Jump to content
Annons

Hur bra kompressor behövs för att inta sabba signalen från preamp?


ibanez-mag

Recommended Posts

Annons

Nja. Om det är en avdelning är det ju bra, men jag hade tolkat det som att förespråkarna ville ha två varianter av flertalet av ämnena.

är det verkligen så dåligt? vill jag ha något väldigt specifikt, som är high-end, är det väl ganska opraktiskt om jag antingen A ) behöver kolla igenom alla trådar som berör low-endutrustning, B ) behöver kolla igenom alla high-endgrejer som inte har att göra med det jag vill ha. förstår fortfarande inte själva problematiken. det handlar inte om att stänga ute folk, det handlar om att göra det lättare för folk. såvitt jag förstår det, iaf.

edit: mitt B ) blev en 😎

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väll bara att börja med en "High end" -tråd om ni vill det?

Lite som "Senaste inköps-tråden".

Kan ju använda de första 25-30 sidorna till att definiera High End och då gärna även utröna hur situationer ska hanteras där tex en forum-medlem är inne på en Neumann U87 men sen kommer fram till att en proletariatdoftande SM7B (eller gud förbjude, SM58) är det som skulle vara bäst för uppdraget.... 😛

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Som vi kan konstatera i den här tråden (och säkert flera andra) är det väldigt lätt att göra sig lustig över high-end.

Till att börja med. Att välja U87 istället för SM7 är inte definitionen av high-end. Den avdelningen borde istället heta "dyrast prylar vinner".

Om vi säger så här. High-end rymmer både ett tillverkar- och ett användarperspektiv.

Om valet står mellan U87 och SM7 och man väljer den mikrofon som passar bäst, ja då kan det definitivt falla inom kategorin high-end.

Om man däremot väljer SM7 för att man anser att den gör jobbet lika bra och dessutom är billigare, ja då lutar det mer mot "medveten konsument"-hållet.

Landar valet istället på TSM MT87, eftersom den i stor utrsträckning låter som en U87 och kostar en bråkdel av vad originalet kostar, ja då har high-end-entusiasten inte mycket där att hämta.

vill jag ha något väldigt specifikt, som är high-end, är det väl ganska opraktiskt om jag antingen A ) behöver kolla igenom alla trådar som berör low-endutrustning, B ) behöver kolla igenom alla high-endgrejer som inte har att göra med det jag vill ha.

Håller med om A, även om jag inte ser det som något större problem. Vet att många ogillar sökfunktionen på forumet, men jag tror jag lärt mig/vant mig vid den. Hittar för det mesta vad jag letar efter.

Det goda i tanken med en high-end-avdelning, som jag ser det, är att göra det legitimt att prata om prylar ur ett high-end-perspektiv. Den allmänna hållningen på forumet, imho, är att skillnaden i kvalitet på en pryl i mellanprisklass och "top of the line" sällan motiverar skillnaden i pris. Möjligen om man driver en professionell studio, men inte för hemmapularen. Det är något jag kan sympatisera med. Ofta är det så.

Men ibland har man behov av att diskutera saker ur ett annat perspektiv (high-end är ett av dom) vilket kan vara svårt om någon så fort man nämner U87 kontrar med Studio Project B1 eller som svarar FMR RNC när man frågar om Buzz Audio SOC 1.1.

En egen avdelning är ett sätt att göra det legitimt, en plats att samlas på och nörda lite. Ett bra exempel på hur det kan fungera socialt (och det menar jag ärligt på ett positivt sätt) är längsta-tråden. De som hänger där har gjort den till sitt eget ställe. Varje gång jag kliver in där känner jag mig som en gäst. Det är deras sociala kodex som gäller, och den skiljer sig från övriga forumet.

Därför håller jag inte med om B. Tror det splittrar upp innehållet för mycket och den röda tråden som behövs för att ge en känsla av sammanhang går förlorad.

Egen high-endtråd är ingen dum idé. Om förslaget om egen avdelning inte får gehör kan jag tänka mig att dra igång en.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Som vi kan konstatera i den här tråden (och säkert flera andra) är det väldigt lätt att göra sig lustig över high-end.

Till att börja med. Att välja U87 istället för SM7 är inte definitionen av high-end. Den avdelningen borde istället heta "dyrast prylar vinner".

Om vi säger så här. High-end rymmer både ett tillverkar- och ett användarperspektiv.

Om valet står mellan U87 och SM7 och man väljer den mikrofon som passar bäst, ja då kan det definitivt falla inom kategorin high-end.

Om man däremot väljer SM7 för att man anser att den gör jobbet lika bra och dessutom är billigare, ja då lutar det mer mot "medveten konsument"-hållet.

Landar valet istället på TSM MT87, eftersom den i stor utrsträckning låter som en U87 och kostar en bråkdel av vad originalet kostar, ja då har high-end-entusiasten inte mycket där att hämta.

Håller med om A, även om jag inte ser det som något större problem. Vet att många ogillar sökfunktionen på forumet, men jag tror jag lärt mig/vant mig vid den. Hittar för det mesta vad jag letar efter.

Det goda i tanken med en high-end-avdelning, som jag ser det, är att göra det legitimt att prata om prylar ur ett high-end-perspektiv. Den allmänna hållningen på forumet, imho, är att skillnaden i kvalitet på en pryl i mellanprisklass och "top of the line" sällan motiverar skillnaden i pris. Möjligen om man driver en professionell studio, men inte för hemmapularen. Det är något jag kan sympatisera med. Ofta är det så.

Men ibland har man behov av att diskutera saker ur ett annat perspektiv (high-end är ett av dom) vilket kan vara svårt om någon så fort man nämner U87 kontrar med Studio Project B1 eller som svarar FMR RNC när man frågar om Buzz Audio SOC 1.1.

En egen avdelning är ett sätt att göra det legitimt, en plats att samlas på och nörda lite. Ett bra exempel på hur det kan fungera socialt (och det menar jag ärligt på ett positivt sätt) är längsta-tråden. De som hänger där har gjort den till sitt eget ställe. Varje gång jag kliver in där känner jag mig som en gäst. Det är deras sociala kodex som gäller, och den skiljer sig från övriga forumet.

Därför håller jag inte med om B. Tror det splittrar upp innehållet för mycket och den röda tråden som behövs för att ge en känsla av sammanhang går förlorad.

Egen high-endtråd är ingen dum idé. Om förslaget om egen avdelning inte får gehör kan jag tänka mig att dra igång en.

Kanonbra idé!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egen high-endtråd är ingen dum idé. Om förslaget om egen avdelning inte får gehör kan jag tänka mig att dra igång en.

Som vän av konsekvens kan jag tänka mig stötta förslaget om en High End-avdelning, men bara om en "nybörjaravdelning" samtidigt införs. (Och den förbannade jävla aktiveringsperioden.)

Som jag ser det då får vi en avdelning där där man kan få ställa "dumma frågor" utan att känna att det nödvändigtvis är "dumma frågor", och en avdelning där man kan få en plats att samlas på och nörda lite. Och så får vi en avdelning för oss som är lite mer, som någon var inne på, "medvetna".

Om vi inte är konsekventa kommer forumet att sparka sig själv i röven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...