Jump to content
Annons

Vad händer om man råkar göra samma melodi/slinga som någon annan, helt omedvetet?


UncleOppa

Recommended Posts

Annons
Meidenberg (oregistrerad)

Finns ju karaokebarer att gå till om man inte kan tänka själv, eller så startar man ett coverband. I värsta fall får man väl sno så pass att det inte är intrång men då får man stå ut med kritik och haters. Påstår man att det inte går att göra något unikt så kanske det är dags att satsa på något annat.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta nu, Le Demon! Det är inte vad tråden handlar om (eller i alla fall inte det som jag försöker diskutera).

jo det är vad tråden handlar om (

Vad händer om man råkar göra samma melodi/slinga)

sen att du flummar om nåt helt eget är ju inget ovanligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nä men seriöst - svara nu

Vi råkar komma på något unikt (men vet förmodligen inte om det).

jo det är vad tråden handlar om (

Vad händer om man råkar göra samma melodi/slinga)

sen att du flummar om nåt helt eget är ju inget ovanligt 🙂

Minsann ... jag har alltså flummat i tråden.

OK, berätta: Vad händer om man råkar göra samma melodi/slinga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi råkar komma på något unikt (men vet förmodligen inte om det).

Minsann ... jag har alltså flummat i tråden.

OK, berätta: Vad händer om man råkar göra samma melodi/slinga?

frågan har ju redan svarats på iofs tidigare

vad som "händer" beror på hur man sprider alstret och vilken uppmärksamhet det får samt om nån känner igen det man gjort från något annat

ibland kan stil å genre samt arr och sound skilja så mycket så ingen tänker på eller lägger märke till likheten

ibland hör inte rätt person låten för att kunna göra en koppling till nåt annat

ibland blir man stämd på storkovan

jaha - menade du inte innan att man inte kunde göra nåt unikt längre?

edit: varför skulle man inte veta om det förresten?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

jaha - menade du inte innan att man inte kunde göra nåt unikt längre?

Absolut – om man är en selektiv inläggsläsare. Annars är följande sammanfattningsvis vad jag har menat:

Ju fler byggstenar/komponenter du kombinerar för att skapa ett verk desto större är sannolikheten att du får till ett verk som inte omedelbart påminner om något annat. Det vill säga, ett större verk (en hel låt) kan ur lagens mening anses vara unikt (även om det stundvis påminner om något annat), men dess komponenter är det inte. Och med komponent kan menas allt från en simpel skala till ett riff på tolv takter.

Jag får hänvisa till mitt Stålmannen-exempel.

edit: varför skulle man inte veta om det förresten?

Du besvarar din fråga ganska bra själv. Välj ett av dina uttalanden ovan (eller nedan) som börjar med "ibland" ...

***

Åsså i övrigt:

Inom till exempel marknadsföring och kampanjer finns en väl beprövad metod: De Trevligas Princip! Den betyder ungefär: Koncentrera inte ditt budskap kring de uppenbara otrevligheterna som objektet (det du gör reklam för eller kampanjar) medför, nämn istället det trevliga. Skälet är enkelt; nästan alla budskap kopplas till förmedlaren, och ju fler negativa (för mottagaren) detaljer ditt bud riktar, desto otrevligare och mindre övertygande framstår du som förmedlare.

Skillnaden mellan mig och alla som i den här tråden har ifrågasatt det jag skriver, är att jag försöker få TS och andra som undrar detsamma att "slappna av" i sådana här frågor. De som ifrågasätter det jag skriver gör det nog bara för att testa mina argument, eller för att de tycker att det är kul att käfta lite. Eller för att de anser sig vara universalgenier med unika krafter. Vilket inte direkt är någon hjälp för TS.

Så, hur har vi gjort i den här tråden:

TS: Vad händer om man råkar göra samma melodi/slinga som någon annan, helt omedvetet?

De Trevligas Princip: Ingen skriver unikt. Alla snor (med stil). Låt inte folk tuta i dig annat. (...) Skriv vad du känner för. Och njut av dina alster. Sprid dem och var stolt.

De Otrevligas Princip: beror på hur man sprider alstret och vilken uppmärksamhet det får, samt om nån känner igen det man gjort från något annat, ibland kan stil å genre samt arr och sound skilja så mycket så ingen tänker på eller lägger märke till likheten, ibland hör inte rätt person låten för att kunna göra en koppling till nåt annat, ibland blir man stämd på storkovan

En av "principerna" ovan har redan varnat TS för att det i det stora hela aldrig går att vara säker med det man skriver.

Vad trevligt!

KAFFE!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm är skillnaden konstnär och hantverkare? En hantverkare bryr sig mest om resultatet medans för en konstnär är tillvägagångsättet lika viktigt typ invänta inspiration.

Hanverk = kaffe

Konst = Absint?

Varför inte kombinera

Min erfarenhet av låtskrivande säger mig att det handlar om någon form av konsthantverk.

Link to comment
Dela på andra sajter

det du lyfter fram som exempel uppnår inte verkshöjd

Jag har inte sett något tidigare i tråden som handlar om att det just måste handla om verkshöjd.

Om jag använder en ackordföljd eller ett trumkomp som redan existerar i en annan låt, har jag inspirerats? Eller kopierat? Eller snott? Eller är det bara en osannolik slump att någon tidigare gjort något som påminner om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjurskitarens Princip: Ingen skriver unikt. Alla snor (med stil). Låt inte folk tuta i dig annat. (...) Skriv vad du känner för. Och njut av dina alster. Sprid dem och var stolt.

Verklighetens Princip: beror på hur man sprider alstret och vilken uppmärksamhet det får, samt om nån känner igen det man gjort från något annat, ibland kan stil å genre samt arr och sound skilja så mycket så ingen tänker på eller lägger märke till likheten, ibland hör inte rätt person låten för att kunna göra en koppling till nåt annat, ibland blir man stämd på storkovan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi inte dra igång en ny festival "låtar vi aldrig hört". Vinner gör den vars låt ej går att härleda till något som redan hörts! Får vi en vinnare har Valle fel:)

Är inte det grundtanken med all musik? Att den skall vara unik...Tycker det mesta jag hör av bra kompositörer är nytt. Att sen allting låter likadant i t ex melodifestivalen beror snarare på att melodierna inte är starka nog att sticka ut och att det maskeras genom överdådiga arr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det grundtanken med all musik? Att den skall vara unik...Tycker det mesta jag hör av bra kompositörer är nytt. Att sen allting låter likadant i t ex melodifestivalen beror snarare på att melodierna inte är starka nog att sticka ut och att det maskeras genom överdådiga arr.

Låt oss göra en jämförelse med något så ovanligt som bilar:

Vad skiljer en Audi åt från en BMW?

Båda har fyra hjul, som dessutom båda är runda, däcken är svarta och sluter om en rund aluminiumfälg. Och ovan på det en snarlik plåtkaross. Båda har en motor som i grunden fungerar på i stort sett samma sätt. Båda har ratt, förarsäten, baksäten, solskydd, instrumentpanel, hastighetsmätare, blinkers, ochs så vidare, och så vidare, och så vidare.

Hur unik en bil är BMW mer än en Audi?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det grundtanken med all musik? Att den skall vara unik...

Tvärtom. Den ska till 95-100% påminna om något du redan känner till.

Försök föreställa dig motsatsen. Prova gör en låt som inte innehåller några komp, ackord eller toner som redan spelats. Kul att lyssna på?

Tycker det mesta jag hör av bra kompositörer är nytt.

Nämn gärna några exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt oss göra en jämförelse med något så ovanligt som bilar:

Vad skiljer en Audi åt från en BMW?

Båda har fyra hjul, som dessutom båda är runda, däcken är svarta och sluter om en rund aluminiumfälg. Och ovan på det en snarlik plåtkaross. Båda har en motor som i grunden fungerar på i stort sett samma sätt. Båda har ratt, förarsäten, baksäten, solskydd, instrumentpanel, hastighetsmätare, blinkers, ochs så vidare, och så vidare, och så vidare.

Hur unik en bil är BMW mer än en Audi?

Jag förstår vad du menar 🙂 En enskild bilmodell är naturligtvis inget unikum. Men du kan knappast påstå, trots många gemensamma komponeter, att BMW och Audi är samma bil. Jag tror du förväxlar likhet med rena kopior. Låt oss se på bokstäver; alla har väl använts vid det här lagat, åtminstone det svenska alfabetet, men man skapar ju nya verk hela tiden. Samma med musik; alla toner är brukade, förmodligen alla ackordsföljder också, men det kommer ju ut nytt hela tiden. Annars hade rättssystemet brakat ihop för länge sedan i stämningsrättsfall. Sen kan jag hålla med dig att man då och då känner igen vissa strofer i låtar men det är ganska naturligt efter allt musik som skapas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom. Den ska till 95-100% påminna om något du redan känner till.

Försök föreställa dig motsatsen. Prova gör en låt som inte innehåller några komp, ackord eller toner som redan spelats. Kul att lyssna på?

Nämn gärna några exempel.

Nu är du där igen med malplacerade exempel. Det första om att den "till 90-95% skall påminna om ngt du redan känner till" är ovanligt korkat, även för att komma från dig 🙂 Självfallet vill man höra ngt nytt och inte ngt som påminner om ngt man redan hört. Det andra är så diffust så att jag får be dig återkomma med ett förtydligande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du där igen med malplacerade exempel. Det första om att den "till 90-95% skall påminna om ngt du redan känner till" är ovanligt korkat, även för att komma från dig 🙂 Självfallet vill man höra ngt nytt och inte ngt som påminner om ngt man redan hört. Det andra är så diffust så att jag får be dig återkomma med ett förtydligande.

Kom med exempel på några låtar som du tycker är unika och inte påminner om någonting annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar 🙂 En enskild bilmodell är naturligtvis inget unikum. Men du kan knappast påstå, trots många gemensamma komponeter, att BMW och Audi är samma bil. Jag tror du förväxlar likhet med rena kopior.

Jag förväxlar ingenting.

Jag påstår inte att BMW och Audi är samma bil. Jag påstår att de är byggda med komponenter som på inget sätt är unika. Precis som dina låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom. Den ska till 95-100% påminna om något du redan känner till.

Försök föreställa dig motsatsen. Prova gör en låt som inte innehåller några komp, ackord eller toner som redan spelats. Kul att lyssna på?

Nämn gärna några exempel.

Varför vill man lyssna på en låt som redan känns bekant, när man kan lyssna på en låt som känns nytt och man tänker WOW. Samma med film eller tv-hur, hur kul är det se samma film hela tiden, fast det är olika filmer varje gång man tittar på.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...