Jump to content
Annons

Vad händer om man råkar göra samma melodi/slinga som någon annan, helt omedvetet?


UncleOppa

Recommended Posts

Annons

Jag gjorde en skit bra låt en gång. Men låten påminde allt för mycket om fade to grey med visage. Så den är sparad i bankboxen.

Varför det? Kent valde ju att släppa sin låt Kärleken väntar. Gick ju bra för dem 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har det du skrivit helt eller delvis aldrig tidigare skrivits av någon annan?

Om nekande svar: Vad vill du ge det förfarandet för synonym att du har skrivit något som någon annan säkert redan har skrivit?

Mycket, mycket märkligt uttalande.

Jag tycker absolut att jag har erfarenhet. På vilket annat sätt kan jag visa det än att låta vem som helst lyssna på det jag har publicerat? Om du vill ta del av min erfarenhet – lyssna. (Jag hoppas innerligt på att du inte försöker dra likhetstecken mellan vad du gillar och bevisad erfarenhet ... för då kommer jag säga något som får din peruk att flippa igen.)

Inte lite ledande fråga. Ja, jag har skrivit musik ingen annan skrivit. Hemligheten är att inte utgå ifrån vad du tidigare hört, utan ifrån vad du inte hört men vill höra.

Angående din erfarenhet menar jag alltså att du säger "det här vet jag tack vare min erfarenhet". Det är ungefär som att säga "pythagoras sats stämmer, jag läste om det i en bok". Hade jag läst och förstått pythagoras satsa hade jag kunnat redogöra för den, förklara och bevisa den, och inte bara sagt att jah kan den. Dina försök till att väcka ethos är helt enkelt inte resonemang, och hör inte hemma i en seriös diskussion

Link to comment
Dela på andra sajter

http://en.wikipedia....ki/Cryptomnesia

Det här fenomenet (som gissningsvis är väldigt relaterad till det här ämnet) håller på att göra mig galen. När jag sitter och försöker skapa grejer för mig själv så gör jag det i princip helt och hållet på association och intuition, det är ungefär som att om jag börjar i ett visst utgångsläge (typ någon melodisk strof) så känner jag ofta att "ja men så här ska den fortsätta!" och det blir någon slags kedjeeffekt av det. Ofta kan jag höra mer subtila likheter till något annat jag hört direkt, fast ibland kan jag flera månader senare upptäcka likheter som är mycket värre än så....

För att visa vad jag menar (och göra mig själv till åtlöje antagligen, både för mixen och för själva låten) så har jag laddat upp en låtskiss för en instrumental metallåt till det här forumet. Mixen är katastrofal, mycket pga brist på kunskap men också för lyssningen jag använde mig av just då var några hörlurar som boostade basen rejält och dessutom sänkte diskanten vilket gjorde att mixen är helt jävla skev. Lyssna på refrängen (helst på låg volym så ni inte mördar era öron...) vid 1:15 i min låt här:

https://soundcloud.com/glennarn/something-powerful-we-got

Lyssna sedan vid 3:39 i låten nedan:

http://www.youtube.com/watch?v=smiFk6KHr_8

Ni hör antagligen likheterna omedelbart. Nightwish är ett band som jag lyssnat på en del under tonåren (27 år idag), men jag har i princip ignorerat allt deras nyare material, framför allt det med den "nya" svenska sångerskan. Trots detta är det inte alls omöjligt att låten kan ha spelats för mig innan via någon shuffle-funktion på Spotify eller liknande, men min reaktion när jag hörde detta var ungefär "öööh, va?", ungefär som att jag aldrig hört låten förut. Tråkigt nog tycker jag personligen att min version (åtminstone melodiskt sett) är bättre, men det känns samtidigt inte att man med gott samvete säga att det man gjort är "eget" längre.

Det finns flera exempel där detta hänt mig, fast detta är det enda jag har online. Jag tycker alltid det känns skittråkigt när man väl upptäcker sånt här, dels för att det är svårt för mig att avgöra när man gått över gränsen från att vara "inspirerad" till att omedvetet plagiera något, men framför allt så är den tillfredsställelse jag en gång kände för låten som bortblåst (och det kanske säger tillräckligt om huruvida man gått över gränsen eller inte...). Ännu jobbigare är att man nästan tappar förtroendet för sin egen intuition inom musikskapande...

Med det sagt så är det fritt fram att tycka att både mitt och originalet är asbajs och att det inte är något att vara ledsen över, men jag var nöjd iaf... ett tag.

Vad tycker ni själva och hur ofta (om någonsin) händer detta er?

Jag orkar bara tycka o tänka så långt att det var ett jäkla fräckt gitarrlir, avslappnat o drivande som fan. Kanske inte så superorginellt, men fint som fan både kompmanglet i början o sologrejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lite ledande fråga. Ja, jag har skrivit musik ingen annan skrivit. Hemligheten är att inte utgå ifrån vad du tidigare hört, utan ifrån vad du inte hört men vill höra.

Åh, du har en hemlighet ...

När du utgår från vad du inte hört men vill höra, hur kan du vara så säker på att det du vill höra aldrig har skrivits av någon annan tidigare?

Och, du svarade inte på min fråga ovan: Vad vill du ge det förfarandet för synonym att du har skrivit något som någon annan säkert redan har skrivit? (Kom i håg att jag sa "helt eller delvis". Så du behöver inte försöka slingra dig som du försökte göra i ditt senaste inlägg.)

Angående din erfarenhet menar jag alltså att du säger "det här vet jag tack vare min erfarenhet". Det är ungefär som att säga "pythagoras sats stämmer, jag läste om det i en bok". Hade jag läst och förstått pythagoras satsa hade jag kunnat redogöra för den, förklara och bevisa den, och inte bara sagt att jah kan den. Dina försök till att väcka ethos är helt enkelt inte resonemang, och hör inte hemma i en seriös diskussion

OK, bevisa din erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, du har en hemlighet ...

När du utgår från vad du inte hört men vill höra, hur kan du vara så säker på att det du vill höra aldrig har skrivits av någon annan tidigare?

Och, du svarade inte på min fråga ovan: Vad vill du ge det förfarandet för synonym att du har skrivit något som någon annan säkert redan har skrivit? (Kom i håg att jag sa "helt eller delvis". Så du behöver inte försöka slingra dig som du försökte göra i ditt senaste inlägg.)

OK, bevisa din erfarenhet.

Det finns självklart inget sätt för mig att kontrollera. Men den självklara poängen du missar är att jag skapar någonting ja aldrig hört, til skillnad från att modifiera någonting någon annan skapat.

För att svara på din fråga, om jag konstruerar något på eget bevåg, utan yttre påverkan har jag skapat (!) någonting, oavsett hur många som har skapat samma sak. Hör jag däremot en låt och kopierar den har jag däremot stulit den.

Och varför skulle jag bevisa min erfarenhet? Det är du som hänvisar till din påstådda kompetens du ska ha fått utifrån erfarenhet. Förstod du inte alls mitt exempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men den självklara poängen du missar är att jag skapar någonting ja aldrig hört, til skillnad från att modifiera någonting någon annan skapat.

Ja det kan du inbilla dig. Du blir säkert lyckligare i din omvedvetenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns självklart inget sätt för mig att kontrollera. Men den självklara poängen du missar är att jag skapar någonting ja aldrig hört, til skillnad från att modifiera någonting någon annan skapat.

Och vad har du gjort då; kopierat omedvetet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och vad har du gjort då; kopierat omedvetet?

Nej ja har skapat något. Du har inga belägg för att det inte går att skapa ny musik. I och med att det finns så sjukt mycket olik musik har vi däremot bevis för att det går att skapa ny musik, iaf de senaste hundratusentals åren om inte mer. Så bevisbördan här ligger helt klart på din sida i denna fråga.

Redigerat av Zakyath
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nej ja har skapat något. Du har inga belägg för att det inte går att skapa ny musik. I och med att det finns så sjukt mycket olik musik har vi däremot bevis för att det går att skapa ny musik, iaf de senaste hundratusentals åren om inte mer. Så bevisbördan här ligger helt klart på din sida i denna fråga.

Bevisbördan ligger på dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle bevisbördan ligga på mig? Det finns miljoner låtar och tusentals genrer och ni påstår att man nu från ingenstans inte kan skriva ny musik längre, utan att lägga fram några starkare argument av "det vet jag, för jag är erfaren". Det är ju solklart att det är ni som står för den kontroversiella teorin som står emot allt vi vet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej ja har skapat något.

Tänk dig person A: Han har sysslat med musik i 37 år, och av dessa skrivit musik i drygt 25 år.

Tänk dig sedan person B: Han har sysslat med musik i 7 år, och av dessa skrivit musik i 2 år.

Tänk dig nu att Person A och Person B är samma person fast vid olika tidpunkter i sitt liv.

Är det osannolikt att Person B kommer att lyckas skapa någonting han aldrig hört, oftare än Person A?

I och med att det finns så sjukt mycket olik musik har vi däremot bevis för att det går att skapa ny musik, iaf de senaste hundratusentals åren om inte mer. Så bevisbördan här ligger helt klart på din sida i denna fråga.

Fantastisk slutsats. Jag är imponerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänk dig person A: Han har sysslat med musik i 37 år, och av dessa skrivit musik i drygt 25 år.

Tänk dig sedan person B: Han har sysslat med musik i 7 år, och av dessa skrivit musik i 2 år.

Tänk dig nu att Person A och Person B är samma person fast vid olika tidpunkter i sitt liv.

Är det osannolikt att Person B kommer att lyckas skapa någonting han aldrig hört, oftare än Person A?

Nej, de är ju samma person. men vad är din poäng? exemplet är något taget ur sammanhang.

Fantastisk slutsats. Jag är imponerad.

Ja, alltså, din tes är ju att det inte går att skapa ny musik. men eftersom vi inte bara har musik över huvud taget, utan även så många olika typer av musik, så borde väl grundantagandet vara att det går att skriva ny musik. jämför med en diskussion om att solen kommer gå upp imorgon eller inte - vem har bevisbördan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, de är ju samma person. men vad är din poäng? exemplet är något taget ur sammanhang.

Nej, det är inte taget ur sitt sammanhang.

Och min poäng är som jag skrev tidigare i tråden (#48), det inlägget du tyckte att du behövde sätta mig på plats: "Från början ser man alltid sin egen konst som unik. Senare i karriären inser man att sådan syn på sig själv snarare bromsar än utvecklar ens skapande."

Ja, alltså, din tes är ju att det inte går att skapa ny musik.

Nej, nu ljuger du igen. Min "tes" är att vi så gott som alltid använder sådant som redan skapats av andra. Vissa gör det "omedvetet", vissa "tolkar" befintligt material.

Utom vissa som kanske på ett eller annat sätt kan anses vara mer unikt "skapande" än andra: Mozart, Beethoven, Zakyath. Typ. Fast det är inget jag kan bevisa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns miljoner låtar och tusentals genrer och ni påstår att man nu från ingenstans inte kan skriva ny musik längre

Fast bara det faktum att det skulle finnas miljoner låtar och tusentals genrer borde ju försvåra den enkelhet (som du påstår att du behärskar) i att skapa något unikt.

Det säger sig självt att om det bara hade funnits tusen låtar och två genrer så hade det ur sannolikhetssynpunkt varit enklare att skapa något unikt.

Märkligt hur du inte greppar den logiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pacanin (oregistrerad)

Tycker att det har spårat ur lite här, oavsett vilken "sida" man tycker har rätt. Svaret i kärnfrågan är ju ändå , att man "åker dit" oavsett om man medvetet eller omedvetet plagierat en annan låtskrivare. Sedan är väl frågan om de etablerade låtskrivarna upptäcker lilla mig och vill stämma skiten ur mig för den musik som jag gör. Det är ju skillnad om min låt framförs av en etablerad artist och börjar dra in lite kosing, då kanske man blir "upptäckt". Nu vet jag inte vilken nivå trådskaparen gör musik, men jag gör så att låter det bra, så låter det bra, oavsett om det påminner om något annat. Man gör ju trots allt omedvetet eller ej musik som man gillar och då har man oftast hört det innan. Jag väljer att kalla det inspiration.

Jag gjorde för ett tag sedan ett gitarrintro som lät jävligt bra, ända tills jag insåg att det var jäkligt likt låten Seven Nation Army, då skrotade jag det faktiskt, vände på två ackord och ändrade rytmiken så blev det helt annorlunda men passade fortfarande låten väldigt bra.

Det finns ju så klart många kända exempel på låtskrivare som blivit stämda, ett mindre känt exempel är kanske Kiss-låten "Dreamin´" som kom på Psycho Circus. Någon tyckte att den var snodd från Alice Cooper´s "I´m Eighteen". Alice själv hade inget med det att göra men skivbolaget stämde Kiss men om jag fattade det hela rätt så lades allt ner sen.

Sen finns det ju ett annat stort amerikanskt band med alltför stort ego som ville ta patent på ackorden E/F men det är ju en helt annan historia...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns självklart inget sätt för mig att kontrollera. Men den självklara poängen du missar är att jag skapar någonting ja aldrig hört, til skillnad från att modifiera någonting någon annan skapat.

För att svara på din fråga, om jag konstruerar något på eget bevåg, utan yttre påverkan har jag skapat (!) någonting, oavsett hur många som har skapat samma sak. Hör jag däremot en låt och kopierar den har jag däremot stulit den.

Och varför skulle jag bevisa min erfarenhet? Det är du som hänvisar till din påstådda kompetens du ska ha fått utifrån erfarenhet. Förstod du inte alls mitt exempel?

Finns det ingenting i din musik som påminner om någonting annat? Någon trumtakt här och där, något ackord eller kanske en hel ackordföljd?

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt: i konstvärlden är grundstenarna som bygger och färdigställer ett fullständigt verk inte unika nog för att påstås tillhöra någon, således är det dumt att snacka om vad man får och inte får sno. Inte ens när och hur det "snodda" får/kan användas.

herregud valle

nu börjar du låta som jj när han diskuterar upphovsrätt

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

"Det är bara den första pinnstolen som har en unik design..."

Fast den andra pinnstolen är snyggare...

Link to comment
Dela på andra sajter

nej för man gör upp i godo innan det hinner nå så långt

vilket inte är alls lika ovanligt som nästintill aldrig

Hur vet du det?

Och om man jämför med hur många låtar som produceras dagligen, så jo, det är skitovanligt att upphovsmän springer runt och drar varandra inför domstol i tron om att de är uniiika. Till det kan nämnas att det som nästintill aldrig händer oftast händer storetablerade stjärnor emellan. Inget som TS behöver bekymra sig om.

herregud valle

nu börjar du låta som jj när han diskuterar upphovsrätt

Neeej ...bigcry.png

så gott som alltid - men inte alltid?

vad görs annars då?

En Zakyath.

valle kommer undfly detta genom att påpeka att bara för att ingen här inkl han själv kan hitta nån likhet så betyder inte det att ingen i hela världen inte kan

så valle vinner alltid

Haha! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det du lyfter fram som exempel uppnår inte verkshöjd

Vänta nu, Le Demon! Det är inte vad tråden handlar om (eller i alla fall inte det som jag försöker diskutera). Att sno sådant som uppfyllt verkshöjd är ju att kopiera, och det får man inte göra. Det är vi alla överens om. Att i sitt skapande däremot använda sig av byggstenar som andra redan har använt tidigare är inte att kopiera. Därför att dessa byggstenar just inte uppfyller verkshöjd.

Låt mig, kära antagonister, få "illustrera" hur jag resonerar (och detta utifrån URL):

Tänk er Stålmannen. Vad hos Stålmannen är det som direkt pekar ut att det är Stålmannen?

Är det den blå-röda kostymen? Nej, det finns andra superhjältar som bär dessa färger. Är det manteln? Nej, mantel är liksom typiskt för superhjältar. Är det att han flyger? Knappast ... det är nästan bara Läderlappen och Spindelmannen som inte kan flyga ...

Men vad fan är det då? Jo:

1_1294_PREVIEW_IMAGE.jpg

Vad kan jag då dra för slutsats av detta?

Jo, att jag kan skapa och designa en egen superhjälte som kan göra precis allt som Stålmannen kan; jag kan ge min superhjälte exakt samma färger, nästan exakt samma utseende. Men för att skilja min superhjälte från Stålmannen behöver jag bara designa en egen logga att slänga upp på bröstet.

(Givetvis måste jag vara försiktig med specifika egenskaper och detaljer. Det kan vara en dålig idé att ge sin superhjälte en fladdermuskostym jämte egenskaperna att kunna skjuta spindelnät från nävarna genom att med lång- och ringfinger pressa mot insidan av handflatan ...)

Det är detta URL menar med att man inte kan hävda upphovsrätt på en grundidé, eller grundmall. Hade man det skulle det exempelvis bara funnits 1 stycken bil i världen, 1 stycken bok i världen, 1 stycken superhjälte i (serie)världen – och en enda jävla låt i hela världen!

Så kamma er!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...