Jump to content
Annons

Vad händer om man råkar göra samma melodi/slinga som någon annan, helt omedvetet?


UncleOppa

Recommended Posts

Varför vill man lyssna på en låt som redan känns bekant, när man kan lyssna på en låt som känns nytt och man tänker WOW. Samma med film eller tv-hur, hur kul är det se samma film hela tiden, fast det är olika filmer varje gång man tittar på.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kom med exempel på några låtar som du tycker är unika och inte påminner om någonting annat.

Men det finns ju bergskedjor av unika låtar; Yesterday, Take it on the run, Ödessymfonin, Kärleken är, Gubben Noak, etc i all oändlighet. Att t ex "Let it be" har ung samma ackordsföljd som Hylanders "Allt du gör på jorden" gör de inte speciellt lika varandra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förväxlar ingenting.

Jag påstår inte att BMW och Audi är samma bil. Jag påstår att de är byggda med komponenter som på inget sätt är unika. Precis som dina låtar.

Då förstår jag din tankegång. Det existerar en styck låt på vår planet. Alla andra är efterapningar eftersom de utnyttjar toner som redan har används en gång tidigare på låt nr 1..... Men hur förklarar du det faktum att, i förhållande till den myckenhet av musik som årligen ges ut, det inträffar så få stämningsmål? Folk borde ju rent logiskt stämt varandra i tid och otid om låtarna inte var unika.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hjärnan funkar ju som så att när vi hör en musikslinga som påminner om en låt vi gillade tex när vi var små eller vid en speciell händelse då triggas belöningssystemet igång och vi gillar det vi hör. Det är därför stora hits "kopieras" så mycket, för att om jag släpper en låt som påminner om den har jag automatiskt fångat en massa potentiella köpare. Det är ju en produkt vi säljer och då är det bästa att gå på ett beprövat koncept. Jag har skrivit några låtar där jag spelar med en elgitarr till en redan känd låt. Låten blir helt annorlunda men skulle man ta ut gitarrspåren och lägga på den redan kände låten så passar det ihop. Men i en ny uppbyggnad hör ingen det.

Mina tankar och erfarenheter om detta

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns ju bergskedjor av unika låtar; Yesterday, Take it on the run, Ödessymfonin, Kärleken är, Gubben Noak, etc i all oändlighet. Att t ex "Let it be" har ung samma ackordsföljd som Hylanders "Allt du gör på jorden" gör de inte speciellt lika varandra.

Jag har hört en låt som heter "Björnen sover" som är väldigt lik "Gubben Noak".

Men som sagt, poängen var ju att ytterst få eller ingen gör något helt unikt. Resultatet hade förmodligen blivit helt olyssningsbart för de allra flesta.

"Take on me", "Let it be" och "Don't stop believing" är ju låtar som man känner igen otroligt snabbt. Men man kan ju ändå rent faktiskt säga att ackordföljden i "Take on me" är kopierad från "Let it be". O s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur förklarar du det faktum att, i förhållande till den myckenhet av musik som årligen ges ut, det inträffar så få stämningsmål? Folk borde ju rent logiskt stämt varandra i tid och otid om låtarna inte var unika.....

Två nyckelord: verkningshöjd och dubbelskapandekriteriet.

Begreppen är så jävla söndertjatade att jag inte pallar redovisa för dem ännu en gång. Du får söka på forumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katarinahissen är en snuskig jävla inrökt hiss i huvudstaden. Äcklig. Däremot finns det en härlig träningsklubb precis där ^^

Katarinahissen är lika klassisk som stomatoltuben. Från början satt tuben för övrigt på den gamla katarinahissen, som var ångdriven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är katarinahissen?

Begreppen är så jävla söndertjatade att jag inte pallar redovisa för dem ännu en gång. Du får söka på forumet.

Du undrade om jag tycker att katarinahissen och eiffelltornet är unika. Jag svarar med frågan vad "katarinahissen" är, och du tycker att jag minsann ska googla skiten?

I så fall: Jag skiter fullständigt i vad "katarinahissen" är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men de är fortfarande uppbyggda på komponenter som inte är särskilt unika.

Det håller jag med om men det gäller väl allt annat i universum också. Vad som är intressant är vad man kan göra utan att riskera bli stämd. Och att ta ackordsföljd är knappast ett av dem. Det är melodin som är unik, och den som per automatik blir upphovsrättsskyddad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört en låt som heter "Björnen sover" som är väldigt lik "Gubben Noak".

Men som sagt, poängen var ju att ytterst få eller ingen gör något helt unikt. Resultatet hade förmodligen blivit helt olyssningsbart för de allra flesta.

"Take on me", "Let it be" och "Don't stop believing" är ju låtar som man känner igen otroligt snabbt. Men man kan ju ändå rent faktiskt säga att ackordföljden i "Take on me" är kopierad från "Let it be". O s v.

Jag kan fortfarande inte hålla med om att en låt inte är unik. Visst kan de båda låtarna du nämner har samma ackordsföljd men man kan knappast påstå att de är speciellt lika varandra. Båda har unika melodier och det är det som gör att stämningsansökan inte lämnas in. Men visst blir det svårare med tiden att komma på melodier som inte redan finns. Det är ju därför (jag tycker) att knappt någon bra musik görs längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är melodin som är unik, och den som per automatik blir upphovsrättsskyddad.

Bara om den uppfyller kraven för dubbelskapandekriteriet. Inte annars. Anledningen till att så många färdiga verk låter snarlika beror just på att dess låtkomponenter oftast inte uppfyller kraven för dubbelskapandekriteriet.

För övrigt tycker jag att det är förkastligt hur unika och förmer än andra vissa av er tror att ni är och anser er vara ... Men men, jag antar att man måste vara dels en aning idiot, dels konstnärligt lagd för att inse att en tankeskapelse just bara är en abstrakt sak och något man inte kan hävda upphovsrätt på.

På sina håll i den här tråden har det varit lite som att diskutera regnbågen med någon som ännu endast hunnit utveckla förmåga att se/skilja på två färger ...

Link to comment
Dela på andra sajter

På sina håll i den här tråden har det varit lite som att diskutera regnbågen med någon som ännu endast hunnit utveckla förmåga att se/skilja på två färger ...

sa han som inte vet vad kartarinahissen är för nåt - vid 40 års ålder
Men men, jag antar att man måste vara dels en aning idiot, dels konstnärligt lagd för att inse att en tankeskapelse just bara är en abstrakt sak och något man inte kan hävda upphovsrätt på.
vilket förstås är helt fel eftersom man kan just det
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara om den uppfyller kraven för dubbelskapandekriteriet. Inte annars. Anledningen till att så många färdiga verk låter snarlika beror just på att dess låtkomponenter oftast inte uppfyller kraven för dubbelskapandekriteriet.

För övrigt tycker jag att det är förkastligt hur unika och förmer än andra vissa av er tror att ni är och anser er vara ... Men men, jag antar att man måste vara dels en aning idiot, dels konstnärligt lagd för att inse att en tankeskapelse just bara är en abstrakt sak och något man inte kan hävda upphovsrätt på.

På sina håll i den här tråden har det varit lite som att diskutera regnbågen med någon som ännu endast hunnit utveckla förmåga att se/skilja på två färger ...

Plötsligt börjar jag längta till den 13 december.... dina inlägg börjar svaja betänkligt i sin logik. Är man unik eller förmer för att man skapar en låt? Vad har en "tankeskapelse" med komponerandet att göra? Den ena är mycket riktigt abstrakt men den andra är ju högst konkret. Och vad fan är dubbelskapandekriteriet för ngt?!

Link to comment
Dela på andra sajter

sa han som inte vet vad kartarinahissen är för nåt - vid 40 års ålder

kartarinahissen?

verkligen?

😉

vilket förstås är helt fel eftersom man kan just det

Man kan inte hävda upphovsrätt på tankar eller "mallar", nej!

Jag hänvisar till mitt exempel med Stålmannen igen. Så förstår du bättre vad det är jag försöker säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Plötsligt börjar jag längta till den 13 december....

Ta en nummerlapp!

Är man unik eller förmer för att man skapar en låt?

Nej, bara när man tror att allt man själv skapar är så särpräglat att det inte kan anses vara möjligt att två av varandra helt oberoende personer kan skapa samma sak.

Och vad fan är dubbelskapandekriteriet för ngt?!

Ungefär vad jag skrev nyss. Brukar användas för att bestämma om ett verk uppnår verkshöjd eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta en nummerlapp!

Nej, bara när man tror att allt man själv skapar är så särpräglat att det inte kan anses vara möjligt att två av varandra helt oberoende personer kan skapa samma sak.

Ungefär vad jag skrev nyss. Brukar användas för att bestämma om ett verk uppnår verkshöjd eller inte.

Okey, nu är vi på samma våglängd igen. Ett tag gjorde du mig orolig....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...