Jump to content
Annons

Vad händer om man råkar göra samma melodi/slinga som någon annan, helt omedvetet?


UncleOppa

Recommended Posts

Om man sitter i sin egen studio och nöter slingor/melodier på pianot hela dagen och kommer på något originellt, hur fungerar det om det redan finns en låt med liknande/exakt samma melodi? Det måste ju hända ibland då det finns så otroligt mycket musik släppt redan. Hur ska man hålla koll på allt? Vad händer om man råkar ta någon annans melodi omedvetet?

Blir det copyright då?

Bara en tanke som slagit mig. Behöver man bry sig om detta? Jag är väldigt mån om att komma på något eget, men det vore surt om folk sedan anklagade mig för att ha snott allt.

Ha det gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du gör en likadan slinga som någon annan så är det inget annat än plagiat.

vare sig om du kom på den själv eller snott den medvetet.

Själv har jag skrivit REM-Hurt bland annat vilket gjorde mig extremt irriterad när jag kom på det men samtidigt lite stolt. Men det är bara att kasta och skriva något nytt.

Anklagad för att ha snott grejer kommer du bli om det påminner om det andra redan skapat och det behöver inte vara en melodi utan det kan räcka med att ha samma sound som någon annan.

Kämpa med att skapa något eget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns att självaste Björn & Benny åkte på det när det visade sig att "Ring, ring" tydligen var ett plagiat från ngn låt i Latinamerika. Det blev till att punga ut skadestånd + att lägga till dessa upphovsmän på senare utgåvor av låten. Naturligtvis hade Björn & Benny ingen aning om detta när de komponerade låten. Så det tråkiga svaret är att man aldrig kan veta om ens komposition redan finns någonstans på planetens yta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns att självaste Björn & Benny åkte på det när det visade sig att "Ring, ring" tydligen var ett plagiat från ngn låt i Latinamerika. Det blev till att punga ut skadestånd + att lägga till dessa upphovsmän på senare utgåvor av låten. Naturligtvis hade Björn & Benny ingen aning om detta när de komponerade låten. Så det tråkiga svaret är att man aldrig kan veta om ens komposition redan finns någonstans på planetens yta...

Vilken mardröm!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man sitter i sin egen studio och nöter slingor/melodier på pianot hela dagen och kommer på något originellt, hur fungerar det om det redan finns en låt med liknande/exakt samma melodi? Det måste ju hända ibland då det finns så otroligt mycket musik släppt redan. Hur ska man hålla koll på allt? Vad händer om man råkar ta någon annans melodi omedvetet?

Blir det copyright då?

Bara en tanke som slagit mig. Behöver man bry sig om detta? Jag är väldigt mån om att komma på något eget, men det vore surt om folk sedan anklagade mig för att ha snott allt.

Ingen skriver unikt. Alla snor (med stil). Låt inte folk tuta i dig annat. De som anklagar andra för att "sno allt" lever efter en annan, självfabricerad världsuppfattning än de flesta av oss.

Skriv vad du känner för. Och njut av dina alster. Sprid dem och var stolt.

Jag gör i alla fall så.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

I en intervju för länge sen fick Rithie Blackmore frågan om sitt gitarrspel vilka råd han hade till andra gitarrister. "Sno, sno och sno. Det har jag gjort hela tiden." Ett utmärkt råd som passar för låtar överhuvudtaget. Det enda man ska bry sig är om det låter bra för en själv eller inte. Planka melodi eller slinga och se vad du kan själv göra av det, byta skala etc. Plocka intressanta slingor från andra musikstilar än det du själv gör. Vem skulle upptäcka t ex om du tog en slinga från nån death metallåt till en poplåt?

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

glennarN (oregistrerad)

http://en.wikipedia....ki/Cryptomnesia

Det här fenomenet (som gissningsvis är väldigt relaterad till det här ämnet) håller på att göra mig galen. När jag sitter och försöker skapa grejer för mig själv så gör jag det i princip helt och hållet på association och intuition, det är ungefär som att om jag börjar i ett visst utgångsläge (typ någon melodisk strof) så känner jag ofta att "ja men så här ska den fortsätta!" och det blir någon slags kedjeeffekt av det. Ofta kan jag höra mer subtila likheter till något annat jag hört direkt, fast ibland kan jag flera månader senare upptäcka likheter som är mycket värre än så....

För att visa vad jag menar (och göra mig själv till åtlöje antagligen, både för mixen och för själva låten) så har jag laddat upp en låtskiss för en instrumental metallåt till det här forumet. Mixen är katastrofal, mycket pga brist på kunskap men också för lyssningen jag använde mig av just då var några hörlurar som boostade basen rejält och dessutom sänkte diskanten vilket gjorde att mixen är helt jävla skev. Lyssna på refrängen (helst på låg volym så ni inte mördar era öron...) vid 1:15 i min låt här:

https://soundcloud.com/glennarn/something-powerful-we-got

Lyssna sedan vid 3:39 i låten nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=smiFk6KHr_8

Ni hör antagligen likheterna omedelbart. Nightwish är ett band som jag lyssnat på en del under tonåren (27 år idag), men jag har i princip ignorerat allt deras nyare material, framför allt det med den "nya" svenska sångerskan. Trots detta är det inte alls omöjligt att låten kan ha spelats för mig innan via någon shuffle-funktion på Spotify eller liknande, men min reaktion när jag hörde detta var ungefär "öööh, va?", ungefär som att jag aldrig hört låten förut. Tråkigt nog tycker jag personligen att min version (åtminstone melodiskt sett) är bättre, men det känns samtidigt inte att man med gott samvete säga att det man gjort är "eget" längre.

Det finns flera exempel där detta hänt mig, fast detta är det enda jag har online. Jag tycker alltid det känns skittråkigt när man väl upptäcker sånt här, dels för att det är svårt för mig att avgöra när man gått över gränsen från att vara "inspirerad" till att omedvetet plagiera något, men framför allt så är den tillfredsställelse jag en gång kände för låten som bortblåst (och det kanske säger tillräckligt om huruvida man gått över gränsen eller inte...). Ännu jobbigare är att man nästan tappar förtroendet för sin egen intuition inom musikskapande...

Med det sagt så är det fritt fram att tycka att både mitt och originalet är asbajs och att det inte är något att vara ledsen över, men jag var nöjd iaf... ett tag.

Vad tycker ni själva och hur ofta (om någonsin) händer detta er?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Visst har det hänt. Jag har inte spelat in nåt vad jag vet, men nåt specifikt som jag kan komma på är ett intro-riff jag gjorde till en låt med mitt förra band. Alla i bandet tyckte det lät fett och passade in men senare när jag funderade på det och jämförde så var det skrämmande likt "Sculpting the throne ov Seth" med Behemoth.

Öken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns hur mycket som helst som ligger arkiverat i det undermedvetna. Själv vet jag att jag ofta kommer in på melodier som bland annat RedOne´, Timbaland och Max Martin redan gjort. Låtar som är så förbaskat inpräntade att du per automatik börjar sjunga YOU ARE, MY FIRE, THE ONE, DESIRE så fort rätt ackordföljd spelas.

När jag känner igen något 100% försöker jag fortfarande använda samma ackord men att hitta en ny melodi. Går det inte, lämnar jag studion och tar mig en kopp starkt kaffe och försöker rensa skallen genom att slösurfa lite på blocket, studio forum och annat hjärncellenedbrytande 😉

Sen blir det back to studio och blankt papper igen. För min del tycker jag nästan det roligaste är att bara sitta och leka runt. Men det blir man ju inte rik på hehe.

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att tro att du får böta mer än vad du har fått i intäkter (om det är pengarna du är orolig för). Tror att du ska generera ganska mycket pengar innan någon börjar bry sig på riktigt också. Är ju tråkigt att bli hämmad av att man har hört någon låt eller av att någon låt finns, samtidigt som jag tycker det är fel att sno rakt upp och ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är trotts allt få som går på denna "mardröm". Det viktiga är att veta att det inte under några omständigheter är tillåtet att sno något medvetet. Myter som att man får ta 4 takter o.s.v. är helt felaktiga. Sno 4 takter från The Final Countdown med Europe och du har snott hela låten. Lyssna dock på mycket olika stilar och artister så kommer du automatisk att blanda det du hört och skapa något nytt.

//Conny

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten reflexion på några av inläggen:

I konstvärlden är "medvetet" ett diffust begrepp. Om det är otillåtet att sno något medvetet, betyder det samtidigt att det är mindre otillåtet att sno något omedvetet?

Om jag komponerar en melodislinga helt ur det blå, och det sedan visar sig att en för mig okänd (men etablerad) artist har upphovsrätt på exakt samma melodislinga, har jag "snott" medvetet eller omedvetet då?

Ni ser problemet, eller hur?

Därför, anser jag, bör vi sluta upp med att tala emot oss själva som vi så ofta gör i sådana här frågor. Konstnärer ska uppmuntras till att skapa, och det gör de genom att lära sig förstå att "sno" är ett MÅSTE för att skapandet ska kunna förverkligas. Det är konstnärens egen moral som måste få bli domaren för huruvida verket ska offentliggöras under konstnärens namn. Det är inte vår sak att sitta här och dra gränder.

Det är heller inte upp till oss eller konstnären att sitta och bekymra sig över om det egna verket, helt eller delvis, är en kopia av ett annat befintligt (skyddat) verk. Om en upphovsman anser att hans verk har blivit kopierat, då är det också han som får dra skiten till domstol och inte bara bevisa uppsåt, utan även inbilla alla att hans eget verk är unikt. Vilket såklart händer nästintill aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Steely Dan "snodde" introt till sin låt Gaucho från en låt av Keith Jarret. Det lär ha kostat dom en miljon dollar. Ingen vet säkert eftersom parterna gjorde upp " i godo". Det är alltså inte riskfritt att sno. Medvetet eller omedvetet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med Valle helt och fullt.

Jag funderar aldrig över om jag har snott något eller inte, jag utgår ifrån att om jag tycker jag har gjort en bra melodi så är det något som har gjorts helt eller delvis någon annanstans. Skulle jag sitta och tänka på sånt skulle jag aldrig få några låtar gjorda.

En gång har jag blivit anklagad för låtstöld på en bit av en låt där jag faktiskt medvetet "flörtat" med en annan känd låt.

Jag tänkte det aldrig som att sno något och jag tyckte inte att det var speciellt likt när jag gjorde det och tycker fortfarande det är långt ifrån att ha stulit något. Men alla har ju olika tankar runt detta.

Chris Michols – From the Start

och

Link to comment
Dela på andra sajter

Risken att ekonomiskt bli stämd är mikroskopisk. Detta händer bara om låten blir en "pennigmagnet" eller liknande.

Mycket pengar måste vara inblandat. Att som amatörmusiker oroa sig för detta känns overkill. I värsta fall blir man ombedd att ta bort låten om den ligger på någon offentlig sida, men risken att förlag, upphovsmänn ens skulle få kännedom om att låten existerar, är även den mikroskopisk. Money Rules! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju självklart att man kan sno hur mycket som helst så länge man bara spelar sin musik hemma på kammarn, eller ger ut den för att dom närmast sörjande ska kunna lyssna. Det är vad som händer när en låt börjar väcka större allmän uppmärksamhet som är intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju självklart att man kan sno hur mycket som helst så länge man bara spelar sin musik hemma på kammarn, eller ger ut den för att dom närmast sörjande ska kunna lyssna.

Krångla inte.

Man kan ta mönstret "A B C D E F G", göra ett liten justering till "A B C E D F G", och vips så har du allt på det torra.

Som sagt: i konstvärlden är grundstenarna som bygger och färdigställer ett fullständigt verk inte unika nog för att påstås tillhöra någon, således är det dumt att snacka om vad man får och inte får sno. Inte ens när och hur det "snodda" får/kan användas.

Om konsten inte tillåts få vara lite anarkistisk (för det är den) finns det egentligen ingen konst att tala om kvar.

Eller för att säga det i klartext: Mind your own fucking business! Och låt alla som skriver låtar få skriva när, hur, var, vad och varför de vill.

Taa daa!

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra regel är nog att inte sno eller medvetet kopiera saker. Skulle man hamna i en situation där

man helt plötsligt drar in en massa pengar på en låt som någon upplever som intrång i upphovsrätten är det ofta förlikning som gäller. Att i förväg försöka lista ut vad som är intrång eller inte är omöjlig då det i de flesta fall inte är helt uppenbart. Detta avgörs från fall till fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra regel är nog att inte sno eller medvetet kopiera saker. Skulle man hamna i en situation där

man helt plötsligt drar in en massa pengar på en låt som någon upplever som intrång i upphovsrätten är det ofta förlikning som gäller. Att i förväg försöka lista ut vad som är intrång eller inte är omöjlig då det i de flesta fall inte är helt uppenbart. Detta avgörs från fall till fall.

En bra regel är att ta en favoritlåt – eller favoritstycke, eller en melodi som man har för sig att man har hört någonstans någon gång – och sno delar därav till vilka man sedan gör egna justeringar.

Den som påstår att han gör på annat sätt, det vill säga anser sig ha "unika" idéer, får finna sig i att hos erfarna kompositörer framstå som naiv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju clowna sig lite. Säga att "nä, min melodi går inte 'A-C-B-E' osv. Den går 'A-C-H-E' osv, byta ut internationella B-et mot svenska H-et 😛

Sen är det väl uttrycket "plagiat" som är lite missvisande. Självklart kan man komponera ihop nåt man aldrig hört, som väldigt mycket liknar nåt som redan finns. Det är inte direkt plagiat, men det kallas väl det ändå, tror ja.

Sen finns förstås de få fulingar som försöker sig på lite av det. Och då heter det plagiat.

Men i en tvist om upphovsrätt eller pengar är det förhoppningsvis inte upphovsmännens avsikt som avhandlas i första hand; utan snarare vem som har rätt till vilka pengar.

Måste vara omöjligt att hålla reda på allt som komponeras, speciellt med tanke på att det mesta som komponeras aldrig nåt etern. Man får väl bara spela upp det man gjort för ett antal erfarna människor, och sen hoppas på det bästa. Visar det sig att man lyckats göra nåt som redan finns så är det nog inte värre än att man får betala en hel del av royaltyn till den andra upphovsmannen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller för att säga det i klartext: Mind your own fucking business! Och låt alla som skriver låtar få skriva när, hur, var, vad och varför de vill.

Ett intressant uttalande från den som är främst på Studio forum med att tala om för folk hur saker och ting är och ska va.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett intressant uttalande från den som är främst på Studio forum med att tala om för folk hur saker och ting är och ska va.

Snarare: hur saker och ting inte måste vara bara för att någon säger det. Ungefär som jag säger i den här tråden. Men visst, det blir ju på sätt och vis också att tala om hur saker och ting är och ska vara – fast tvärtom ...

Så het fel på det är du inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte se hur detta skulle kunna vara ett problem? Om du nu ens kommer så långt att du får ut dina låtar till en bredare massa där någon eventuell upphovsman möjligtvis skulle reagera så är det bara att gratulera. Kör på och ha roligt samt skapa så mycket du kan!

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra regel är att ta en favoritlåt – eller favoritstycke, eller en melodi som man har för sig att man har hört någonstans någon gång – och sno delar därav till vilka man sedan gör egna justeringar.

Den som påstår att han gör på annat sätt, det vill säga anser sig ha "unika" idéer, får finna sig i att hos erfarna kompositörer framstå som naiv.

Då är jag naiv..utan att påstå att jag är unik. Utgår aldrig från det du beskriver. Däremot är jag så klart påverkad /inspirerad av allt man hör/ hört. Men att kopiera och justera tycker jag motverkar allt som har med musik att göra. Kanske funkar om man bara skriver musik för att spotta ut på marknaden och dra in pengar.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är jag naiv..utan att påstå att jag är unik. Utgår aldrig från det du beskriver. Däremot är jag så klart påverkad /inspirerad av allt man hör/ hört. Men att kopiera och justera tycker jag motverkar allt som har med musik att göra. Kanske funkar om man bara skriver musik för att spotta ut på marknaden och dra in pengar.. 🙂

Mmmm ... Men vad du gör här är att dra en snygg gräns för var du tycker att kopiering+justering skiljer sig från att påverkas/inspireras. Och vips så gör du något som inte "motverkar allt som har med musik att göra", och som dessutom blir mer berättigat att tjäna pengar på.

Vad är skillnaden mellan att ta en befintlig musikslinga, justera enligt personligt tycke – och att skriva efter sådant man påverkas/inspireras av?

Och, blir det mer "unikt" av att arbeta efter det senaste?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm ... Men vad du gör här är att dra en snygg gräns för var du tycker att kopiering+justering skiljer sig från att påverkas/inspireras. Och vips så gör du något som inte "motverkar allt som har med musik att göra", och som dessutom blir mer berättigat att tjäna pengar på.

Vad är skillnaden mellan att ta en befintlig musikslinga, justera enligt personligt tycke – och att skriva efter sådant man påverkas/inspireras av?

Och, blir det mer "unikt" av att arbeta efter det senaste?

Menar du att du själv när du skriver dina låtar utgår från befintliga låtar av andra artister och fixar om dom lite grann?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du själv när du skriver dina låtar utgår från befintliga låtar av andra artister och fixar om dom lite grann?

Absolut! Inte alltid, men gärna och ofta.

Ett exempel är den där låten jag skrev till KISS-forumfestivalen här sist. Jag stal som en korp, justerade om lite och fick till en förbannat bra låt, som utan tvekan uppnår verkshöjd.

Låten vann, förresten.

Låt mig få vara dumdristig: Alla som har fått credit och/eller positiv respons på sitt låtskrivande förstår precis vad jag snackar om. (Med det inte sagt att jag skulle vara någon duktig låtskrivare. däremot erfaren.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Inte alltid, men gärna och ofta.

Ett exempel är den där låten jag skrev till KISS-forumfestivalen här sist. Jag stal som en korp, justerade om lite och fick till en förbannat bra låt, som utan tvekan uppnår verkshöjd.

Låten vann, förresten.

Låt mig få vara dumdristig: Alla som har fått credit och/eller positiv respons på sitt låtskrivande förstår precis vad jag snackar om. (Med det inte sagt att jag skulle vara någon duktig låtskrivare. däremot erfaren.)

Och då är du nöjd och glad och känner dig stolt över dig själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm ... Men vad du gör här är att dra en snygg gräns för var du tycker att kopiering+justering skiljer sig från att påverkas/inspireras. Och vips så gör du något som inte "motverkar allt som har med musik att göra", och som dessutom blir mer berättigat att tjäna pengar på.

Vad är skillnaden mellan att ta en befintlig musikslinga, justera enligt personligt tycke – och att skriva efter sådant man påverkas/inspireras av?

Och, blir det mer "unikt" av att arbeta efter det senaste?

Ja..kan bara utgå från mig själv, var och en får göra sina egna bedömningar om vad man tycker är rimligt. För att dra en parallel, om en författare sätter sig ner med en redan skriven bok och gör lite justeringar så berättar han någon annas historia.. Nu gör jag inte musik för att tjäna pengar ( för att jag inte är tillräckligt bra ) Jag gör musik som berör mig och för att det roar mig.

All den musik jag lyssnat på och gillat genom åren resulterar i det jag gör med den skillnad att jag inte gör en direkttolkning av den musik jag lyssnat på utan den finns i bakhuvudet. Detta gör att åtminstone jag, inte kopierar rakt av, utan det blir tolkningar av det man hört, fritt ur minnet, och jag utgår från min personlighet som förhoppningsvis tillför eller blir något nytt.

Utgångspunkten tycket jag, är att man inte medvetet skall kopiera. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...