Jump to content
Annons

Hur bra kompressor behövs för att inta sabba signalen från preamp?


ibanez-mag

Recommended Posts

Jag blir härmed tvungen att erkänna att jag har nästan fel ang DBX. Det är en DBX 166XL jag tänkte på som riktigt dålig. Jag köpte den för att ha den i liveracken till sång resp gitarr så jag skulle slippa flytta RANE-kompressorn mellan liverack o studio hela tiden. Men den verkligen fan ihop med min Soundcraft snik-mixer. Höll på att testa absolut alla inställningar i säkert två veckor, det bara distade, jag fick ta bort den och fortsätta flytta RANEn. Stod inte ut med skitljud live. Kopplar dem lika, via send o return på resp kanal på mixern, kan följa upp signalstyrkan hela vägen från micken till PAt.

Sen hux flux fick jag tag på DynaMaxx kompressorn till studion då blev RANE permanent i liveracken o DBXen åkte på hyllan...

Nu blev jag tvungen att testa DBXen ihop med Neumann49 o Audient Mico preampen. Först sjöng jag "Helgdagskväll i timmerkojan" genom DBX 166XL, sjöng bra många ggr innan jag hittat de bästa inställningarna, kortaste attacken o lite längre release. Sen sjöng jag hela låten igen genom DynaMaxxen. Och se på fan, skillnaden var inte stor, den finns och hörs ganska tydligt, men så illa som det lät i liveracken gjorde det inte. DBXen ger lite av nån sorts rasp i mellanregistret jämfört med Dynamaxxen.

Att den senare skulle ge konstigheter i basen hör då absolut inte jag. Jag kör den både hårt till sången, och lättare till mastern. Inget av basen förändras...

Undrar varför det inte går att få bra ljud ur DBXen ihop med en Soundcraft Spirit?

Erkänner härmed att jag hade fel ang DBX...

Dare to be different?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä jag vet men det är så mycket försvarande av Behringer och spyande på high-end-prylar här, förstår inte varför...?

Det låter som at man kan likaväl fylla studion med behringer-pyrlar när man besöker forumstudio

Folk här utgår ofta ifrån att man är ute efter en hemstudio med m-audio-ljudkort och behringer-mick. Kanske borde

ha lite low-end-avdelning och high-end-avdelning här så att man kan ratta in på rätt kanal. Ganska svårt att veta vad

folk har för krav, förväntningar, pengar... osv

Jag är väl fattig men älskar att spara ihop till en dyr kompressor eller eq.

Samma här, det är värt att leva på vatten o bröd om man då kan ha en maffig Neumann o en Dynamaxx kompressor som väntar i hemmets lugna vrå! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag vet men det är så mycket försvarande av Behringer och spyande på high-end-prylar här, förstår inte varför...?

Det låter som at man kan likaväl fylla studion med behringer-pyrlar när man besöker forumstudio

Folk här utgår ofta ifrån att man är ute efter en hemstudio med m-audio-ljudkort och behringer-mick. Kanske borde

ha lite low-end-avdelning och high-end-avdelning här så att man kan ratta in på rätt kanal. Ganska svårt att veta vad

folk har för krav, förväntningar, pengar... osv

Jag är väl fattig men älskar att spara ihop till en dyr kompressor eller eq.

Sant.

Man vill inte bara ha en kompressor, man vill ha en bra kompressor.

Man vill ha prylar som är bra nog att inte vara i vägen.

Och det kan vara för andra anledningar än bara ljudet som gör att man vill byta.

Som när man fiskar fluga, får man inte flugan dit man vill skall det vara en själv det är fel på, inte spöet som är kass :-)

(Hur duktig man än är på att kasta kan min inte göra alla kast med ett dåligt spö).

Musik och skapandet av den handlar om inspiration, prylar man tycker gör jobbet dåligt är direkt oinspirerande.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om michael schumacher köra ett f1-lopp med en Fiat punto så vinner han ändå mot dom andra som kör riktiga f1-bilar?

Vinna? Vaddå vinna?

Det handlar om att köra från start till mål. Kan inte en Fiat Punto göra det?

Preciiiis! Just det, ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag blir härmed tvungen att erkänna att jag har nästan fel ang DBX. Det är en DBX 166XL jag tänkte på som riktigt dålig. Jag köpte den för att ha den i liveracken till sång resp gitarr så jag skulle slippa flytta RANE-kompressorn mellan liverack o studio hela tiden. Men den lät verkligen fan o helvetes dist ihop med min Soundcraft snik-mixer. Höll på att testa absolut alla inställningar i säkert två veckor, det bara distade, jag fick ta bort den och fortsätta flytta RANEn. Stod inte ut med skitljud live. Kopplar bägge lika, via send o return på resp kanal på mixern o med XLR i kompressorn, och jag kan följa upp signalstyrkan hela vägen från micken, Beta 58, till PAt.

Sen hux flux fick jag tag på DynaMaxx kompressorn till studion då blev RANE permanent i liveracken o DBXen åkte på hyllan...

Nu blev jag tvungen att testa DBXen ihop med Neumann49 o Audient Mico preampen. Först sjöng jag "Helgdagskväll i timmerkojan" genom DBX 166XL, sjöng bra många ggr innan jag hittat de bästa inställningarna, kortaste attacken o lite längre release. Sen sjöng jag hela låten igen genom DynaMaxxen. Och se på fan, skillnaden var inte stor, den finns och hörs ganska tydligt, men så illa som det lät i liveracken gjorde det inte. DBXen ger lite av nån sorts rasp i mellanregistret jämfört med Dynamaxxen.

Att den senare skulle ge konstigheter i basen hör då absolut inte jag. Jag kör den både hårt till sången, och lättare till mastern. Inget av basen förändras...

Undrar varför det inte går att få bra ljud ur DBXen ihop med en Soundcraft Spirit?

Erkänner härmed att jag hade fel ang DBX...

Se där ja.

Kanske förstår du bättre kompressorns funktion nu än när du testade sist.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Se där ja.

Kanske förstår du bättre kompressorns funktion nu än när du testade sist.

Tsss. Funktionen har jag känt till väldigt länge. Det är somliga som inte hör skillnaden hur uppenbar den än är. Därför tycker somliga att en autocom är lika bra som nåt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar din DBX kompressor.

Den går bara inte att få att funka bra tillsammans med Soundcraft Spirit mixern fast RANE-burken låter skitbra där. Har testat i det oändliga. Låter som att micken är trasig. Varför vete fan. Skiter i det då jag nu kan ha RANEn där utom då jag behöver den till trum OH. Säljer nog DBXen bara jag orkar. Byter gärna mot en UA, 6176 det är väl ändå ingen skillnad bara man kan med grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Då måste den väl nästan va spärrad på nåt sätt, annars kommer såna som jag in och jiddrar iallafall.

Det kan man säkert ordna. Jag sätter upp dig på spärrlistan 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tillbaks till ämnet:

Är mjukvarukompressor otänkbart?

Att sätta en mjukis mellan preamp och ljudkortet blir svårt. Om vi håller oss till ursprungsfrågan. 🙂

Annars funkar det fint med mjukvarukompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik och skapandet av den handlar om inspiration, prylar man tycker gör jobbet dåligt är direkt oinspirerande.

/Magnus

Magnus, får man vara så fräck att fråga:

1. Hur gammal är du?

2. Hur många års erfarenhet av (egen) musikproduktion har du?

3. Vilka är dina mål och syften med dina inspelningar?

4. Vad gör du om tio år?

Tack på förhand?

Link to comment
Dela på andra sajter

loop:

så klart. men jag tänkte väl mer i stil med att om man spelar in med tillräckligt med headroom så har man en oförstörd signal som man kan göra vad man vill med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag tänkte väl mer i stil med att om man spelar in med tillräckligt med headroom så har man en oförstörd signal som man kan göra vad man vill med.

+1

För mig är det det enda tänkbara sättet att jobba på idag, 2013.

Jag ser ingen som helst poäng i att "förstöra" en in-signal, annat än då:

1. man medvetet "förstör" signalen för att uppnå resultat som inte kan uppnås post-inspelning

2. man inte är förmögen att styra över sitt eget trakterande

3. oerfarenhet är en issue

Link to comment
Dela på andra sajter

+1

För mig är det det enda tänkbara sättet att jobba på idag, 2013.

Jag ser ingen som helst poäng i att "förstöra" en in-signal, annat än då:

1. man medvetet "förstör" signalen för att uppnå resultat som inte kan uppnås post-inspelning

2. man inte är förmögen att styra över sitt eget trakterande

3. oerfarenhet är en issue

4. Det kan upplevas skönare att sjunga med kompressor (och en del gillar även reverb vilket jag själv finner mer störande)...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

+1

För mig är det det enda tänkbara sättet att jobba på idag, 2013.

Jag ser ingen som helst poäng i att "förstöra" en in-signal, annat än då:

1. man medvetet "förstör" signalen för att uppnå resultat som inte kan uppnås post-inspelning

2. man inte är förmögen att styra över sitt eget trakterande

3. oerfarenhet är en issue

Tråden handlar väl inte om vad du tycker 😉

Men jag vet att du har ett extremt behov av att synas och höras men det är väl

en åkomma vi musiker får leva med. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tillbaks till ämnet:

Är mjukvarukompressor otänkbart?

Nej, det är inte otänkbart.

Men svårt för det behov jag känner nu.

Och eventuellt skulle jag gjort en mer färgande komprimering vid mix, med det är skönt att slippa det.

Men rent generellt så vill jag göra allt så klart som möjligt redan vid inspelning.

Jag är så sjukt trött på datorfibblandet som datorstudios "uppmuntrar" en till, det fanns en tid då jag tyckte att det var kul och man skulle lära sig allt och prova allt. Men efter massor av år så insåg jag att det blev mer editerande än skapande av musik.

Det blev helt enkelt mycket mindre gjord musik än på rullbandare tiden. Att tvinga sig själv att ta beslut innan och sen leva med det istället för att lämna alla dörrar öppna är kreativt uppmuntrande (i alla fall för mig).

Jag använder den gärna som en bandspelare med så lite efterbearbetning som möjligt.

Det går oftast mångdubbelt fortare att sätta om något än att pilla med det.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden handlar väl inte om vad du tycker 😉

Om tråden inte får innehålla var och ens åsikter/erfarenheter, vad är den då enligt dig OK att innehålla?

Men jag vet att du har ett extremt behov av att synas och höras men det är väl en åkomma vi musiker får leva med. 🙂

Det där tar jag som en förolämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk här utgår ofta ifrån att man är ute efter en hemstudio med m-audio-ljudkort och behringer-mick. Kanske borde

ha lite low-end-avdelning och high-end-avdelning här så att man kan ratta in på rätt kanal. Ganska svårt att veta vad

folk har för krav, förväntningar, pengar... osv

Jag gillar idén.

En high-end-avdelning gör det möjligt att jämföra och diskutera prylar på andra än den minsta gemensamma nämnarens villkor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus, får man vara så fräck att fråga:

1. Hur gammal är du?

2. Hur många års erfarenhet av (egen) musikproduktion har du?

3. Vilka är dina mål och syften med dina inspelningar?

4. Vad gör du om tio år?

Tack på förhand?

Ja, det får man.

1. Är 45.

2. Jag skaffade studio i samma veva som jag började lira, så i runda slängar har jag spelat in i hemstudio i 25 år.

Utöver det har jag blivit inspelad av andra som session musiker i +15 år.

Och jobbet som live ljudtekniker till ganska stora band och som fast på teater innan jag kunde leva på att endast spel.

3. Huvudmålet är att göra det jag älskar, spela och skapa. Men gör även många studiojobb (gitarr) i min hemstudio, lägger gitarr på folks plattor i alla möjliga stilar. Gör även musik till dansföreställningar osv där.

Har spelat in 3 egna plattor där (där trummor osv lagts av andra i andra studios) och kanske 10 låtar som släppts på samlingsplattor lite över allt. Men har helt lagt den ambitionen att få ut min egen musik åt sidan, jag känner helt enkelt inget behov av att någon skall höra den. Vet att det låter konstigt, men jag gör den klar, lägger den i en låda och glömmer bort den, spelar den inte för någon längre (förutom live på clinics och de få spelningar jag tar i eget namn).

Gör även bakgrunder på egna låtar som jag spelar till när jag gör clinics för mina sponsorer runt om i välden (då är allt instrument programmerat). Spela in gitarr har jag, utan att skryta, väldigt bra koll på. Man får inga jobb om man inte kan få till bra och rätt ljud för stilen man spelar. Musiken jag gör med hjärtat är nog att räkna in i fusion, gissar jag.

Men mycket av det som folk hör är gitarrmusik, sånt som det skall vara på clinics.

Dock har jag börjat spela in sång nu på senare tid då min flickvän (som är sångerska) har ett par olika jobb som topliner och jag hjälper henne med inspelningen. All min egen musik är instrumental, så min erfarenhet av sånginspelning på egen hand är begränsad, inte obefintlig men begränsad. Min erfarenhet från andra grejer gör att jag hör mer än några av de prylar jag har till sång klarar av (orsaken till denna tråd). Har köpt ny mick, ny preamp och nu var det kompressorns tur.

Folk får gärna sätta sig på höga hästar och pladdra om att det är "lära sig skruva", handhavande fel osv, men jag vet att det inte är det, behringer autocom är kass om man har lite krav :-)

4. Vem vet sånt? :-) det är ju långt till dess.

Men jag gissar att det är ganska troligt att jag gör liknande saker som jag gör nu.

Är musiker, spelar in mig själv för att jag trivs med det, fortsätter utvecklas som fotograf (fotar actionsport, var själv extreme åkare innan olycka satte stop för det och livemusik) och fångar en fisk då och då :-)

Med tanke på att jag just byggt hela huset studion står i, bara för studion, så hoppas jag att jag inte slutar med det i bråd rasket.

Själv då?

/Magnus

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

+1

För mig är det det enda tänkbara sättet att jobba på idag, 2013.

Jag ser ingen som helst poäng i att "förstöra" en in-signal, annat än då:

1. man medvetet "förstör" signalen för att uppnå resultat som inte kan uppnås post-inspelning

2. man inte är förmögen att styra över sitt eget trakterande

3. oerfarenhet är en issue

Jag kan se hur många poänger som helst.

Och jag ser det inte som att förstöra den (jo, om man använder en behringer autocom), jag ser det som att göra det klart direkt.

Eller så är man så förmögen att man inte behöver ha alla dörrar öppna alltid.

Har man en klar bild av vad det skall bli, vet vad som behöver göras för att nå bilden så kan man ta beslut där och då, oj med tid man sparar. Det enda som är viktigt i livet, tid.

Folk får gärna jobba på andra sätt, om de känner för det.

Jag har varit där och datorpillat och beslutat att jag inte vill det längre, jag ser inget behov för det och vill göra det så lite som möjligt.

Har du varit mycket i proffsstudios?

Där är mild nivåkomprimering på i princip allt på väg in.

Så jag är ganska långt ifrån ensam om mitt tänk.

/Magnus

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Den går bara inte att få att funka bra tillsammans med Soundcraft Spirit mixern fast RANE-burken låter skitbra där. Har testat i det oändliga. Låter som att micken är trasig. Varför vete fan. Skiter i det då jag nu kan ha RANEn där utom då jag behöver den till trum OH. Säljer nog DBXen bara jag orkar. Byter gärna mot en UA, 6176 det är väl ändå ingen skillnad bara man kan med grejerna.

En grej som jag tänker på med DBX kompressorn kontra SPL kompressorn.

Med DBX kompressorn kan du ju ställa tiderna själv på attack/release och lätt kunna skapa en smackig virvel med attack, hur gör man det med SPL kompressorn med auto attack/release?

Jag tycker det är käckt att ha flera olika alternativ när man jobbar,

Så nog spelar det roll vilka grejer man använder, men ofta låter inte grejerna illa, dom har olika användningsområden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...