Jump to content
Annons

Volym före mastring problem att sänka alla kanaler...


TripMan

Recommended Posts

Volym före mastring problem att sänka alla kanaler...

Om man ska skicka en låt för mastring och vill sänka volymen på alla kanaler då ska man inte röra

master kanalens volymkontroll vad jag har lärt mig utan sänka alla spåren för sig eller?

Nu till min fråga kan man inte sätta en gain plugg kontrol på master kanalen och sänka volymen så eller blir det fel med???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill minnas att det nyss var en diskussion om att sänka volymen på mastern i nån tråd. Jag har sänkt volymen på mastern utan problem och det var flera andra i den tråden som tyckte samma sak.

Alternativt så kan du markera alla spår och dra i en regel så rör sig alla. ( Iaf i REAPER).

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Helt kass idé att sänka alla spår då man kan påverka plugins på tex subgrupper och på så sätt paja en mix man är nöjd med.

Sänk mastern.

Å andra sidan är väl masteringsteknikern också kapabel till att sänka mastern för att få utrymme för sina tricks...

OBS inget illa menat med att låta så brysk som jag gjort i tråden. Bara så trött på att denna sega myt om att inte sänka masterregeln aldrig verkar ge sig. Sorry.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde ett litet enkelt nulltest.

En ljudfil med rosa brus som ligger på tva kanaler. Den ena styr ut till ungefär -12 dBFS i peakvärde. Den andra förstärks ytterligare 48 dB. Den första exporteras/bouncas med 24 bitars upplösning med mastern på noll/unity gain. När jag bouncar den andra filen (även den 24 bitar) kompenserar jag genom att dämpa mastern med 48 dB.

Importerar sedan båda filer i projketet igen och fasvänder den ena för att göra ett nulltest.

post-1786-0-13216900-1366036222_thumb.png

Skillnaden är inte mätbar med Logics inbyggda eller Sonalksis mätare FreeG. RMS Buddy visar på en skillnad i peakvärde på knappt 142 dB. Med tanke på att 24 bitars upplösning har ett teoretiskt dynamiskt omfång av 144 dB vill jag påstå att skillnaden mellan de exporterade filerna är försumbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så man tappar inge på att sänka masterregeln före mastring?

Om du ska skicka det för mastring så kan du i så fall lika gärna skita i att sänka mastern och låta den som mastrar ta det eventuella beslutet om det skulle behövas. Sålänge du inte slår över nollan.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

En till som håller med. tycker Dr Loop förklarade bra ^^. Drar man ner alla kanaler enskilt, sabbar man lätt subgrupper, send-balanser, side-chaining och pre-fader sends osv. Lätt att man drar ner alla instrument-kanaler OCH subgrupperna lika mycket (dubbelsäkning), eller att man drar ner alla instrument-kanalerna men glömmer att dra ner effektkanaler (reverb m.m.) osv. Oavsett vilket så går det åt h-e.

Lättare att bara sänka mastern. Lägg en limiter på mastern som kapar vid -0,1dB, och så kör du ut mixen. Vill mastringsteknikern sänka är han fullt kapabel att göra det själv.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt väl, men ge sjutton i att lägga en limiter som "kapar", sänk istället hela paketet på mastern så inget är "kapat", d.v.s. orört. Lägg peak-värdet på max -5dbfs så är du "safe" utan att ha "kapat" något. Man vill behålla så mycket som möjligt av allt ljud när det går iväg till mastring, och vara säker på att inget går förlorat pga. för höga peakar...

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

En limiter är bra för att runda av spikar och undvika digital dist, ifall nån oförutsedd spik kommer igenom - oavsett vilken nivå man än står på.

De få som anser att 'digitala mätare inte är tillförlitliga' torde hålla med om att limiter är en god idé, eftersom 'otillförlitliga mätare' inte skulle vara nån bra referens för att se hur högt/lågt man egentligen ligger.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

...och så kör vi en lite mer teoretisk förklaring till varför det går lika bra att använda master-regeln också... 😉

Eftersom DAW-programmen jobbar med 32-bit FP internt, så har man tillgång till 24-bits upplösning oavsett signalnivå! Det ger hisnande 1520dB dynamik på den interna bussen. Den interna bussen kan därför inte överstyras.

Det finns ingen DA-omvandlare som kan spela upp sådant ljud eftersom de "bara" hanterar max 24-bit, men som tur är, så har vi tillgång till en master-regel också, så att vi kan sänka nivån till något som omvandlaren kan hantera, så att vi också kan lyssna på det. Det blir ingen skillnad jämfört med att sänka alla kanaler, förutom de nackdelar som redan har nämnts, när man sänker alla kanaler istället för master-regeln.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
jdale (oregistrerad)

Om man behöver en limiter på masterbussen har man gjort fel.

24 bitars upplösning är till för att undvika att slå i det digitala taket.

Skillnaden mellan 16 bitar (gamla formatet) och 24 bitar är 256 gånger (som bidrar till högre takhöjd).

Det innebär att det som ska spelas in kommer att se ut nästan som en linje om man gjort rätt.

Sedan visar man kurvan i decibelskala och ser till att man peekar på runt -15dB för gitarr, något högre för trummor.

Denna nivå gör det möjligt att använda många spår utan att behöva oroa sig för att slå i taket.

Dessutom kan en hög nivå göra det svårt att använda en equalizer på ljudet. Det eftersom att en sänkning av ljudet efter en equalizer kan ge en form av distorision.

Därför (för att göra teknikern glad): om ljudet behöver mastras ska det vara inspelat på en acceptabel nivå.

På mitt ljudkort sätter jag mic/instrument -nivån på klockan 12 och utgår från det.

På en mixer ska man utgå från unity gain (0) eller (u), och varje kanal ska helst vara lika eller lägre än dess masterregel.

Många Ljudprogram (DAWs) använder pluggar och programmen försöker bevara inspelningen som den gjordes (inga ändringar på dessa spår efter det spelades in).

Monitorer verkar klara av att spela upp sådant ljud i acceptabel nivå.

Detta är viktigt om man gör overdubs, eftersom ljudnivån kan uppfattas som låg.

Följande videoklipp förklarar Gain staging och inspelning på rätt nivå.

Redigerat av jdale
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till cubaseanvändare, går det inte att markera alla spåren och dra ner alla samtidigt?

OM det skulle gå, hur gör ni?

Eftersom det är mycket smidigare och smartare att sänka masterregeln istället (så att man garanterat har alla detaljer i sin mödosamt framskruvade mix intakt), så har jag aldrig funderat över om det går att dra i alla kanalreglar samtidigt, men när jag gick in och kollade lite snabbt nu, så finns det en link-funktion som gör att man kan ändra alla valda kanaler samtidigt.

Känns lite onödigt. Internt blir det ju ändå aldrig överstyrning på bussen, så varför bry sig om det? Det enda som behövs är att dra ner masterregeln, så att man inte har mer än 24-bit ut till omvandlaren. Internt på bussen är det ju som sagt 32-bit FP (vilket ger 24-bits upplösning oavsett signalnivå), så det är bara att ösa på så mycket man orkar på alla kanaler och det kommer ändå inte att gå snett.

Link to comment
Dela på andra sajter

En limiter är bra för att runda av spikar och undvika digital dist, ifall nån oförutsedd spik kommer igenom - oavsett vilken nivå man än står på.

De få som anser att 'digitala mätare inte är tillförlitliga' torde hålla med om att limiter är en god idé, eftersom 'otillförlitliga mätare' inte skulle vara nån bra referens för att se hur högt/lågt man egentligen ligger.

Visst kan en limiter vara bra att använda för att vara säker, men jag menar att det är bättre att hålla en lägre nivå på masterregeln, kanske lägre än -5dbfs på högsta peakvärde för att vara säker, och strunta i limitern (alternativt behålla limitern men då ska den absolut inte jobba).

Lägger man högsta peakvärde på t.ex. -15dbfs. så har det ingen betydelse för slutresultatet, men om man kör mot -2dbfs. och förlitar sig på en limiter så lär den plocka bort en del peakvärden, och det gör mer skada i slutändan.

Allt jag säger är att det är bättre att sänka masterregeln så pass att de högsta peak-värdena inte ens når upp till -5dbfs, kanske -10dbfs., så ingen plugg/limiter kan "radera" viss ljuddata, om man nu är osäker och kör med limiter. En låg, eller mycket låg signal på mastern gör mindre skada än om man envisas med att vilja hålla en hög utnivå.

Med ovan menar jag så klart om man ska skicka till mastring, och inte gör en färdig mix/master/låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är mycket smidigare och smartare att sänka masterregeln istället (så att man garanterat har alla detaljer i sin mödosamt framskruvade mix intakt), så har jag aldrig funderat över om det går att dra i alla kanalreglar samtidigt, men när jag gick in och kollade lite snabbt nu, så finns det en link-funktion som gör att man kan ändra alla valda kanaler samtidigt.

Känns lite onödigt. Internt blir det ju ändå aldrig överstyrning på bussen, så varför bry sig om det? Det enda som behövs är att dra ner masterregeln, så att man inte har mer än 24-bit ut till omvandlaren. Internt på bussen är det ju som sagt 32-bit FP (vilket ger 24-bits upplösning oavsett signalnivå), så det är bara att ösa på så mycket man orkar på alla kanaler och det kommer ändå inte att gå snett.

OK!

Men hur mår då ev pluggar insertade på masterbussen om det nu skulle klippa och lysa rött innan man lagt dit en ex limiter?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK!

Men hur mår då ev pluggar insertade på masterbussen om det nu skulle klippa och lysa rött innan man lagt dit en ex limiter?

Jag tror inte att det är många pluggar som inte kan jobba med 32-bit FP nuförtiden, men om det mot förmodan förekommer sådana så får man lägga dem efter regeln, helt enkelt. 1-6 är pre fader och 7-8 är post fader.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det där egentligen? Ställer man sin DAW till pre-fader metering så lär det väl lysa rött?

Har alltid trott att om man spelar in ett ljud som precis ligger under noll, boostar med eq så att det blir digitaldist, och sen sänker med fadern så sänker men DET DISTADE LJUDET.

Är det inte så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur funkar det där egentligen? Ställer man sin DAW till pre-fader metering så lär det väl lysa rött?

Har alltid trott att om man spelar in ett ljud som precis ligger under noll, boostar med eq så att det blir digitaldist, och sen sänker med fadern så sänker men DET DISTADE LJUDET.

Är det inte så?

Du tänker på interna nivåerna mellan kanalerna och bussarna? Alltså om du har ett spår som peakar på -3, och så höjer du volymen - med regeln eller plugin-processning - mer än 3dB, så den kanalen - eller masterbussen - slår över på rött, då borde det uppstå dist, eller i alla fall "nånting"?

Det stämmer att det är så. En gång i tiden, då 16-bit var 16-bit och 24 var 24, så blev det hörbar dist i mixermodulen eller DA-interfacet om man gick över nollan nånstans.

Numera behöver man sällan tänka på det, för DAW-mjukvaror jobbar med översampling eller dynamisk formattering. Steinbergs program t.ex. processar internt i 32-bit flytpunkt, så det dynamiska spektrat anpassar sig efter nivån.

Om nivån går över nollan, så formateras dynamikens omfång om, automatiskt, så det inte blir dist. Protools kör (hittills) med 24 bit fixpunkt, men mixermodulen kör 48 bit fixpunkt, så där är det översampling som förhindrar att det uppstår dist - även fast nivån faktiskt går över på rött.

Det är mest om man t.ex. använder hårdkodade 24-bit plugins som t.ex. Powercore, eller några få gamla Protools pluggar i kombination med HD Accel kort. Dom kan dista internt om man går över nollan.

Rena mjukvarupluggar kan förstås orsaka lite dist internt (sällan det händer) om man skickar in skitstark nivå i dom, eller det kan överlag förvränga ljudet på ett oönskat sätt. Så i det stora hela tycker jag det lönar sig att vara medveten om nivåerna.

Det är lite förvirrande, när ny teknik förändrar den grundmall som folk länge jobbat efter, och på ett diskret sätt som inte är uppenbart för alla. Man börjar liksom fundera om man inte längre behöver bry sig om nivåer, eller .. hur, vad, vafan, typ.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till cubaseanvändare, går det inte att markera alla spåren och dra ner alla samtidigt?

OM det skulle gå, hur gör ni?

När jag har behövt "dra ner" helheten har jag gjort just så (fast i REAPER då förstås). Och då följer ju såklart även subbar, bussar och allt vad man vill kalla dem med och medför en relativ sänkning – precis som om man drog ner mastern. Hur o-kasst som helst, egentligen.

För att markera alla spår använder jag Ctrl+A 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fungerar det i Logic med. Och vill man bara markera ett fåtal så klickar man och drar över dom reglarna vill ha eller håller inne command (har jag för mig) och klickar på dom reglarna som man vill ska följa med. Eller så går det ju att gruppera, men det gillar jag inte. Då är dom låsta beroende på hur mkt man vill det ska följa med i just den gruppen.

Precis som i vilken utforskare som helst vid filhantering! 🙂

Har aldrig hittat en sån funktion i Cubase, iaf inte i 5.5. Gjort en vansinnig! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Det innebär att det som ska spelas in kommer att se ut nästan som en linje om man gjort rätt.

Sedan visar man kurvan i decibelskala och ser till att man peekar på runt -15dB för gitarr, något högre för trummor.

Denna nivå gör det möjligt att använda många spår utan att behöva oroa sig för att slå i taket.

Dessutom kan en hög nivå göra det svårt att använda en equalizer på ljudet. Det eftersom att en sänkning av ljudet efter en equalizer kan ge en form av distorision.

läste inte jag det här nonsensinlägget för ett tag sen?

nån som dubblerar eller är det nån som ropat in sin kompis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom kan en hög nivå göra det svårt att använda en equalizer på ljudet. Det eftersom att en sänkning av ljudet efter en equalizer kan ge en form av distorision.

Därför (för att göra teknikern glad): om ljudet behöver mastras ska det vara inspelat på en acceptabel nivå.

En högt inspelad signal på en kanal kan enkelt sänkas i volym, antingen direkt på spåret/i filen (wav/aiff etc.), eller så använder man input level på EQ'n (eller annan plugg) för att sänka nivån, eller så använder man ett av mina favorit-arbetssätt, nämligen subtractive EQ.

Hur nivåer på inspelningsstadiet ser ut är ointressant för mastring-teknikern, endast slutresultatet är av vikt, d.v.s. det som levereras till mastring-teknikern (som inte är inblandad i inspelning). Däremot kanske artist och inspelningstekniker/producent har intresse av inspelnings-nivåerna.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en problematisk faktor är att man måste ha kraftig förstärkning för lyssningen, om man använder låga nivåer. Det kan innebära att när gitarristen sätter i gitarrsladden, eller om någon oväntat oväsen ifrån nån ljudkälla, eller bara om kylskåpets kompressorpump sätter igång, så kan det bli ett öronbedövande sprak eller smäll i lyssningen.

In- och ut-nivå för eventuell mixer blir väldigt olik utnivån för ljudkortet. Om båda då använder samma förstärkare ... då finns förutsättningen för att missljud eller oväntad intern rundgång i mixern blir fruktansvärt stark.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låga nivåer tänker du dig då?

Toppar på -12 dBFS motsvarar +6 dBu.

Tänker mig nivåer som typ "det som ska spelas in kommer att se ut nästan som en linje om man gjort rätt", som skrevs ovan^^. Som min visuella arbetsmiljö visar nivåer så är ett streck i mitten av audiospåret bra lågt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...