel, inte uppvärmd. Sen när man värmt upp vart det en avsevärd skillnad, och halvvägs genom övningspasset var det som absolut bäst, då hade man både kontroll och lös rörlighet, smidighet.

Poängen är att även hörseln - sättet att lyssna och utvärdera sitt eget spel - vart under passets gång betydligt noggrannare än det var i början av passet. Ju längre man övade, desto mer findetaljer hörde man och kunna kravsätta sig själv med. Skillnaden mellan nivån av detaljer man hörde i slutet av övningspasst,jämfört med vad man hörde i början av passet, var verkligen enormt stor.

Men i slutet av övningspasset så blev fingrar, händer och till viss del även sinnet närmast ... ja, urlakat, utmatta, armar och händer var så blodfyllda osv. Fysiskt hade man så lös ledighet att man var nästan som gelé, men man hade inte alls samma detaljkontroll längre. Det var lättast att bara spela snabbt som zätan utan kontroll. Att spela långsamt och med hårnåls-precision, det gick inte längre.

Samma sak med sättet att lyssna på sitt spel, det var så över-sensitivt vid det här laget, så man frustrerade sig själv över att man inte klarade av en detaljnivå som var … förmodligen helt absurt noga. Kanske placebo ibland t.o.m.

Samma sak tycker jag det är med mixning - för mig i alla fall. I början av mixningen känns allt nytt och stelt. Men ju längre man håller på desto mer tappar man referenserna till verkligheten och sugs in i detaljvärlden. Man får använda örat och organisationsförmågan i början, för man vet att senare så kommer man tappa det.

Så man lägger liksom upp arbetet så att man i slutändan bara behöver gå på ytterst fina detaljer, för det är allt man kommer klara av i det läget. ”Överblicken” och möjligheten att höra det stora perspektivet är liksom helt urlakat. Den stora bilden först, de supersmå detaljerna sist. Så blir det för mig. Det är förstås beroende på hur djupt man gräver in sig, det gör man ju inte varje mix.

Men när man sen lyssnar på resultatet efter 2 dagars vila, då är det ”överblicksperspektivet” man lyssnar med, helt och hållet. Då låter/känns det helt annorlunda, HELT annorlunda. Det är precis som att … det där enormt detaljerade och nästan urlakade hårnålslyssnandet är ett tillstånd som är önskvärt, som drar fram en slags mental lupp som man kan granska saker ur ett oerhört mycket mer findetaljerat perspektiv än man annars kommer åt att göra.

Så om man utnyttjar det tillståndet, driver sig till det och hamnar i det drömlika tillståndet (the zone) då får man till findetaljerna i mixen så pass bra att .. man alltid blir överraskad hur bra man tycker det låter sen efter 2 dar. Man minns ju hur man satt och tragglade med superdetaljerna, hur halvnöjd och halvt besviken man var, i det tillståndet, tyckte man målat in sig i ett hörn och allt sånt.

Man övergav till slut mixen liksom, för man orkade bara inte rippa upp allt och börja om från början ännu en gång. För urlakad. Man nöjde sig med hur man fått till det, tänker ofta att 'ja, det är ju inte super-kasst i alla fall'.

Men när man återfår verklighetskontakten, då är det ofta bra, väldigt bra i jämförelse med hur man tänkte när man gjorde den. Frågan är bara vilket slags lyssningstillstånd som ger ’det mest rättvisa perspektivet’ överlag. 🤪

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

"..börja om helt från början eftersom du säkert hör något nytt som du aldrig tidigare har hört och för att rätta till det så förändras hela ljudbilden och allting måste göras om."

Så drastiskt behöver det inte bli, du kommer antagligen höra tydligt att det t ex fattas bas, eller något annat som framstår som helt uppenbart vid senare lyssning. Det är iaf min erfarenhet.

Sedan får man förstås inte gå igång helt och börja pula runt, utan göra smärre nödvändiga ändringar.

Och när du höjer basen så försvann lite kagge och när du fixade till den så började en kompressor arbeta annorlunda och när du fixade till den så blev du tvungen att ändra mer och mer osv....Det är ju ett samspel mellan allting och om du ändrar en parameter så kommer allt att ändras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och när du höjer basen så försvann lite kagge och när du fixade till den så började en kompressor arbeta annorlunda och när du fixade till den så blev du tvungen att ändra mer och mer osv....Det är ju ett samspel mellan allting och om du ändrar en parameter så kommer allt att ändras.

Visst förstår jag hur du menar. Men något måste man kunna ändra så att det blir till det bättre, utan att börja från början? Om man tänker på det så gör man t ex ibland Vocal up 1dB, 2dB varianter, det är inte helt ovanligt. Med ditt resonemang skulle det inte funka, för då skulle det ändra balansen, och du måste ändra andra instrument mm i den perfekta mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst förstår jag hur du menar. Men något måste man kunna ändra så att det blir till det bättre, utan att börja från början? Om man tänker på det så gör man t ex ibland Vocal up 1dB, 2dB varianter, det är inte helt ovanligt. Med ditt resonemang skulle det inte funka, för då skulle det ändra balansen, och du måste ändra andra instrument mm i den perfekta mixen.

Du får givetvis göra exakt hur du vill 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

holy crap - feber?? 😉

Ibland tänker du lika smart som jag. Helt enkelt.

sig själv ...

Ah, fåfängan ... en sann vän! 🙂 Fåfänga är mitt andranamn ...

... dom som faktiskt uppskattar det - vilket finns tillräckligt många även om det kanske inte är majoriteten

Är det därför ni är så dyra, ni "pro"-producenter? Er fantastiska förmåga "lyssnas" bara på av en minoritet?

Era 4%-royalty är ganska hög, om man tänker efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar flytta mixen mellan olika system. Det är i alla fall för mig den metod som bäst avslöjar felaktigheter i mixarna. Fast ärligt talat orkar jag ofta inte, eller har inte tid att göra det. Och lika ofta brukar det bita en därbak när man inte har gjort det. Bara byta miljö tycker jag har stor betydelse, d.v.s jag kan ta samma lurar jag sitter och mixar i och bara flytta ut i vardagsrummet med en bränd CD och spela i stereon, och om jag är ensam hemma även spela ut i stereohögtalarna.

Tar en tur med bilen, spelar ut genom TV'n, på Fruns dator genom de högtalarna, eller bara låta mixen spela genom mina små Auratones medan jag går in ett annat rum... Allt man jag komma på.

Är jag riktigt modig kan jag ta med en CD till bekanta och spela upp det där. Och en mix kan verkligen avslöja sig bara om någon annan är närvarande. De behöver inte säga något, bara att de är där brukar sätta ribban för vad jag hör på ett riktigt brutalt sätt.

En referens brukar jag också tanka in i projektet som jag kan växla till med jämna mellanrum under mixens gång.

Om man har mycket tid på sig kan man också göra en bland-CD med "riktiga" låtar där man stoppat in sin egen någonstans emellan. Sedan låter man det gå en vecka eller två utan att lyssna, och sedan spelar man hela CD'n. Då brukar man också ganska brutalt höra vad det är för fel på mixen.

Tycker man att det rockar lika fett som de andra låtarna kan man vara nöjd...

/Ulf

Gillar din kommentar, speciellt att det kan låta annorlunda just när man spelar upp med någon annan närvarande, fascinerande, vad beror detta på? Jag har märkt detta ofta med mina egna alster! :-) Är det helt enkelt så att den egna medvetandegraden höjs just för att det sitter en annan människa bredvid?
Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte har jättemycket erfarenhet av att mixa så lär jag mig ständigt nya saker och förbättrar mitt sätt att mixa. Men när jag börjar känna att jag gör massa ändringar som varken förbättrar eller försämrar mixen så brukar jag försöka runda av!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland tänker du lika smart som jag. Helt enkelt.

kallar du mig idiot? 😄
Ah, fåfängan ... en sann vän! 🙂 Fåfänga är mitt andranamn ...

det - och att man själv är intresserad av hur ens musik förmedlas och kommer fram med den känsla och dom intryck man vill

Er fantastiska förmåga "lyssnas" bara på av en minoritet?

return to fåfänga 🙂

sen om vi ska vara lite en mix av flummiga och allvarliga så har vi ju den där lite ogripbara helhetskänslan som varje mix skapar som utan att gemene lyssnaren vet varför hjälper till att förmedla nåt i musiken

att lyssnaren inte medvetet sitter och beundrar mixen betyder inte att hEn inte ändå påverkas av den i någon riktning ihop med musiken

Link to comment
Dela på andra sajter

att lyssnaren inte medvetet sitter och beundrar mixen betyder inte att hEn inte ändå påverkas av den i någon riktning ihop med musiken

Precis, gemene man behöver inte veta varför det låter bra, för att ha en tydlig uppfattning om när det låter bra. Och det är förstås en blandning av låten och mixen. Man ska vara modig(dum) om man släpper en dålig mix även om låten är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar din kommentar, speciellt att det kan låta annorlunda just när man spelar upp med någon annan närvarande, fascinerande, vad beror detta på? Jag har märkt detta ofta med mina egna alster! :-) Är det helt enkelt så att den egna medvetandegraden höjs just för att det sitter en annan människa bredvid?

Skönt att det inte bara är jag 🙂

Jag tror också det har med ökad medvetandegrad att göra.

/U

Link to comment
Dela på andra sajter

ibland kan undra vem det egentligen är man vill "visa" något med sina "coola" bokomslag ... eller snarare: varför

(...)

eller?

Haha, fuling där ... 😄

Som sagt, fåfänga!

(Om fler [än några få här] vågade erkänna sin fåfänga sida hade det här forumet varit ett trevligare ställe. Eller vänta ... jag menar nog tråkigare ställe. Så, fortsätt förneka!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, fuling där ... 😄

Som sagt, fåfänga!

ja lite krokben var det nog allt 😉

men bara fåfänga?

eller ett statement som förmedlar innehållet?

fast egentligen kanske vi ska prata typsnitt och layout om vi ska jämföra med ljudmix

typsnitt kan ju inte ha så mycket med fåfänga att göra

eller så har du valt ett väldigt ovanligt sådant 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ja lite krokben var det nog allt 😉

men bara fåfänga?

eller ett statement som förmedlar innehållet?

fast egentligen kanske vi ska prata typsnitt och layout om vi ska jämföra med ljudmix

typsnitt kan ju inte ha så mycket med fåfänga att göra

eller så har du valt ett väldigt ovanligt sådant 😄

Att jag postar bokomslag har ju i förfarandet med min fåfänga att göra, inget annat; typ "se vad häftig jag är som har skrivit en bok".

Omslaget säger (som du själv var inne på) inget om innehållet, det blir upp till dig (hint, hint 😉) att avgöra.

Typsnittet är ett av världens vanligaste: Caslon (Adobes).

Sorry för OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att jag postar bokomslag har ju i förfarandet med min fåfänga att göra, inget annat; typ "se vad häftig jag är som har skrivit en bok".

Omslaget säger (som du själv var inne på) inget om innehållet, det blir upp till dig (hint, hint 😉) att avgöra.

Typsnittet är ett av världens vanligaste: Caslon (Adobes).

Sorry för OT.

så boken publiceras utan omslag? 😎

varför valde du caslon då?

varför inte brush script?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...