Jump to content
Annons

Hur bra kompressor behövs för att inta sabba signalen från preamp?


ibanez-mag

Recommended Posts

Lite korkad fråga som kanske är lite svår att svara på.

Då jag spelar in sång i datorn tycker jag mig behöva en kompressor för att få lite bättre kontroll på nivån. Jag vill inte ha någon kompressor som direkt hörs eller är framträdande, bara kontrollera signalen datorn ser, jämna ut den lite.

Det jag sitter och funderar på är hur bra (läs som hur dyr) kompressorn behöver vara för att inte "sabba" signalen från preampen bara med att signalen går igenom kompressorn.

Jag sitter på nu på Behringer och Alesis (minns ej modellnamn) rack grunkor som jag båda är billigt skräp, lik från förr. Det känns spontant som om ingen av dem borde användas till mer än att de är kul med lampor :-)

Har även ett gäng olika riktigt bra gitarr (pedal) kompressorer, några av de bästa man kan hitta.

Men det känns ju inte rätt att stoppa in dem där, om de ens går?

Vad säger ni som kan sånt här?

Vad bör jag titta på för att vara bra nog att inte förstöra mer än det gör nytta?

Jag förstår ju att om jag går och köper en till exempel en Manley Variable så klara jag mig utan risk att paja något :-) Men det är dyrare än vad jag vill lägga, spel in sång är inget jag gör åt mig själv på mina egna grejer, eller ens gärna.

Så frågan är, hur billigt kan jag köpa and get away with it?

Skulls, till example, en Golden Age COMP54 (4000:-) paja mer än den gör nytta?

Vad är era tips, vad skaffar man för att komma billigt undan?

Jag vet, skum fråga, men jag är ju gitarrist :-)

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kunskap å färdighet

så kan du nog använda det du redan har

Tack för ditt svar.

Absolut gör kunskap all skillnad i världen, helt klart.

Men, som jag ser det så hjälper inte kunskap mot dåliga prylar.

Menar, hur duktig man än är så är en Behringer mixer en brusgenerator i alla fall :-)

Eller som dåliga gitarrpedaler, det pajar tonen bara av att man låter signalen gå igenom den även om den inte används.

Det borde ju vara samma sak med studio prylar, eller?

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag spelar in sång i datorn tycker jag mig behöva en kompressor för att få lite bättre kontroll på nivån. Jag vill inte ha någon kompressor som direkt hörs eller är framträdande, bara kontrollera signalen datorn ser, jämna ut den lite.

Se till att signalen inte klipper vid inspelning. Mer transparent och billigare kommer du inte undan.

Vill du ändå komprimera transparent och billigt redan vid inspelning rekommenderar jag FMR RNC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se till att signalen inte klipper vid inspelning. Mer transparent och billigare kommer du inte undan.

Vill du ändå komprimera transparent och billigt redan vid inspelning rekommenderar jag FMR RNC.

Tack för ditt svar.

Så har jag jobbat nu, varit safe med signalen för att garanterat slippa klipp.

Men jag tycker att det låter bättre när signalen är närma max, är hög.

Men tar sångaren i oväntat mycket så klipper det, eller blir onödigt lågt på svaga partier.

Det skulle kunna lösas med att sätta det i olika tagningar men sångaren är väldigt duktig och vill gärna sätta typ hela låten i en tagning och sen bara fixa de ställen där det eventuellt blivit fel.

Oj, den där burken var ju en billig grunka. En sån kan man ju köpa bara och prova och lägga på tippen om den inte duger.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut gör kunskap all skillnad i världen, helt klart.

Men, som jag ser det så hjälper inte kunskap mot dåliga prylar.

jo serru det är det det gör - åtminstone så långt så det räcker för hemmabruk

förutsatt att inte burken brusar mer än vanligt pga fel i den

vet du vad signal-brus förhållande innebär?

Link to comment
Dela på andra sajter

jo serru det är det det gör - åtminstone så långt så det räcker för hemmabruk

förutsatt att inte burken brusar mer än vanligt pga fel i den

vet du vad signal-brus förhållande innebär?

Jo, jag vet vad det signal-brusförhållande är.

Men hur hjälper kunskap om en burk är dålig?

Som mitt exempel med behringer mixern, den brusar och lever fan (speciellt om man rör eq'n) hur man än gör.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Så har jag jobbat nu, varit safe med signalen för att garanterat slippa klipp.

Men jag tycker att det låter bättre när signalen är närma max, är hög.

om du spelar in med 24 bit så har du så mycket dynamiskt utrymme så du kan safa utan att vara nära nollan

om du vill lyssna komprimerat vid inspelning så använder du dom burkar du har bara på lyssningen

sen komprimerar du fram ett fett sound digitalt i datorn när du mixar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag vet vad det signal-brusförhållande är.

Men hur hjälper kunskap om en burk är dålig?

Som mitt exempel med behringer mixern, den brusar och lever fan (speciellt om man rör eq'n) hur man än gör.

/Magnus

var det inte en behringer kompressor du hade?

då vet du också hur du får fram bästa möjliga signal/brusförhållande?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

om du spelar in med 24 bit så har du så mycket dynamiskt utrymme så du kan safa utan att vara nära nollan

om du vill lyssna komprimerat vid inspelning så använder du dom burkar du har bara på lyssningen

sen komprimerar du fram ett fett sound digitalt i datorn när du mixar

Du har rätt, så får det bli till jag köper en bra kompressor.

Tack för allt tid och tips!

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

var det inte en behringer kompressor du hade?

då vet du också hur du får fram bästa möjliga signal/brusförhållande?

Jo, en behringer och en Alesis.

Har inte haft någon av dem inkopplade på säkert tio år, så de var ett tag sen jag provade dem.

Men hade behringer mixers i tankarna, och de är ju seriöst hemska (till och med värre än min Mackie 1604 VLZ).

Så jag tänkte att dessa är nog like hemska :-)

Ja, lite i alla fall.

Optimerad signal nivå?

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, som jag ser det så hjälper inte kunskap mot dåliga prylar.

Menar, hur duktig man än är så är en Behringer mixer en brusgenerator i alla fall :-)

Eller som dåliga gitarrpedaler, det pajar tonen bara av att man låter signalen gå igenom den även om den inte används.

Det borde ju vara samma sak med studio prylar, eller?

Yes it does. Med bra kunskap kan du använda "dåliga" prylar och göra nåt bra av dem. Jag har genom åren jobbat mest med SSL, Manley, och DBX-compressorer, men ändå återkommer jag ofta till min första compressor, en Behringer Autocom. Den är gammal och lågpris till och med för Behringer räknat, men gör ett grymt jobb till rätt saker. Kvalitet kan du inte räkna i pengar, kvalitet räkas i hur användbara prylarna är....vilket iof oftast betyder att dom kostar skjortan, men det är för det mesta kvaliteten som ställer priset, inte priset som ställer kvaliteten.

Till och med den småläbbiga compressorn som sitter i min Boss SE-50 kommer till nytta då och då!

Finns ej som burk vad jag vet...

Jodå, men den heter nåt annat. Kommer från deras mixerbord, vill jag minnas, och går att köpa som halvrack.

Jo, en behringer och en Alesis.

Har inte haft någon av dem inkopplade på säkert tio år, så de var ett tag sen jag provade dem.

Men hade behringer mixers i tankarna, och de är ju seriöst hemska (till och med värre än min Mackie 1604 VLZ).

Så jag tänkte att dessa är nog like hemska :-)

Min Autocom är i praktiken helt brusfri. Vilket man iof inte kan anklaga micken 8000 för. Olika saker har olika brusnivåer, och det gäller alla märken.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes it does. Med bra kunskap kan du använda "dåliga" prylar och göra nåt bra av dem. Jag har genom åren jobbat mest med SSL, Manley, och DBX-compressorer, men ändå återkommer jag ofta till min första compressor, en Behringer Autocom. Den är gammal och lågpris till och med för Behringer räknat, men gör ett grymt jobb till rätt saker. Kvalitet kan du inte räkna i pengar, kvalitet räkas i hur användbara prylarna är....vilket iof oftast betyder att dom kostar skjortan, men det är för det mesta kvaliteten som ställer priset, inte priset som ställer kvaliteten.

Till och med den småläbbiga compressorn som sitter i min Boss SE-50 kommer till nytta då och då!

Jodå, men den heter nåt annat. Kommer från deras mixerbord, vill jag minnas, och går att köpa som halvrack.

Min Autocom är i praktiken helt brusfri. Vilket man iof inte kan anklaga micken 8000 för. Olika saker har olika brusnivåer, och det gäller alla märken.

Jag är absolut med om du menar att rätt använt och på rätt ställe så kan en "skit" pryl vara det som gör jobbet bäst.

Som för just det lilla sångpartiet i just den låten så var en kass Kjell o k mick den som blev bäst.

Att prylen blir som en effekt, ungefär.

Eller menar du att behringer kompressorn skulle göra ett bra jobb som en helt transparen nivå kontrollerade kompressor?

Jag skall självklart prova idag och bilda mig en egen uppfattning, men jag har svårt att tro att det inte blir bättre om den inte sitter i kedjan alls för just detta ändamål. Men att den kanske gör ett bra jobb om man leter efter något, låt oss kalla det fult, som märks.

Spontant känns det ju lite galet att plugga in en burk för 800:- i en dyr ljudkedja, bara kablarna i den kostar ju mångdubbelt mer än kompressorn gör. Jag vet att allt inte sitter i vad det kostar, men rätt mycket gör. Framför allt när det är något transparent man letar efter.

Tar jag min erfarenhet från gitarrvärlden, där jag har väldigt bra koll, så är de billiga prylarna (billiga i samma förhållande som en behringer) undantagslöst alltid för dåliga förutom för speciella "effekt" ljud (läs som fula ljud som gör rätt jobb på ett specifikt ställe, men för nästan allt annat är oanvändbart).

Nu går jag ut i studion och provar dem.

Återkommer med en rapport.

Tack för alla funderingar.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar.

Absolut gör kunskap all skillnad i världen, helt klart.

Men, som jag ser det så hjälper inte kunskap mot dåliga prylar.

Menar, hur duktig man än är så är en Behringer mixer en brusgenerator i alla fall :-)

Eller som dåliga gitarrpedaler, det pajar tonen bara av att man låter signalen gå igenom den även om den inte används.

Det borde ju vara samma sak med studio prylar, eller?

/Magnus

Kan inte se någon anledning till att ha kompressor vid inspelningen. Den är för långsam för att fånga överslag (peak), det är gott om headroom i modern digital teknik och kompressor kan lätt läggas på efteråt. Vet att en del gillar att ha ett färdigt ljud, och kanske inte har tillräckligt många till varje kanal vid mix och det kan ju iofs vara undantag.

Men då pratar vi oftast ganska exklusiva burkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Billigare Behringer och tom DBX duger absolut inte. De låter helvete hur man än gör. Kan ev duga live, men inte till en sånginspelning.

Finns mkt bra till salu beg då och då.

Oj, då är det många plattor som låter illa om DBX inte duger.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte se någon anledning till att ha kompressor vid inspelningen. Den är för långsam för att fånga överslag (peak), det är gott om headroom i modern digital teknik och kompressor kan lätt läggas på efteråt. Vet att en del gillar att ha ett färdigt ljud, och kanske inte har tillräckligt många till varje kanal vid mix och det kan ju iofs vara undantag.

Men då pratar vi oftast ganska exklusiva burkar...

Jag kan nog se ganska många anledningar, var de två största är jämnare insignal (lättare för den som sjunger att få kontroll) och att man sparar en massa efterarbete.

Är det en rutinerad som sjunger reglerar de volymen väldigt bra själv med avstånd till micken själv.

Men i studio tycker jag att det det annorlunda ljud om de är närma eller längre ifrån, även på väldigt små skillnader.

Så man får träna dem att stå mer eller mindre still och bara göra så mycket reglering som de fixar att göra med nacken.

Annars blir ljudet ojämnt, inte tvunget i volym (det är lätt att fixa, även om man gärna slipper), det är det ojämna i ljudet som stör mig.

Sången låter inte som en enhetlig tagning, vilket jag vill att det skall göra.

Sång och bas (och en massa annat) blir helt enkelt bättre om det komprimeras svagt innan det spelas in, tycker jag.

Och jag har aldrig varit med om en inspelning i proffsstudio där sång inte komprimeras på väg in och sen igen på väg ut.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha full kontroll på dynamiken så automatiserar du nivån på spåret.

Känns dock som att det är mer snack om dyra prylar än faktumet att använda öronen istället.. lite som Svalander 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha full kontroll på dynamiken så automatiserar du nivån på spåret.

Känns dock som att det är mer snack om dyra prylar än faktumet att använda öronen istället.. lite som Svalander 😉

Det är faktiskt precis tvärt om, att man använder öronen och upptäcker att somliga prylar man har är skit.

Att de är en bromskloss i ljudkedjan och behöver bytas ut om man skall kunna nå det resultat man vill åt.

Och behringers kompressor är skit, tycker man att den gör jobbet med sång så kanske det beror på att man inte använder öronen.

Har man en kass gitarrförstärkare och börjar bry sig om komplexiteten i övertonerna och dynamiken i ens ljud så spelar det ingen roll hur mycket man kan och rattat ljud tidigare, stärkaren fixar det inte ändå. Att använda öronen hjälper inte heller.

Har du en usel sångmick kan du inte få ett ljud med mycket närhet och separation hur duktig du än är, separationen finns helt enkelt inte i micken hur mycket du än skruvar.

Ungefär som att hur duktig kock man än är kan man inte göra bra mat om råvarorna är dåliga.

Inte prat om dyra prylar heller, tråden handlar ju om att hitta något så billigt som möjligt med som gör jobbet okay.

Att köra regel funkar ju, men lite komprimering innan och en bra sångare så behövs det inte.

EDIT: Ursäkta om svaret lät lite surt, det var inte tanken.

Men använd öronen snacket blir snabbt rätt intetsägande när man pratar om den billigaste kompressorn på marknaden. Det sitter självklart inte i priset, det sitter i att den till en transparent sång kompressor är urkass.

Det är ingen som tror på magi prylar, såna finns inte om killen bakom ratten är kass.

Men det finns massor av prylar som inte gör jobbet även om killen bakom ratten är Gud.

/Magnus

Redigerat av ibanez-mag
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...