Jump to content
Annons

Hjälp med val av kablar till min studio ?


Ekstasis

Recommended Posts

😆 Nej - jag överdrev inte.

ADAT behöver ju bara några löjligt billiga plastfiberkablar - och så eventuellt Wordclock, som också är väldigt billigt.

Eftersom du har flera digitala prylar som ska kopplas ihop, så rekommenderar jag också att du kör med Wordclock. RME brukar ha stabil klocka, så det hade jag testat i första hand som master.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

😆 Nej - jag överdrev inte.

ADAT behöver ju bara några löjligt billiga plastfiberkablar - och så eventuellt Wordclock, som också är väldigt billigt.

Eftersom du har flera digitala prylar som ska kopplas ihop, så rekommenderar jag också att du kör med Wordclock. RME brukar ha stabil klocka, så det hade jag testat i första hand som master.

wordkclock är lite överkurs för mig. Måste lära mig mer om det, för att förstå nyttan av det hela.

Av vad jag har läst så suger RMEs klockor, nu vet jag dock inte om det innefattar HDSPe versionerna, då detta AES kort är totalt nydesignat från grunden.

EDIT: tror det kallas Y kabel.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga, Finns det någon AES kabel med stöd för 16 kanaler ? Som har en kontakt i ena änden till RME kortet och två st i andra änden till Lynxen ?

RME HDSPe AES har ju stöd för 16 kanaler per port vad jag förstår det som.

Vore ju nice att kunna få ut alla 16 kanaler från Lynxen. Att köpa ett extra AES kort är ju inte direkt att tänka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad är det för källor du hämtar information från?

Hade tänkt att köra en Eventide H8000FW. bland annat och en Phoenix Audio DRS 8

Ska köpa Eventiden av snubbe om några veckor, hitta den billigt begangnad för ungefär samma pris jag säljer min oberheim Xpander för.

DRS 8 hade jag tänkt att köpa på avbetalning

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Men den kombinerade XLR/TRS jacket ser väldigt skumt ut, men uppenbarligen ska en XLR kabel få plats där i på något sätt 🙂

2881d1083874431-slam-neutrik-combo-xlr-trs-jack-combo.jpg

Combojacket lirar, tro mig. Vart också tveksam första gången jag såg ett sådant där jack men lo and behold; en XLR passar. Således Kool & the Gang 🙂

Vore kul att se lite sköna bilder från dig sedan när du styrt upp din studio, Ekstasis 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt att köra en Eventide H8000FW. bland annat och en Phoenix Audio DRS 8

Vad jag menar är att "vad jag har läst så suger RMEs klockor" trillar utanför min värld. Så jag undrar var du hämtar dina intryck. Och kanske framförallt, varför du sväljer det med hull och hår? Det är verkligen inget fel på klockan i RMEs produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag menar är att "vad jag har läst så suger RMEs klockor" trillar utanför min värld. Så jag undrar var du hämtar dina intryck. Och kanske framförallt, varför du sväljer det med hull och hår? Det är verkligen inget fel på klockan i RMEs produkter.

Det är vad nördarna spyr ur sig på t.e.x andra forum. Men då kanske dom jämför med typ Antelop klockor osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag har inte prövat den, men har hört mycket gott om den."

Hur stora (och vilka) problem kan man ha med klockor idag egentligen?

Inga!

- och RME's klockor suger verkligen inte. Tvärtom så har de alltid fått beröm för sina stabila klockor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Försöker förstå mig på detta... Vad menas med kanal ? är det stereokanal ? alltså R/L i varje ?

Och single wire dual wire osv, har det något att göra med den fysiska kabeln eller är det bara en mjukvarainställning på RME kortet och interfaced ?

"The HDSP AES-32 supports all currently known formats in the range of 32 kHz up to 192 kHz, including sample multiplexing:

• Single Wire: 16 channels 32 kHz – 192 kHz. 2 channels per AES wire. The effective sample frequency equals the clock on the AES wire.

• Double Wire: 8 channels 64 kHz – 192 kHz. 1 channel per AES wire. The effective sample frequency is double the clock of the AES wire.

• Quad Wire: 4 channels 128 kHz – 192 kHz. 1 channel via 2 AES wires. The effective sample frequency is four times the clock of the AES wire.

Rearranging the formats Double and Quad Wire to Single Wire is lossless, the existing samples are just re-ordered again. Information on the distribution of the samples in Double and Quad Wire mode is found in chapter 23.2, AES/EBU Outputs."

Vill som sagt kunna köra 16 stereo kanaler via EN kabel till min RME HDSPe AES om det går.

Enligt Lynx Aurora specsen ska det gå att ha 16 kanaler via AES, men det framgår ej om det är 16 kanaler per aes port eller om det för båda AES portarna kombinerat.

HeOH45g.png

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Pratar man om en kanal, så är det normalt en monokanal man pratar om. Stereo är två kanaler.

AES skickas alltid i stereopar i varje kabel, precis som SPDIF. Kabeln har 4 XLR in och 4 XLR ut, så det blir 8 monokanaler du kan skicka på vart håll där. För 16 kanaler I/O behöver du två sådana kablar. Om du tittar på baksidan av din Aurora16, så har du två kontakter för digital I/O, där den ena är kanal 1-8 och den andra är kanal 9-16.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Kan inte hjälpa dig alls men blir lite förvånad när du har råd med en Eventide, men inte med kablar så du får ljud i grejerna du har. Är det inte läge att försöka hitta någon som kan lägga några timmar på att hjälpa dig komma tillrätta med dina problem?

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant tråd. Kan inte hjälpa dig alls men blir lite förvånad när du har råd med en Eventide, men inte med kablar så du får ljud i grejerna du har. Är det inte läge att försöka hitta någon som kan lägga några timmar på att hjälpa dig komma tillrätta med dina problem?

Det där med kablar kan låta enkelt. Jag har levt i den föreställning också innan det är därför jag inte innan läst på något om detta. Ju mer man läser på om AES kablar och alla olika modes osv så ångrar man nästan att man inte köpte ett RAYdat. Men på forum rapporteras det från användare efter användare att det är stor skilllnad i ljudkvalite mellan AES och ADAT. Så jag är ändå nöjd med valet i slutändan. Men trist att kablarna ska vara så dyra, nästan kartelllikande priser på AES kablar, skiljer inte så enormt mkt i priser heller men däremot ljudkvaliten skiljer det mkt vad jag har läst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste läsa på väldigt underliga ställen när du lyckas hitta så märklig information...

Det är ingen skillnad i ljudkvalitet mellan AES och ADAT. Skillnaden är i princip bara att det är optisk (ADAT) eller elektrisk (AES) överföring av digitala signaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte läge att försöka hitta någon som kan lägga några timmar på att hjälpa dig komma tillrätta med dina problem?

Joo, jag gick erbjudandet av en kille som kunnde hjälpa mig för 200 dollar.

Men visst jag är villig att betala en viss summa för att få lite hjälp.

Vill som sagt bara komma igång... Men då jag hela tiden provar mig fram och lär mis saker efterhand är jag rädd som fan att jag köper fel och får köpa om igen. Vill liksom inte komma på 2 år efter faan, jag har kopplat helt fel osv, jag vill göra allt rätt ur ett teoretiskt perspektiv osv där hela kedjan är viktig från början till slut.

T.e.x det var inte länge sedan jag insåg att mina converters är bättre på min monitor controller än min Lynx Aurora. Så har pga av det tänkt om en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du måste läsa på väldigt underliga ställen när du lyckas hitta så märklig information...

Det är ingen skillnad i ljudkvalitet mellan AES och ADAT. Skillnaden är i princip bara att det är optisk (ADAT) eller elektrisk (AES) överföring av digitala signaler.

jag har plöjjt igenom var enda AES VS ADAT tråd på t.e.x Gearslutz. Jag hittar nästan inga inlägg som säger att ljudkvaliten är lika bra, av alla de personer som testat så verkar dom flesta ha samma reaktion att det är stor skillnad. Framförallt i basen verkar många tycka. På Gearslutz forumet iallafall är det mycket svårt att hitta något positivt om adat överhuvudtaget förutom priset då. Men jag vet inte är mkt high end folk där. Av allt det jag läst har jag blivit avskräckt från att att köra adat iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gearslutz är den enskilt största orsaken till att myter och annat trams sprids vidare.

Förstår man hur digitala signaler funkar på en rudimentär nivå så förstår man också att där är ingen skillnad mellan AES/EBU eller ADAT. (EDIT: Ljudmässigt)

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Gearslutz är den enskilt största orsaken till att myter och annat trams sprids vidare.

Förstår man hur digitala signaler funkar på en rudimentär nivå så förstår man också att där är ingen skillnad mellan AES/EBU eller ADAT.

Hur förklarar du då att t.e.x ADAT väldigt sällans syns i t.e.x mastring studios osv ?

Bara mellan olika AES skiljer det mkt, inte bara själva kabeln påverkar ljudet utan även själva kretsen i slutet på kabeln påverkar of "receivern" När det gäller Raydat, så är det oftast själva slutet på kedjan och receivern där det brister och blir jitter osv.

Givetvis får man ju tro vad man vill av det man läser på Gearslutz. Men det verkar vara en enrom enighet kring att ADAT inte är ett bra alternativ om man prioterar ljudkvalite pga av alla jitter problem som skapas oftas i receverin eller i den digital kretsen i kabeln.

Bara för det är digital behöver det inte betyda att det är 100% bra signal, problemet är att man får med massa skitsignal med adat som man inte vill ha med AES är därmed en renare signal med rätt kablar. Och av det jag har läst är jag absolut motiverat mig till att köpa Mogami kabel. Och det verkar inte röra som om någon subtil palcebo effekt, utan det hörs enormt stor skillnad helt enkelt i både dynamik och klarhet.

Bland annat läste jag detta.

Hey guys. I haven't been around much lately because I have been CRAZY busy. That's a good thing though. Plus... I took a week off to go down to Long Beach Mississippi to serve on a chain saw team helping clear homes and properties after the Hurricane. Hard Work, but very rewarding. You just can't believe the damage down there. But... back to the topic at hand...

So.. I am preparing for the big Club Cubase/Nuendo event next week. I have begun testing the new RME AES-32 with the Lynx Auroras that will be the combination we use for this event. Because the AES-32 has a unified driver with the RME HDSP MADI it allowed me to do some really interesting testing.

First I tested the audible difference between my Universal Audio 2192 using Lightpipe and AES. I had both connected, and I was basically able to switch back and forth because I had lightpipe (via the ADI-648) to the MADI card, and AES (via the AES-32).

Well... though I have sworn there was no audible difference (all devices were being clocked to the 2192) between lightpipe and AES in the past... in this case... after VERY careful listening, I did find that the AES connection seemed to provide a slightly wider/deeper result than the ADAT connection. It was VERY, VERY close, but the difference was there for sure.

I tested this same concept using the Lynx Aurora (because this one does have the ADAT card in it). Again... I noticed a very slight difference with the AES sounding slightly wider/deeper. It became a little more pronounced in this case though because I was able to stream 16 channels and compare the sum utilizing ADAT and THEN AES. There is definitely a difference.

Next... is where my biggest suprise came though. Due to a tip from a friend, and an AES paper to back it up I have long used 3 strands of Cat-5E for My AES 8 channel runs. It has always worked perfectly, is a LOT cheaper than standard digital snakes, however it's fairly messy. For this rig, I decided to build high quality snakes with digital rated cable from Mogami. Once I got it all hooked up, I decided to try another listening test. I set up channels 1-8 on the Lynx Aurora with the CAT-5e rig, and channels 9-16 with the Mogami Digital Snake. I then setup an A/B through my Central Station so that I could switch from outs 1 & 2 to 9 & 10 quickly. There was a HUGE Audible difference!!! It made me sick to my stomach. The Mogami cabling made the signal FAR more clear on the low end, and it just souned fuller. The CAT-5E runs sounded anemic in comparison. I even switch out the analog cabling to be sure there wasn't something else at work here. Nope... there IS a difference!!

What made me the sickest... was... now... I have to replace all my AES runs with the Mogami. It's gonna be expensive, but the upgrade in sonic quality is more than worth it. I would love it if some of you ultra-smart types might chime in as to why you think this is true?? Aren't we talking about zero's and ones here with clocking resolved via BNC?? Should the two cables sound the same???!?!? I am confused!!!

In all instances, all digital devices were clocked the exact same way... via BNC word clock with the UA2192 as the master. This was done very scientifically with all variables eliminated. What I was hearing was truly a difference in digital cables!!

At any rate.... I bought my UA2192 because I tried every single converter out there with money as no object and found it to sound the best! I still think it does. But 32 channels of them.... is VERY cost prohibitive. I gotta say the Lynx Aurora's sound AMAZING, and for 16 i/o at 192K.... it's a great price point. It's hard to top the 2192, but I sure haven't been wincing when I switched from the 2192 to the Lynx in tests, especially at 192K. I think they really sound great.

As you all know I have long been an RME sound card user/supporter, and the preliminary report in on the AES-32 (from me) is that it SMOKES!!! Same reliability and features as we have always gotten AND it works great in combination with the HDSP MADI!!! 🙂

Anyway.. all this to say... that I am really suprised to have to admit it... but the truth is to my ears... that even digital cables DO matter. 🙂

Feel free to flame away..... LOL....

p.s. The RME AES-32 is not quite on the market yet. I was able to get a couple in advance for this event... 🙂

When I changed my Klotz cables with Mogami Gold quad neglex studio cable, I couldn't believe to my ears that such a better sound appeared on my monitors. I use cables for inputs into Avantone active monitors.Bigger Genelecs has digital converters inside, so I using cheaper digital 110 Ohm Italian Proel AES EBU cable. The highs are more precise now and the stereo image improved a lot.

Well, Quad Neglex has four wire plus coaxial shield and each contact has soldered two wires together except ground.

Every high end studio uses Mogami. Sounds good.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ADAT är ovanligt i masteringsstudior har nog mer med behovet av antal kanaler att göra. Uttalandet "Every high end studio uses Mogami" ska du nog ta med en nypa salt i och med största sannolikhet inte kommer från en profesionell studioägare. Om inte annat kan vi ju lyfta frågan här. Vad använder forumets studioägare för kablar?

Det ter sig lustigt i sammanhanget att du tidigare sagt att du struntar i akustikbehandlingen eftersom att den inte är nödvändig om man lyssnar på låga ljudnivåer (även det hade du citerat från gearslutz), men att det tydligen är väldigt viktigt med dyra kablar som eventuellt spräcker budgeten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ADAT är ovanligt i masteringsstudior har nog mer med behovet av antal kanaler att göra. Uttalandet "Every high end studio uses Mogami" ska du nog ta med en nypa salt i och med största sannolikhet inte kommer från en profesionell studioägare. Om inte annat kan vi ju lyfta frågan här. Vad använder forumets studioägare för kablar?

Det ter sig lustigt i sammanhanget att du tidigare sagt att du struntar i akustikbehandlingen eftersom att den inte är nödvändig om man lyssnar på låga ljudnivåer (även det hade du citerat från gearslutz), men att det tydligen är väldigt viktigt med dyra kablar som eventuellt spräcker budgeten.

När det gäller AES kablar, så är inte Mogami speciellt mkt dyrare. Alla AES kablar har samma dyra priser. Så om det inte ens är märkvärt mkt billigare med andra märken ser jag ingen anledning att INTE välja mogami.

När det gäller Mogami mikrofonkablar till högtalarna, så är priserna inte så speciellt dyra.

Det är AES kablarna som är problemet, men som jag sa spelar ingen roll vilket märke du väljer alla är dyra, speciellt snake varianterna

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag herr Ekstasis inköp och highend teorier är fantastiskt underhållning. Allt verkar mest om att handla dyra grejer och att citera Gearslutz! Samtidigt avisas ideerna om akustikbehandling rakt av. Roligt är det i alla fall... Ibland känns det som om någon med Aspberger är inne och skriver, allt från kvalitén på sand till kabelmagi! 😄

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Proel AES EBU cable. The highs are more precise now and the stereo image improved a lot.
Bara för det är digital behöver det inte betyda att det är 100% bra signal
Om du inte får 100% överföring med ADAT är det antagligen klockproblem med jitter, prova då koaxial Wordclock och överföring med ADAT.

Jitter i en digital signal orsakar inte förändringar i diskanten och stereobredd.

AES/EBU är för 2 ch, som S/PDIF fast för professionell utrustning. ADAT är för 8 ch. Därför ser du inte ADAT, eller TDIF för den delen, i en mastringsmiljö där man arbetar med tvåkanaligt ljud.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag herr Ekstasis inköp och highend teorier är fantastiskt underhållning. Allt verkar mest om att handla dyra grejer och att citera Gearslutz! Samtidigt avisas ideerna om akustikbehandling rakt av. Roligt är det i alla fall... Ibland känns det som om någon med Aspberger är inne och skriver, allt från kvalitén på sand till kabelmagi! 😄

Angående kabelmagi och sand, Tur för dig att vi inte är på Gearslutz då, då hade dom hackat sönder dig 🙂 Men visst på det här forumet kan du nog kom undan med det 🙂

Du kanske har missat det men jag har faktiskt tänkt någon enklare form av akustikbehandling har till och med kontaktat en person i stockholm om det för att få prisförslag osv.

Men det får nog bli till sommaren efter jag sparat ihop mer pengar just nu känns det viktigare att få igång allt så jag kan börja spela in ny musik osv.

Angående sanden till högtalarstativen, förstår inte riktigt vad du har för problem, om jag nu ska köpa sand så ska jag väl se till att köpa rätt sand ? Och har man köpt stativ för 12 000 tro mig bullerbyn du hade nog laggt ner lite energi på att se till att köpa rätt sand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte tänka mig att det är skillnad på varken vilken kabel eller vilken sand man använder bara det fyller sin funktion. Många gånger handlar det bara om vilket fabrikat som är mest hypat och det gör att priserna skjuter i höjden.

Nä Ekstasis, koppla ihop grejerna nu så vi får höra lite ljuv musik. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Några såna här har mickkablar har jag köpt från Thomann

http://www.thomann.de/se/pro_snake_tpm_10_02.htm

Finns olika längder. Kontakterna känns riktigt stadiga. Jag har flera ggr haft XLR-honor som tappat kontakten med tex Shure Beta 58, så man får röra på kontakten, men det händer inte med de här. Har ingen koll på om de är dyrare eller billigare annat heller, men de känns rejäla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående kabelmagi och sand, Tur för dig att vi inte är på Gearslutz då, då hade dom hackat sönder dig 🙂 Men visst på det här forumet kan du nog kom undan med det 🙂

Du kanske har missat det men jag har faktiskt tänkt någon enklare form av akustikbehandling har till och med kontaktat en person i stockholm om det för att få prisförslag osv.

Men det får nog bli till sommaren efter jag sparat ihop mer pengar just nu känns det viktigare att få igång allt så jag kan börja spela in ny musik osv.

Angående sanden till högtalarstativen, förstår inte riktigt vad du har för problem, om jag nu ska köpa sand så ska jag väl se till att köpa rätt sand ? Och har man köpt stativ för 12 000 tro mig bullerbyn du hade nog laggt ner lite energi på att se till att köpa rätt sand.

"rätt" sand... 😄 helt hysteriskt! Hade jag köpt stativ för 12k hade jag krävt att få bli medicinerad. 😄 :D 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...