Jump to content
Annons

Vilka yrkesknep använder etablerade låtskrivare?


gdur

Recommended Posts

Hej.

Jag har alltid undrat hur etablerade låtskrivare skriver låtar. Jag kan garantera att de inte går och väntar på att inspirationen kommer till dem.

Visst, de vanligaste jag får höra är - Studera topplistorna, gå tillbaka till 60 talet osv.. Men oavsett, hur gör de därefter? Plankar de gamla låtar mer eller mindre och byter ut texten?

Är tacksam för svar, är övertygad om att de finns duktiga låtskrivare etablerade som oetablerade här på forumet.

/G-dur

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är väldigt väldigt olika, men som yrkesman så lägger man ner en hel del tid på vad man gör, och idéer som inte fungerar för ett project kan lätt flyttas över till ett annat mer lämpat. Även om jag aldrig faktiskt jobbade med att skriva låtar, skrev dom uteslutande för mitt eget band, så var det så jag arbetade tidigare, och det är ofta så jag skriver manus nu. I övrigt kommer inspirationen när den gör, har man inte extremt lätt för att få fräscha idéer så blir ett yrke som det här tyvärr väldigt besvärligt.

Musan kan dock hittas i allt möjligt! Mina bästa låtar skrev jag ofta när jag exempelvis hade köpt en ny rolig synth, eller kranat fram ett schysst ljud. Fragment av låttexter kunde, och gör fortfarande konstant, komma när som helst, och då är det viktigt att skriva ner dem så man inte glömmer bort det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, jag vet att de flesta utgår från en viss/vissa låtar och mer eller mindre själ partier, antingen melodier eller riff. tex agnes nya "all i want is you" är ett plagiat av en annan svensk tjej "cazzie opeia- with you"

Skulle vilja veta hur de vrider och vänder på låtarna, va de finns för knep att tillgå. Tror det är ända sättet att bli riktigt produktiv och få till de riktiga hitsen.

Ingen som ärligt kan säga hur det går till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret på huvudfrågan i den här tråden är kort och gott: De stjäl, så klart. Finns nog inga andra knep. Extremt få är så unika i sin kreativitet att de har något "nytt" att komma med.

Och så vill jag säga en viktig sak om "inspiration".

De som går och väntar på att "få inspiration" innan de kan sätta igång låtskrivandet ska nog se sig om efter andra sysslor; jag rekommenderar frimärkssamling. Inspiration har man med sig hela tiden, den pausar aldrig, och den har funnits där sedan den dag man blev medveten om sin egen existens. Inspirationen är en resurs som bland annat bygger på ens sinnesupplevelser från alla tänkbara situationer som du har fått erfara.

Att säga att "nä, jag skrev inget den här veckan, jag hade ingen inspiration" är med andra ord en fruktansvärt dålig ursäkt till att inte ha fått tummen ur arslet.

Så det så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är ända sättet att bli riktigt produktiv och få till de riktiga hitsen.

Tvärtom skulle jag vilja påstå.

Dom riktiga hitsen är just dom som är originella , givetvis placerade på rätt artist.

Men disciplin , rutin , samarbeten , nöta , nöta , nöta så kommer låtarna.

Och inspiration är oftast inget man väntar på utan tvingar fram det genom att snabbt och effektiv jobba sig igenom X antal ideer tills

man kommer till den man fastnar för som producent eller låtskrivare eller textförfattare.

Skriva låtar på beställning är lite enklare då du har en given referens att jobba emot , och du kan använda arrangemanget , ljudbilden , mixen , produktionen som mall till din egna låt.

Beroende på vart låten är tänk så finns det ju givna mallar att jobba efter tex Melodifestivalen , K-pop , etc

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret på huvudfrågan i den här tråden är kort och gott: De stjäl, så klart. Finns nog inga andra knep. Extremt få är så unika i sin kreativitet att de har något "nytt" att komma med.

Och så vill jag säga en viktig sak om "inspiration".

De som går och väntar på att "få inspiration" innan de kan sätta igång låtskrivandet ska nog se sig om efter andra sysslor; jag rekommenderar frimärkssamling. Inspiration har man med sig hela tiden, den pausar aldrig, och den har funnits där sedan den dag man blev medveten om sin egen existens. Inspirationen är en resurs som bland annat bygger på ens sinnesupplevelser från alla tänkbara situationer som du har fått erfara.

Att säga att "nä, jag skrev inget den här veckan, jag hade ingen inspiration" är med andra ord en fruktansvärt dålig ursäkt till att inte ha fått tummen ur arslet.

Så det så!

Vad gör man för fel om inspirationen inte är konstant?

Jag tycker ofta att mina idéer kommer väldigt slumpvis, nästan alltid utomhus genom att jag nynnar melodier/riffs i huvudet som jag sedan gör något av när jag kommer hem. Kommer väldigt sällan på något bra när jag sätter mig ner med ett instrument, har även svårt att göra färdigt saker när jag har en bra början, måste ofta gå en vecka eller mer innan jag börjar komma på bra idéer för att färdigställa.

Vad gör jag för fel?

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Du förväxlar inspiration med motivation.

Egentligen är det väl kombinationen som kan främja låtskrivandet, inspirationen är konstant som du säger men inspirationen som bidrar till motivationen för låtskrivande är långt från konstant.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt?

Du har "svårt att göra färdigt saker när jag har en bra början, måste ofta gå en vecka eller mer innan jag börjar komma på bra idéer för att färdigställa."

Det där har ju inget med inspiration att göra, den har du ju som sagt redan. Däremot så har du svårt att bygga upp ork/motivation, vilket du skyller på dåliga idéer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, jag vet att de flesta utgår från en viss/vissa låtar och mer eller mindre själ partier, antingen melodier eller riff. tex agnes nya "all i want is you" är ett plagiat av en annan svensk tjej "cazzie opeia- with you"

Skulle vilja veta hur de vrider och vänder på låtarna, va de finns för knep att tillgå. Tror det är ända sättet att bli riktigt produktiv och få till de riktiga hitsen.

Ingen som ärligt kan säga hur det går till?

Jag tror på respekt så jag ska säga detta så snällt jag kan: Enbart om man är lika misslyckad människa som musiker.

Det här är ju bevis nog för att man som låtskrivare tydligen bara kan kopiera en låt, mer eller mindre, rakt av.

http://www.youtube.com/watch?v=lN9fpWTn3Hk

http://www.youtube.com/watch?v=VdphvuyaV_I

Bara väldigt mycket sämre hooks i kopian... Undrar hur de tänkte här?

Enbart tragiskt...

Förut stämdes folk ganska friskt för plagiat, vad fan har hänt nu??

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart tror jag att nöta och åter nöta är ett framgångsrecept. Och att färdigställa låtarna, inte gå och vänta på motivation. Man ska kunna stänga igen blocket och känna att här behöver jag aldrig mer göra något, den är klar.. move on! (just den låten blev som den blev). Personligen tror jag att prestigelöst samarbete med andra låtskrivare är nyckeln till både motivation och inspiration många gånger. Någon som kompleterar än.

Av alla låtar man har, så tycker man oftast att nån eller några är sådär extra bra... alltså riktigt skitbra rent ut sagt.. Min teori är att just den låten liknar någon annan låt väldigt mkt. Melodierna är redan bekanta och "accepterade" nånstans i hjärnan.

nu kanske vi hamnade lite off topic, men jag är fortfarande ute efter hemlige knep som låtskrivare. 😉

Va säger ni??

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt?

Sorry men om du måste fråga denna fråga så kanske du ska göra något annat t.ex frimärken, dataspel etc som nån annan så ovan i tråden. Om man är ämmad att göra musik så kan man göra det närsom helst och vart som helst. Visst kommer "Ideer" ute på stan men om jag en dag måste börja "jaga" inspirationen och motivationen så lägger jag ner allt direkt. Att tvinga fram låtar eller sätta sig i våran stora studio med MASSA inspirerande leksaker och känna en klump i magen så bör jag nog leta efter ett annat jobb eller i ditt fall en annan hobby. God Jul

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är fortfarande ute efter hemlige knep som låtskrivare. 😉

Va säger ni??

man kopierar sig själv - dvs om man hittat ett sätt att få fram klämkäcka hits som funkar så arbetar man enl ett visst mönster som genererar ungefär samma resultat

det svåra ligger isf i att hitta nyckeln till klämkäck framgång

plötsligt händer det

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Man för leta insperation lite överallt, Som sagt vad ha block eller något att skriva i över allt. Man kommer på en fras här och där. Till slut har man en text. Sedan har man alltid flera texter på gång som Valle sa, det är inte alltid man blir klar med en text direkt.

Något som har legat och samlat damm kan man alltid ta fram och se över. Kanske åker den tillbaka igen eller så hittar man en ny vinkel och vips så har man en text eller låt. Grejen är att göra det varje dag, Mer eller mindre. Att verkligen känna efter. Allt kommer med tiden.

Det går inte att bara gå och vänta. För då får man vänta länge...

//Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...