Jump to content
Annons

Hjälp med val av kablar till min studio ?


Ekstasis

Recommended Posts

AES/EBU ska alltid vara 110 Ohm.

Tack så mycket..då förstår jag ej varför emusic supporten nämnde det på telefonen ?

Måste vara någon väldigt special AES kabel som inte är 110 Ohm ?

Som sagt blev jävligt mkt info på en gång när jag snacka med han..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast egentligen så är ingen kabel 110 Ohm! En kabel ska vara så när 0 Ohm som möjligt då man mäter DC.. 110 Ohm är en frekvensberoende

impedans vid en given frekevens.. Skulle egentligen benämnas Reaktans, men mer korrekt Impedans! http://www.kpsec.freeuk.com/imped.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fast egentligen så är ingen kabel 110 Ohm! En kabel ska vara så när 0 Ohm som möjligt då man mäter DC.. 110 Ohm är en frekvensberoende

impedans vid en given frekevens.. Skulle egentligen benämnas Reaktans, men mer korrekt Impedans! http://www.kpsec.freeuk.com/imped.htm

hehe ska du komma hit och förvirra ännu mera nu ? 😉

Önskar man levde i värld där det bara var att plugga in skiten 😉

Det är iallafall en fördel med USB kablar..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Digitala kopplingar är fina.. DÅ slipper du sånt jox ja! Jag ska erkänna.. Fast jag är utbildad radiotekniker så har även jag svårt med detta som heter Impedans.. Vad det handlar om är att ha så jämn belastning som möjligt hela vägen.. Fast varför en kabel kan anges som 50 Ohm respektive 75 Ohm eller 110 Ohm har jag egentligen aldrig förstått!? Har väl för låg IQ helt enkelt (trots att jag byggt egna förstärkare som funkar ypperligt i radiobanden.. (Jopp radioamatör är jag också.. SM2OKB var min call-sign) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vin låter gott! 🙂

Två såna här

http://shop.klotz-ai...1&ls=e&nocache=

Bägge ändar har DB25 kontakter som både Lynx Aurora och RME AES 32 har. Ena änden är lödd enligt Tascam standard och den andra är lödd enligt Yamaha standard.

Låter ju helt perfekt! med andra ord behöver jag inte längre någon ALVA adapter ?

Du är en riktig stjärna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej du behöver ingen adapter! Du måste dock vara noga med att du ansluter den ände som är märkt "Yamaha" i Auroran och änden som är märkt "Tascam" i RME-kortet.

Alright tack som som sagt, du är den första lyckas hitta en sådan kabel. Ska beställa 2 st sånna helt klart.

Nu behöver jag bara en DB25 till XLR AES/I/O kabel med yamaha pinout for att koppla från Lynx auroran till monitor controllern.

Sedan är jag klart. Mogami gold mikrofronkabel ska jag ha till monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir inget bra. Du har bara två D-sub kontakter för AES/EBU som du behöver för att få 16 I/O genom RME-kortet.. Mellan Auroran och monitorkontrollern kör du analogt.

Ja, du har rätt, det är Analog utgångarna jag ska använda då. Men då är ju nästa problem

Jag har 2 analoga ingångar för balanserad kabel (right and left)

Men om jag ska koppla alla 16 kanaler behöver jag 4 st ingångar på dangerous source ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Du väljer i Auroran mellan 1-16 vad du ska skicka ut. Du kan till exempel välja att utgång 1-2 ska vara main ut.

Då får du ut dom på piskan.

2 gånger 1900, omg 🙂

Känns som att det blir billigare att hitta en kabel med minder XLR kontakter ?

Vill ju inte kompromissa på kvaliten men, måste finnas biligare som fortfarande inte påverkar ljudkvaliten

Du väljer i Auroran mellan 1-16 vad du ska skicka ut. Du kan till exempel välja att utgång 1-2 ska vara main ut.

Då får du ut dom på piskan.

Tack bra info, har som sagt inte börjat använda auroran ännu så inte lärt mig riktigt hur den funkar..

är mest ivrig att få igång ljud till mina monitorer till att börja med, vill höra hur man Trident HG3 låter.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om du bara tänker använda 8ut och 8 in så förstår jag inte varför du köper Aurora 16.

Men för att få main out från lyxnen dvs fulla mixen så behöver väl bara en kabel D-sub kabel till 2 xlr (L/R kabel som jag skickar till monitor kontrollern?

Jag köpte 16 för det är mer framtidssäkert samt att den är sjukt mer prisvärd.. skiljer inte mkt i pris direkt. Fick min för ett MKT bra pris dessutom som jag bara inte kunnde tacka nej till.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Nu när jag sålt lite grejjor börjar jag ha råd att köpa AES kablarna med mera kommer ju kosta några tusen..

Under denna tiden har jag läst på lite, även då Dangerous source är en ganska ny produkt är svårt att hitta allt för mkt info om den, så verkar det faktiskt som att deras converters är bättre än Lynx Aurora.

Jag undrar, skulle det vara ett bra alternativ att använda RME HDSPe output AES-kabel direkt till Dangerous Source AES ingången för att få en så förlust fri överföring som möjligt och sedan låta Dangerous Source vara converter för analog out till högtalarna.

Den andra alternativet skulle vara att använda Lynx analog output och använda Lynx som converters för analog outs.

0ZS2GN9.png

Lynx

lynx_studio_technology_aurora_16_back.jpg

115269-48e5f8c5c7a2997e8329cfe0772c0bc8.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag målade om diagrammet så det kanske blir lättare att förstå hur jag menar.

Den röda kabeln går alltså från mitt RME HDSPe AES kort, från AES output till Dangerous audio Source AES input.

Så Lyxnen kommunicerar bara med datorn/rme kortet i en riktning, alltså den tar bara inputs, som sedan går till datorn/rme, och sedan från datorn/rme kortet via AES out till Dangerous audio Source AES input.

dPsxVHy.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande ingen som kan svara på hur vida man ska ha Tascam pinout till pinout ? står pinout för hane i detta fallet eller är det formatet ?

Yamaha eller Tascam pinout handlar om hur det är kopplat i 25-pins kontakten och inte om det är hane eller hona.

Kabeln du har valt ser ut att vara rätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Yamaha eller Tascam pinout handlar om hur det är kopplat i 25-pins kontakten och inte om det är hane eller hona.

Kabeln du har valt ser ut att vara rätt.

Tack, vad jag misstänker är att det typ inte existerar några AES hon kontakter ?

Tror det bara finns hane. Tror jag köper den då.

Snordyr men förhoppningsvis lär man ha den i många många år.

Men den kombinerade XLR/TRS jacket ser väldigt skumt ut, men uppenbarligen ska en XLR kabel få plats där i på något sätt 🙂

2881d1083874431-slam-neutrik-combo-xlr-trs-jack-combo.jpg

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur blir det med klockan på monitorkontrollern när du har Lynxen som master?

Jag tänker ju inte använda word clock alls, vad jag har förstått det behöver man bara använda den funktionen om man ska använda fler än ETT rme kort då behöver man två för att synca dom tillsamans ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. På dina skisser är wordclock draget från omvandlaren till ljudkortet.

Om du ska ansluta olika omvandlare (Lynx och Dangerous) föreslår jag att du använder ljudkortet som master.

Ja fast skissen var rittat av en annan person som hade ritat den åt en annan.

Så jag har inte tänkt att dra någon sådan wordclock kabel mellan någon av enheterna.

Word clock skulle ska man använda om man kör mer än ett RME kort.

Förstår ej riktigt vad du menar med att RME som master, det är ju det enda ljudinterfacet jag ska använda var det tänkt. Man kan använda Dangerous Source som USB interface också men usb känns inte stabilt.

RME kortet ska avlasta cpun vilket låter bra, 0% i cpu används för AES in och ut ljud på RME kortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

När man skickar digitala signaler mellan enheter behöver någon vara master som dom andra rättar sig efter.

Okej, ja, men det är nog bäst att ha RME som mastern iallafall.

Tänkte räkna ihop vad det här kabelkalaset kommer kosta 🙂

Claes han överdrev inte när han sa att det var dyrare med AES kablar vs

ADAT 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...