Jump to content
Annons

Vad händer om man råkar göra samma melodi/slinga som någon annan, helt omedvetet?


UncleOppa

Recommended Posts

Annons

Vaddå? Skulle jag skämmas, menar du? För vad?

Du verkar mena att låtskrivandet handlar om att kopiera och pussla och trixa in stället för att arbeta med egna idéer. Hur blev det så? Har du aldrig dragit igång en låt från en idé som du inte har plockat upp från en annan låt? Skämmas kommer du nog aldrig att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

All den musik jag lyssnat på och gillat genom åren resulterar i det jag gör med den skillnad att jag inte gör en direkttolkning av den musik jag lyssnat på utan den finns i bakhuvudet. Detta gör att åtminstone jag, inte kopierar rakt av, utan det blir tolkningar av det man hört, fritt ur minnet, och jag utgår från min personlighet som förhoppningsvis tillför eller blir något nytt.

Jag "snor" och gör "egna justeringar".

Du "tolkar" med utgång från din "personlighet".

Ingen skillnad.

Jag tror många helt enkelt är obekväma med att koppla sina unika mästerverk till "fula" ord som sno och kopiera. That's all. Det ligger liksom lite mer prestige i att säga "fina" ord som "tolkning" och "inspiration" när man hänvisar till sitt eget låtskrivande ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du själv när du skriver dina låtar utgår från befintliga låtar av andra artister och fixar om dom lite grann?

Absolut! Inte alltid, men gärna och ofta.

Har du aldrig dragit igång en låt från en idé som du inte har plockat upp från en annan låt?

Hm...

Vad i mitt svar ovan var otydligt för att du skulle behöva undra om jag "aldrig dragit igång ..."?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...

Vad i mitt svar ovan var otydligt för att du skulle behöva undra om jag "aldrig dragit igång ..."?

Livet är för kort. Det är inte Rockford du snackar med nu. Varför är det så kul att utgå från andras idéer i stället för dina egna? Har du bristande fantasi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Livet är för kort. Det är inte Rockford du snackar med nu. Varför är det så kul att utgå från andras idéer i stället för dina egna? Har du bristande fantasi?

Blev din förra fråga besvarad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag "snor" och gör "egna justeringar".

Du "tolkar" med utgång från din "personlighet".

Ingen skillnad.

Jag tror många helt enkelt är obekväma med att koppla sina unika mästerverk till "fula" ord som sno och kopiera. That's all. Det ligger liksom lite mer prestige i att säga "fina" ord som "tolkning" och "inspiration" när man hänvisar till sitt eget låtskrivande ...

Håller helt enkelt inte med dig.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev din förra fråga besvarad?

Nej, inte direkt va, eller det kan vi ju diskutera. Jag undrar fortfarande hur du går tillväga när du bestämmer dig för att skriva en ny låt. Väljer du att utgå från någon låt av någon av dina favoritartister, eller börjar du med en ny låt när du kommit på en idé som är din egen? Med din egen idé menar jag inte något som skriver om musikhistorien, bara en bra låt som utgår från en tanke du har kommit på själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, inte direkt va [på frågan: Blev din förra fråga besvarad?]

OK, här:

Jo, det har jag.

Jag undrar fortfarande hur du går tillväga när du bestämmer dig för att skriva en ny låt. Väljer du att utgå från någon låt av någon av dina favoritartister, eller börjar du med en ny låt när du kommit på en idé som är din egen? Med din egen idé menar jag inte något som skriver om musikhistorien, bara en bra låt som utgår från en tanke du har kommit på själv?

Well, exakt hur min kreativa process startar, fortgår och avslutar har jag ingen aning om. För övrigt är det en märklig fråga. Som att fråga en bagare hur han bakar; eller en programmerare hur han får fram sin kod ...

Hursomhelst är det lite skillnad på om jag skriver på beställning/uppmaning eller om jag plötsligt får en idé till en låt ... När jag skriver på beställning använder jag mig av ett "bibliotek" av genom åren sparade idéer som jag sedan försöker göra något vettigt av. En sådan beställning kan ju vara: "Valle, jag behöver en låt som påminner om något som [någon artist] skulle kunna ha gjort." Och då är det bara att sno – eller som de som ser sig som lite finare: tolka.

Som jag sa angående upphovsmäns moral innan; om jag tycker att en låt som jag har skrivit/producerat låter lite för likt något annat, då skriver jag om. Direkt. (Däremot väger det inte särskilt tungt vad andra tycker om detsamma.)

Men jag skulle aldrig i mitt liv hävda att något jag skrev var unikt. Det är nämligen inte mitt mål med mitt låtskrivande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla får väl göra som dom vill, men jag själv varken snor, lånar låt ideer från andra låtar medvetet. Omedvetet är ju en annan sak, kan man ju inte rå för. Inte min grej bara, roligare att göra från scratch.

Varför måste man göra det själv, bara för alla andra gör det.

Ska man göra kan ju lika gärna sluta spela musik. Vara en jävla copycat.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

ganska unik

Ganska unik ... 😄 Som i typ 75% unik?

Vad består resterande 25% av? 😉

Omedvetet är ju en annan sak, kan man ju inte rå för. Inte min grej bara, roligare att göra från scratch.

Vi gör alla från scratch. Du snor omedvetet, bara. Men enligt min mening är inte omedvetet norpande mindre otillåtet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska unik ... 😄 Som i typ 75% unik?

Vad består resterande 25% av? 😉

Vi gör alla från scratch. Du snor omedvetet, bara. Men enligt min mening är inte omedvetet norpande mindre otillåtet.

Dags för Valle å gå å sova tror jag..samma nivå på diskussion som min 14-åriga dotter, fast bra mycket otrevligare! Forumtrollvarnig här kan jag tycka! Natti-Natti...

Schysst låt! Gillar stämningen i den!

Tackar! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för Valle å gå å sova tror jag..samma nivå på diskussion som min 14-åriga dotter, fast bra mycket otrevligare! Forumtrollvarnig här kan jag tycka! Natti-Natti...

Har jag hört förr. Oftast av dem som målat in sig i ett hörn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle menar att allt vi gör finns redan!

😄

Njae ...

Det är som sagt skillnad på materiellt och immateriellt skapande. Om du ska bygga ett hus så behöver du balkar, tegel, och (snygg) inredning. Allt detta måste du betala för. I den immateriella världen betalar du inte för "balkar", "tegel" och "snygg inredning". Du använder vad som finns till hands, även om någon så redan har använt det. Det tragiska är bara att vi hymlar med det.

Jag menar att de som är rädda för att medge att de "snor" och istället maskerar det till det mindre obekväma "tolka", de lever i en sorts materiell konstvärld (i dubbel bemärkelse!). Förmodligen har det med hur länge man har hållit på att göra. Från början ser man alltid sin egen konst som unik. Senare i karriären inser man att sådan syn på sig själv snarare bromsar än utvecklar ens skapande.

Det är inte för intet som äldre, erfarna uppmuntrar yngre att sno (som i motsats till att tvunget söka efter något som med absolut säkerhet är unikt). Det är inte för intet som de säger att: amatörer kopierar; stora konstnärer stjäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Njae ...

Det är som sagt skillnad på materiellt och immateriellt skapande. Om du ska bygga ett hus så behöver du balkar, tegel, och (snygg) inredning. Allt detta måste du betala för. I den immateriella världen betalar du inte för "balkar", "tegel" och "snygg inredning". Du använder vad som finns till hands, även om någon så redan har använt det. Det tragiska är bara att vi hymlar med det.

Jag menar att de som är rädda för att medge att de "snor" och istället maskerar det till det mindre obekväma "tolka", de lever i en sorts materiell konstvärld (i dubbel bemärkelse!). Förmodligen har det med hur länge man har hållit på att göra. Från början ser man alltid sin egen konst som unik. Senare i karriären inser man att sådan syn på sig själv snarare bromsar än utvecklar ens skapande.

Det är inte för intet som äldre, erfarna uppmuntrar yngre att sno (som i motsats till att tvunget söka efter något som med absolut säkerhet är unikt). Det är inte för intet som de säger att: amatörer kopierar; stora konstnärer stjäl.

och surt sa räven

Link to comment
Dela på andra sajter

vi vet att du inte kan skriva musik. du har sagt det förut. dessutom har vi hört din musik. men det betyder inte att vi inte kan det. så sluta vara en sån jävla downer som försöker döda nyskaparglädjen hos oss andra.

Nu ljuger du. Jag har aldrig sagt att jag inte kan skriva musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid, kommer alltid att kasta saker jag gjort som påminner om annat redan släppt material.

Skriver å andra sidan i princip inget eget längre, men när jag och en kompis höll på som mest, försökte vi hitta "plagiat" i varandras idéer och om någon av oss kände igen något byttes det ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle du annars sno?

Att du måste fråga det där betyder att du inte har läst mina inlägg. Som du själv sa till en annan TS i en annan tråd: du tar "sno" för bokstavligt.

Jag tror att du i sammanhanget inte kan skilja på "kopiera" och "sno". Och det har som sagt med erfarenhet att göra, men varje gång jag nämner det flippar du din peruk.

Klart jag kan skriva musik. Bra sådan också. Inte bättre än din kanske, men bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll om du använder begreppet sno, kopiera, låna eller vilken synonym du tycker passar. Dessa begrepp är motsatta till att skapa i och med att du antingen kopierar eller skapar. Tar jag en bild på Mona Lisa har jag förvisso tagit en bild, men jag har inte skapat någonting nytt. Snygg skulle den också vara, men det är ju knappast relevant.

Du får gärna redogöra för din erfarenhetsmässiga kompetens istället för att bara referera till den - än så länge har du inte gjort ett skvatt för att visa att du besitter någon sådan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll om du använder begreppet sno, kopiera, låna eller vilken synonym du tycker passar. Dessa begrepp är motsatta till att skapa i och med att du antingen kopierar eller skapar.

Har det du skrivit helt eller delvis aldrig tidigare skrivits av någon annan?

Om nekande svar: Vad vill du ge det förfarandet för synonym att du har skrivit något som någon annan säkert redan har skrivit?

Du får gärna redogöra för din erfarenhetsmässiga kompetens istället för att bara referera till den - än så länge har du inte gjort ett skvatt för att visa att du besitter någon sådan.

Mycket, mycket märkligt uttalande.

Jag tycker absolut att jag har erfarenhet. På vilket annat sätt kan jag visa det än att låta vem som helst lyssna på det jag har publicerat? Om du vill ta del av min erfarenhet – lyssna. (Jag hoppas innerligt på att du inte försöker dra likhetstecken mellan vad du gillar och bevisad erfarenhet ... för då kommer jag säga något som får din peruk att flippa igen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Därför, anser jag, bör vi sluta upp med att tala emot oss själva som vi så ofta gör i sådana här frågor. Konstnärer ska uppmuntras till att skapa, och det gör de genom att lära sig förstå att "sno" är ett MÅSTE för att skapandet ska kunna förverkligas.

+1 Skiter fullständigt i om något jag gör påminner om någon annan känd låt. Låter det bra så låter det bra. Kan sno friskt också medvetet men byter lite toner bara för att få en egen touch. Det är ju så alla har lärt sig skapa egna låtar. Allt annat är skitsnack.

Om en upphovsman anser att hans verk har blivit kopierat, då är det också han som får dra skiten till domstol och inte bara bevisa uppsåt, utan även inbilla alla att hans eget verk är unikt. Vilket såklart händer nästintill aldrig.

Nä eftersom de inte själva vill riskera bli stämda och uppenbaras att de snodde i sin tur från någon annan låt friskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Utgångspunkten tycket jag, är att man inte medvetet skall kopiera. 🙂

Du kan sitta där på din kammare och tycka det är något slags föredöme fast motsatsen gäller väldigt ofta. Varför något som kopieras omedvetet skulle vara något pluspoäng framför medvetet är rent trams. Det är slutresultatet som räknas. Är jag nöjd eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...