Jump to content
Annons

Hur definerar man en 'proffesionell' studio?


Rehab

Recommended Posts

Annons

Om du har en lokal med inspelnings- och redigeringsmöjligheter vad gäller just vox och kanske gtr som innebär att du dessutom kan tjäna pengar på det genom diverse klientel som vill nyttja faciliteterna och utrustning för detta ändamål, bör du ju rent semantiskt sett ha en "professionell" studio. Sedan är det ju inte alltid så om man ska se det mer pragmatiskt antagligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att något låter "proffsigt" är utryck och syftar på att det låter lika bra som det som duktiga proffesionella(folk som lever på att göra något) ljudtekniker spelar in.

Om man spelar lika bra som Zlatan i korplaget(vilket iofs aldrig skulle hända) så är du fortfarande inte fotbollsproffs.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Jag undrar hur man definerar en 'proffesionell' studio?

Och nu bara för vokal och möjligtvis tex gitarr, inte för ett helt band.

Tacksam för svar!

Förutom att "'proffesionell' studio" låter skitnödigt, så har professionell och studio inget gemensamt. Det hör sååå till pre-2000.

Idag är det (den) som levererar oftast en människa och inte en studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första är det resultatet som räknas inte prylarna men men det sagt så spelar studion mestadels in band så tycker jag det ser professionellt ut om de har någorlunda standard på deras prylar. Sen gärna inrett ordentligt så det ger ett professionellt intryck. Sen lever de som jobbar i just den studion på just inspelning/mixning/editer etc helt och hållet då är det ju onekligen en professionell studio då de har detta som sitt arbete.

Jag tycker t.ex att folk slänger med uttrycket jag är producent/mixare whatever för mycket. Den dagen jag lever fullt ut på inspelning etc då är jag ju onekligen producent eller ljudtekniker.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För det första är det resultatet som räknas inte prylarna men men det sagt så spelar studion mestadels in band så tycker jag det ser professionellt ut om de har någorlunda standard på deras prylar. Sen gärna inrett ordentligt så det ger ett professionellt intryck. Sen lever de som jobbar i just den studion på just inspelning/mixning/editer etc helt och hållet då är det ju onekligen en professionell studio då de har detta som sitt arbete.

Jag tycker t.ex att folk slänger med uttrycket jag är producent/mixare whatever för mycket. Den dagen jag lever fullt ut på inspelning etc då är jag ju onekligen producent eller ljudtekniker.

Det är resultatet som räknas men frågan är kan man uppnå "resultatet" utan "prylarna". Vad man har för prylar är viktigt. Har man fel prylar blir man begränsad kanske utan att man själv är medveten om det, utan är när man provar nya prylar som nya världar öppnar sig.

Frågeställaren frågade vad som räknas som proffesionell studio, självklart är utrustningen och pluggar det som räknas, inredning och annat tycker jag är mindre viktigt, men det beror ju på vissa mer ytliga människor tycker ju det är viktigt, medans andra föredrar organiserat kaos osv.

Frågeställarens fråga handlar nog om vart man drar gränsen mellan hobby och proffs studio..hemmastudion blir allt mer lik proffs studios, på många sätt, vad som skiljer oftas är stora mixerbord och akustikbehandlat rum osv.. bättre preamps och mickar och monitorer, men även för proffs studios så använder ju även dom mer och mer pluggar, och exakt samma pluggar som dom använder har dom flesta hemma studios råd med. Så gränsen mellan proffs/hobby kommer närmare och närmare varandra medans så kallade proffs studios tynar bort en efter en, hobbystudion är ju framtiden både på gott och ont.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågeställarens fråga handlar nog om vart man drar gränsen mellan hobby och proffs studio

Ja, fast å andra sidan... Vad som är "pro" och vad som är hobby bestäms snarare av producenten än av klienten. Jag har hört produktioner som sägs har mixats i hippas studio – därefter maaastrats i ännu hippare konstföreningar – som inte låter märkvärdigare än en produktion som har spelats in och färdigställts ITB, av en och samma person.

Återigen, vill jag poängtera, är det personen som är "pro", inte studion.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Återigen, vill jag poängtera, är det personen som är "pro", inte studion.

+1

Resultat kan uppnås utan "prylarna" ifall den som använder dem vet hur/när/vad/varför.

Förmodligen kan ett proffs få än bättre resultat med proffsigare prylar, men det betyder inte att resulatet utan "prylarna" inte är proffsigt. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Professionell = Den som har det som huvudsaklig inkomstkälla

Amatör = Den som inte har det som huvudsaklig inkomstkälla

Att sedan många amatörer kan göra minst lika bra musik och låta minst lika bra som proffs, är en helt annan fråga, men ska man hitta någon sorts definition så är det inte svårare än ovanstående. Man kan bygga världens bästa studio med prylar för flera miljoner, men om man inte har det som huvudsaklig inkomstkälla, så är det ändå fortfarande en amatörstudio.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Professionell = Den som har det som huvudsaklig inkomstkälla

Amatör = Den som inte har det som huvudsaklig inkomstkälla

Att sedan många amatörer kan göra minst lika bra musik och låta minst lika bra som proffs, är en helt annan fråga, men ska man hitta någon sorts definition så är det inte svårare än ovanstående. Man kan bygga världens bästa studio med prylar för flera miljoner, men om man inte har det som huvudsaklig inkomstkälla, så är det ändå fortfarande en amatörstudio.

Så ser jag det oxå. Om man lever på det man sysslar med är man proffs. Oavsett om man spelar in musik eller gräver diken. Kanske är man horkarl på Copacabana. Får man ihop till mat o annat är man ett proffs. Jag lever delvis på mitt musikintresse, jag är väl ett semiproffs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det blir nog en tuff definition att göra, om man ska vara litterär.

Proffsig, brukar ju även vara vanlig omskrivning för "ansvarsfull", dvs att det man tar sig för fungerar flytande och ändamålsenligt och att man har en realistisk uppfattning om vad man kan och inte kan göra. Att man inte sätter uppdragsgivaren i skiten, snarare tvärtom.

Proffsig studio, tja .. en studio som är realistiskt rustad (tekniskt och kunskapsmässigt) för- och kan hantera alla de åtaganden som man åtar sig. Typ, bah, liksom.

Sen är ju ordet "studio" ett ord för för lokal som är specifik tillägnad utövandet och inget annat - ofta konstnärligt utövande. Men ords tolkning och användning förändras ju sakta med tiden.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är svår och har många svar. Jag har inte alla.

"Professionell" så är skatteverket inblandat.

"Professionell studio" betyder för mig att någon förtjänar sitt leverbröd på studion och om möjligt hyr ut den.

"Professionell studio" innehåller yrkesmänniskor!

Vet professionella musiker som spelar in i enkla "amatörstudios" trots att de är professionella.

Kan inte se att det rör sig om två olika ljudkvaliteter utan om pengar och människor. Så var går gränsen rent ekonomiskt för en pro studio? Det vet inte jag. Vad tjänar ni :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Professionell = Den som har det som huvudsaklig inkomstkälla

Amatör = Den som inte har det som huvudsaklig inkomstkälla

Att sedan många amatörer kan göra minst lika bra musik och låta minst lika bra som proffs, är en helt annan fråga, men ska man hitta någon sorts definition så är det inte svårare än ovanstående. Man kan bygga världens bästa studio med prylar för flera miljoner, men om man inte har det som huvudsaklig inkomstkälla, så är det ändå fortfarande en amatörstudio.

Tycker detta var det bästa svaret, tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara påminna om att trådens ämne var profesionell Studio, inte professionellt utövande eller profesionell person.

Enligt min erfarenhet brukar profesionella aldrig referera till sig som proffs. Dom brukar aldrig kalla sig för nån beskrivning alls. Beskrivningar brukar dom låta andra sätta. Själva bara 'är' dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger mig i lite grand...

Det enda som räknas är resultatet oavsett om du sitter i en mångmiljon studio eller i farsans garage. Om folk anlitar dig för att det låter bra så är du professionell men om folk inte anlitar dig är du amatör...

Skit i om det är Neumann, Behringer, Neve osv.

Och vad det gäller skit in - skit ut så anbelangar det mestadels framförandet av låten. En dåligt mixad låt kan låta ok om låten i sig förmedlar en känsla eller liknande..

My 2 cents..

Cheers

/M

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Ge mig en U47 och en LA2A så ska ni se att det går att få till skit med dem också. 😉

Det viktigaste för att bli en grym ljudtekniker enligt mig är bra öron. Vilket kräver många, många mixar för att träna upp.

Har man inte öronen att höra vad som behövs göras eller vilka inställningar som behövs rattas fram så spelar det ingen roll hur dyr utrustning man har.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Handlar nog lite om förväntningar med. Om en studio beskrivs som profesionell, så får folk en bild/förväntning i huvet att där finns verktyg som är skäliga för jobbet med. Finns det inte det, så "känns" det fel att kalla det profesionell studio. Profesionell blir liksom ett adjektiv, en upplevelsemässig beskrivning, snarare en ett substantiv som deklarerar något fast och konkret.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

ControlRoom3.jpg

wg_3br.jpg

Sådärja...hur svårt kan det vara att svara trådskaparen.

Bra jobbat.

Se även Wellness Music svar.

Jaja, nu fattar jag. Amatör svart/vitt; proffs är helt i färg. Förklaringen till att alla vill ha färgande preamps och compressorer.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hipsterloffot (oregistrerad)

"Termen Professionalism särskiljer dem som utövar något yrkesmässigt från dem som utövar samma sak som hobby, vilka benämns lekmän eller amatörer. Ordet härstammar från latinets professio, som betyder uppgift, yrke. Man kan härleda exempelvis professionellt förhållningssätt, "… en ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som - på kort och lång sikt - gagnar den hjälpsökande, inte av de egna behoven, känslorna, och impulserna. Det innebär att visa respekt, intresse, värme, medmänsklighet, empati och ett personligt bemötande."

så, det är väl inget att diskutera. nu vet vi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.
×
×
  • Skapa ny...