Jump to content

zanadu

Medlem
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

zanadu last won the day on May 25 2014

zanadu had the most liked content!

Community Reputation

2 Neutralt

1 Follower

About zanadu

  • Rank
    Medlem
  • Birthday 09/15/1993

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Intressen
    Intresserad av det mesta som handlar om skapandet av musik och kreativitet!
  1. Trevligt att träffa dig på skolan i dag och jag får åter igen önska dig lycka till och hoppas att det går bra på intagningsprovet.
  2. Hita info om transponering, t.ex. en teoribok som innehåller detta, och sedan gäller det bara att öva. Det är helt klart värt tiden och då får du en helt annan förståelse för musik, musikteori och kanske framför allt ackord. /Conny Dahl Möller Studerande på Gotlands Tonsättarskola
  3. P.s. Du utvecklas mycket snabbt och du får orkestreringslektioner i både ettan och tvåan. /Conny
  4. Tjenare! Jag har precis i.o.m. denna dag gått mitt första år på Tonis (Tonsättarskolan) och jag kan bara hålla med i det som många andra sagt. Denna tid här har varit den bästa i mitt hittills korta liv. Skolan inriktar sig på klassisk musik (även bra för filmmusik) men handlar även mycket om nutida konstmusik. Inte på ett chockerande och läskigt sätt utan på ett utbildande plan över andra kompositionsmetoder man kan använda. Lärarna är otroligt duktiga och är även professionella kompositörer utanför skolan. Var tredje vecka träffar man sin kompositionslärare och har ca en timme individuell tid för att framför allt diskutera de verk man jobbar på inför Ljudvågor. Festivalen Ljudvågor som vi elever arrangerar i slutet på varje läsår är våran exemination som helt enkelt innebär att våra skrivna stycken under året uppförs av otroligt duktiga musiker. http://ljudvagor.se Skolan är väldigt bra och på dessa två år får man en betydande insikt i vilket kompositionsspråk man trivs med och hur man hittar ett arbetsett för att kunna arbeta som kompositör. Efteråt brukar de flesta (7 av 10) söka vidare till t.ex. Kungliga Musikhögskolans kompositionslinje där ca 80% av alla elever kommer från Tonis. Nu har jag berättat mycket om det bra med skolan men det finns ju också vissa uppofringar. En viktig del värd att nämna är att utbildningen kostar 35 000 kr/år. En annan är att skolan är i Visby och då alltså kräver att man flyttar hit. Det är en underbar stad men för vissa kan det kännas jobbigt på vintern när de mesta är stängt och staden brukar kallas död. Varje år tar skolan in ca 10 elever av de vanligtvis 40 sökande. Det innebär att det inte är så lätt att komma in men att när man väl går här är undervisningsnivån på en hög men jämn nivå för alla. Skolan är en heltidsutbildning där man har ca 3 h lektioner/dag och räknas med att sitta lika mycket tid med sina egna kompositioner och att öva gehör och harmonilära läxor. Läs mer om skolan på hemsidan http://www.gotlandst...tarskola.com/sv. Jag har även en blogg där jag skriver om skolan och livet i Visby: C-dur & moll. Detta är lite info om Gotlands Tonsättarskola. Fråga gärna mig mer om någon har några frågor. /Conny Dahl Möller
  5. Jag försöker att sätta mig ned och skriva något varje dag. Oftast slänger man det man gjort direkt men emellanåt blir det något riktigt bra. Då gäller det att ta sig tid och fortsätta att skriva på idén så länge man kan. Det är viktigt att ta tillvara på en känsla så länge man har den. Så ta minst en 5 minuter per dag för att försöka komponera. Ha alltid med dig något du kan spela in eller skriva ned idéer på. Utan det glömmer man lätt bort det man t.ex. satt och nynnade på bussen. Var därför inte rädd att sjunga in en melodistämma på mobilen även om du står i en folkmassa. När jag skriver en text är det första jag gör att bestämma ett tema. Det kan t.ex. vara en känsla, en åsikt eller ett scenario jag fantiserar fram. Ett tips om man har kört fast är att ta en bild framför sig (kan vara en slumpmässig skärmsläckare) och försöka tonsätta den. Ofta kan en bild förmedla något tema. Även om det är omedvetet. Självklart är det utvecklande att lyssna på mycket musik och analysera den. Ta reda på vad är det i en låt som gör att du tycker den är bra eller dålig. Bra är också att lyssna på musikstilar du annars aldrig skulle lyssna på. Det är väldigt nyttigt. Men framför allt. Skriv kontinuerligt. /Conny (student på Gotlands Tonsättarskola)
  6. För att skapa en upptakt i Sibelius 7 markerar du den första takten och trycker T. Klicka sedan på More options längst ned i dialogen för att öppna rutan Time Signature. Definiera notvärdet och tryck sedan OK. Tänkte bara skriva det för de som vill veta, trotts att tråden är gammal. /Conny
  7. Jag har en förkärlek för trummor i 4/4 och basen i 6/8. Dvs att varje halvnot spelas med triol. Det blir en blandning där tackarten inte känns så uppenbar. Trummorna får gärna ha en paus så låten går i 6/8. Det får gärna basen göra senare också och då går ju låten helt solklart går i 4/4.
  8. Man kan väl säga att jag kör en Stevie Wonder och Ray Charles. Jag har dock turen att inte vara blind. Tycker dock som sagt att F# är lättare en t.ex. Dess. Skulle vara ännu lättare dock att spela i C#-dur. Då blir det ju # för alla toner. Just det har jag inte problem med. Det är snarare så att jag har en gräns vid fyra # eller b där det med färre och fler förtecken blir allt lättare. Må vara konstigt. Det kan jag hålla med om. Men det är det jag har vant mig vid.
  9. Det brukar oftast bli F#-dur respektive d#-moll. Är så otroligt trött på C, am, G, em o.s.v. Hur jag hamnat i dessa otroligt jobbiga tonarter (jobbiga att skriva noter på) vet jag inte riktigt. Tycker delvis att de har en viss charm men sen är det ju också så att de är rätt lätta att spela. Har däremot inget som ligger i "fel" tonart. Jag brukar dock tycka att låtarna tappar något ifall de transponeras. Har något med originalitet och bekvämlighet att göra tror jag. Även låtar i C-dur. Man kan dock gärna spetsa till det med att i slutet byta till t.ex. D-dur eller c-moll ifall det tidigare gått i C. //Conny
  10. Jag måste bara tippsa om dokumentären Jason Becker - not dead yet. Där kan vi snacka om orättvist mot oss andra och honom själv. //Conny
  11. Ha kul när du skriver. Christoffer Lundquist (Per Gessles producent) sa till studio 2007: - Om något har kört fast, känns tråkigt och oinspirerat, lägg ned det. Jag tycker att det är enormt svårt att göra bra skivor om man inte har roligt längs vägen... Detta betyder såklart inte att du ska strunta i att försöka lösa problem. Men sluta att tänka. Låter det skit så börja istället med något nytt och återkom med nya öron senare. Ju mer du lyssnar på något i sträck desto sämre låter det. Åter igen. Ha kul. Det är nyckeln till bra musik. //Conny
  12. Lek dig fram med melodi och ackord. Sätt dig vid t.ex. ett piano och spela några ackord utifrån kvintcirkeln och se om någon melodi kommer automatiskt. Vänta dock inte för länge med att göra det. Lätt att man skjuter på det och då är det nästan säkert att det kommer landa i någon låda. Har du svårt att skriva musiken, sök så snabbt som möjligt en medarbetare här. Pröva och se ifall det fungerar. Vi kompositörer och låtskrivare hjälper gärna till. Det finns som sagt många som uppskattar färdiga texter. //Conny
  13. En mellandominant i refrängen spetsar alltid till låten. Särskilt om en brygga byggt upp inför refrängen. Läs framför allt på om kvintcirkel men även: varianttonarter (och medianttonarter ifall du orkar) //Conny
  14. Det är trotts allt få som går på denna "mardröm". Det viktiga är att veta att det inte under några omständigheter är tillåtet att sno något medvetet. Myter som att man får ta 4 takter o.s.v. är helt felaktiga. Sno 4 takter från The Final Countdown med Europe och du har snott hela låten. Lyssna dock på mycket olika stilar och artister så kommer du automatisk att blanda det du hört och skapa något nytt. //Conny
  15. Jag har nog inget direkt klokt tipps om hur du kan göra det enklare. Däremot vill jag påpeka att bara för att du skickar det i ett brev till dig själv behöver det inte betyda att du vinner en eventuell rättegång. Det har visat sig att det i vissa fall tyvärr inte har räckt som bevisning. Tråkigt men sant. //Conny
×
×
  • Create New...