Jump to content
Annons

Hjälp med val av kablar till min studio ?


Ekstasis

Recommended Posts

Annons

Gearslutz=fläckvis kunskapsmörker

Det där var saxat från ett annat forum.

Men visst det är mkt motsättningar på det forumet...

Vilket gör det svårt att bilda sig rätt uppfattning om verkligheten..

Dessvärre är det nog så nästan på alla forumet, även de mest duktiga har även dom

skilda åsikter om allt... och olika teorier.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Läser man forum och inte själv har erfarenhet så förstår jag att man blir lite vilse bland åsikterna.

Citatet ovan är ju bara strunt, grabben/tjejen har inte en aning eller är ryckt ur sitt sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var saxat från ett annat forum.

Men visst det är mkt motsättningar på det forumet...

Vilket gör det svårt att bilda sig rätt uppfattning om verkligheten..

Dessvärre är det nog så nästan på alla forumet, även de mest duktiga har även dom

skilda åsikter om allt... och olika teorier.

Om du frågar i detta forumet så kommer du nog att få mer enhetliga svar (även om vi också kan munhuggas om petitesser ibland...😉). Här finns det nämligen folk som vågar säga till när något är fel, så eventuella falsarier får mothugg ganska omgående.

Eftersom du saknar egen erfarenhet av prylarna och inte verkar ha den tekniska kunskapen som krävs för att förstå svaren och bedöma sannolikheten, så är det säkrare om du håller dig här, helt enkelt - och undviker Gearslutz, som bara förvirrar begreppen för dig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag fick mina Mogami Kablar idag.. Från usa..

Jag upptäckte att det verkas fattas "pinnar" på yamaha aes kabeln typ 3 st... ska det vara så ???

Ser mysko ut.. Det är en Mogami Aes crossover kabel jag har Tascam till yamaha format.

NBDsiHa.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som vet ??? Det står 3P på själva locket på kabeln.. Det enda jag kan komma på är att dessa 3 pinnar som saknas är "jord" ??? Men vill gärna få det bekräftat av någon som har bättre koll..samt att det funkar till Lynx Aurora..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det står väl i manualerna till de olika burkarna...?

Här är annars pinout på båda: http://www.aviom.com...Information.pdf

Vet ej om jag blev så mkt klokare av den...däremot hitta jag på Mogami's hemsida

My DB25 connectors are missing pins. Is my cable defective?

Not at all
- We intentionally leave out unused pins. There is no performance issue whatsoever, and it is easy to identify the type of snake in case the model number is long since misplaced.

 

On analog snakes with db25 connectors the 13th pin is never used.

 

For AES/EBU snakes there are two main formats:

Tascam format (used by Digi/Avid and many others) has no 13th pin.

 

Apogee/Mackie/Yamaha format cables have 3 unused pin locations.

 

If you are curious, our assembly process involves preparing the individual cable channels by hand, then machine crimping the pins onto the conductors. The machine crimp yields perfect electrical connection that is actually superior to soldering. In reality for many years we have never had a warranty claim for even one bad channel on a d-sub snake.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

När du inte har personlig erfarenhet av det så är det ganska onödigt att gå så hårt fram och påstå att det är på ett visst sätt - och att allt annat är fel.

Det är nog bara på Gearslutz som folk dissar RME - och det gör de för att det är tyskt och inte amerikanskt. RME har alltid fått beröm för att de har stabila klockor. Steadyclock är, som jag skrev innan, en metod där man tar in klocka utifrån och använder som styrning för en intern klocka som då blir fri från jitter. Många andra tillverkare har samma funktion, men med andra namn - och alla påstår förstås att just deras sätt att bli jitter-immuna är unikt... 😛

Det blir ingen som helst skillnad om jag använder mitt RME-kort eller RME- eller Benchmark-omvandlaren som Master. Det blir inte ens någon skillnad om jag skippar Wordclock och enbart kör med Lightpipe- och SPDIF-synk, men jag testade WC för några år sedan eftersom jag hade andra prylar tillfälligt och ville testa, så då körde jag Wordclock för att inte riskera att det skulle bli synkproblem - och sedan har det fått hänga med eftersom jag ju ändå har kablar, T-kopplingar och terminatorer.

Om man har ljudkortet som Master så ställer man samplingsfrekvensen i sitt DAW-program och alla externa burkar hänger lydigt med. Om någon annan burk är Master så kan man få upp en varning i DAW-programmet att man har bytt samplingsfrekvens - och så får man pilla på Master-burken för att ställa rätt frekvens på den. Bekvämast att låta ljudkortet vara Master, med andra ord - och absolut ingen påverkan på ljudet vilket man än väljer.

Hej på er,

Har hamnat här pga att jag byter RME 9652 till AES-32 och googlat lite...

Har träskat ganska mkt i bla. AD/DA världen och blir förvånad att "status medlemmar" som verkar ha kunskap (inget personligt ;-) påstår att det är inget skillnad vilken som blir Master.

"Guld regeln" är att master skall vara den "bästa" klockan tillgänglig.

Rme är ett stabilt ljudkort med dess drivisar men inget highend inom AD/DA eller vad gäller Klockan.

Har klockat några ggr bla. Prism Orpheus, UA 2192, Lavry AD10, Forssell MADA-2a med varandra.

Resultaten blev förvånande vad en extern klocka kan åstadkomma på en konkurrent konverter.

Testa för dig själv och "se" om du hör nåt. Om ej hörbart, då är du "lycklig lottad" och slipper spendera massa £$€.

Mina 2 öre, Cheers!

Redigerat av Simma Lugnt
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...