Jump to content
Annons

Hjälp med val av kablar till min studio ?


Ekstasis

Recommended Posts

Jag bygger som några kanske vet en studio. Nu har det kommit till det sista steget, dvs att köpa kablar. Jag är osäker på vilka kablar jag ska köpa då jag är ganska grön på området, är osäker på hur många det blir totalt när man kopplat ihop allt.. vad det gäller balanserade obalanserande kablar osv.. Jag är redo att betala en skälig summa.. för bra kablar..

Vad jag söker är alltså kablar som matchar övrig utrustning jag har köpt i studion alltså ganska high end...men jag vill däremot inte betala för någon eventuell

placebo effekt men däremot betalar jag gärna lite mer än det absolut billigaste...jag är inte dumsnål alltså..jag vill alltså inte kompromissa men vill inte betala några absurda priser.

Trident HG3 monitorer

hg3_pair1.jpg

Towersonic monitorstativ (fylls med blästersand)

MgL8V.jpg

Lynx Aurora 16

aurora16-2348fd089a7ceb3008cafa259dacbdbb.jpg

Dangerous audio Source monitor controller

dangerousmusicsource.jpg

Kemper AMP Rack

highres_Kemper-profiling-amplifier-PowerRack-emusic.jpg

RME HDSPe AES 32

products_hdsp_aes_32_3b.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det är balanserad överföring, så spelar kabeln egentligen ingen roll om du ska ha allting stationärt i studion (ska du ha ut det på turné, så vill du ha kablar som är kraftigare och tåligare mot påfrestningar), men välj gärna kablar med Neutrik-kontakter.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det är balanserad överföring, så spelar kabeln egentligen ingen roll om du ska ha allting stationärt i studion (ska du ha ut det på turné, så vill du ha kablar som är kraftigare och tåligare mot påfrestningar), men välj gärna kablar med Neutrik-kontakter.

Så jag ska köpa balanserade kablar eller obalanserade ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp balanserade kablar. Kan rekommendera mogami's multikablar om du ska köpa multikabel. I övrigt, köp metervara och löd själv

har hört gott om mogami, har också hört att dom är ganska dyra ? iallafall deras AES kablar.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Fina prylar...

🥰

Tackar. Så fort jag får min Oberheim Xpander och Oberheim OB 12 sålda ska jag köpa

Pre amp också.

phoneix audio DSR 8

114426-4d766d1e5fcf18294bd56361c7ce37f1.jpg

Samt Eventide H8000FW

eventide-h8000fw.jpg

Har hört med Golden age music i sverige, man kan tydligen köpa via avbetalning hos dom..hoppas att det köpet går igenom...

sedan behöver jag köpa mikfron.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Köp balanserade kablar. Kan rekommendera mogami's multikablar om du ska köpa multikabel. I övrigt, köp metervara och löd själv

Vilka multikablar tänkte du på ???

Har hört bra om mogami. Apogee och SOMMER kablar ska var bra också har jag hört.

Men det verkar ju som att det är Mogami som folk nämner mest, så jag antar att dom är dom bästa för priset.

Måste bara kolla vilket pris dom landar på... Hoppas inte balanserande XLR är lika dyra som AES kablar...

Mogami AES kabel tror jag kostar runt 1200 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mogami är bra, liksom Klotz och många andra. Andra fabrikat med färdigkontakterade kablar funkar också utmärkt, som t ex Cordial, Proel och HOSA.

En 3m XLR hane-hona får du räkna med runt 150:-.

Om det är TRS till TRS du behöver, så finns de i riktigt korta längder (30cm) för kring hundringen och de längre är inte så våldsamt mycket dyrare (1.5m ca 120:- ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Luthman har mogami, så gå till närmsta butik som är anslutna till dom så går et beställa i den längd man behöver. Dom kostar olika beroende på hur många kanaler kabeln ska innehålla men om jag minns det rätt så kostade 16kanalers omkring 230kr/meter. För vanliga xlr och tele föredrar jag ofta sommercable då jag tycker dom som mogami är rätt lätta att löda.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.thomann.d..._cblaes1605.htm

248959.jpg

Den AES kabeln ska jag köpa den ska passa om jag förstått det rätt med mitt RME HDSPe AES.

Lagom pris på den kabeln också...

Luthman har mogami, så gå till närmsta butik som är anslutna till dom så går et beställa i den längd man behöver. Dom kostar olika beroende på hur många kanaler kabeln ska innehålla men om jag minns det rätt så kostade 16kanalers omkring 230kr/meter. För vanliga xlr och tele föredrar jag ofta sommercable då jag tycker dom som mogami är rätt lätta att löda.

Joo jag såg deras hemsida men som jag förstod det sålde dom bara kablar som man fick löda själv och inte färdiga ???

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

nej, vad jag kan se så ska det va 2 raders 25-pin kontakt i andra änden inte 3 raders(altså inte en som liknar bildskärms kontakt).,

altså den breda kontakten(2 raders) i båda ändar. Antar att det ska kopplas från från rme till AES i/O på LA? Sedan en multipiska frånexampelvis en 8 kanals preamp till analog in på LA.

jämför:

lynx_studio_technology_aurora_16_back.jpg

products_hdsp_aes_32_3b.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

i Dangerous source manualen rekommenderar dom till och med Mogami kablar , det står "tip cables makes difference!" ..Har som som sagt inte lyckas hitta någon mogami xlr för speakers hittar bara för mikrofon..vilket ska vara skillnad... Hoppas dom inte är allt för dyra som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du ska koppla passiva högtalre från slutsteg så är det högtlarkabel du ska ha, det är 2 lite tjockare kablar med hölje i båda på högtlarkabel.

om aktiva(balanserad line signal ) så funkar vanlig mick kabel av bra kvalité. en mick kabel är balanserad lxr-kabel.(ganska grundläggande kunskap inom ljudteknik)

Link to comment
Dela på andra sajter

Högtalarna i fråga Trident HG3 är aktiva högtalare, jag kopplar från monitor controllern Dangerous source.

Av det lilla jag läst om skillnaden mellan mick och högtalar kabel är att högtalar kablar klarar av att leverera mer ström...

För mig är det en djungel..

Om det nu är som du säger att jag kan ha en mikrofon kabel så borde det ju vara den här jag ska ha

http://www.mogamicab...-6-15-25-50.php

eller den

http://www.mogamicable.com/category/microphone/stage/

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Av det lilla jag läst om skillnaden mellan mick och högtalar kabel är att högtalar kablar klarar av att leverera mer ström...

För mig är det en djungel..

En stor skillnad är att mikrofon/instrument-kablar är avskärmade för att slippa störningar. (Intrumentens signal är så svag att den lätt störs ut av omgivningen annars.)

Jag minns en soundcheck för en massa år sedan då gitarristen pga dålig/fel kabel fick in någon radio-kanal, så ur stärkaren hördes mest en massa piano. Hårda tider för den hängivne metall-killen att få soft-jazz ur Marshall-stacken.

Ren idioti att två så olika kablar förses med samma kontakter...

Link to comment
Dela på andra sajter

En stor skillnad är att mikrofon/instrument-kablar är avskärmade för att slippa störningar. (Intrumentens signal är så svag att den lätt störs ut av omgivningen annars.)

Jag minns en soundcheck för en massa år sedan då gitarristen pga dålig/fel kabel fick in någon radio-kanal, så ur stärkaren hördes mest en massa piano. Hårda tider för den hängivne metall-killen att få soft-jazz ur Marshall-stacken.

Ren idioti att två så olika kablar förses med samma kontakter...

ja haha...

Mogamis mikrofon kabel ska vara extra bra skärmad det är väl det som är deras signmun på deras mikrofonkablar... att dom kortsluter det mesta av all elektromagnetisk störning som kabeln utsätts för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hittat en AES adapter från tascam och yamaha...men vet inte hur det är med ohm osv...läste någon stanns att det även måste vara rätt ohm och skit ???

http://www.alva-audio.de/en_products.php?page=content/products/en_cableware_tools

Någon av dessa ska funka iallafall tror jag. Frågan är vilken AES kabel man ska köpa som passar med nån av dessa adapters ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får lista ut detta ikväll.. Lynxen är DB

Rätta mig om jag har fel. Men är det så att du går och köper på dig saker för jättemycket pengar du inte vet nånting om som du tror att du kommer att behöva när du lärt dig ljudteknik? Jag tror att du tar dig vatten över huvudet när du köper grejer som inte är optimala för att användas som du tänkt dig. Du kanske skulle börja i mindre skala tills du har lite mer kött på benen och fått en liten uppfattning om hur det fungerar.

Här är i alla fall bilder på hur Tascam resp Yamaha AES/EBU är konfigurerad. Kontakten kallas DB25.

Tascam1.jpg

yamaha1.png

Får kolla upp detta ordentligt ikväll... Sedan som sagt..läste jag något om 110 ohm osv att det även skiljer...mellan olika kontakter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...