Jump to content
Annons

Hjälp med val av kablar till min studio ?


Ekstasis

Recommended Posts

"rätt" sand... 😄 helt hysteriskt! Hade jag köpt stativ för 12k hade jag krävt att få bli medicinerad. 😄 :D 😄

Du verkar ha dålig koll på vad tunga stativ kostar. Ju lättare desto billigare så klart.

Sedan behöver man ju två stativ vilket gör det ännu dyrare.

Dom är väldigt välbyggda och framförallt höj och sänkbara vilket är väldigt bra så man kan få perfekt höjd på dom. Jag ångrar inte köpet, då jag har tänkt att ha dessa länge. Och jag har kollat marknaden och det finns fan inte så speciellt mkt alternativ heller. Finns överraskande lite högtalarstativ på marknaden vilket också det gör att priserna blir högre.

Man väljer ju själv vilken kvalite man vill ha på grejjorna. Om du vill köpa plastig skit så är inte jag den som hindrar dig från att göra det. Men kom inte och hacka på mig bara för jag vill köpa bra grejjor, är väl jag som spenderar pengarna inte du ? Uppenbarligen har jag högre ribba och ambitioner än vad du har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du verkar ha dålig koll på vad tunga stativ kostar. Ju lättare desto billigare så klart.

Sedan behöver man ju två stativ vilket gör det ännu dyrare.

Dom är väldigt välbyggda och framförallt höj och sänkbara vilket är väldigt bra så man kan få perfekt höjd på dom. Jag ångrar inte köpet, då jag har tänkt att ha dessa länge. Och jag har kollat marknaden och det finns fan inte så speciellt mkt alternativ heller. Finns överraskande lite högtalarstativ på marknaden vilket också det gör att priserna blir högre.

Man väljer ju själv vilken kvalite man vill ha på grejjorna. Om du vill köpa plastig skit så är inte jag den som hindrar dig från att göra det. Men kom inte och hacka på mig bara för jag vill köpa bra grejjor, är väl jag som spenderar pengarna inte du ? Uppenbarligen har jag högre ribba och ambitioner än vad du har.

Polarn svetsade stativ åt mig för exakt noll kronor och de väger 65kg st inkl sand. Vettefan om det var "rätt" sand men det känns ok... 😄😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Polarn svetsade stativ åt mig för exakt noll kronor och de väger 65kg st inkl sand. Vettefan om det var "rätt" sand men det känns ok... 😄😛

Då har du en jävligt snäll polare isånnafall. Hade det kostat mig noll kronor hade jag gärna tagit den chansen men hade inte satsat pengar på att låta någon göra något amatörbygge.

Som sagt visst svider i plånboken men nu har jag iallafall ett par stativ som är båda snygga och bra som jag förmodligen kommer vara nöjd med under låg tid framöver. Slår man ut på 10 år spelar inte dessa 12 tusen någon roll igentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag herr Ekstasis inköp och highend teorier är fantastiskt underhållning. Allt verkar mest om att handla dyra grejer och att citera Gearslutz! Samtidigt avisas ideerna om akustikbehandling rakt av. Roligt är det i alla fall... Ibland känns det som om någon med Aspberger är inne och skriver, allt från kvalitén på sand till kabelmagi! 😄

Det där lät väl lite överlägset hånfullt mot de som ev har Aspberger. Skulle inte dom få skriva här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite väl mycket påhopp om vad han har köpt och varför. Det är hans pengar. Däremot kan det va intressant att veta hur han prioriterar, men håll en hyfsad ton.

+1
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående kabelmagi och sand, Tur för dig att vi inte är på Gearslutz då, då hade dom hackat sönder dig 🙂 Men visst på det här forumet kan du nog kom undan med det 🙂

...men det har tyvärr blivit så på senare år på Gearslutz, att många går in på petitesser och på trist audiofil-manér blåser de upp det till "gigantiska skillnader" när det inte ens är hörbart, utan bara handlar om teoretiskt snack som knappt ens är mätbart i fladdermusfrekvenser. Sedan upprepas allt till förbannelse av alla wannabes tills folk tror att det är sant - och ingen vågar ifrågasätta, eftersom man måste hålla sig till åsikter som är "politiskt korrekta" för att inte bli utskrattad. Förutom det så framhävs alltid amerikanska prylar som bättre än andra, så det är inte konstigt om både RME och Steinberg (och många andra) dissas där...

Om man inte har djupare tekniska kunskaper, så är det otroligt lätt att förledas att tro på allt överdrivet snack på GS, så det är kanske inte bästa stället att skaffa information - inte förrän man har skaffat djupare kunskaper själv och har lärt sig sila informationen...

I övrigt så tycker jag att det verkligen är skitkul att du satsar på ordentliga prylar från början, istället för att gå den vanliga vägen med 5 olika riggar med budgetprylar innan man kommer upp i högre nivå (och har förlorat en massa pengar på vägen eftersom man får sälja det man uppgraderar från, för typ halva priset begagnat varje gång). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Anmälarknappen, men det får man inte skriva. Höll på att få en varning när jag skrev det. Tror inte att MAH LAZER får nån dock. Han är en av grabbarna.

Jepp, det stämmer. Jag är en av grabbarna här på forumet. Vi är förvisso ganska många, men ändå. Jag är en av dom.

Och så tänkte jag ju fel förut. Jag menade den andra knappen. Lunarstorm-knappen, som killen med skillen kallar den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

För Lynx och RME HDSPe AES Kommer jag använda YAMAHA TO TASCAM Mogami kabel.

MOGAMI

GOLD_AES_DB25-DB25.jpg

För mitt RME HDSPE AES och Dangerous Audio Source för AES output kommer jag använda AES till XLR MOGAMI

DigitalCable.jpg

För att koppla mellan monitor kontroller och Trident HG3 kommer jag köpa Mogami Mikfronfon kabel Studio Gold. MOGAMI

Gold-Studio.jpg

Om någon vet någon bättre importör än http://www.synthax.de/de/mogami.html

så är jag mkt intresserad kanske går att fixa kablarna billigare i EU.

Men Synthax ska vara Mogamis officiella partner i Tyskland.

AES YAMAHA till TASCAM 6 meter kostar 256 € = 2134 SEK (3 meter kostar 1492)

Mikrofon kabel kostar 2x 43,90 € = 725 SEK

AES TASCAM till XLR SNAKE, har ej hittat någon som har den i EU ännu.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

😆 Nej - jag överdrev inte.

ADAT behöver ju bara några löjligt billiga plastfiberkablar - och så eventuellt Wordclock, som också är väldigt billigt.

Eftersom du har flera digitala prylar som ska kopplas ihop, så rekommenderar jag också att du kör med Wordclock. RME brukar ha stabil klocka, så det hade jag testat i första hand som master.

Wordclock är ej möjligt då min monitor controller inte har word clock.

Dessutom har läst på lite, och vad jag hittat är att wordclock inte alls är "bättre"

En expert påstår till och med att word clock skapar mer jitter pga av PPL phase locked loop som krävs för att skicka och ta emot word clock signal. Du kan möjligtvis vara en myt som ligger kvar ? Antar att det är många faktorer som styr, men det låter logiskt att desto fler enheter du kopplar in desto fler PPL's, kablar och kontanter behöver signalen gå igenom och vid varje PPL så försämras signalen något.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. På dina skisser är wordclock draget från omvandlaren till ljudkortet.

Om du ska ansluta olika omvandlare (Lynx och Dangerous) föreslår jag att du använder ljudkortet som master.

I och med att du är en av en liten majoritet som tycker att det är bättre att ha RME som masterklockan så skulle jag viljet veta lite hur du tänker angående detta.

En guld regel är att man ska använda convertern och dess interna klocka som master

På det sättet minimerar man antalet PPL's (phase locked loops) som signalen behöver gå igenom. Om man använder Lynx interna klocka, tror jag den bara använder syncrolock när den skitar ut signalen inte när den tar in den vilket även det skulle minimera jitter ytterligare.

Min monitor controller har ett Burr Brown chip, vilket även det ska rensa signalen för jitter något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wordclock är ej möjligt då min monitor controller inte har word clock.

Dessutom har läst på lite, och vad jag hittat är att wordclock inte alls är "bättre"

En expert påstår till och med att word clock skapar mer jitter pga av PPL phase locked loop som krävs för att skicka och ta emot word clock signal. Du kan möjligtvis vara en myt som ligger kvar ? Antar att det är många faktorer som styr, men det låter logiskt att desto fler enheter du kopplar in desto fler PPL's, kablar och kontanter behöver signalen gå igenom och vid varje PPL så försämras signalen något.

Normalt skickar man ut WC från en burk och använder sedan T-kopplingar vid varje mottagande burk. Man låter alltså inte WC gå in i burken och sedan ut igen - för då kan det bli som du säger, att man får nya problem istället för de man försöker lösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många burkar tar idag ut den inkommande klockan och använder som grund för att skapa en intern klocka. På det sättet rensas eventuellt jitter i originalklockan bort i mycket hög grad och man behöver inte fundera över det.

Det kan mycket väl vara därför man ofta klarar sig fint med enbart ADAT Lightpipe-synken nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att du är en av en liten majoritet som tycker att det är bättre att ha RME som masterklockan så skulle jag viljet veta lite hur du tänker angående detta.

En guld regel är att man ska använda convertern och dess interna klocka som master

En liten minoritet? Guldregel?

Är du ute efter att lära dig något eller vill du bara mästra lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten minoritet? Guldregel?

Är du ute efter att lära dig något eller vill du bara mästra lite?

Jag är läst många många trådar, gång på gång på gång sägs det använd converter

som Masterclock, även i de artiklar jag läst sägs detta. Därmed är det en Guldregel.

Dock finns det udantag, därför jag frågar om RME steadyclock är ett sådant undantag.

Men alla som kör RME/Lynx combo hittils verkar köra Lynxen som masterclock.

Och av de förklaringar jag har hört så låter det även logiskt. Men jag är väldigt intresserad

av att höra ditt resonomang och teori bakom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplar du en omvandlare till ett ljudkort spelar det (tekniskt sett) ingen roll vilken du låter vara master.

Kopplar du flera omvandlare till ett ljudkort är det enklare att låta ljudkortet vara master. Om du låter en av omvandlarna vara master måste man hitta en lösning för hur du synkar både ljudkort och övriga omvandlare.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är läst många många trådar, gång på gång på gång sägs det använd converter

som Masterclock, även i de artiklar jag läst sägs detta. Därmed är det en Guldregel.

Dock finns det udantag, därför jag frågar om RME steadyclock är ett sådant undantag.

Men alla som kör RME/Lynx combo hittils verkar köra Lynxen som masterclock.

Och av de förklaringar jag har hört så låter det även logiskt. Men jag är väldigt intresserad

av att höra ditt resonomang och teori bakom...

När du inte har personlig erfarenhet av det så är det ganska onödigt att gå så hårt fram och påstå att det är på ett visst sätt - och att allt annat är fel.

Det är nog bara på Gearslutz som folk dissar RME - och det gör de för att det är tyskt och inte amerikanskt. RME har alltid fått beröm för att de har stabila klockor. Steadyclock är, som jag skrev innan, en metod där man tar in klocka utifrån och använder som styrning för en intern klocka som då blir fri från jitter. Många andra tillverkare har samma funktion, men med andra namn - och alla påstår förstås att just deras sätt att bli jitter-immuna är unikt... 😛

Det blir ingen som helst skillnad om jag använder mitt RME-kort eller RME- eller Benchmark-omvandlaren som Master. Det blir inte ens någon skillnad om jag skippar Wordclock och enbart kör med Lightpipe- och SPDIF-synk, men jag testade WC för några år sedan eftersom jag hade andra prylar tillfälligt och ville testa, så då körde jag Wordclock för att inte riskera att det skulle bli synkproblem - och sedan har det fått hänga med eftersom jag ju ändå har kablar, T-kopplingar och terminatorer.

Om man har ljudkortet som Master så ställer man samplingsfrekvensen i sitt DAW-program och alla externa burkar hänger lydigt med. Om någon annan burk är Master så kan man få upp en varning i DAW-programmet att man har bytt samplingsfrekvens - och så får man pilla på Master-burken för att ställa rätt frekvens på den. Bekvämast att låta ljudkortet vara Master, med andra ord - och absolut ingen påverkan på ljudet vilket man än väljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kopplar du en omvandlare till ett ljudkort spelar det (tekniskt sett) ingen roll vilken du låter vara master.

Kopplar du flera omvandlare till ett ljudkort är det enklare att låta ljudkortet vara master. Om du låter en av omvandlarna vara master måste man hitta en lösning för hur du synkar både ljudkort och övriga omvandlare.

Okej.

It's not about how much jitter is at the transmitting end per se - it's about how much jitter you end up with at the receiving end and at the actual ADC chip. As mentioned, the cabling and PLL (Phase Locked Loop) required to transmit and receive the Wordclock signal degrade the signal by their nature. So even if RME's SteadyClock gave you a perfect clock at the RME's output, by the time it reaches the other device and passes through the PLL, you will have additional jitter.

Chances are the Lynx is not using the Synchrolock when running on its internal crystal - rather it likely uses Synchrolock to clean up any incoming clock signals when run as a slave (similar to Steadyclock from what I gather). I'm assuming the Lynx uses the internal crystal w/o any additional re-clocking when run on internal clock - this should give you the least jitter at your ADC chip from what I gather.

Tycker detta låter rimligt iallafall.?

Link to comment
Dela på andra sajter

It's not about how much jitter is at the transmitting end per se - it's about how much jitter you end up with at the receiving end and at the actual ADC chip. As mentioned, the cabling and PLL (Phase Locked Loop) required to transmit and receive the Wordclock signal degrade the signal by their nature. So even if RME's SteadyClock gave you a perfect clock at the RME's output, by the time it reaches the other device and passes through the PLL, you will have additional jitter.

 

Chances are the Lynx is not using the Synchrolock when running on its internal crystal - rather it likely uses Synchrolock to clean up any incoming clock signals when run as a slave (similar to Steadyclock from what I gather). I'm assuming the Lynx uses the internal crystal w/o any additional re-clocking when run on internal clock - this should give you the least jitter at your ADC chip from what I gather.

Tycker detta låter rimligt iallafall.?

Ärligt talat, så är det många gissningar i det där citatet. Han som har skrivit det utgår från att det är på ett visst sätt, men VET inte.

Varför skulle det bli skillnad?

RME-kortet skickar ut en ren WC i kabeln. I kabeln kan det uppstå jitter på grund av att signalen reflekteras i kabeländarna, men det reduceras av terminatorerna, så att det blir en svagare signal generellt - men det innebär samtidigt att reflektionerna blir så pass svaga att de inte kommer att orsaka problem i slutänden ändå. Den PLL han pratar om är ju vid ingången - alltså i den mottagande burken - och det har ingenting med RME-kortets utskickade WC att göra, så jag tycker citatet ser lite underligt ut, men det är kanske taget ur sitt sammanhang så att det är en liten del av en bättre förklaring...? Det han säger, gäller ju alla burkar, oavsett tillverkare. Mottagande enheter kommer dessutom att rensa upp inkommande klocka och bli "jitter-immuna" - och det gör att klockan i kabeln i praktiken är ännu mindre känslig, så länge den håller tillräckligt stark signalnivå för att kunna ge en säker skillnad mellan 0 och 1 på den önskade klocksignalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...